Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2192
Hei godtfolk!

Jeg har fått en OCZ Agility 3 SSD 240gb i posten, som nå nettopp er koblet til PC. Behøvde en ny harddisk som kunne erstatte den gamle på 5 år. Nå er begge harddiskene koblet til, og Windows XP startet opp på vanlig måte. Men det jeg ikke helt vet er hva jeg skal gjøre nå. Planen er å få Windows XP på den nye harddisken (jeg har ikke Windows 7 - bare en XP boot disk), samt legge de viktigste filene over, for til slutt å koble fra den gamle harddisken, som bråker for mye.

Jeg må dessuten installere nyeste firmware, uten at jeg vet hvordan dette skal gjøres. Jeg har hørt at det må gjøres før operativsystem legges inn på SSDen. Det fulgte lite instrukser med på kjøpet, så jeg lurer på om dere kan hjelpe meg.

Det må nevnes at den nye SSD-harddisken ikke dukker opp i Min Datamaskin, men i "Device Manager", finnes den, og det står at det fungerer som det skal.

Er det noen her som vær så snill kan fortelle meg hva som må gjøres og i hvilken rekkefølge?
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
vil tro det vil funke og stripe diskene, for så og koble ut hdd'en
Sitat av Frufsa Vis innlegg
vil tro det vil funke og stripe diskene, for så og koble ut hdd'en
Vis hele sitatet...
Hva vil det si å "stripe diskene"? Samme som å partisjonere? Hvordan gjøres dette? Må jeg ikke oppdatere firmware før jeg kobler av den gamle harddisk og legger inn Windows på SSD?
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
striping er også kjent som RAID1, hvis du har muligheten for det, settes dette opp i bios
Sitat av Frufsa Vis innlegg
striping er også kjent som RAID1, hvis du har muligheten for det, settes dette opp i bios
Vis hele sitatet...
Kan du skrive litt utfyllende, vær så snill? Hva er "striping" og hvorfor er det nødvendig?
Kjøp deg Windows 7 eller last det ned fra bukta så slipper du alle problemene med XP + SSD. XP er et 11 år gammelt OS, altså utdatert for mange år siden. Ta vare på de filene du vil ha på den gamle HDD'n så legger du over de til SSD'n når du har formatert og lagt innpå Windows 7 på den.
Sitat av Frufsa Vis innlegg
striping er rett og slett og kjøre det samme på 2disker for maximal ytelse, alstå hvis den ene disken går adundas har du den andre.

EDIT: mente speiling, ikke striping
Vis hele sitatet...
er det lettvint å kjøpe en hdd til å speile den nåværende disken min til den så jeg kan boote fra den hvis det skulle skje noe? jeg skal selvfølgelig ikke gjøre det nå siden disken min koster 1500 pga. flom, men jeg hater datatap (spesielt lisenser) så det skjer før eller senere
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Kjøp deg Windows 7 eller last det ned fra bukta så slipper du alle problemene med XP + SSD. XP er et 11 år gammelt OS, altså utdatert for mange år siden. Ta vare på de filene du vil ha på den gamle HDD'n så legger du over de til SSD'n når du har formatert og lagt innpå Windows 7 på den.
Vis hele sitatet...
Jeg har kanskje mulighet til å få Windows 7 gjennom NTNU, men det må i så fall bli senere. Det er dyrt å kjøpe det. Vurderte å laste ned Windows 7, men jeg ser folk skriver at piratkopiene har virus og ulumskheter med på kjøpet. Tror du jeg vil få problemer hvis jeg i stedet legger inn XP nå og oppgraderer til ekte Windows 7 senere?

At jeg skal legge inn de gamle filene etter å ha formatert og lagt inn Windows er selvfølgelig greit nok. Men hvorfor er ikke SSD synlig i Min Datamaskin? Er den klar til å formateres med Boot Disk og til å legge inn Windows? Eller må jeg oppdatere firmware først? Må jeg eventuelt formatere, legge inn nyeste firmware for så å installere Windows?

Sitat av Frufsa Vis innlegg
striping er rett og slett og kjøre det samme på 2disker for maximal ytelse, alstå hvis den ene disken går adundas har du den andre. EDIT: mente speiling, ikke striping
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte å bare legge de viktigste filene mine over på SSDen etter at Windows er installert. Som sagt skal jeg bruke bare SSDen etterpå - ikke begge. Og hvis SSDen streiker har jeg fortsatt HDDen. Derfor skjønner jeg ikke nødvendigheten av å "speile"?

