Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 685
Hei

Jeg driver ofte å programmerer et program for jobben, og dette gjør jeg på egenhånd. Er det noen vits i det hele tatt da å faktisk bruke versjons-håndtering da?

Det jeg ønsker meg er egentlig slik at hvis jeg gjør en endring i programmet så kan jeg gå fra f.eks. versjon 1.0.0 til versjon 1.0.1 osv.

Jeg har liten erfaring med ting som dette så vær snill med meg, har for det meste programmert alene og aldri med noen andre.

Og en siste ting, har sett litt på sånt som subversive og git, men dette ser veldig overkill ut for noen som programmerer på egenhånd.
Som enslig utvikler er det naturligvis ikke alltid like viktig med versjonskontroll, men det kommer ann på prosjektets størrelse og nødvendige krav til tilbakerullering av kode. I enkelte prosjekter kan det være helt essensielt, mens andre ganger holder det å mellomlagre prosjektmappa som lokal backup før du gjør større endringer.
Sist endret av Restyle; 26. januar 2012 kl. 15:00.
Jeg vil så absolutt si at versjonskontroll er viktig for enkeltmannsprosjekter. Jeg bruker det selv på mindre, private prosjekter for å enkelt få backup av all kode jeg skriver. Å ha kode på kun en maskin gjør deg vanvittig sårbar med tanke på harddiskkrasj eller til og med innbrudd. Å miste kode er aldri artig

Et annet stort pluss med versjonskontroll er at det finnes en rekke strategier for hva man skal gjøre ved eventuelle releaser og nye features. Det gir veldig stor frihet for hvordan man skal håndtere hotfixes, nye releaser, og lignende.

Når det er sagt er det også viktig å passe på at fokuset på versjonskontroll ikke tar overhånd! Det kan fort ta livet av mye av utviklertiden din og føles som en unødvendig byrde. Kanskje spesielt med tanke på at du utvikler alene. Det er viktig å passe på at man velger en strategi som passer med måten man jobber på og sklir fint inn i de rutinene man har

Når det gjelder forskjellige system for versjonskontroll har jeg kun jobbet med Subversion og Git (og så vidt CVS, grøss). Det finnes en god del flere, men jeg har et inntrykk av at dette er de to største og muligens mest brukte. Begge to kan brukes som alt i fra meget enkel backup av kode til mer avanserte strategier med branching, tagging o.l, og trenger absolutt ikke være overkill for et lite prosjekt.
Spesielt lokal branching og tagging er nyttig for min egen del. Noen ganger lager jeg en samling script som jeg VET fungerer slik det skal, tagger de som "Working v1" og så begynner jeg å endre filene for å støtte noe nytt. Om jeg plutselig da finner ut at den originale versjonen var bra nok, eller støter på feil, kan jeg rulle tilbake til "Working v1". Dette trenger jeg ikke noen ekstern server for en gang med GIT. Alternativet til versjonskontroll ville vært å endre tilbake igjen det jeg gjorde manuelt, men det jo større prosjektene blir så øker det både arbeidsmengden og sannsynligheten for å gjøre feil.

Om du vil pushe ting til en ekstern server så kan du fortsatt ha en relativt lokal arbeidsflyt. Tag fungerende ting, push dem til serveren, branch lokalt og prøv deg frem. Trenger du å starte på nytt fra forrige punkt - eller sammenligne to alternative varianter av endringer - er det fort gjort å bytte mellom to brancher. Til slutt merger du branchen tilbake i den originale koden, ordner eventuelle konflikter, og tagger igjen.

Det du må huske på er at versjonskontroll har mer eller mindre konstant "overhead" i prosjektene dine, og ekstremt små prosjekter får derimot en ekstra arbeidsmengde som du ikke trenger. For større prosjekter sparer det derimot mye, MYE tid og sorger. Spesielt kan kommentarerene til hver commit være nyttig å se på om du tar opp igjen et prosjekt fra gammelt av, eller overlater det til en annen person som må porte koden din for å få den fungerende.
Sist endret av Dyret; 27. januar 2012 kl. 14:50.
Titt på Subclipse, plugin til eclipse. Bruker denne i skoleprosjekter og privat. Anbefalles!