Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 29649
Jeg driver å leser litto m ritalin, syntes ritalin er intresangt.

1. Kan ritalin brukes i idrett-sammenheng?
Og hva er virkningen?

2. Stemmer det at ritalin kan gi en lignende kokain-rus hvis man sniffer det?
Hvis ikke, hva er virkingen av å sniffe ritalin?

En med adhd her, skal begynne på ritalin snart, så er intressert i litt info
Ritalin kan gjøre deg en del "seigere" - jeg er virkelig ingen aktiv person, men jeg har gjort omtrent seks kilometer på 40 minutter på tredemølle på moderat dose - omtrent det dobbelte av hva jeg klarte treningsøkta før, uten.

Sniffing av ritalin er som å sniffe amfetamin iblandet 80% skolekritt, pluss litt limrester.. Ikke å anbefale, jeg mener det er sløsing i forhold til den effekten du får av å svelge de. Vet andre folk har andre meninger, men her er min

Velkommen hit!
Ritalin kan vel forsåvidt brukes i idretts sammenheng, hvorvidt det er lovlig i konkuranser er jeg usikker på.
Men ritalin er ikke direkte bra ifm trenning, siden det øker belastningen på hjertet. og kan føre til den klassiske ritalin bivirkningen "plutselig død". SPØR LEGEN DIN?

Dårlig ide å snorte ritalin, ikke bra for kroppen når du får en masse bindestoffer + virkestoff i feil hull. Desutten er det dritt unge tendenser å snorte de. bare spis de vanlig måte, utgjør ingen forskjell. får ikke bedre eller annen rus av å kjøre de nasalt. Kjøp deg heller kokain eller amfetamin vist det er rus du er ute etter. Du blir sikkert litt påtent av ritalin i begynnelsen, men det gir seg fort. Husk at det er medisin din og ikke et rus middel legen din gir deg for å være kul med deg.
Sist endret av lockhead; 12. januar 2012 kl. 06:55. Grunn: å/og
Mener ærlig at nicket ditt avslører hva du har tenkt med ritalinen. No offense :P

1) I idrettssammenheng blir det bare krøll hvis du går over lengre tid med ritalin+hard trening. Ja, spesielt hjertet blir det krøll for, fordi ritalin tykner blodet og hjertet må jobbe kjappere.
Hard belastning f.eks under løping imens du er påvirket av ritalin er dårlig kombo for helsa di.
Anbefaler deg heller å ta koffein som red bull eller annen legal "uppers", hvis du har tenkt å forbedre ytelse under korte økter - eller utholdenhet under lange økter.

Se på også hva idrettsfolkene gjør! Og ikke gjør!!.. Ritalin, aldri hørt at syklister eller langrennsfolk har brukt det.
Amfetamin, ja absolutt, men dèt er jo kun for de mest kyniske Tour de France-deltakerne!!!

2) Kjemisk ligner metylfenidat/ritalin på kokain. Derimot vil det heller være adderall som ligner mer på kokain i effekt (subjektivt ment/sett). Ritalin, mer likt som svakere amfetamin, adderall mix av kokain/amf-effekt..
Så det er nok adderall som har den effekten du er ute etter, tror jeg.

Har riktignok ikke erfaring selv med ritalin, dette er kun innleste kunnskaper.
Andre som kan legge til rundt effektene, som veit?!?
Sist endret av aeon_illuminate; 12. januar 2012 kl. 10:23.
Joda! Fikk for første gang prøve dette stoffet idag. Og jeg må bare si fy faen... Det er ulikt alle rusmidler jeg har prøvd. Var klar over at Ritalin var kraftig men effekten jeg fikk var overveldende og sto ikke til forventningene men oversteg det med flere hakk. Det er snart 20 timer siden jeg tok EN 40mg (de sterkeste) og er enda ikke sikker om den har gått ut..

