Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 20686
Hei,

#1:
Mister førerkortet mitt i påskeferien i april for å ha kjørt for fort.
Kjørte i 170, men ble målt og tatt i en gjennomsnittsfart på 146 km/t.
Straffen jeg fikk var: Mistet førerkortet i 5mnd + 8000kr i bot.
Jeg hadde en kompis i bilen med førerkort, så vi fikk kjøre videre.
Da skulle jeg fått lappen tilbake i september.

#2:
Jeg forsatte og kjøre bil etter dette uten førerkort fordi jeg trenger lappen i jobben, og klarte å kjøre inn i en storkontroll. Ble også tatt her, dette var juli/august.
Straffen jeg fikk var: +3mnd utsettelse på å få tilbake lappen + 10000kr i bot.
Hadde med meg en i bilen med førerkort, så vi fikk kjøre videre.
(Ja, hvorfor kjørte ikke denne personen? Jo, fordi det var på jobb og de viste ikke at jeg hadde mistet lappen).
Med pålegget skulle jeg få tilbake lappen i desember.

#3:
Jeg forsatte og kjøre, fordi jeg trengte forsatt lappen i jobb. Også kjørte jeg i Oslo, og klarte å kjøre feil inn i en enveiskjørt gate. Og der stod selvfølgelig politiet som ikke hadde noe og gjøre denne formiddagen og hadde kontroll.
De stoppet meg igjen.

Straffen jeg fikk: Denne gangen ble det at de klippet skiltene på bilen, og jeg måtte taue den bort med falck(koster 3000kr). De satt kjøreforbud på bilen i 1 år, dvs at man får ikke skilter på den på et helt år og selvom jeg selger den kan ikke de nye kjøre den.
På brevet jeg fikk i posten, så står det at jeg kun har fått 10000 i bot.


Total straff for disse 3 gangene: 28000 i bot + 3000kr falck for bortauing og 8mnd uten lappen, og 1 års kjøreforbud på hele bilen.

Det jeg synes er så utrolig rart er at på den siste brevet med straffen jeg fikk var kun 10 000kr og IKKE noe pålegg på hvor lenge det er før jeg kan få lappen tilbake? Kan det være riktig at jeg forsatt får den tilbake nå i desember da?

Det er 3 forskjellie politidistrikter som har tatt meg, ringte da til det politidistriktet som har saken min.

De sa at de sender ut lappen min den datoen i desember, dersom jeg ikke har noen nye saker på meg, de tar da en vandelsjekk.
Jeg sa at jeg hadde jo blitt tatt engang til, men da fikk jeg 10 000kr i bot og ikke noe pålegg på tiden enn til desember.

Noen som har noen formening om hva jeg kan vente meg?
Når det kommer til datoen i desember da de skal sende ut lappen, også ser de at jeg har blitt tatt engang til. Vil de DA gi meg pålegg, eller må de gjøre det når jeg får straffen min den tredje gangen?

På forhånd takk!
Nå er vi i desember, så du får vente å se.

Good luck!
Det er vel som du sier at du bare fikk kjøreforbud på bilen og bot. Ingen utsettelse.
Antar dette ettersom det ikke stod noe annet i brevet.

Så du fikk utsettelse på førerkortet de to første gangene men ikke tredje.
Du kjører nok bil i slutten av desember. (ikke din egen da:/)
Dette synes jeg er direkte merkelig. For det første bør det ved gjentatte kjøringer under tapsperiode etter tapsforskriftens § 7-1 fastsettes en betydelig lengre tapsperiode. Det er riktignok ingen automatikk i dette, i motsetning til for de som gjør tilsvarende før de har tatt lappen første gang. Denne økte sperrefristen skal fastsettes i samme dom eller forelegg, og dermed er det mulig at du har sluppet unna det.

