Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 4761
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Jeg bruker en stor del av tiden min i nettleseren, og er neppe den eneste. Jeg vil kunne navigere dit jeg vil så fort som mulig.

Det jeg ser som fellesnevner ved anbefalingene jeg kommer med er at de gir mer makt til enten mus eller tastatur. Man kan gjøre mer med hvert av verktøyene.

(YouTube-downloadere o.l. synes jeg ikke passer inn i denne tråden.)

Tastatur

Keywordsearch
Skriv «wn freak.no» i adressebar, og browser bruker Wikipedias søkemotor for å sende deg til artikkelen om nFF. «wn» er nøkkelordet (keyword) jeg bruker for norsk WP. (Funker såklart for andre enn WP også)

Firefox: Høyreklikk på t.d. WPs søkefelt -> Add a Keyword for this Search... -> Name = Wikipedia NO, keyword = wn -> Save
Opera: Høyreklikk på søkefelt -> Create Search
Chrome: Options -> Basics -> Default search -> Manage
Safari: Fant Safari Keyword Seach
Internet Explorer: Fant en gammel tråd

Skriving søker etter tekst (WP) (aka FAYT – Find as you type, aka type-ahead-find)
Jeg begynner å skrive en trådtittel, den markeres, og jeg trykker Entertasten for å åpne den. Shift+Tab for å velge «gå til nyeste innlegg»-knappen.

Firefox: Settings -> Advanced -> General -> "Search for text when I start typing" (jeg søker en del etter tekst som ikke er lenke, for så å tabbe til lenken)
Opera: Trykk . (punktum), og begynn å skrive. Trykker du , (komma) i stedet søker du bare etter lenker.
Chrome: (ble etterspurt, fikk tilsynelatende wontfix) chrome-type-ahead
Safari: fiwt
Internet Explorer: n/a

Mus

Mouseover/hover for å bytte til fane
Selvforklarende. Litt uvant først, men nå føles det tregt å ikke bruke det. Oppfyller også Fitt's law.

Firefox: Jeg bruker Tabfocus med ventetid på 0 ms. Visstnok kan Tab Mix Plus også gjøre dette.
Opera: n/a
Chrome: n/a (men flere har lyst på det)
Safari: n/a
Internet Explorer: n/a

Mousegestures (WP)
Høyreklikk musa, dra den i et mønster, slipp, noe skjer.

Firefox: Jeg bruker Firegestures – Et alternativ er All-in-One Gestures
Opera: Innebygd – Tutorial
Chrome: Fant Chrome Gestures og Smooth Gestures
Safari: Fant Safari 5 Mouse Gestures og Cocoa Gestures (gir til alle Cocoa-programmer)
Internet Explorer: Fant IE7Pro (Tutorial) og Mouse Gestures for Internet Explorer
_______________________

Vil du bare dele tillegg til nettleseren din finnes det allerede mange tråder. t.d. denne.

Om jeg har kommet med teite forslag til måter å gjøre ting på, kom med feedback. Jeg har googlet alt bortsett fra det jeg selv bruker i Firefox. Om dere har metode for t.d. tabfocus i Chrome er dette selvfølgelig også veldig velkomment.

Deres tur: Hvordan gjør dere navigasjon i browseren mer effektivt?
Sist endret av Jonta; 22. april 2020 kl. 15:12. Grunn: No center-tags no more
Jeg bruker Vimium til Chrome. Om du har prøvd Vimperator/Pentadactyl til Firefox er det mye det samme, men jeg foretrekker Vimium.

Kort sagt gir det deg en hel haug med hotkeys som prøver å etterligne teksteditoren Vim sine.

F.eks.
d: bla ned
u: bla opp
f: trykk på lenke
/: søk
t: ny tab

Det er altså mulig å surfe effektivt uten mus.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Fant nettopp denne tråden via signaturen din, skjønner ikke hvordan du ikke har fått et eneste KP.

Jeg synes hvertfall dette var nyttig, spesielt keyword searching var gull. Her har du et gratis bump.
Sist endret av Grix; 22. desember 2011 kl. 14:53.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Super User: What Firefox UI customisations can be used to improve productivity? inneholder en del som er relatert til denne tråden.
Fin tråd, kan legge til et par ting på Opera.

De 9 første linkene du legger på speed dial kan du fort nå ved å trykke ctrl tasten og et tall. f.eks. ctrl+1 for å åpne linken til den første speed dialen. Så er det bare til å legge de sidene du besøker mest på 1-9 og trykke deg bortover.

