Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 6285
Hei, lurer på om døgning over lang tid (1dagers døgning som er gjentatt flere ganger i løpet av flere år) har noen skade på døgnrytmen generelt?
Sliter med å få såve før 2-4 tiden nesten hver eneste natt.

Det begynte først noen år siden der jeg kunne legge meg 10 om kvelden og kanskje sovne 11.
Men nå så legger jeg meg 11ish og får ikke til å sovne før 2-4 tiden.

Ett annet spm:

Har nå ikke fått sovet de siste 4 nettene til fredag så jeg har døgna de dagene, og det jeg har opplevd er att alt går lettere sammen.
Jeg er og ganske obs på lyder (hører "bedre") og er mere obs på det jeg ser/får med meg.
Jeg snakker/skriver mye mere engelsk flytende når jeg har døgnet og.

Lurdte på om dette er normalt når det gjelder døgning og om døgning har noen "vonde" sider og?

Annen info: Er gutt på 18 år.

PS: Nettopp registrert på freak, håper på god respons
For å si det sånn så er det ikke en BRA ting.
Kanskje du burde sjekke ut powernaps, eller andre alternative sovemetoder.

Jeg har samme problem som deg, men jeg fisker det med en Lucid Dreaming-teknikk for å sovne, den går ut på at man skal ligge rett i sengen, med armene nedover.
Du skal ligge stille uten åbevege en eneste muskel, ikke øynene engang. Burde ta maks 30 minutter før du sovner på den måten, men jeg kan ikke garantere noe.
Døgning gjør at i vertfall jeg, føler meg som en udugelig sekk med bæsj dagen etter jeg har fått sovet igjen.

Jeg ser ingen gode sider ved døgning. Det gjør at jeg får humørsvigninger(trøtt og irritert, overtrøtt og glad) og ødelegger døgnrytma så til de grader.
Sist endret av Eiol; 27. januar 2012 kl. 09:59.
Trådstarter
15 0
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Du skal ligge stille uten åbevege en eneste muskel, ikke øynene engang. Burde ta maks 30 minutter før du sovner på den måten, men jeg kan ikke garantere noe.
Vis hele sitatet...
Har problemer med å ligge stille, har prøvd WILD før men aldri klart det.
Sitat av OkaBall Vis innlegg
Har problemer med å ligge stille, har prøvd WILD før men aldri klart det.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk vanskelig å få til, men du må bare tvinge deg til å gjøre det. Jeg vet det er jævlig kjedelig, men det funker.
Trådstarter
15 0
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Det er faktisk vanskelig å få til, men du må bare tvinge deg til å gjøre det. Jeg vet det er jævlig kjedelig, men det funker.
Vis hele sitatet...
Funker det å ha på svak musikk i bakgrunnen? Eller må jeg ha det helt stille?
Sitat av OkaBall Vis innlegg
Funker det å ha på svak musikk i bakgrunnen? Eller må jeg ha det helt stille?
Vis hele sitatet...
Jeg hadde det i starten, bare pass på å ikke ha det for høyt. Selv det laveste man kan ha på iPhone var for høyt for meg, så jeg måtte manuelt skru det til det absolutt laveste.
Fjern alt av lyder, lys og annen støy, legg deg ned i senga og "drøm". Tenk at du er på ferie, klatrer på et fjell, kjører bil, kameltur i ørkenen osv. Når du blir liggende slik å "drømme" mens du er våken, sovner du fort.

Jeg ser på serier eller leser tegneserier for å sovne, har jeg sovet middagshvil er det derimot vanskeligere..
Sitat av OkaBall Vis innlegg
Har problemer med å ligge stille, har prøvd WILD før men aldri klart det.
Vis hele sitatet...
Når du prøver å sovne så må du ikke tenke på andre ting. Jo mer du tenker jo vanskeligere blir det å sovne. Er jeg ikke trøtt, men fortsatt må sove så tenker jeg kun på én ting. Feks. pustingen min. Dette pluss ligge rolig gjør at jeg sovner innen 10 minutter.

Perperper, du sier man ikke skal bevege øynene. Det er ganske utrolig vanskelig. Får rykninger i både øyne og øyenbryn. Jeg blunker selv om de er lukket
Ta seg en ronk, også prøve sove, det har aldri slått feil
Sist endret av justastonedhuman; 27. januar 2012 kl. 10:56.
Sitat av Kain Vis innlegg
Ta seg en ronk, også prøve sove, det har aldri slått feil
Vis hele sitatet...
Støtter denne.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Ville ikke anbefale det med mindre du har noe som må gjøres ferdig eller noe slikt.
Sløs heller 7-8 timer på søvn enn å tilbringe hele neste dag i zombie-modus.
Du er ikke ved dine fulle fem når du er våken i dagevis, folk trenger søvn.