Det neste er at det etter tapsforskriftens § 8-3 skal kreves ny delvis førerprøve dersom du har mistet lappen for en samlet periode på over 6 måneder. Det påpekes i Politidirektoratets Rundskriv 2007/001 at dette skal fastsettes ved dom eller i forelegg, og at det ikke er anledning til å treffe vedtak om det på et senere tidspunkt. Dermed kan jeg ikke gjøre annet enn å konkludere med at du, med mindre det foreligger enkelte forhold de har tatt hensyn til, har truffet på det jeg vil karakterisere som fullstendig udugelig saksbehandling.
Jeg synes at det er sjokkerende at folk som deg fortsetter å kjøre. Du er en fare for alle som bruker veiene i Norge.
Bilister, fotgjengere og syklister sine liv står i fare på grunn av deg.
Kanskje du burde vurdere om du faktisk skal ta lappen? Du kommer garantert til å ta den igjen..
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Jeg synes at det er sjokkerende at folk som deg fortsetter å kjøre. Du er en fare for alle som bruker veiene i Norge.
Bilister, fotgjengere og syklister sine liv står i fare på grunn av deg.
Vis hele sitatet...
Det var da en smule overdrevet, han har ikke kjørt i fylla. Bilister, fotgjengere og syklister sine liv står da like mye i fare når du er ute å kjører. Å miste lappen vil ikke si at man mister evnen til å kjøre bil. Men man bør selvsagt ikke kjøre uten førerkort.
Sist endret av Don Veto; 8. desember 2011 kl. 07:48.
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Det var da en smule overdrevet, han har ikke kjørt i fylla. Bilister, fotgjengere og syklister sine liv står da like mye i fare når du er ute å kjører. Å miste lappen vil ikke si at man mister evnen til å kjøre bil. Men man bør selvsagt ikke kjøre uten førerkort.
Vis hele sitatet...
Jeg er delvis enig med posten du quota, da jeg tenker at siden han kjørte i 170 på norsk, offentlig vei, så bør du ikke ha lappen til du har sett hva 170 gjør med et menneske.

Ta en tur på autobahn og kjenn litt på det, sier jeg bare.

Sorry for offtopic!
Sist endret av Lily Bowen; 8. desember 2011 kl. 08:05.
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Det var da en smule overdrevet, han har ikke kjørt i fylla. Bilister, fotgjengere og syklister sine liv står da like mye i fare når du er ute å kjører. Å miste lappen vil ikke si at man mister evnen til å kjøre bil. Men man bør selvsagt ikke kjøre uten førerkort.
Vis hele sitatet...
Nei, fordi jeg kjører ikke i 170 kilometer i timen.

Og jeg er enig med det andre du sa, selv om man mister lappen gjør det deg ikke il en dårligere sjåfør, men det er et tegm på at du er en farlig sjåfør og du burde ta det over deg istedenfor å ignorere det som OP har gjort.
Nå har det jo kostet han utrolig mye penger å være så dum, så vi får håpe han har lært.
Han har jo ikke kjørt to ganger uten førerkort etter å ha mistet det, han har kjørt mange ganger uten førerkort etter å ha mistet det. Men han er kun blitt tatt en gang etter det pga mistet førerkort, og en gang for brudd mot forbudt-skilt. For meg virkdet det ikke om om at han lært noe.

At han trenger lappen i jobb sammenheng er ingen unnskyldning for å ikke miste den, ei heller for å kjøre uten den i ettertid. At man ikke mister evnen til å kjøre bil når man mister lappen er helt korrekt, men det å miste lappen i første omgang viser at ikke alle evnene for å ha lappen var der i første omgang.

Når det gjelder sak nummer to så hadde de vel tatt med en forutsetning om at for å få igjen lappen i desember måtte det ikke være noen nye saker på deg. Da tar de en sjekk på vandelen din før de sender ut førerkortet og dukker det opp noe blir det ny utsettelse. Spørsmålet da blir om den siste saken havner i vandelsattesten din før de tar en sjekk eller om polititjenestemannen som skal fatte et vedtak om å sende deg førerkortet faktisk gjør jobben sin. Glipp skjer.
En kjekkas som fortsatt kjører etter å ha mistet lappen, kolliderer/skader andre etc. Det kan skje hvem som helst. Skadede får jo dekket sitt fra forsikringsselskapet. Men hvem må dekke forsikringsselskapets utbetaling? Tja, en trenger vel ikke å ha studert jus for å ane hva som skjer med idioten. Men dette har kanskje ikke idioten forstått. :-)
Sitat av Ella Vis innlegg
En kjekkas som fortsatt kjører etter å ha mistet lappen, kolliderer/skader andre etc. Det kan skje hvem som helst. Skadede får jo dekket sitt fra forsikringsselskapet. Men hvem må dekke forsikringsselskapets utbetaling? Tja, en trenger vel ikke å ha studert jus for å ane hva som skjer med idioten. Men dette har kanskje ikke idioten forstått. :-)
Vis hele sitatet...
Du skal ikke trykke inn noen flere personangrep, da?
Vel, når du mister lappen og fortsetter å kjøre så mangler du åpenbart respekt for systemet vi har i Norge.

