Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 8137
Kjøpte ett brød (ferdig skåret Kaptein Sabeltann) på onsdagskvelden. Skulle spise av det nå til frokost og da hadde skivene allerede fått hvite flekker med "pels". Synes dette skjedde utrolig fort, så hvordan kan man unngå at dette skjer? Brødet har vært i originalposen hele tiden.
Legg det et lufttett sted.
Putt det i en ekstra pose
Å legge det i kjøleskapet skal vel hjelpe på litt. Det tørker dog lettere ut i lave temperaturer, så vet ikke hvor lurt det er å ha det der lenge.

Vil du være helt safe kan du jo fryse ned halve brødet og ta det opp når du går tom.
Bare ikke kjøp mer ferdigskåret kapteinsabeltannbrød. Det er jo obviously potetkvalitet.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Fryser. Brødrister. Go go.
Sitat av Klepto Vis innlegg
Vil du være helt safe kan du jo fryse ned halve brødet og ta det opp når du går tom.
Vis hele sitatet...
Tror jeg kjører på med Klepto's løsning i det "store" problemet mitt!
Sitat av ^ProXo^ Vis innlegg
Kjøpte ett brød (ferdig skåret Kaptein Sabeltann) på onsdagskvelden. Skulle spise av det nå til frokost og da hadde skivene allerede fått hvite flekker med "pels". Synes dette skjedde utrolig fort, så hvordan kan man unngå at dette skjer? Brødet har vært i originalposen hele tiden.
Vis hele sitatet...

Jeg hiver det i kutter'n i butikken, så hiver jeg det i frysern. Tar opp 4 skiver om morra'n. Dem tiner i løpet av 20 30 min. Ferskt og godt.
Fryser så absolutt, har alltid ferskt brød da. Og som ett tips, coop obs selger 3 brød for 39 kr, bare og hamstre.
Er det godt brød? Dem holder på å bygge ut noe jævlig her, idioti! Håper det går til helvete. Har nok med Down Town i Porsgrunn..
Ja det er skikkelig brød, ikke noe kneip lignende søppel. Men merk deg hvilke brød det gjelder for det er ikke alle, bilde på plakaten.
Problemet er brød typen du går for!
Du kjøper er dritt brød (pardon my french) brødet ditt inneholder mest hvetemel, som holder dårlig.

Jeg kjøper grovt brød som villmarksbrød med masse bygg,korn,rugmel osv.
Dette holder seg lett i en ukes tid. pluss det er mye bedre og sunnere
Hvis du baker sjøl så slipper du dette problemet.
Sitat av ^ProXo^ Vis innlegg
Kjøpte ett brød (ferdig skåret Kaptein Sabeltann) på onsdagskvelden. .
Vis hele sitatet...
Dersom du kjøper brød som allerede er pakket i pose, så må du passe på å sjekke dato før kjøp. Dette er brød som ligger i butikken i flere dager, og holder ikke stort lengre enn best-før-datoen.
Sitat av Ella Vis innlegg
Hvis du baker sjøl så slipper du dette problemet.
Vis hele sitatet...
Men det gjør jeg ikke.

Jeg jobber i bakeri når jeg er i Nord-Norge, så erikke vant med å spise brød som er mer enn ett døgn gammelt..er noe annet når jeg er i Oslo
Bak selv:


Bland følgende i en svær bolle:

- 1 kg "grovbakst"
- 7 dl grov sammalt hvete.
- 10 dl kruskakli (en liter ja)
- to never hvete helkorn
- to never solsikkefrø
- en neve finhakkede tørkede tranebær (jeg tror sukkeret gjør noe med gjæren slik at det blir luftigere. Det er uansett dritgodt)
- 4 ts salt
- en pakke tørrgjær.

Bland dette, og hell oppi 17 dl lunka vann. Rør dette sammen til en grøt. La det heve på baderomsgulvet under plast og en kjøkkenhåndduk i en time. Fordel grøten i tre smurte brødformer. Hev en time til.

