Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3090
hei.

har tenkt å kjøpe dette anlegget. lurer på om det passer sammen, om det er noe jeg mangler eller kabler jeg bør bytte ut? høytalerne, suben, pre- og effect ampen skal jeg ha uansett

på forhånd, takk
Hvilket anlegg? link eller bilder osv mangler.
Trådstarter
11 0
oi, gikk litt fort i svingene der. fant ikke noen redigeringsknapp på forumet, så lenger det inn her

Antall 1: NAD C165BEE Graphite amp
Antall 1: NAD C275BEE Graphite power-amp
Antall 1: Dali Lektor 8 Black speakers (2 høytalere/ett sett)
Antall 2: Dali Lektor Sub10 Black active
Antall 4: VDH D352 speaker cable
Antall 8: Argon 5452 Banana plug gold pl
Antall 2: QED PERF Subwoofer 3,0 m
Antall 2: VDH The name 1,0 cable (for kort?)
Antall 1: Cambridge DacMagic Black D/A converter

Først og fremst: Hva skal du bruke anlegget til?

Ser jo at du har vært innom Hi-Fi Klubben i allefall, noe listen din virkelig bærer preg av.

Jeg ville sløyfet Dali Lektor 8, og heller kjøpt Klipsch RF-82.
Så ville jeg sløyfet dall-subbene du har valgt, og satset på SVS PC13 istedet, evt 2 stk PC12.
Høyttaler kablene er generelt oppskrytt, kabler finner du enten på biltema eller clas ohlson. 4mm2 kabler fungerer knall.

Forsterkerne har jeg ingen erfaring med, men vet at NAD leverer gode krefter. effekt-ampen er kanskje litt i meste laget, men det er alltid bedre å ha litt for mye krefter, enn litt for lite.

Og siden du skal ha en DAC, så regner jeg med at du skal benytte deg av digitale signaler til for-forsterkeren?
Eller hvilke planer har du på det området?

VDH kablene er også meeeget oppskrytt, men er tho kabler av god kvalitet.
Trådstarter
11 0
nå er jeg inne i en tid med bare electronica (electro/trance/hardstyle/hardcore vel og merke) og kommer til å brukes til musikk og litt film. i utgangspunktet har jeg lyst på et anlegg som jeg kan ha i mange år fremover, fordi jeg er ikke så entusiast og føler ikke jeg må bytte ut ting hele tiden. Lektor-serien er ganske anvendelig til det meste, derfor har valget falt på denne verdt å nevne er at utseende spiller svært stor rolle for meg.

dall-subber i den forstand at de er dårlige, eller skrev du feil? pc13 er utenfor budsjettet mitt. det meste jeg kan bruke på én/to subber er 12 000,-

har kabler virkelig så lite å si? er det nesten ingenting å vinne på å kjøpe dyre kabler med mindre man har prima anlegg?

Litt mye kraft i NAD ja, men jeg vil heller ha noe å gå på som du sier.

digitale signaler: mulig jeg misforstår deg nå. mener du musikk og filmer i den digitale forstand, eller snakker du om kabelen som går fra dac'n til for-forsterkeren? hvis du mente det siste, så trenger jeg vel strengt tatt ikke å bruke annet enn en analog kabel ettersom Dac'n allerede har konvertert fra digitalt til analogt signal? var i alle fall det han karen på HFK sa når jeg spurte han om det.

Har du noen kilde som sier noe om dyre kabler kontra billige?
Klipsch vil nok score ganske så mye heftigere på råhets faktoren, enn det Dali kan klare, når det kommer til elektronisk musikk. Dali er en mer snill høyttaler og vil være et bedre valg om man hører på klassisk musikk o.l.
Så, sjekk ut denne muligheten i allefall. Du kan få verson 1 i relativt ny stand til rundt 5-6000 kr, og verson 2 ligger på rundt 10 000 kr. - Verson 1 er litt mer brutal i lyden enn det verson 2 er.

SVS trykker mest i dypet, ikke fult så mye når man kommer opp i høyden ved en enkelt sub.
Hadde jeg vært deg, ville jeg spart inn pengene på kablene, og sett etter RF-82 v1 på salg, eller på avforum/hifisentralen brukt. Og så brukt litt ekstra på sub.
SVS PB12-Plus er rett på yttersiden av ditt prisnivå på sub, men som sagt over, totalbeløpet blir nok mindre.
http://www.lsound.no/Avdelinger/SVS/...000001117.aspx

Alternativet er jo 2 slike til 13 000:
http://www.lsound.no/Avdelinger/SVS/...000001115.aspx

Noe som er en syk kombo til den prisen.

SVS er overlegen på alle tenkelige måter, når det kommer til forbrukermarkedet på sub-siden.
Les hver eneste test SVS er med i, og de vil garantert være vinner av testen.


Det å benytte seg av DAC er flott, om man ikke har andre muligheter. Nå har jeg ikke sjekket om pre-ampen din har digitale innganger, men om den har det, så er DAC unødvendig for den normale person. Men om du har planer om å benytte deg av flere digitale innganger, så gjør en DAC virkelig jobben.


På kabelsiden, så eksisterer det ikke en eneste debatt eller gjennomført test, der man kommer til enighet.
Jeg har vært borti norske seriøse blindtester, utført av entusiaster, som har konkludert med at det gjerne er minimale forskjeller på lyden. I en bestemt test, så kom de fram til at den lyden de likte best, kom fra biltema høyttaler kabler på 4 mm2. Kabler til godt over 10x prisen, likte de mindre, selv om lyden var anneledes.

Digitale kabler så har man 2 faktorer:
Tap i signal -> Mottaker må rette opp i feilene.
Ingen signal -> Rett og slett ingen bilde / lyd.