Om lappen er så viktig for deg i jobben så må du bare kjøre lovlig. Derfor syns jeg virkelig ikke at du skal få tilbake lappen.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Nei, fordi jeg kjører ikke i 170 kilometer i timen.

Og jeg er enig med det andre du sa, selv om man mister lappen gjør det deg ikke il en dårligere sjåfør, men det er et tegm på at du er en farlig sjåfør og du burde ta det over deg istedenfor å ignorere det som OP har gjort.
Nå har det jo kostet han utrolig mye penger å være så dum, så vi får håpe han har lært.
Vis hele sitatet...
Jeg er selvfølgelig enig i at han bør tenke over hva han har gjort og la være å kjøre bil i den tid han ikke har førerkort. Men han har neppe kjørt over fartsgrensen når han har kjørt uten lappen, da det øker risikoen for å bli stoppet av politiet, og dermed ikke nødvendigvis er en større risiko for andre enn en hvilken som helst annen bilist.
Så kjøring inn mot kjørerettningen i enveiskjørt gate øker ikke risikoen?

Min teori er at trådstarter egentlig ikke bryr seg.
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Jeg er selvfølgelig enig i at han bør tenke over hva han har gjort og la være å kjøre bil i den tid han ikke har førerkort. Men han har neppe kjørt over fartsgrensen når han har kjørt uten lappen, da det øker risikoen for å bli stoppet av politiet, og dermed ikke nødvendigvis er en større risiko for andre enn en hvilken som helst annen bilist.
Vis hele sitatet...
Jeg synes det er veldig trolig at han har kjørt for fort i løpet av perioden han ikke hadde lappen, i og med at han faktisk har gjort dette før.
Nå skal jeg ikke si at "å kjøre for fort" er kjempefarlig, det hender jeg selv kjører i 60 i 50-sonen, men å kjøre 170km/t i Norge er trolig 100 km/t for fort.

Dessuten har han jo sagt at han har vært ubservang, og derfor var uheldig og ble tatt i kontroll en gang til, noe som også er litt urovekkende.

Som nomore sa, han burde revurdere å ta lappen igjen.
Og jeg synes selv at det å bli tatt uten lappen TO GANGER etter å ha mistet den for grov overtredelse av trafikkreglene, burde bli vurdert av politiet igjen. Det er en person som ikke har respekt for reglene, som er ubservang og kjører MYE.
Sitat av Lily Bowen Vis innlegg
Ta en tur på autobahn og kjenn litt på det, sier jeg bare.
Vis hele sitatet...
Å pliis. Prøver du å si at jeg fortjener å dø fordi jeg gjorde et poeng av at han ikke nødvendigvis representerer en større risiko i trafikken enn andre bilister når han kjørte uten lappen? Jeg sa ingenting om at det er greit å kjøre i 170. Jeg gikk ut i fra at han holdt fartsgrensen etter at han mistet den. Jeg sa også at en bør la være å kjøre uten førerkort, og støtter ikke det han har gjort. Men finner det ikke sjokkerende og som et vanvittig sjansespill og lek med andres liv i forhold til den risikoen en hvilken som helst annen bilist representerer.
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Å pliis. Prøver du å si at jeg fortjener å dø fordi jeg gjorde et poeng av at han ikke nødvendigvis representerer en større risiko i trafikken enn andre bilister når han kjørte uten lappen? Jeg sa ingenting om at det er greit å kjøre i 170. Jeg gikk ut i fra at han holdt fartsgrensen etter at han mistet den. Jeg sa også at en bør la være å kjøre uten førerkort, og støtter ikke det han har gjort. Men finner det ikke sjokkerende og som et vanvittig sjansespill og lek med andres liv i forhold til den risikoen en hvilken som helst annen bilist representerer.
Vis hele sitatet...
Lily sa aldri at du burde dø, hun sa du burde teste Autoban, fordi det er en motorvei uten fartsbegrensninger, som da kan fungere som et sted hvor folk KAN få utløp for slike behov.
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Å pliis. Prøver du å si at jeg fortjener å dø fordi jeg gjorde et poeng av at han ikke nødvendigvis representerer en større risiko i trafikken enn andre bilister når han kjørte uten lappen? Jeg sa ingenting om at det er greit å kjøre i 170. Jeg gikk ut i fra at han holdt fartsgrensen etter at han mistet den. Jeg sa også at en bør la være å kjøre uten førerkort, og støtter ikke det han har gjort. Men finner det ikke sjokkerende og som et vanvittig sjansespill og lek med andres liv i forhold til den risikoen en hvilken som helst annen bilist representerer.
Vis hele sitatet...
Kjære vakre vene. Forumfolk leser like mye mellom linjene som vi kjerringer gjør på meldinger. omg.