Tror ikke det er noe fare for å ødelegge døgnrytmen permanent, men du kan risikere å bli ganske frynsete etterhvert som dagene går. Kan begynne å se ting i øyekroken som egentlig ikke er der, høre lyder som ikke lages osv. Begynner å innbille deg rare ting og tro på konspirasjonsteorier.
Blir sittende og snu brått på hodet etter smålyder, som en liten fugl.
Jo mer du døgner, jo mer vil du sette pris på en god natts søvn. Det er ikke noe positivt å få ut av søvnmangel, bare surr og rot
Sist endret av Bothrops; 27. januar 2012 kl. 11:22.
jeg har hatt samme problemene når jeg var arbeidsledig. jeg la meg 4-5 om natten/morgenen. etter noe tid klarte jeg ikke og såve før, jeg begynte og gjøre ting jeg finner ekstrems slitsomt, klokken 2 på natten jogget jeg veldig lenge, tok noen armhevinger da sovnet jeg i 3 tiden. dagen etter gjentok jeg samme prosess klokken 1, dagen etter det samme men klokken 12. Etter dette var det vanskelig og sovne før 12 men om du prøver lenge nok og er sliten nok så tror jeg det kan funke.

+2
Sitat av stoofn93 Vis innlegg
Støtter denne.
Vis hele sitatet...
Trådstarter
15 0
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Ville ikke anbefale det med mindre du har noe som må gjøres ferdig eller noe slikt.
Sløs heller 7-8 timer på søvn enn å tilbringe hele neste dag i zombie-modus.
Du er ikke ved dine fulle fem når du er våken i dagevis, folk trenger søvn.
Vis hele sitatet...
Har ikke vert våken mere enn kansje 35 timer på det meste.
Har ikke noen "zombie-modus", er ganske oppegående vist jeg er våken fra 6 om morgenen.


Sitat av Tombøtte Vis innlegg
jeg har hatt samme problemene når jeg var arbeidsledig. jeg la meg 4-5 om natten/morgenen. etter noe tid klarte jeg ikke og såve før, jeg begynte og gjøre ting jeg finner ekstrems slitsomt, klokken 2 på natten jogget jeg veldig lenge, tok noen armhevinger da sovnet jeg i 3 tiden.
Vis hele sitatet...
Er ganske rastløs når jeg skal legge meg, føler av og til ut som jeg har lyst til å hoppe ut av sengen å jogge en plass.
Er egentlig ikke så energisk til vanelig, men om nettene er jeg ekstremt energisk til tider.

Vurderer kansje å få tak i såvetabletter, sån jeg kan såve 8-9 timer (Vist jeg legger meg 11 og må opp 7)
Er såvetabletter noe å anbefale eller skal jeg først prøve "WILD/meditering" metode for å såve?

Er ganske plaget med hodepine pga. jeg får ikke såve før i 2-3 tiden om natten.
Sitat av OkaBall Vis innlegg
Er såvetabletter noe å anbefale
Vis hele sitatet...
Nei, har prøvd det meste av antihistaminer og Stilnoct, Imovane og Apodorm.
De kommer til å funke i 2 uker før du må ha dobbel dose, og sånn bygger det seg opp, men dette kan være individuelt. Desuten så blir du bare jævli ødelagt dagen derpå når du er over normal dose.

Når jeg slutta på dem var jeg våken i over 80 timer i strekk på det meste, da var det ikke vits å dusje engang for du var gjennomvåt av kaldsvette før du fikk kledd på deg.
Man får ikke god naturlig søvn av sovetabletter. Men av og til er det viktigere med søvn, enn nødvendigvis god søvn. Det er da viktig at det kun er en nødløsning, og ikke en standard.