Dette er 2 faktorer som generelt har liten påvirkning på resultatet, på avstander under 8 meter.
Så alt som har med digitale signaler, er det lite vits å tømme lommeboken på.

Analoge signaler fra kilde til forsterker, er jeg tho mer bevist over at det kan være lurt å invistere litt ekstra, framfor lakriskablene.
Her gjelder også det med korte/lange avstander. Har du under 1 meter, så er det lite som kan påvirke signalet på veien. Men kommer du opp i lange avstander, og gjerne har støyende kilder i kabelens bane, så vil man lettere kunne få støy.

Fordelen ellers med dyrere kabler, kontra billige, er pluggen. Sitter pluggen godt og har god kontakt, så kommer man godt i mål uansett. Men gode plugger finner man ofte på billigere kabler også.

Hifi-klubben er gjerne en flott kilde til litt kunnskap. Men deres jobb er å selge så mye som overhode mulig, uten å bry seg så ekstremt mye over realiteten eller hvilket behov en kunde har.
Har du 100 000 å bruke på et anlegg, så vil de snakke deg til å bruke 120 000 på det istedet, selv om et anlegg til 80 000 kunne ha gjort jobben ekstremt mye bedre, ene og alene fordi Hifi-klubben ikke fører alt av produkter, og ikke så alt for mye i butikken deres på audio-siden er det beste man kan få innenfor visse prisgrupper i markedet.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Høyttalere er jo en smaksak ofte, og jeg vil påstå at man må lytte på ting før man faktisk løper avgårde og bare kjøper utstyr i denne prisklassen. Finn først høyttaleren du liker, så forsterker som passer.

Hadde selv Klipsch RF-63 før som må være noe av det mest optimale jeg noen gang har hørt til film. Der gjør de virkelig en god jobb. Til musikk så synes jeg hornene blir alt for fremtredene. Solgte dette paret til en kompis som nå driver de med 2x Nad C272. Det låter vesentlig bedre enn både Pioneer, Rotel og Marantz som jeg prøvde de med - men fremdeles så synes jeg de er i overkant skrikende.

Har nå Dali (også på Nad), og som rent musikkanlegg så kommer jeg nok til å ha dette lenge! Men det står på stua som ett allround-anlegg og gjør også en god jobb til både serier og film.

Ble mye svada her nå, men jeg vil uansett anbefale deg å få lyttet på Klipsch før du bare løper avgårde og handler. Komboen du har satt opp her antar jeg du har hørt allerede. Hva angår kabel så anbefaler jeg deg å gjøre akkurat det samme. Spør om å få lytte på kablene. Hører du forskjell, go for it.

Jeg har vært gjennom ymse høyttalerkabler, blandt annet både VDH, Kimbercable og Qed. På de oppsettene jeg har hatt så vil jeg si at forskjellen har vært så ekstrem liten at jeg vet ikke om det har vært forskjell en gang - eller om det bare er hodet som lurer meg. Du kan jo også sammenligne med billigkabel med bra tverrsnitt kjøpt hvor som helst. Hører du ingen forskjell der heller kan du jo spare deg mange penger
Trådstarter
11 0
tusen takk for svar.

jepp, har allerede vært og hørt på settet som jeg selv satt opp

er det noen steder i Lillehammer-området hvor jeg kan lytte til Klipsch?
Sjekk ut AVforum.no
Der vil du nok finne fram til noen som har et Klipsch sett stående.

Ellers så vil du kunne få mange gode innspill på valg av høyttalere o.l der i tillegg.
lefdals kundeavis side 8:klipsch rf-62 5.1 til 9995,-

bedre sett en det får du garantert ikke!

tråder om pakken:
http://avforum.no/forum/produkt-pris...-smekkers.html
http://avforum.no/forum/produkt-pris...al-elkjop.html

ta med kundeavisen til lefdal og bestill =)
høyttalerkabler kjøper du bare på biltema
Sist endret av moan1244; 23. november 2011 kl. 18:24.
Det er en meget god pakkepris ja.

Centeren alene koster 4000 kr så.


Storebroren til frontene er bedre, om man har rom nok til de da (Noe jeg antar TS har, siden han har valgt Dali L8)

Forsatt, knallkjøp om man vil ha 5.1 anlegg.
Slenger man med en Yamaha RX-V2067 i tillegg, som man får til 7000 kr nå, så er det en konge kombo.
Klipsch er et bra valg tenker på rf 82 og svs til komfen ;D men husk at den 13 tommeren er SVÆR. Lurt å ha god plass viss du skal ha den :P men den skal spille som faen ;D Og klipsch skal vere veldig bra på rørforsterkere. Får den skrikende diskanten vekk. Men du burde sjekke avforum, finnes masse tråder om forsterkere til rf 82. Du kan også bare lage en tråd.
Om han heller vil ha RF-82 kjøper han pakken, selger RF-62 og kjøper seg RF-82. han får ca 4500 for RF-62 MKI og kan kjøpe seg RF-82 fra bassbrothers for 10500. Mellomlegg på 6000 =)
16000 for fullt klipsch oppsett er ikke å forakte det =)
Sitat av moan1244 Vis innlegg
Om han heller vil ha RF-82 kjøper han pakken, selger RF-62 og kjøper seg RF-82. han får ca 4500 for RF-62 MKI og kan kjøpe seg RF-82 fra bassbrothers for 10500. Mellomlegg på 6000 =)
16000 for fullt klipsch oppsett er ikke å forakte det =)
Vis hele sitatet...
Bass brothers er overpriset, du kan få mk2 utgaven av rf 82 for 10k andre steder.