Hvis du oppfattet det som at jeg mente du og TS burde , så beklager jeg dette. Jeg syns ikke folk fortjener å dø fordi de kjører uansvarlig.

Dobbel betydning i mitt utsagn:

Jeg mente først: Når du ser en menneskeliknende kjøttdeig på et jævla panser så innser du hvor farlig denne "morro-maskina" egentlig er, og man får en ny respekt for hele greia. Å kjøre i 170kmt på norske veier mener jeg er virkelig farlig.

Deretter mente jeg at TS burde komme seg på en vei som autobahn og egentlig en vei (helst bane) hvor slike hastigheter er, om ikke vanlig, men akseptabelt, for å få utløp for sitt fartsbehov.
Sitat av Lily Bowen Vis innlegg
Kjære vakre vene. Forumfolk leser like mye mellom linjene som vi kjerringer gjør på meldinger. omg.

Hvis du oppfattet det som at jeg mente du og TS burde , så beklager jeg dette. Jeg syns ikke folk fortjener å dø fordi de kjører uansvarlig.

Dobbel betydning i mitt utsagn:

Jeg mente først: Når du ser en menneskeliknende kjøttdeig på et jævla panser så innser du hvor farlig denne "morro-maskina" egentlig er, og man får en ny respekt for hele greia. Å kjøre i 170kmt på norske veier mener jeg er virkelig farlig.

Deretter mente jeg at TS burde komme seg på en vei som autobahn og egentlig en vei (helst bane) hvor slike hastigheter er, om ikke vanlig, men akseptabelt, for å få utløp for sitt fartsbehov.
Vis hele sitatet...
så bør du ikke ha lappen til du har sett hva 170 gjør med et menneske.
Ta en tur på autobahn og kjenn litt på det, sier jeg bare.
Vis hele sitatet...
Haha, ja det virket da som en "gå å lek i veien" setning. Jeg har forøvrig ikke forsvart det å kjøre i 170 på noen som helst måte.
Jeg snakket i hovedsak til TS. Men jeg så i etterkant at jeg kunne quota annerledes.

Meg til deg:
Jeg er delvis enig med posten du quota, da jeg tenker at siden han kjørte i 170 på norsk, offentlig vei, så bør du ikke ha lappen til du har sett hva 170 gjør med et menneske.
Vis hele sitatet...
Bytt gjerne ut "du" med "en" eller "man".

Dette var posten du quota: (av PerPerPerPer)

Jeg synes at det er sjokkerende at folk som deg fortsetter å kjøre. Du er en fare for alle som bruker veiene i Norge. Bilister, fotgjengere og syklister sine liv står i fare på grunn av deg.
Vis hele sitatet...
Beklager at jeg ikke kan fler-quote i en post. Men du fortjener ikke å dø. TS fortjener ikke å dø. TS bør kanskje revurere sin respekt for bilen. Du har ikke forsvart kjøring 170kmt. Er det ok nå?
Vel TS burde egentlig ikke få førerkortet tilbake. Så utrolig lite respekt for bil, andre mennesker, lover og regler.
Når du er så idiotisk at du faktisk kjører 170 km/t på norske veier her den høyeste hastigheten er 100 km/t så fortjener du å miste kortet for værtfall 3-4 år til du blir litt voksen å kan tenke fornuftig og ikke bare tenke på deg selv og at du ikke skader andre om det skjer noe.