Men til spørsmålet. Du spør om døgning kan ødelegge døgnrytmen din. Ja, det kan det. Men døgnrytme er ikke risset inn i stein, og vil endre seg igjennom årene etter livsstil, søvnbehov, rutiner og andre faktorer. Det er derfor mulig å endre den, men du må sørge for gode rutiner:
- Sørg for fysisk aktivitet i løpet av dagen, men ikke helt på slutten(med unntak av sex/onanering).
- Legg deg til samme tidspunkt hver kveld, og stå opp til samme tidspunkt hver dag. Også i helgen.
- Ha det mørkt og kjølig på rommet når du legger deg.
- Sørg for rent sengetøy.
- Luft gjerne rommet før du legger deg.
- Ikke legg deg sulten eller overmett.
- Ikke innta stimulerende stoffer i timene før du legger deg(nikotin, koffein, sukker osv).
- Er du singel så legger du deg alene(uten bekymringer), har du kjæreste legger du deg med noen du er glad i(bli ferdig med kranglingen før dere legger dere eller vær enig om å ta det dagen etterpå).
- Sørg for faste rutiner før du legger deg. Dette vil kroppen lære seg og automatisk bli trøtt når kjente rutiner dukker opp.
- Ikke ligg våken lenge. Stå opp og prøv igjen litt senere.
- Om mulig så skjuler du klokka. Ingenting er værre enn å se at klokka går - uten at du får sove når du skulle ha sovnet.
Sove kan du gjøre når du er dau!
Sliter med det samme...
Fra kl 10-11 (dagen) får jeg sove
Har nå vært våken i 27t siden av en merkelig grunn fikk jeg sove i går.
Prøvd det meste og ikke mye hjelper,vært hos lege osv.
De gangen jeg ikke får såve, tar jeg meg en kvelds pils, og sovner inne kvarteret er omme. Det hjelper, men ikke for ofte da. er kansje bare en gang i månden jeg gjør det.

Før(7-4år siden) var jeg akuratt lik deg, bare at jeg hadde 3-4 døgn uten søvn. Og sov 4-6t når jeg fikk sove. Det har jeg smertelig fått erfare straffer seg nå. Kroppen min tar ikke inn nok vitaminer, slik at når vinteren kommer så har jeg perioder på 1-3 uker hvor jeg bare er våken 6-8t dagen. Må ta vitamin tilskuder for og komme meg gjennom de perioden.
Det som har funket for meg er og ligge og tenke på ferier, og kjekke ting. Og mye fysisk aktivitet har hjelpt. Da går det i turer, treningsenter, vollyball og fotball, vær dag. har vel gjenomsnitlig 2-3t trening om dagen, Å nå såver jeg som bare det
Sist endret av ex-adrin; 27. januar 2012 kl. 12:36.
Sett på tv'n (animal planet/national geographic er å anbefale) og skru av skjermen så du kun hører lyden (hvis det er mulig for deg). Sett det så lavt at du så vidt hører hva som blir sagt så du slepper å konsentrere deg /irritere deg over at du ikke hører hva som blir sagt. Så er det bare å høre på tv'n eller prøve å fantasere om alt mulig anna rart.
Legg forresten bort pc og andre fristende ting og legg mobilen under senga eller på steder hvor du ikke kan nå den.
Jeg sov maks en halvtime hver natt før (kanskje ti min nå og da i skoletimene) og sleit skikkelig med søvn. Gikk rundt og var helt i ørska hele tiden. Perioden varte vel i 2-3 mnd. Når jeg fikk tv på rommet så fikk jeg sove mer med en gang. Tror det beroliger meg å høre stemmer som prater eller det å ha noen i nærheten. Det at katta ligger i senga og sover hjelper også i grunn. Aner ikke hvorfor. :b
BLAZE DA CHRANIC 'ERB, MON!

good for what ails ya

hvis du ikke vil ruse deg fungerer musikk som deephouse, ellerno annet som er ganske repetetivt og uten tekst du konser på, bra for å sove!
Sist endret av Mr.Jack; 27. januar 2012 kl. 13:34.
Hvor mye søvn trenger egentlig folk? Jeg er 16 år og sover jeg mer enn 6 timer så får jeg samme følelsen som når jeg har døgnet..
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Magnisx Vis innlegg
Hvor mye søvn trenger egentlig folk? Jeg er 16 år og sover jeg mer enn 6 timer så får jeg samme følelsen som når jeg har døgnet..
Vis hele sitatet...
Individuelt, 5-10 er vel et rimelig spekter tror jeg.
Trådstarter
15 0
Takker for alle svar så langt!
Melatonin funker jo fett på meg... Du burde prøve det.

Edit: Vet ikke om du burde prøve det, men poenget er at det funka på meg
Sist endret av AndeMannen; 27. januar 2012 kl. 14:46.
Sitat av StokkAnda Vis innlegg
Melatonin funker jo fett på meg... Du burde prøve det.