Det jeg opplevde var enorm konsentrasjonsevne og fokus. Eksempelvis tar jeg meg stadig i å drifte vekk vist jeg leser en lengre tekst. Bråk rundt meg gjør lesing totalt umulig. Idag leste jeg ca. 20 sider med forholdsvist tungt stoff i forbindelse med skole og fikk med meg ALT. Dette var i fellesarealet med naturligvis mye bråk. Min konsentrasjon og fokus under forelesninger var vill. Energinivået var på topp hele dagen og jeg har sikkert fått gjort mer idag en på en måned. En ting jeg ser på som positivt men litt urovekkende er; I det jeg kom hjem fikk jeg en syk trang til å rydde å systematisere absolutt alt jeg kom over. Dette henge igjen enda! Ritalin har en halveringstid på 2 timer(if. steroider.net) , og effekten skal etter det være avvikende men jeg er overbevist om at den fortsatt er like intakt!

Men det er ikke bare fryd og gammen! Jeg ble svært tungpusten og har en svak hodepine som har vart siden konsumeringen og dette kan umulig være sunt i lengden. Jeg kommer ikke til å ta dette stoffet mer, der jeg føler det sliter veldig på kroppen (ingen konkret bevis på dette fra min side, annet en egen erfaring). Men etter det jeg har opplevd kan Ritalin forbedre mange egenskaper og kan brukes som resultatforbedrende på mange felt.

Jeg har ingen ADHD liknende diagnose og er en forholdsvis rolig og avbalansert type med gode sosiale antenner og sunne interesser så denne speed liknende effekten vil nok ikke alle få, men idag har vært en dag uten om det vanlige og jeg angrer ikke. Det var en opplevelse og en liten motivasjon på hva jeg faktisk kan få gjort vist jeg ikke setter meg ned for å slappe av etter hvert gjøremål! Humøret er heller ikke til å klage på Skal poste en ny post når jeg for sovet ut og fastslått at rusen er ute, muligens opplevelsen blir annerledes..
1. Kan ritalin brukes i idrett-sammenheng?
Og hva er virkningen?

Det kan brukes med stor suksess, å finne studier som forteller deg i hvor stor grad kan du gjøre selv. Selv kaffe er dokumentert å gi økt atletisk prestasjon.

Den viktigste effekten er fraværet av utmattelse, når det gjelder max-styrke f.eks er effekten minimal.

2. Stemmer det at ritalin kan gi en lignende kokain-rus hvis man sniffer det?

Ikke kokainlignende, men amfetaminlignende, siden det så og si er amfetamin. Om man sniffer det eller spiser det har ingenting å si, utover at det kicker litt fortere ved sniffing, på bekostning av lungene dine.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Mener ærlig at nicket ditt avslører hva du har tenkt med ritalinen. No offense :P
Vis hele sitatet...
Han har da ikke sagt det er for noen andre. En med ADHD her, kan fint bety at han snakker om seg selv.
True phreak.
Sitat av fastway Vis innlegg
Joda! Fikk for første gang prøve dette stoffet idag. Og jeg må bare si fy faen... Det er ulikt alle rusmidler jeg har prøvd. Var klar over at Ritalin var kraftig men effekten jeg fikk var overveldende og sto ikke til forventningene men oversteg det med flere hakk. Det er snart 20 timer siden jeg tok EN 40mg (de sterkeste) og er enda ikke sikker om den har gått ut..

Det jeg opplevde var enorm konsentrasjonsevne og fokus. Eksempelvis tar jeg meg stadig i å drifte vekk vist jeg leser en lengre tekst. Bråk rundt meg gjør lesing totalt umulig. Idag leste jeg ca. 20 sider med forholdsvist tungt stoff i forbindelse med skole og fikk med meg ALT. Dette var i fellesarealet med naturligvis mye bråk. Min konsentrasjon og fokus under forelesninger var vill. Energinivået var på topp hele dagen og jeg har sikkert fått gjort mer idag en på en måned. En ting jeg ser på som positivt men litt urovekkende er; I det jeg kom hjem fikk jeg en syk trang til å rydde å systematisere absolutt alt jeg kom over. Dette henge igjen enda! Ritalin har en halveringstid på 2 timer(if. steroider.net) , og effekten skal etter det være avvikende men jeg er overbevist om at den fortsatt er like intakt!