En annen fin ting er på nettsider med mange sider, f.eks. google og ebay. Da kan du scrolle nedover med mellomrom tasten og når du kommer nederst på siden og trykker en gang til, så hopper den til neste side. Denne fungerer dessverre litt dårlig på freak, for i stede for å hoppe til neste side i en tråd, så hopper den til neste tråd.
▼ ... over et år senere ... ▼
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Hvertfall i Firefox og Chrome flytter Ctrl+Shift+PgUp/Dn (taster nær Home og End) faner til venstre og høyre.

Jeg bruker dette en del når jeg vil ha relaterte faner rett ved siden av hverandre. De wrapper ikke, altså kan man holde ned Ctrl+Shift+PgDown for å stable dem helt til høyre. Alt+9 / Ctrl+9 for å gå til siste fane.

Fungerer visst ikke i IE9 eller Opera 12.16 Build 1860 for GNU/Linux. Har ikke mulighet for å teste i Safari. Var ikke lovende etter kjapp googling.
Selv bruker jeg Google quick scroll(chrome) som gjør det raskere å komme frem til søkeordene man skrev inn i google. Slipper å bruke CTRL+F og så søke etter det man fant i søkeresultatet.

Om jeg vet hva jeg skal søke etter i en youtube-video bruker jeg av og til å søke etter videoen i adressefeltet, uten å gå inn på youtube først. Dette gjøres ved å skrive y(eventuelt noen fler bokstaver om du er en mer hyppig bruker av youxxx-sider) deretter kan du som skrevet bruke tab for å komme rett til søk. Fungerer på andre nettsteder også, facebook, wikipedia og flere som jeg ikke kommer på i øyeblikket.

CTRL+T er også hyppig brukt for å åpne ny fane, samt CTRL+SHIFT+T for å åpne fane som nettop ble lukket(ved et uhell som oftest).
Sist endret av Marr; 11. desember 2013 kl. 14:40.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Jeg bruker Yet Another RSVP Reader til speed reading i Firefox. Ved å bruke YARR leser jeg ikke bare raskere, jeg er også blitt flinkere til å faktisk lese de interessante artiklene som ellers bare hadde blitt liggende "til senere".

For å bruke YARR så markerer man teksten man vil lese og så spytter programmet ut teksten i et bestemt tempo med et bestemt antall karakterer om gangen. Slik ser det ut.

https://addons.mozilla.org/en-US/fir...r-rsvp-reader/
▼ ... noen uker senere ... ▼
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Om du bruker NoScript så må du whiteliste code.jquery.com for at YARR skal fungere.

Om du bruker Chrome er Jetzt en veldig god Spritz-klone.
▼ ... flere år senere ... ▼
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Fra https://support.mozilla.org/en-US/kb...lts-on-the-fly

Sitat av Changing results on the fly
If you are looking for a specific type of result, like a bookmark or tag, you can speed up the process of finding it by typing in special characters after each search term in the address bar separated by spaces:

Add ^ to search for matches in your browsing history.
Add * to search for matches in your bookmarks.
Add + to search for matches in pages you've tagged.
Add % to search for matches in your currently open tabs.
Add # to search for matches in page titles.
Add $ to search for matches in web addresses (URLs).
Add ? to search for matches in suggestions.

For example, if you're looking for a page you bookmarked called Mozilla Firefox Support, you might type mozilla. The autocomplete results appear, but might not show the page you want.

You can narrow your results down to bookmarks only by making your search string mozilla *.

If you still have too many results, you can further restrict the search by making your search string mozilla * support #. Now the autocomplete list will only show bookmarked pages with mozilla and support in the page title.
Vis hele sitatet...
Ser ut til at Vimium ikke har støtte for det. Enda.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Relatert:

Firefox -> about:addons -> Extensions -> Tannhjul ved siden av "Manage Your Extensions" (tooltip "Tools for all add-ons") -> Manage Extension Shortcuts

Viser shortcuts. Lar deg forandre dem. Og! Highlighter identiske som kommer i konflikt med hverandre. Boom!
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Ville også sjekket ut Vivaldi. Det er Chromiumbasert fra OG Opera-utviklerne og med litt tilvenning gjør det browseopplevelsen mange ganger smoothere. Bruker denne som regel, og alt av Extensions fra Chrome-store fungerer selvfølgelig.

Dette er nok browsern for de som digger å konfigurere ting helt etter egen smak. aka liker du å roote telefonen din er dette en god match.