Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  118 34019
Hey Freak's!
Jeg betaler ikke i per dags dato NRK lisens. (fordi vet ikke om at jeg eier en TV)
Hvis jeg blir peilet opp av dem, blir det en form for bot eller må jeg bare betale ASAP?

Noen som vet hvordan dette fungerer?
Game disconnected
pokemon's Avatar
du får ikke bot bare vanlig avgift.
Sitat av pokemon Vis innlegg
du får ikke bot bare vanlig avgift.
Vis hele sitatet...
Så hvis jeg er super heldig og ikke blir peilet kan jeg slippe forever?
Jeg ble peilet inn.
Sa bare at jeg fikk TV'en "i går" og har ikke rukket å melde fra.
Gikk helt fint og jeg fikk vanlig lisensavgift i posten.

Sitat av Runardo Vis innlegg
Så hvis jeg er super heldig og ikke blir peilet kan jeg slippe forever?
Vis hele sitatet...
Ja.. men før eller siden risikerer du å bli peilet inn. Stor sannsynlighet for det.
Må bare spøre: hvordan er det dem peiler TVer inn? Trodde TV aparater var passive radiosignal mottakere, får å kunne peile så må den jo sende noe ut?
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Må bare spøre: hvordan er det dem peiler TVer inn? Trodde TV aparater var passive radiosignal mottakere, får å kunne peile så må den jo sende noe ut?
Vis hele sitatet...
Denne vil jeg gjerne høre også.
La ut en liten løgn til NRK der tven min er ødelagt, men har de mulighet for å se at dette er i bruk på en eller annen måte?
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Må bare spøre: hvordan er det dem peiler TVer inn? Trodde TV aparater var passive radiosignal mottakere, får å kunne peile så må den jo sende noe ut?
Vis hele sitatet...
Mottakeren i TVen din er en såkalt "superheterodyne receiver", og har en lokal oscillator for å kunne utnytte en spesifikk frekvens av de mange signalene som kommer inn. Denne frekvensen ligger et fast antall MegaHertz over frekvensen på kanalen du forsøker å se. Selv om produsentene av TVer forsøker å ikke lekke for mye av denne "støyen", så kommer det ut såpass med signaler at man kan fange dem opp med spesialisert utstyr. Da kan man også (i teorien) se hvilken kanal du ser på ut i fra frekvensen.

Det står litt mer om det her, og jeg finner også flere papers på at det går an, men jeg vet ikke hvor praktisk det er å peile inn en TV i f.eks. en høyblokk eller på steder med mye elektromagnetisk støy. Kan kanskje brukes til å finne en fyr som sitter med en "Pirat"-TV ute i hytta si i skogen, men jeg vet rett og slett ikke hvor bra det ville virket i større byer.

Edit: Det er også mange andre, distinkte støykilder fra eldre TV-apparater. Man kan til og med høre enkelte av dem på relativt lang avstand.
Sist endret av Dyret; 19. januar 2012 kl. 14:24.
Sitat av Runardo Vis innlegg
Så hvis jeg er super heldig og ikke blir peilet kan jeg slippe forever?
Vis hele sitatet...
Hvis de ikke kommer løpende inn i huset ditt for å se om du har TV(Som de gjorde på meg), Så ja.
Sitat av SilverLemon Vis innlegg
Hvis de ikke kommer løpende inn i huset ditt for å se om du har TV(Som de gjorde på meg), Så ja.
Vis hele sitatet...
Det har de faktisk ikke lov til.
De må pent stå på utsiden om du ikke ønsker å slippe dem inn.

De kom ikke inn til meg, ordnet alt på utsiden enkelt og greit.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Trur det er mer vanlig å se i folkeregisteret etter folk som bor hjem som det ikke betales lisens for så å oppsøke dem.

Kommer de på døra di så blånekt alt du kan for at du har tv og ikke la han trå en cm over dørterkselen.
Jeg fikk besøk en sen fredagskveld, jeg lå på sofaen og så på tv med relativt høyt volum og ante fred og ingen fare. Plutselig ringer det på døra og der står det en litt eldre kar å presenterer seg som nrk kontrollør. Han har ikke mindre enn vist meg kortet sitt før han står langt inne i gangen og kikker inn i stua.
Da var det liksom ikke noe vits i prøve å nekte for at jeg hadde tv eller ikke, men fader å forbanna jeg blei.
Sitat av r0bin Vis innlegg
Trur det er mer vanlig å se i folkeregisteret etter folk som bor hjem som det ikke betales lisens for så å oppsøke dem.