Og når du da i tillegg kjører etter å ha mistet kortet bare pga at du har en jobb som krever førerkort så bør du ALDRI få et førerkort igjen. Når du blir stoppet 3 ganger. 1 for å kjøre 170 km/t, altså ca 70-90 km/t fortere enn fartsgrensen var på stedet og 2 ganger uten førerkort pga fartsovertredelse, så bør du bli buret inne i værtfall 6 mnd samt 50.000 +++ i bot og aldri få førerkortet igjen.


Og når du kjører uten lappen men har passasjer i bilen som har førerkortet, men vil ikke si til jobben at du har mistet kortet så er du jaggu meg egoistisk. Virker som du tenker: MEG, MEG, MEG, MEG. Tenker ikke på folka på jobben som du ikke melder fra til. De skal faktisk ha ansvaret for at de som kjører for dem har førerkort. Og når du ikke melder fra om at du har mistet lappen og ikke kan kjøre, så vil nok sjefen din ha en prat med deg, gi deg sparken eller noe lignende.

Skjønner ikke at det går ann.
Sitat av langefingern Vis innlegg
.....[insert text]....

Har fått noen svar over her, håper at de neste svarene kan besvare det jeg lurer på og ikke kommer med en moralpreken.
Vis hele sitatet...
Du har fått noen gode svar her, men hvorfor ringer du ikke?
Kanskje ikke spørre "har dere glemt å utsette lappen min mer?", men "er regninga riktig osv." Du får det "riktigste" svaret av de som har sendt deg regninga
Flott at de har tatt fra deg lappen. Når du opptrer så utrolig uansvarlig i trafikken fortjener du ikke ha lappen.

I tillegg sier du at du er avhenging av lappen igjennom jobben, da er jo bare enda mere latterlig å drive på sånn du gjør.
Sitat av Lily Bowen Vis innlegg
Du har fått noen gode svar her, men hvorfor ringer du ikke?
Kanskje ikke spørre "har dere glemt å utsette lappen min mer?", men "er regninga riktig osv." Du får det "riktigste" svaret av de som har sendt deg regninga
Vis hele sitatet...
Ringte de og spurte, og da sa de at de skulle sende ut lappen tilbake i desember dersom jeg ikke har gjort noen nye lovbrudd for de tar en vandelsjekk.

Jeg fortalte hun at jeg ble jo stoppet nå de siste gangen, og da fikk jeg 10 000kr i bot men ikke noe pålegg på tiden med å være uten førerkort.

Det syntes hun var rart at jeg ikke hadde fått noe mer, og det viser seg nå i desember hva som skjer da når datoen kommer.

Det jeg egentlig da lurer på, nå som jeg fikk da straff for den 3gangen jeg ble stoppet uten noe pålegg på tiden uten førerkort men 10000kr i bot.
Kan de da straffe meg mer, eller er sak nr 3 ferdig og avgjort slik at jeg faktisk får tilbake førerkortet nå?
Sitat av langefingern Vis innlegg
Ringte de og spurte, og da sa de at de skulle sende ut lappen tilbake i desember dersom jeg ikke har gjort noen nye lovbrudd for de tar en vandelsjekk.

Jeg fortalte hun at jeg ble jo stoppet nå de siste gangen, og da fikk jeg 10 000kr i bot men ikke noe pålegg på tiden med å være uten førerkort.

Det syntes hun var rart at jeg ikke hadde fått noe mer, og det viser seg nå i desember hva som skjer da når datoen kommer.