Det jeg lurer på er: Hvorfor er ikke SSD synlig i Min Datamaskin? Skal jeg formatere SSD med Windows Boot Disk eller noe annet? Er SSD klar til Windows-installasjon, eller må jeg oppdatere firmware først?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Frufsa Vis innlegg
vil tro det vil funke og stripe diskene, for så og koble ut hdd'en
Vis hele sitatet...
Kult hvis man vil sitte med et ubrukelig RAID-sett etterpå.
Og.... derfor tar man ikke tips fra deg.

Sitat av Frufsa Vis innlegg
striping er også kjent som RAID1, hvis du har muligheten for det, settes dette opp i bios
Vis hele sitatet...
Nei, det er det ikke, og "firmware"-RAID er det bare hjerneskadede fiskere fra tanzania som kjører på noe som helst.

Sitat av SemiColon Vis innlegg
Kjøp deg Windows 7 eller last det ned fra bukta så slipper du alle problemene med XP + SSD. XP er et 11 år gammelt OS, altså utdatert for mange år siden. Ta vare på de filene du vil ha på den gamle HDD'n så legger du over de til SSD'n når du har formatert og lagt innpå Windows 7 på den.
Vis hele sitatet...
Dette er det mest fornuftige svaret i hele tråden.

Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
er det lettvint å kjøpe en hdd til å speile den nåværende disken min til den så jeg kan boote fra den hvis det skulle skje noe? jeg skal selvfølgelig ikke gjøre det nå siden disken min koster 1500 pga. flom, men jeg hater datatap (spesielt lisenser) så det skjer før eller senere
Vis hele sitatet...
Å bruke onboard-RAID for noe som helst er risky business som jeg har nevnt ovenfor, og å RAIDe forskjellige disker og muligens forskjellige størrelser og medier er generelt sett en dårlig idè.
Hvis du ikke har et array med tiered-storage.

Sitat av Nocturnalis Vis innlegg
Jeg har kanskje mulighet til å få Windows 7 gjennom NTNU, men det må i så fall bli senere. Det er dyrt å kjøpe det. Vurderte å laste ned Windows 7, men jeg ser folk skriver at piratkopiene har virus og ulumskheter med på kjøpet. Tror du jeg vil få problemer hvis jeg i stedet legger inn XP nå og oppgraderer til ekte Windows 7 senere?

At jeg skal legge inn de gamle filene etter å ha formatert og lagt inn Windows er selvfølgelig greit nok. Men hvorfor er ikke SSD synlig i Min Datamaskin? Er den klar til å formateres med Boot Disk og til å legge inn Windows? Eller må jeg oppdatere firmware først? Må jeg eventuelt formatere, legge inn nyeste firmware for så å installere Windows?



Jeg tenkte å bare legge de viktigste filene mine over på SSDen etter at Windows er installert. Som sagt skal jeg bruke bare SSDen etterpå - ikke begge. Og hvis SSDen streiker har jeg fortsatt HDDen. Derfor skjønner jeg ikke nødvendigheten av å "speile"?

Det jeg lurer på er: Hvorfor er ikke SSD synlig i Min Datamaskin? Skal jeg formatere SSD med Windows Boot Disk eller noe annet? Er SSD klar til Windows-installasjon, eller må jeg oppdatere firmware først?
Vis hele sitatet...
Å installere XP idag er renspikket idioti, og ikke vil du få utnyttet verken potensialet i maskinen din eller i SSDen.

Så lenge du laster ned fra respektable delere på public torrentsider er det ofte null problem med ISOene, såfremst du ikke er som 99% av brødjødene her inne og tenker "WINDOWS 7 BLACK COVERT OP EDITION 2012" er den beste versjonen går det som oftest bra.

Hvis du har råd til en 240GB SSD ser jeg ikke helt problemet med å kjøpe en lisens hvis du har kvaler mot piratvare.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Å installere XP idag er renspikket idioti, og ikke vil du få utnyttet verken potensialet i maskinen din eller i SSDen.

Så lenge du laster ned fra respektable delere på public torrentsider er det ofte null problem med ISOene, såfremst du ikke er som 99% av brødjødene her inne og tenker "WINDOWS 7 BLACK COVERT OP EDITION 2012" er den beste versjonen går det som oftest bra.

Hvis du har råd til en 240GB SSD ser jeg ikke helt problemet med å kjøpe en lisens hvis du har kvaler mot piratvare.
Vis hele sitatet...
Problemet med å kjøpe lisens er nettopp det at pengene mine allerede er brukt på å kjøpe en stor SSD. Jeg valgte å kjøpe en stor SSD fremfor å kjøpe en liten SSD og en overprised HDD. Så kan jeg ha kun denne stille og relativt romslige SSDen inntil prisene på HDDer blir fornuftige igjen. Og hvorfor kjøpe en dyr lisens som jeg kanskje kan få gratis?