Kommer de på døra di så blånekt alt du kan for at du har tv og ikke la han trå en cm over dørterkselen.
Jeg fikk besøk en sen fredagskveld, jeg lå på sofaen og så på tv med relativt høyt volum og ante fred og ingen fare. Plutselig ringer det på døra og der står det en litt eldre kar å presenterer seg som nrk kontrollør. Han har ikke mindre enn vist meg kortet sitt før han står langt inne i gangen og kikker inn i stua.
Da var det liksom ikke noe vits i prøve å nekte for at jeg hadde tv eller ikke, men fader å forbanna jeg blei.
Vis hele sitatet...
Får du noe bot? eller får du bare regning fra og med arrestasjons-dato? :-)
Skal flytte snart selv, og gidder ikke å si ifra til NRK. Men then again, når jeg først blir tatt så gidder jeg ikke å nekte heller.. så fremt jeg ikke får bot for å "vente" med inrapporteringen.
Sitat av Dyret Vis innlegg
Mottakeren i TVen din er en såkalt "superheterodyne receiver", og har en lokal oscillator for å kunne utnytte en spesifikk frekvens av de mange signalene som kommer inn. Denne frekvensen ligger et fast antall MegaHertz over frekvensen på kanalen du forsøker å se. Selv om produsentene av TVer forsøker å ikke lekke for mye av denne "støyen", så kommer det ut såpass med signaler at man kan fange dem opp med spesialisert utstyr. Da kan man også (i teorien) se hvilken kanal du ser på ut i fra frekvensen.

Det står litt mer om det her, og jeg finner også flere papers på at det går an, men jeg vet ikke hvor praktisk det er å peile inn en TV i f.eks. en høyblokk eller på steder med mye elektromagnetisk støy. Kan kanskje brukes til å finne en fyr som sitter med en "Pirat"-TV ute i hytta si i skogen, men jeg vet rett og slett ikke hvor bra det ville virket i større byer.

Edit: Det er også mange andre, distinkte støykilder fra eldre TV-apparater. Man kan til og med høre enkelte av dem på relativt lang avstand.
Vis hele sitatet...
Så Tv'en "lekker" disse signalene 24/7?
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Det har de faktisk ikke lov til.
De må pent stå på utsiden om du ikke ønsker å slippe dem inn.

De kom ikke inn til meg, ordnet alt på utsiden enkelt og greit.
Vis hele sitatet...
Hos meg spaserte de rett inn når jeg åpnet døra som om de eide huset.
Sitat av SilverLemon Vis innlegg
Hos meg spaserte de rett inn når jeg åpnet døra som om de eide huset.
Vis hele sitatet...
Frekke drittsekk vil jeg si om ham!

Sitat av Runardo Vis innlegg
Så Tv'en "lekker" disse signalene 24/7?
Vis hele sitatet...
Nei, bare så lenge TV'en står på.
Altså hvis de madderføkkerne setter fot innenfor mitt hjem så skal dem få smake på balltreet!
Sitat av Runardo Vis innlegg
Altså hvis de madderføkkerne setter fot innenfor mitt hjem så skal dem få smake på balltreet!
Vis hele sitatet...
Bare for å være sikker på å få bot lzm?
Hvis de hadde ringt på hos meg og bare gått inn med en gang så hadde jeg kommet til å ringt purken.
Ingen skal gå et skritt inn i mitt hus uten å få tillatelse.