Men det er ikke bare fryd og gammen! Jeg ble svært tungpusten og har en svak hodepine som har vart siden konsumeringen og dette kan umulig være sunt i lengden. Jeg kommer ikke til å ta dette stoffet mer, der jeg føler det sliter veldig på kroppen (ingen konkret bevis på dette fra min side, annet en egen erfaring). Men etter det jeg har opplevd kan Ritalin forbedre mange egenskaper og kan brukes som resultatforbedrende på mange felt.

Jeg har ingen ADHD liknende diagnose og er en forholdsvis rolig og avbalansert type med gode sosiale antenner og sunne interesser så denne speed liknende effekten vil nok ikke alle få, men idag har vært en dag uten om det vanlige og jeg angrer ikke. Det var en opplevelse og en liten motivasjon på hva jeg faktisk kan få gjort vist jeg ikke setter meg ned for å slappe av etter hvert gjøremål! Humøret er heller ikke til å klage på Skal poste en ny post når jeg for sovet ut og fastslått at rusen er ute, muligens opplevelsen blir annerledes..
Vis hele sitatet...
Dette høres da svært merkelig ut. Er det snakk om depotpill du har fått i deg, da? Vanlig Ritalin kommer jo i 10mg doser, og selv jeg som har brukt det mye får alvorlige bivirkninger når jeg overstiger 3x10mg. Og jeg vil egentlig ikke si at det er rusmiddel, jeg har hvertfall aldri opplevd en direkte 'rus' av stoffet.

Det er forresten bevist at ritalin øker evnene ens utover det "normale", så det er vel heller tvilsomt at du klarer å gjenta disse bragdene uten stoffet, da innlæring, organisering og memorisering av ny kunnskap er blandt de egenskapene som blir påvirket.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Ikke kokainlignende, men amfetaminlignende, siden det så og si er amfetamin. Om man sniffer det eller spiser det har ingenting å si, utover at det kicker litt fortere ved sniffing, på bekostning av lungene dine.
Vis hele sitatet...
Det er vel først og fremst nesegangen og generelt nesens funksjoner som får det. Og når det er sagt, så kan man se lengre opp i tråden at Ritalin ikke er så og si amfetamin, men kalk.
Hva er dette med å sniffe piller? Dere har nydelige rene stoffer dere kan ty til, men så vil man sniffe piller i stedet?
▼ ... flere år senere ... ▼
Sitat av Orph Vis innlegg
Dette høres da svært merkelig ut. Er det snakk om depotpill du har fått i deg, da? Vanlig Ritalin kommer jo i 10mg doser, og selv jeg som har brukt det mye får alvorlige bivirkninger når jeg overstiger 3x10mg. Og jeg vil egentlig ikke si at det er rusmiddel, jeg har hvertfall aldri opplevd en direkte 'rus' av stoffet.

Det er forresten bevist at ritalin øker evnene ens utover det "normale", så det er vel heller tvilsomt at du klarer å gjenta disse bragdene uten stoffet, da innlæring, organisering og memorisering av ny kunnskap er blandt de egenskapene som blir påvirket.
Vis hele sitatet...
Er nå ganske sikker på at du får 10,20,40,50 og 60mg kapsler med ritalin
Sitat av pillekongen Vis innlegg
1. Kan ritalin brukes i idrett-sammenheng?
Og hva er virkningen?
Vis hele sitatet...
Jeg har trent på ritalin. Ikke at det var det som var meningen; jeg skulle bare tilfeldigvis trene. Det var ikke behagelig. Følte bare at det var hardt for hjertet, uten at det føltes prestasjonsfremmende, tar mye heller bare vanlig PWO.