Men bla. på grunn av tilbakemeldingene i denne tråden har jeg bestemt meg for å legge inn piratkopiert Win 7 likevel, fra denne torrenten:

http://thepiratebay.org/torrent/6719..._-_Team___M-J-

Ellers: Har du svar på noen av de tingene jeg har spurt om? Aner du hvorfor SSD ikke er synlig i Min Datamaskin? Hvordan ville du gått fram for å sette opp denne SSDen med nyeste firmware og Windows 7?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Nocturnalis Vis innlegg
Problemet med å kjøpe lisens er nettopp det at pengene mine allerede er brukt på å kjøpe en stor SSD. Jeg valgte å kjøpe en stor SSD fremfor å kjøpe en liten SSD og en overprised HDD. Så kan jeg ha kun denne stille og relativt romslige SSDen inntil prisene på HDDer blir fornuftige igjen. Og hvorfor kjøpe en dyr lisens som jeg kanskje kan få gratis?

Men bla. på grunn av tilbakemeldingene i denne tråden har jeg bestemt meg for å legge inn piratkopiert Win 7 likevel, fra denne torrenten:

http://thepiratebay.org/torrent/6719..._-_Team___M-J-

Ellers: Har du svar på noen av de tingene jeg har spurt om? Aner du hvorfor SSD ikke er synlig i Min Datamaskin? Hvordan ville du gått fram for å sette opp denne SSDen med nyeste firmware og Windows 7?
Vis hele sitatet...
Den er logisk nok ikke synlig i min datamaskin fordi ingen partisjoner eksisterer på den, noe du må opprette via diskbehandlingen i windows eller noe du gjør under installasjon av windows.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Den er logisk nok ikke synlig i min datamaskin fordi ingen partisjoner eksisterer på den, noe du må opprette via diskbehandlingen i windows eller noe du gjør under installasjon av windows.
Vis hele sitatet...
Tusen takk! Jeg er klar over at jeg kanskje kommer med n00b-spørsmål, men hvis jeg ikke hadde vært en ekspert ville jeg ikke behøvd å spørre om hjelp, så... Uansett, takk for saklig svar.

Da vil jeg partisjonere den under installasjon av Windows. Men så er spørsmålet om jeg ikke må legge inn nyeste firmware først? Jeg får imidlertid problemer med å installere firmware siden jeg nå har Windows XP. "Updating your firmware with the OCZ Toolbox is not supported under Windows XP" Så da er jeg litt usikker på hvordan jeg skal gjøre dette.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Spørsmålet er om du trenger å oppdatere FW på disken, har du sjekket nåværende firmwareversjon ?
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Spørsmålet er om du trenger å oppdatere FW på disken, har du sjekket nåværende firmwareversjon ?
Vis hele sitatet...
Nei, fant nettopp ut hvordan jeg kunne sjekke hvilken firmware jeg hadde, og ser at jeg har den nyeste :-) Nå gjelder det å lage en boot dvd eller flashpinne.

Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Her har du torrent med valgri Windows 7 versjon og crack etter du har installert.
Vis hele sitatet...
Takk, men nå har jeg allerede lastet ned en annen torrent med Windows 7 Ultimate 64. Det er den jeg linket til lenger opp. Er den torrenten du gav meg enda bedre? Hvorfor ikke linke til siden der man kan lese om torrenten, forresten? Er jo greit å vite hva det er man laster ned.
Sist endret av Nocturnalis; 22. januar 2012 kl. 01:04.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Nocturnalis Vis innlegg
Nei, fant nettopp ut hvordan jeg kunne sjekke hvilken firmware jeg hadde, og ser at jeg har den nyeste :-) Nå gjelder det å lage en boot dvd eller flashpinne.



Takk, men nå har jeg allerede lastet ned en annen torrent med Windows 7 Ultimate 64. Det er den jeg linket til lenger opp. Er den torrenten du gav meg enda bedre? Hvorfor ikke linke til siden der man kan lese om torrenten, forresten? Er jo greit å vite hva det er man laster ned.
Vis hele sitatet...
Linking av torrents er ulovlig på forumet.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Linking av torrents er ulovlig på forumet.
Vis hele sitatet...
Å, er det det. Får håpe vi ikke blir bannlyst eller noe nå da.