Men jeg betaler jo den hersens lisensen da uheldivis, men får overleve med noen tusen i halvåret.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av Nenzo Vis innlegg
Får du noe bot? eller får du bare regning fra og med arrestasjons-dato? :-)
Skal flytte snart selv, og gidder ikke å si ifra til NRK. Men then again, når jeg først blir tatt så gidder jeg ikke å nekte heller.. så fremt jeg ikke får bot for å "vente" med inrapporteringen.
Vis hele sitatet...
Fikk ikke bot.
Det skjedde vel engang på våren, og enden på visa var at jeg måtte betale for hele året.
Veldig ofte finner de frem til ikke betalere med helt andre metoder enn å lete randomly etter tv'er med peileutstyr.
butikker oppgir informasjon til nrk. aldri oppgi ditt eget navn ved kjøpt i butikk, eller bestill en tv online på nett i ditt eget navn.
de får også informasjon fra tv-selskaper man har dekoder/abbonement hos.
og de har helt sikkert ennå flere metoder enn det igjen, men de overnevnte metodene er meget godt brukt.
NRK=KGB. Som sagt må du ikke slippe dem inn, hvis du er uheldig og har på tven i bakgrunnen får du si at den ikke har dekoder og at du ser på nrk-nettv via laptopen din.
Sitat av Kugie Vis innlegg
Denne vil jeg gjerne høre også.
La ut en liten løgn til NRK der tven min er ødelagt, men har de mulighet for å se at dette er i bruk på en eller annen måte?
Vis hele sitatet...

Nei, dem kan ikke finne det ut. Har selv aldri betalt noen lisens, og det kommer heller aldri til å skje.

Eneste du må passe på er rundt den tiden lisensen skal bli betalt, da dem ofte ringer på døra de for å høre om du har TV. Kom en sånn en her, jeg bare sa at jeg ikke hadde TV. Dem har selvfølgelig ikke lov til å gå inn ditt hjem uten lov fra deg. Pass på, dem kan være jævlig påtrengende. Hørt mange syke historier. Går opp på verandaen å kikker inn vinduer osv.
Har du lest de andre postene? Klart de kan finne det ut.
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Har du lest de andre postene? Klart de kan finne det ut.
Vis hele sitatet...
Javel, hvordan i all verden skal dem finne ut det?

Hadde du ikke svar på den idiotiske påstanden din?
nekta dem å komme inn hos ex'en for noen år siden, og da truet han med at han kom tilbake med politiet senere på dagen.
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Jeg ble peilet inn.
Sa bare at jeg fikk TV'en "i går" og har ikke rukket å melde fra.
Gikk helt fint og jeg fikk vanlig lisensavgift i posten.



Ja.. men før eller siden risikerer du å bli peilet inn. Stor sannsynlighet for det.
Vis hele sitatet...

Noe av det dummeste jeg har lest på lenge. Ikke hør på det surret han skriver, ingen som blir peilet inn!
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Bare lurer, funker "Ja, men bruker den til spill og film" som en unnskyldning?
Sitat av technot Vis innlegg
nekta dem å komme inn hos ex'en for noen år siden, og da truet han med at han kom tilbake med politiet senere på dagen.
Vis hele sitatet...
Det spiller jo absolutt ingen rolle, strafferammen for å ikke betale lisens er for lav til at politiet kan få ransakelseordre. Da ville jeg notert navn på vedkomne og sendt en krass klage til NRK. Hvis han mot formodning skulle komme tilbake med politiet kan du jo bare nekte de også inngang.
Sitat av Runardo Vis innlegg
Altså hvis de madderføkkerne setter fot innenfor mitt hjem så skal dem få smake på balltreet!
Vis hele sitatet...
han fra nrk som var hos meg var like stor som king kong, f.. for en diger fyr ! , han var dog snill og hyggelig
Sitat av hypphypp Vis innlegg
Javel, hvordan i all verden skal dem finne ut det?

Hadde du ikke svar på den idiotiske påstanden din?
Vis hele sitatet...
De har utstyr med seg til å sjekke dette opp, de peilet lett inn meg, og tv'en kunne de ikke se fra utsiden.

Les og dyrets post.

PS ikke ta ting så personlig. Det går an å diskutere på en høfligere måte.
Sist endret av Fuzzybossen; 19. januar 2012 kl. 17:45.
Vil det fungere hvis jeg sier at jeg har solgt tv`en til far? Han betaler vel uansett den samme prisen?
Sitat av Niveus93 Vis innlegg
Vil det fungere hvis jeg sier at jeg har solgt tv`en til far? Han betaler vel uansett den samme prisen?
Vis hele sitatet...
Fungerer helt fint.