Det jeg egentlig da lurer på, nå som jeg fikk da straff for den 3gangen jeg ble stoppet uten noe pålegg på tiden uten førerkort men 10000kr i bot.
Kan de da straffe meg mer, eller er sak nr 3 ferdig og avgjort slik at jeg faktisk får tilbake førerkortet nå?
Vis hele sitatet...
Hvis du leser hva jeg skrev på forrige side, ser du at det er veldig begrenset hva de kan gjøre etter at forelegg er vedtatt eller dom er falt. Eneste jeg kan se for meg er at de krangler litt på hvorvidt du oppfyller kravene for å få førerkort eller ikke.
Blir irritert når folk sier det er livsfarlig å kjøre i 170 på norske veier. Norske veier er så vidt meg bekjent bygget på samme måte som i tyskland. Da E18 fra drammen til Oslo ble bygget ble det konkludert med at veien kunne tåle trafikkavvikling i hastigheter opp mot 150 km/t. Dersom man da kommer på denne strekningen en sen sommernatt ved ultimate kjøreforhold vil ikke det å kjøre i 170 utgjøre noen ekstrem risiko. Selvsagt langt høyere enn ved 100 km/t men fortsatt ikke så hinsides som mange skal ha det til. Det heller ikke på langt nær moralsk riktig å kjøre i 170 når fartsgrensen er satt til 100 km/t men dette sier seg selv.

Det virker som om 95% av dette forumet skrur besserwisser moduset på max, og ser på seg selv som en gave til norske veier og den norske trafikkulturen idet en trafikkforseelse nevnes. Jeg forsvarer over hode ikke at han faktisk kjørte i 170 km/t, men det får da være grenser til overlegenhet og drittprat. Om jeg mister lappen i morgen er jeg fortsatt en like god/dårlig sjåfør om jeg kjører fra kontrollen med et smil om munnen, men jeg er fortsatt dum som gjør dette. Dette fordi regresskravet fra forsikringsselskapet gjør meg til gjeldsslave resten av livet om jeg skulle være uheldig å kjøre på noen/noe.

Tror jeg brukte mitt innlegg nr 200 på å forsvare deg langefingeren så når bør du være fornøyd
Sitat av Gaffa Vis innlegg
Blir irritert når folk sier det er livsfarlig å kjøre i 170 på norske veier. Norske veier er så vidt meg bekjent bygget på samme måte som i tyskland.
Vis hele sitatet...
Det kan godt hende, men klimaet og miljøet vårt er noe helt annet enn Tyskland er, og derfor har Norge dårlige veier, og derfor så burde ikke folk kjøre i 170 km/t. Det er en grunn til at fartsgrenser finnes, og det er fordi man skal ha en pekepinn på hva som er en forsvarlig fart.

Hva hadde langefingeren gjort hvis han hadde truffet et lite barn på 6 år? Sagt til politiet "aah, ungen burde ikke leke på veien, det er biler der" ?
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Det var da en smule overdrevet, han har ikke kjørt i fylla. Bilister, fotgjengere og syklister sine liv står da like mye i fare når du er ute å kjører. Å miste lappen vil ikke si at man mister evnen til å kjøre bil. Men man bør selvsagt ikke kjøre uten førerkort.
Vis hele sitatet...
Det er en grunn til at man mister lappen og det er ikke fordi man kjører pent
Høres litt rart ut at du ikke fikk utsettelse, men du får vel bare vente å se. Prøv ikke kjør i mellom tiden da, hehe
Sitat av langefingern Vis innlegg


Har fått noen svar over her, håper at de neste svarene kan besvare det jeg lurer på og ikke kommer med en moralpreken.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du har spurt på feil sted. Her inne er det bare moralister og ikke byråkrater i hverken politi eller biltilsyn.
Tillater meg å stjele tråden littgrann ( )

Spørsmål; Du er grei/god nok/relativt flink til å kjøre bil ute i trafikken - men du har ikke lappen der & da. Bør det være tillat/ansett greit da å kjøre?? Kjøre i såfall kun lokale steder med lite trafikk?? synspunkter...
Ridder av 1. klasse
Sitat av clarionify Vis innlegg
D
Du kjører nok bil i slutten av desember. (ikke din egen da:/)
Vis hele sitatet...
Du får jo kjøpt falske bilskilt då.. Du får blandt annet kjøpt det på MC-messen i lillestrøm over nyttår hehe
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Jeg synes at det er sjokkerende at folk som deg fortsetter å kjøre. Du er en fare for alle som bruker veiene i Norge.
Bilister, fotgjengere og syklister sine liv står i fare på grunn av deg.
Kanskje du burde vurdere om du faktisk skal ta lappen? Du kommer garantert til å ta den igjen..
Vis hele sitatet...
Han kan kjøre. Dette er ikke en diskusjon om ruskjøring.
Om hadde kunne kjøre hadde han vel strengt tatt ikke mistet lappen i første omgang?
Så hvis man kjører over fartsgrensen så betyr det at man ikke kan kjøre bil?
Mitt poeng er at om man kjører 170km/t i ei 80km/t sone så har man gått glipp av vesentlige deler av kjøreopplæringa. Og da er det ikke en selvfølge at han kan kjøre, nei.