Steking: Jeg har brukt steketermometer etter at jeg fikk en tips om det. På min ovn bruker jeg å steke det på 150 graders varmluft en halvtimes tid til det holder ca 70 grader, og så med over/undervarme til kjernetemperaturen er 95 grader. Det må ikke koke, da blir det tørt med en gang, og ved bruk av både varmluft og vanlig varme får det en litt hard skorpe. Det er sikkert det samme hvordan du steker det så lenge det ender opp på 95 grader. Er du superavansert steker du det til det er 85 grader, fryser det ned og steker det et kvarter til like før det skal spises. Det er derimot litt mas. Lykke til.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Bak selv:


Bland følgende i en svær bolle:

- 1 kg "grovbakst"
- 7 dl grov sammalt hvete.
- 10 dl kruskakli (en liter ja)
- to never hvete helkorn
- to never solsikkefrø
- en neve finhakkede tørkede tranebær (jeg tror sukkeret gjør noe med gjæren slik at det blir luftigere. Det er uansett dritgodt)
- 4 ts salt
- en pakke tørrgjær.

Bland dette, og hell oppi 17 dl lunka vann. Rør dette sammen til en grøt. La det heve på baderomsgulvet under plast og en kjøkkenhåndduk i en time. Fordel grøten i tre smurte brødformer. Hev en time til.

Steking: Jeg har brukt steketermometer etter at jeg fikk en tips om det. På min ovn bruker jeg å steke det på 150 graders varmluft en halvtimes tid til det holder ca 70 grader, og så med over/undervarme til kjernetemperaturen er 95 grader. Det må ikke koke, da blir det tørt med en gang, og ved bruk av både varmluft og vanlig varme får det en litt hard skorpe. Det er sikkert det samme hvordan du steker det så lenge det ender opp på 95 grader. Er du superavansert steker du det til det er 85 grader, fryser det ned og steker det et kvarter til like før det skal spises. Det er derimot litt mas. Lykke til.
Vis hele sitatet...
Takk for oppskriften!
Før jeg prøver baking tror jeg det er ett par andre ting jeg burde prøve / lære meg som 24 åring først, som f.eks:
- Koke potet
- Koke kaffe
- Koke egg
- Lage omelett eller steke egg
Så jeg tror bakinga får vente litt!
Sitat av ^ProXo^ Vis innlegg
Takk for oppskriften!
Før jeg prøver baking tror jeg det er ett par andre ting jeg burde prøve / lære meg som 24 åring først, som f.eks:
- Koke potet
- Koke kaffe
- Koke egg
- Lage omelett eller steke egg
Så jeg tror bakinga får vente litt!
Vis hele sitatet...
Men i alle dager. Hvem lager maten din, eller har du et utrolig stort matbudsjett?

Hjemmebakt brød kan ikke sammenlignes med det du får i butikk. Oppskriften Don T kom med er utrolig god. Give it a try, en plass må du starte.
Sitat av ^ProXo^ Vis innlegg
Takk for oppskriften!
Før jeg prøver baking tror jeg det er ett par andre ting jeg burde prøve / lære meg som 24 åring først, som f.eks:
- Koke potet
- Koke kaffe
- Koke egg
- Lage omelett eller steke egg
Så jeg tror bakinga får vente litt!
Vis hele sitatet...
Så lenge du ikke oversteker dette brødet eller bruker for kaldt vann er dette brødet omtrent failsafe. Dessuten imponerer du andre ved å bake ditt eget brød.
Fikk lyst på en brødskive nå!
ikke ha det i orginalposen, men i en annen vanlig plastikkpose (ikke bærepose). Og ha det i en skuff, vet av erfaring at dette vil hjelpe.
Sist endret av lol1337; 28. januar 2012 kl. 12:02.
Kan du ikke koke poteter, egg og kaffe, så tror jeg du har større problemer enn tørt brød.
Ferdigskåret brød holder seg kortere enn uskåret.
Bare husk å pakk inn brødet når du ikke skal spise, da følgene av å ikke pakke inn er at skivene blir tørre og smakløs. Selv kjøper jeg to brød, fryser det ene og har det andre innpakket i en gjennomsiktig plastikkpose. Gjør susen!
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Ferdigskåret brød holder seg kortere enn uskåret.
Vis hele sitatet...