Du trenger bare å sende en epost til lisensavdelinga og forklare det.
Sist endret av Fuzzybossen; 19. januar 2012 kl. 18:11.
Jeg bor i en studentblokk, må jeg betale denna greia? De klarer ikke å komme opp til meg, for ved inngangen må de ha en spesiell nøkkel og for hver gang du skal inn i må du ha enda en unik nøkkel. Så jeg tror alle hos meg er safe :P
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
De har utstyr med seg til å sjekke dette opp, de peilet lett inn meg, og tv'en kunne de ikke se fra utsiden.

Les og dyrets post.

PS ikke ta ting så personlig. Det går an å diskutere på en høfligere måte.
Vis hele sitatet...

Veldig merkelig at dem ikke har peilet inn noen jeg kjenner som ikke betaler lisensen. Kunne vel bare peila inn meg også da, han var jo på døra her.

Ja, beklager det.
Sitat av hypphypp Vis innlegg
Veldig merkelig at dem ikke har peilet inn noen jeg kjenner som ikke betaler lisensen. Kunne vel bare peila inn meg også da, han var jo på døra her.

Ja, beklager det.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde heller ikke betalt lisens i flere år før de plutselig stod på døra min.

Rett etter var de hos min onkel og sa at de har oppdaget at han har tv, men ikke betalt lisens, men det hadde han, men ikke meldt flytting.

Disse bilene de kjører har noen rare antennegreier på taket på bilen, og jeg har alltid hørt at de bruker dem til peiling, det er derfor jeg står litt fast på denne, selv om jeg ikke har noen direkte kilder. Men i tillegg synes jeg det er rart de kunne finne ut at jeg hadde tv, og til og med vite i hvilken etasje. (Har tre etasjer) Så nå vet du hvorfor jeg påstår så hardnakket at de kan peile.
Sitat av Fkleppe Vis innlegg
Jeg bor i en studentblokk, må jeg betale denna greia? De klarer ikke å komme opp til meg, for ved inngangen må de ha en spesiell nøkkel og for hver gang du skal inn i må du ha enda en unik nøkkel. Så jeg tror alle hos meg er safe :P
Vis hele sitatet...
Antar du har tv inkludert?

Isåfall antar jeg det er noe ala slik det var i forsvaret. De som leier ut (evt forsvaret i dette eksempelet), betaler lisensen for deg, slik at de stakkars vernepliktige skulle slippe.
Bor i samme situasjon selv, med kabel inkludert, og betaler ikke lisens.

Til dere som bruker pc-unnskyldningen, leste for en stund tilbake at nrk vil ha lisens på datamaskiner og pga muligheter for nett tv som nrk's egen, viaplay etc.
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Jeg hadde heller ikke betalt lisens i flere år før de plutselig stod på døra min.

Rett etter var de hos min onkel og sa at de har oppdaget at han har tv, men ikke betalt lisens, men det hadde han, men ikke meldt flytting.

Disse bilene de kjører har noen rare antennegreier på taket på bilen, og jeg har alltid hørt at de bruker dem til peiling, det er derfor jeg står litt fast på denne, selv om jeg ikke har noen direkte kilder. Men i tillegg synes jeg det er rart de kunne finne ut at jeg hadde tv, og til og med vite i hvilken etasje. (Har tre etasjer) Så nå vet du hvorfor jeg påstår så hardnakket at de kan peile.
Vis hele sitatet...