Edit: Vet ikke om du burde prøve det, men poenget er at det funka på meg
Vis hele sitatet...
Melatonin burde funke, jeg bruker de selv, etter 3stk er det natta
Av beste sort!
Kålroten's Avatar
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a9/Biological_clock_human_no.png/800px-Biological_clock_human_no.png

Denne burde gi en relativt god oversikt over døgnrytmen til et gjennomsnittlig menneske. Melatonin er en av de mest avgjørende hormonene som kroppen skiller ut, for at vi skal oppnå søvn. Melatonin er altså kroppens søvnhormon. Denne utskillelsen skjer under mørke; melatonin kalles også for mørkehormonet. Når lys treffer øynene, brytes melatoninet i blodet ned og utskillelsen stanser. Melatonin er sagt å ha en effekt på såkalte vinterdepresjoner da utskillelsen av melatonin varer i flere timer om vinteren enn om sommeren, og dette kan medføre trøtthet og slapphet. Enkel behandling med lys, til rette tidspunkt, kan motvirke dette, ved at melatonin da brytes ned.

Kanskje ikke helt relevant ettersom vedkommende/OP ikke klarer å sove, men personlig hjelper det veldig at jeg har gjort noe fysisk krevende som f.eks. bole på den lokale gymmen, jogge en times tid. Dette bør helst skje et par timer før leggetid... eller bare ta deg en ronk!

Kilder; Wikipedia og Lommelegen.
Sist endret av Kålroten; 27. januar 2012 kl. 15:57.
Legger meg 4-ish, sovner 5 og står opp halv 7. Er zombie de første to timene før jeg våkner ordentlig, gjør dette hver dag og sover ikke på dagen. Hva er galt med meg?
Har vært syk i 4 uker nå, å søvnen har vært sporadisk på det beste. Sover plutselig 16 timer, så kan det gå 4 dager før jeg sover, å da får jeg 2 timer søvn. Begynner å bli frisk nå, men det viser seg å være umulig for meg å døgne (sovner på dass om jeg må), og klarer ikke snu rytmen har 3 dager på meg. Søvn er no skit.
Av beste sort!
Kålroten's Avatar
Sitat av nightrazor Vis innlegg
Legger meg 4-ish, sovner 5 og står opp halv 7. Er zombie de første to timene før jeg våkner ordentlig, gjør dette hver dag og sover ikke på dagen. Hva er galt med meg?
Vis hele sitatet...
Det som er galt er vel at du sover i ca. 1,5 timer... Troll?
Sitat av Kålroten Vis innlegg
Det som er galt er vel at du sover i ca. 1,5 timer... Troll?
Vis hele sitatet...
No trolling
Når jeg døgner føles det ut som eg har 2 i promille og verden går veeeeldig sakte.
Har du hørt om forsinket søvnfasesyndrom?
http://www.lommelegen.no/322535/fors...ovnfasesyndrom
Skader ikke å stikke til en nevrolog.
Eg vil ikke anbefale og gjøre dette akuratt..
Viss du ikker får sove etter 3-4 dager med døgning vil eg tru det er noe serriøst gale.
Ta deg en tur innom doktor, kansje han kan gi deg noe søvnmedisin.
Sånn apropos det bildet, flere enn meg som hater å drite om morningen?
Sitat av OkaBall Vis innlegg
Har nå ikke fått sovet de siste 4 nettene til fredag så jeg har døgna de dagene, og det jeg har opplevd er att alt går lettere sammen.
Jeg er og ganske obs på lyder (hører "bedre") og er mere obs på det jeg ser/får med meg.
Jeg snakker/skriver mye mere engelsk flytende når jeg har døgnet og.
Vis hele sitatet...
Ja, det samme skjer når man drikker seg full. Man blir jævlig flink til alt mulig rart

Søvnmangel har samme effekt på kroppen som promille.

Sitat av Magnisx Vis innlegg
Hvor mye søvn trenger egentlig folk? Jeg er 16 år og sover jeg mer enn 6 timer så får jeg samme følelsen som når jeg har døgnet..
Vis hele sitatet...
Hvis du føler deg dårlig etter å ha sovet bare seks timer, så kommer det sannsynligvis av at du er dehydrert. Drikk mer vann før du legger deg. Kroppen utskiller mye vann når du sover, blant annet gjennom pusten.