Ikke hvis du hiver det rett i frysern.

Gjerpen brød liker jeg godt, og det er like ferskt når du tar det opp av frysern. Men man får vel bare kjøpt det her i Telemark vil jeg tro.
Ikke glem at muggel sprer seg fort...

Om du har hatt gammelt brød i skapet så skal det ikke så mye til før det sprer seg til nytt brød, selv om du fjerner kilden.
Må vaskes bort.
Sitat av ClosetotheEdge Vis innlegg
Fikk lyst på en brødskive nå!
Vis hele sitatet...
med brunost!
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Bak selv:


Bland følgende i en svær bolle:

- 1 kg "grovbakst"
- 7 dl grov sammalt hvete.
- 10 dl kruskakli (en liter ja)
- to never hvete helkorn
- to never solsikkefrø
- en neve finhakkede tørkede tranebær (jeg tror sukkeret gjør noe med gjæren slik at det blir luftigere. Det er uansett dritgodt)
- 4 ts salt
- en pakke tørrgjær.

Bland dette, og hell oppi 17 dl lunka vann. Rør dette sammen til en grøt. La det heve på baderomsgulvet under plast og en kjøkkenhåndduk i en time. Fordel grøten i tre smurte brødformer. Hev en time til.

Steking: Jeg har brukt steketermometer etter at jeg fikk en tips om det. På min ovn bruker jeg å steke det på 150 graders varmluft en halvtimes tid til det holder ca 70 grader, og så med over/undervarme til kjernetemperaturen er 95 grader. Det må ikke koke, da blir det tørt med en gang, og ved bruk av både varmluft og vanlig varme får det en litt hard skorpe. Det er sikkert det samme hvordan du steker det så lenge det ender opp på 95 grader. Er du superavansert steker du det til det er 85 grader, fryser det ned og steker det et kvarter til like før det skal spises. Det er derimot litt mas. Lykke til.
Vis hele sitatet...
Høres kanskje litt spesielt ut, men jeg har lyst å se et bilde av bakstverket ditt. Høres meget godt ut, og lurer på hvordan dette gode brødet ser ut Slenger du ut et bilde en dag du baker dette brødet?
ferdig skåret mugler fortere, lær deg å bruk kniv
..
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Bak selv etcetc
Vis hele sitatet...
Jeg har erfaring med at hjemmebaket brød både hjemme og bort blir jævlig tørt og ryende?

Liker hjemmebaket brød kun når det er nybaket og maks 1-2 dager etterpå.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Problemet ditt her er typen brød du går for. Ferdigsablet Kaptein Sabeltannbrød er ikke et dagsferskt brød. På butikken der jeg har jobba fikk vi inn dette brødet et par dager i uka. Hvis du ser på den lille hvite metallgreia som skal holde posen tett, så skal det stå en best-før-dato der. Godt mulig du fikk et brød som hadde best-før-dato dagen etter du kjøpte det.
Hender også ofte med disse brødene at den plastbiten som holder den tett faller av. Da holder de seg fryktelig dårlig. Også opplevd å se mugg på disse brødene før datoen går ut.

Beste løsningen, hvis du ikke gidder å bake, er å kjøpe Bakerns ferske grovbrød, skjære det opp i butikken og kaste det i fryseren hjemme.
Sist endret av Screwdriver; 29. januar 2012 kl. 16:49.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Ikke la det ligge i original posen? Legg brødet i en plastikk pose. Evt kjøp olivia brød og legg det i en pose, det overlever 2 uker uten en eneste flekk. Økonomisk
Sitat av ClosetotheEdge Vis innlegg
Fikk lyst på en brødskive nå!
Vis hele sitatet...
Ja, men med kaptein jack sparrow brød ikke det kaptein sabeltann skvipet..
ArbeidsledigProletar
Sitat av Klepto Vis innlegg
Å legge det i kjøleskapet skal vel hjelpe på litt. Det tørker dog lettere ut i lave temperaturer, så vet ikke hvor lurt det er å ha det der lenge.