Alt KAN gå i nesa, men det er ikke alt som BØR i nesa. Personlig synes jeg, i motsetning til folk over her, at det ligner mer på coke enn amf - men det ligner ikke så veldig. Jeg har bare spist det da.
Jeg tok rundt 40/60 mg før trening engang gikk relativt smooth følte meg mere aktiv glad og diverse. Men til slutt når jeg satte meg ned litt så hadde jeg den couch lock feeling jeg pleier og få, var ikke no digg og trene rett etter det så stakk.
Tl:dr funker utrolig bra på starten så ville anbefalt f.eks vist du har fotball trening og ta en feit linje først.
Haha, veldig omtenksomt å sammenfatte en tl;dr for to setninger
Haha ja, var litt fucked up mens jeg skrev + uvant og bruke mobil å skrive med.
Av erfaring når man maxpuls med en gang og utholdenheten stuper. Du vil dog få bedre motorikk.
Som tidligere elite utøver i Langdistanse, så kan jeg for min egen del fortelle mine erfaringer, ikke at den er noen fasit.

Når jeg var i mitt livs beste form, ikke langt unna hvertfall, så fikk jeg en resept på metamina grunnet ADHD - jeg tok med meg min lille Salomonsekk og masse Gatorate(sportsdrikk) på tur til Sognsvann.

Etter 2mg fikk jeg halv euforisk følelse og halv følelse av at jeg trenger litt til for å kvele suget etter å bli stimulert slik jeg ble fornøyd, for 7 år siden brukte jeg litt illegal amfetamin, så hjernen husket lett hvor mye som var enough til at jeg slapp den må ha mer, nedtur feelingen - så hele boksen ble med i sekken.

Treningsøkten skulle bestå av å løpe fra Sognsvann til Frognerseteren rett opp, kun oppover et godt stykke.
Jeg hadde pulsklokke, så etter en kort stund begynte klokken å pipe slik den gjør når pulsen er over 87% av maks puls.

Dette skjedde nesten med en gang, noe som var altfor tidlig, men jeg var helt fin jeg, så jeg fortsatte oppover og pulsen nærmet seg nivåer hvor jeg sliter til vanlig. Det gjør fortsatt ikke vondt.

Jeg løp jevnt opp til toppen jeg, deilig var det, euforisk.
Beste løpsfølelsem jeg har hatt. På toppen ville jeg løpe mer jeg, så jeg løp i løyper og i løyper med mer grovt terreng for å få en finere offroad feeling.
Farten er passe bra, egentlig ganske lav i forhold til vanlig. Jeg hadde jo høy puls uten å merke at jeg var sliten.

Noen stopp for drikke og nyte naturen ble det, nå skal jeg løpe lenge, lenge så jeg tok 2-3 5mg Metamina til og løp Nordmarka i alle slags løyper og løyper som ikke var merket.
Teknisk terreng var som en euforisk følelse av å aldri bli sliten, så jeg måtte ta nye 2-3 piller og drikkepause samt litt stopp for å pisse og se naturen.


Jeg hadde løpt i 5t og måtte rekke t-banen på 30min, så fant jeg ut at tide begynte å haste, da strammet jeg skoene og gjorde et nytt påfyll med Metamina og sportsdrikk - så jeg løp så fort jeg kunne til t-banen og jeg kjente ikke smerte selv med 5slag under makspuls.

Det var helt sykt, kunne bare dra på skikkelig uten ubehag og kun med eufori, selvom det ble mye mer enn anbefalt dose. Jeg rusa meg på amfetamin i en form som var topptrent.

Jeg fikk ikke spist noe særlig etter denne turen, bare bananer, sjokolade, yoghurt og proteinpulver og skummet melk.
Så svaret er ja, men jeg sov ikke og spiste lite etter en så ekstrem lang og hardt de siste km.
3 slag under makspuls som var 200 dem gangen gjorde brått ikke vondt, vanligvis et jeg helt på bristepunktet da.

Så svaret mitt er at ja, du manipulerer systemet ditt fullstendig og siden det var første gang og formen var helt topp fra før ble det helt perverst.

Når sånt skal sies fikk jeg ikke restitueringen med nok mat og 0 søvn, så den økten bryter meg mer enn motsatt.
I en konkurranse for å få best tid til et spesielt løp maks, men det er jo juks og det viktigste av alt:

Det sliter enormt på hjertet og min anbefaling er styr unna.

Med beste hilsen.