Høres merkelig ut, men jeg tror jo på hva du sier. Er det her noen år siden?
Jeg har aldri hørt om noe lignende.
Fikk kontrolør på døra en dag forleden. Han spurte om jeg hadde tv. Jeg sa nei. Fikke en lapp av han som jeg måtte sende inn om jeg fikk meg tv. Easy as that. Sa adjø og gikk inn for å fortsette tv tittingen
Du trenger ikke tv lisens på datamaskiner.
Sitat av emptychange Vis innlegg
Du trenger ikke tv lisens på datamaskiner.
Vis hele sitatet...
Enn så lenge. Blir vel avgift på det også etterhvert.
Sist endret av stagg; 19. januar 2012 kl. 18:57.
Sitat av stagg Vis innlegg
Enn så lenge. Blir vel avgift på det også etterhvert.
Vis hele sitatet...
Da gjør jeg som med fjernsynet mitt; registrerer det på noen jeg ikke liker og åpner ikke døren når fremmede ringer på. Hvis de ikke ringer først åpner jeg ikke, det vet de jeg kjenner så da slipper jeg vektere, politi, lisensfolk og annet pakk som kunne finne på å komme på døra.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Bare lurer, funker "Ja, men bruker den til spill og film" som en unnskyldning?
Vis hele sitatet...
Nei. Så lenge skjermen kan motta signaler for kanaler, skal de ha penger av deg. Du kan plombere den, men det må gjøres av autoristerte med dokumentasjon, har jeg hørt.
Er det på samme måten de finner ut hvor mange som ser på de forskjellige programmene? Kanalenes konkurranse med offentlige seertall har fått meg til å undre tidligere.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Er det på samme måten de finner ut hvor mange som ser på de forskjellige programmene? Kanalenes konkurranse med offentlige seertall har fått meg til å undre tidligere.
Vis hele sitatet...

Det er noen som får noen bokser som registrer hvilken kanal man ser på. Vet ikke hvor mange som har sånne bokser, men en kompis av meg har/hadde. Da slipper dem å betale lisensen.

Dem lurte litt da det ble registrert kanaler som han ikke hadde. Han hadde piratkort ,p
Jeg hadde kontrollør her for noen uker siden. Han spurte om jeg hadde tv OG var på vei inn i stua mi. Jeg tok tak i jakka hans dro han tilbake dit han kom fra og sa høflig og rolig "Nei". Det syntes han var så pinlig at han bare gikk uten å si noe som helst.

KNEGG.
Sitat av suptispe Vis innlegg
Jeg hadde kontrollør her for noen uker siden. Han spurte om jeg hadde tv OG var på vei inn i stua mi. Jeg tok tak i jakka hans dro han tilbake dit han kom fra og sa høflig og rolig "Nei". Det syntes han var så pinlig at han bare gikk uten å si noe som helst.

KNEGG.
Vis hele sitatet...

Haha

1000tegn.
Sitat av Fkleppe Vis innlegg
Jeg bor i en studentblokk, må jeg betale denna greia? De klarer ikke å komme opp til meg, for ved inngangen må de ha en spesiell nøkkel og for hver gang du skal inn i må du ha enda en unik nøkkel. Så jeg tror alle hos meg er safe :P
Vis hele sitatet...
Jeg bor også i studentblokk med samme opplegg som du har. NRK var her i høst. "Vi har en brukerbasert ordning", sa han.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Er det på samme måten de finner ut hvor mange som ser på de forskjellige programmene? Kanalenes konkurranse med offentlige seertall har fått meg til å undre tidligere.
Vis hele sitatet...
Dette gjøres ved statistikk, de har noen få hundre (kanskje tusen) med spesielle fjernkontroller der hvert medlem av husholdningen må trykke på en knapp når de ser det. Så ganger de det opp til å bli folketallet, og voìla du har et omtrentlig seertall.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av mo3 Vis innlegg
Nei. Så lenge skjermen kan motta signaler for kanaler, skal de ha penger av deg. Du kan plombere den, men det må gjøres av autoristerte med dokumentasjon, har jeg hørt.
Vis hele sitatet...
Hvilke innganger skal da plomberes? regner vel med at jeg får beholde HDMI og VGA, men hva med SCART og de tredelte tingene? (husker ikke navnet, men de som er ett for bilde og to for lyd ^^')
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Hvilke innganger skal da plomberes? regner vel med at jeg får beholde HDMI og VGA, men hva med SCART og de tredelte tingene? (husker ikke navnet, men de som er ett for bilde og to for lyd ^^')
Vis hele sitatet...
Ja, slipp unna lisens ved å betale hundrevis av kroner for å plombere fjernsynet. Hvorfor ikke bare si den ikke funker?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av emptychange Vis innlegg
Ja, slipp unna lisens ved å betale hundrevis av kroner for å plombere fjernsynet. Hvorfor ikke bare si den ikke funker?
Vis hele sitatet...
Men ærlig talt, hvilke innganger kan jeg beholde? Bedre å betale noen hundringser for å få ett papir som jeg kan vifte i trynet til eventuelle lisens-jagere ^_^