Vil du være helt safe kan du jo fryse ned halve brødet og ta det opp når du går tom.
Vis hele sitatet...
Det blir IKKE tørt i kjøleskap, det blir fuktig og guffent. kondenserer fukt i posen. Brødet kan rett og slett bli soggy.
Legg ferdigskåret skiver i frysern. Ta dem opp på morgenen og hiv dem i mikroen. 30-60sek (kommer an på hvor mange du tar av gangen) og du har ferskt brød.

De burde/må være maskinskåret, eller du må være sabla god til å skjære opp. Hvis ikke så vil de krølle seg og når du skal ta dem fra hverandre knekker de i to, om ikke flere biter. Snakker av erfaring.
Sist endret av Xernox; 29. januar 2012 kl. 17:39.
Oppskåret brød i fryser er knall.
Og dersom du ikke har micro, legger du noen skiver i en plastpose i stekeovnen på 70C når du er i dusjen, så har du _ferskt_ brød til frokost :P
Ferdige oppskåret brød er jo det verste man får tak i av brød. Dem er drigamle! Først ligger dem fryst, så tines dem opp i butikken, deretter ligger de der i opptil noen uker. Butikkene skal egentlig stempe brødene med best før dato når dem taes opp fra frysa, men mange gjør ikke dette fordi da må dem hive så mange brød som ikke blir solg. Nei æsj! og full av diverse konserveringsmidler. Skal du kjøpe brød så velg dagsferske brød som kommer i papierposer.
Sitat av Ensiferum Vis innlegg
Ferdige oppskåret brød er jo det verste man får tak i av brød. Dem er drigamle! Først ligger dem fryst, så tines dem opp i butikken, deretter ligger de der i opptil noen uker. Butikkene skal egentlig stempe brødene med best før dato når dem taes opp fra frysa, men mange gjør ikke dette fordi da må dem hive så mange brød som ikke blir solg. Nei æsj! og full av diverse konserveringsmidler. Skal du kjøpe brød så velg dagsferske brød som kommer i papierposer.
Vis hele sitatet...
Her jeg bor har 90% av butikkene en brødskjæremaskin. Hvor bor du?
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av stagg Vis innlegg
Her jeg bor har 90% av butikkene en brødskjæremaskin. Hvor bor du?
Vis hele sitatet...
Men det forandrer ikke det faktum at ferdig oppskåret brød har latterlig lav kvalitet.
Mye bedre å skjære opp noen av de dagsferske, som mange andre her har nevnt.
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Men det forandrer ikke det faktum at ferdig oppskåret brød har latterlig lav kvalitet.
Mye bedre å skjære opp noen av de dagsferske, som mange andre her har nevnt.
Vis hele sitatet...
Sant, handler sjeldent brød selv. Baker man litt brød så vil man til slutt finne sin måte å bake brød på. Hjemmebakt brød kan nesten ikke sammenlignes med butikkbrød på smak og konsistens.

Men det er ikke verre enn at man fryser brødet man får fra butikken, de få gangene jeg handler brød på butikk bruker jeg brødmaskinene, fryser når jeg kommer hjem.
Sitat av ZeRKoX Vis innlegg
Oppskåret brød i fryser er knall.
Og dersom du ikke har micro, legger du noen skiver i en plastpose i stekeovnen på 70C når du er i dusjen, så har du _ferskt_ brød til frokost :P
Vis hele sitatet...
For ordens skyld, så snakket jeg om dagsferske brød, som er skåret opp hjemme, eller i butikk.
De ferdigoppskjærte brøda er jo tilsatt masse drit og e-stoffer for å kunne ligge der i flere dager "ferskt".
Hadde ikke spist dem om jeg hadde fått dem gratis engang.
Viss du har lyst på hjemmelaget brød, så kan du kjøpe deg brødbake maskin, er egentlig ganske praktisk trenger bare og helle oppi ingrediensene, vente i 3 timer og vips ferskt brø!
Sitat av kimmy9gga Vis innlegg
Viss du har lyst på hjemmelaget brød, så kan du kjøpe deg brødbake maskin, er egentlig ganske praktisk trenger bare og helle oppi ingrediensene, vente i 3 timer og vips ferskt brø!
Vis hele sitatet...
Eller stille inn så brødet er ferdig når du står opp Godt og varmt brød