Han kan helt sikkert starte bilen, sette den i gir og kjøre, men den kan strengt tatt dattera mi på 8 år også. Uten at eg vil si at hun kan kjøre bil av den grunn, rus eller ikke rus.
Sist endret av nomore; 12. desember 2011 kl. 21:09.
Sitat av stoofn93 Vis innlegg
Så hvis man kjører over fartsgrensen så betyr det at man ikke kan kjøre bil?
Vis hele sitatet...
nei, det betyr at man ikke klarer å følge trafikkreglene. Noe som er ett kriterie for å få lov til å kjøre bil.

Kompetansenivået på norske sjåfører er sikkert veldig bra, og alle kan kjøre i 170, problemet er at andre som følger trafikkreglene ikke forventer at noen kjører i 200kmt i en 70 sone.
Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
Hvis du leser hva jeg skrev på forrige side, ser du at det er veldig begrenset hva de kan gjøre etter at forelegg er vedtatt eller dom er falt. Eneste jeg kan se for meg er at de krangler litt på hvorvidt du oppfyller kravene for å få førerkort eller ikke.
Vis hele sitatet...
Supert, blir spennende og se hva som skjer Takk for svar!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg er 100% sikker på at alle som har svart her inne, som faktisk -har- lappen, har gjort såpass grove feil i trafikken at de hadde mistet lappen om polisen så det. Det skal ikke så mye til!

Jeg har kjørt over tillatt fartsgrense for å holde lappen på e6 tidlig om morgenen, har snurret rundt i rundkjøring, sikkert gjort mye annet feil også .. men aldri kjørt på noen da.. uansett så kunne jeg også ha mista lappen.

Folk gjør feil. Denne fyren virker som han angrer litt. Se ens egne feil i øya før man retter pekefingern på andre!


Poenget var egentlig: Selv om man gjør en slik grov feil -EN- dag i året, hvis man kjører pent de andre dagene i året, så syns jeg ikke det er godt nok til å ta fra en vanlig hardtarbeidende fyr lappen. Om det er en hardtarbeidende fyr da.
Sist endret av Taurean; 25. desember 2011 kl. 20:27.
HøyRisiko Psykopat
du bør i hvertfall ikkje kjøre mer uten lappen, det er nokk at noen andre kjører på deg og det er 100% sikkert at det er den andre sjåføren sin feil og du blir gjeldsslave lenge!
Så lenge du ikkje har lappen og kjører får du alt annsvaret på deg!

Om eg ikkje tar feil
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Det var da en smule overdrevet, han har ikke kjørt i fylla. Bilister, fotgjengere og syklister sine liv står da like mye i fare når du er ute å kjører. Å miste lappen vil ikke si at man mister evnen til å kjøre bil. Men man bør selvsagt ikke kjøre uten førerkort.
Vis hele sitatet...
om han meier deg ner når du er ute og går en tur så gjelder ikke hans forsikring og du får problem osvosv, folk som ikke tørr si ifra til arbeids plassen att de har mista lappen og bare fortsetter og kjøre har jeg lite tillovers for, har selv vært uten lapp i 21 mnd for fortkjøring i prøve tida og jaggu. kjørte ikke bil en gang på de 21 mnd, kjipt og være uten ja men gro noen baller og ta straffen du har fortjent(noe seint nå men neste gang sånn uti januar en gang)
Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg er 100% sikker på at alle som har svart her inne, som faktisk -har- lappen, har gjort såpass grove feil i trafikken at de hadde mistet lappen om polisen så det. Det skal ikke så mye til!

Jeg har kjørt over tillatt fartsgrense for å holde lappen på e6 tidlig om morgenen, har snurret rundt i rundkjøring, sikkert gjort mye annet feil også .. men aldri kjørt på noen da.. uansett så kunne jeg også ha mista lappen.

Folk gjør feil. Denne fyren virker som han angrer litt. Se ens egne feil i øya før man retter pekefingern på andre!


Poenget var egentlig: Selv om man gjør en slik grov feil -EN- dag i året, hvis man kjører pent de andre dagene i året, så syns jeg ikke det er godt nok til å ta fra en vanlig hardtarbeidende fyr lappen. Om det er en hardtarbeidende fyr da.
Vis hele sitatet...
Eh, nei? Ja, eg har gjort feil i trafikken men eg har aldri gjort så store feil at eg hadde mistet lappen om onkel blå såg meg. Det er heller ikke så lett å miste lappen slik du påstår. Det krever mangel på respekt for trafikkregler, respekt for andre trafikanter, mangel på kunnskap og gjerne en egoistisk eller gi-faen holdning. Eller en god blanding.

Om man fulgte med på obligatorisk opplæring for førerkort, og bruker dette når man kjører bil, er det faktisk vanskelig å miste lappen.
du skulle skaffet deg 2 førerkort på forhånd..ville du kanskje sluppet unna en av disse gangene..
Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg er 100% sikker på at alle som har svart her inne, som faktisk -har- lappen, har gjort såpass grove feil i trafikken at de hadde mistet lappen om polisen så det. Det skal ikke så mye til!

Folk gjør feil. Denne fyren virker som han angrer litt. Se ens egne feil i øya før man retter pekefingern på andre!

Poenget var egentlig: Selv om man gjør en slik grov feil -EN- dag i året, hvis man kjører pent de andre dagene i året, så syns jeg ikke det er godt nok til å ta fra en vanlig hardtarbeidende fyr lappen. Om det er en hardtarbeidende fyr da.
Vis hele sitatet...
Det første du skriver her blir alt for påståelig. Eller har du en logisk forklaring på hvorfor du kjenner til hvordan alle som har svart her kjører?

Hvor finner du tegn på at han angrer? Det kommer vell ganske så tydelig frem at han verken angrer, eller har noe som helst respekt for trafikkreglene.

Tenk deg litt om. Hva om denne grove feilen -EN- dag i året fører til at en selv dør og da kanskje faktisk dreper andre samtidig. Akkurat DERFOR skal man respektere regler og godta straffen man får.
Det skal ikke forekomme grove feil, ihvertfall ikke når man gjør det helt med egen vilje. TS er fullstendig klar over hva fartsgrensen er og bestemmer seg da for å bryte denne. Altså etter norsk lov skal denne personen holde seg langt unna å kjøre bil (noe han da tydligvis ikke klarer).
Fikk du tilbake lappen?
Sitat av Basetrap Vis innlegg
Tenk deg litt om. Hva om denne grove feilen -EN- dag i året fører til at en selv dør og da kanskje faktisk dreper andre samtidig. Akkurat DERFOR skal man respektere regler og godta straffen man får.
Det skal ikke forekomme grove feil, ihvertfall ikke når man gjør det helt med egen vilje. TS er fullstendig klar over hva fartsgrensen er og bestemmer seg da for å bryte denne. Altså etter norsk lov skal denne personen holde seg langt unna å kjøre bil (noe han da tydligvis ikke klarer).
Vis hele sitatet...
Uten å kommentere direkte på saken det gjelder:

Førerkortet er et bevis på at man er testet og bedømt som kvalifisert til å få lov til å kjøre bil av en fagmann. Har man ikke førerkortet er man pr. def. ikke kvalifisert. Hvorvidt man "kan kjøre" eller ikke er fullstendig irrelevant. Har man ikke lappen skal man ikke kjøre. Dersom man ikke respekterer dette, har man ingenting å gjøre på veien.

Å kjøre fort en gang i blant har alle gjort, og det er en kalkulert risiko. Blir man tatt, og forholdet er alvorlig nok, får man svi. Igjen, man er fullstendig klar over at det kan være en konsekvens i gjerningsøyeblikket, så da får man bare tåle steken i etterkant.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Fikk tilbake lappen, politiet hadde "glemt" eller gjort en feil ved å kun gi meg forelegg. Så hadde flaks!