Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 3610
Jeg har nå røyket av og på i flere år og har alltid tenkt på at majoriteten av røykevenne mine står på venstresiden i politikken. Jeg mener ikke at det er en negativ ting - men lurer altså på hvorfor det er slik.

Så jeg tenkte å spørre dere på nFF om hva dere tror er årsaken.
Er det bare tilfeldig eller ligger det noe bak det?
De høres ut som veldig fornuftige folk, som kukktryne sier.
Selv om jeg røyker ekstremt sjeldent er jeg og de fleste av røykevennene mine på høyresiden i politikken. Handler vel bare om hva slags omgangskrets du har
Trådstarter
17 3
Jeg tror de fleste som røyker er på venstresiden generelt sett, uten at jeg kan backe det opp med noen kilder. Fornuftighet ja, det kan være noe sannhet i det...
Når ble det en automatikk i å være fornuftig så lenge du står på venstresiden politisk?
Er vel ganske vanlig å være på venstresiden politisk når man er ung
Sitat av BaconWeed Vis innlegg
Er vel ganske vanlig å være på venstresiden politisk når man er ung
Vis hele sitatet...

Er det virkelig det? Tror ikke det er vanlig at folk endrer sine politiske meninger så mye, ung eller ikke.
Venstresiden er jo mer liberal, noe som ligger i naturen til en som "går mot strømmen". Personlig er jeg delt i to. Den sosiale politikken, er jeg helt klart veldig på venstre siden. Når det kommer til økonomisk politikk derimot, er venstre siden helt på trynet.

En perfekt balanse for min del hadde vært utviklingsvennelig og bærekraftig økonomisk vekst basert på "Blå" politikk. Samtidig som det hadde vært veldig liberalt, da jeg av prinsipp er imot alle begrensninger/overvåkning stat/myndighet driver med, sålenge man ikke skader noen (evt andre enn seg selv).
Sitat av Jennymas Vis innlegg
Er det virkelig det? Tror ikke det er vanlig at folk endrer sine politiske meninger så mye, ung eller ikke.
Vis hele sitatet...
Vet ikke om det er vanlig at man forandrer politiske meninger eller ikke, men har lest en eller annen plass at dagens unge er mer venstre lent en befolkningen generelt
Sitat av Crabman Vis innlegg
Venstresiden er jo mer liberal, noe som ligger i naturen til en som "går mot strømmen". Personlig er jeg delt i to. Den sosiale politikken, er jeg helt klart veldig på venstre siden. Når det kommer til økonomisk politikk derimot, er venstre siden helt på trynet.

En perfekt balanse for min del hadde vært utviklingsvennelig og bærekraftig økonomisk vekst basert på "Blå" politikk. Samtidig som det hadde vært veldig liberalt, da jeg av prinsipp er imot alle begrensninger/overvåkning stat/myndighet driver med, sålenge man ikke skader noen (evt andre enn seg selv).
Vis hele sitatet...
Venstre(partiet) altså?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg anbefaler virkelig at du leser Cannabis kultur.
Cannabisbrukere, så mangfoldige som de er, har en tendens til å være venstreorienterte. Boken tar for seg dette fenomenet samt mye annet.
Fordi cannabisbrukere er veldig liberale grunnet ulovligheten.
Det er min mening.
Det at venstresiden er mer liberale tror jeg er en misforståelse forsterket av USA's politikk. Om du ser på partiene her i Norge vil du se at Høyre og FrP faktisk er veldig liberale.

Det med at cannabis-brukere som regel er venstreorienterte er noe jeg selv har lagt merke til, og noe jeg egentlig ikke kan forklare.
Kan være noe med at mange som røyker har fått opp øynene å ser at store forskjeller i folkegrupper og stigmatisering er roten til mye ondt. Jeg kan tenke meg at de som henger i "røyke-miljøene" ofte kjenner noen som har havnet i grøfta nettop på grunn av dette..
Det må vel også nevnes at Unge Venstre står for å legalisere/avkriminalisere cannabis.

Ref
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/n...p?artid=527095
http://www.ungevenstre.no/politikk
Sist endret av lefze; 18. november 2011 kl. 19:54.
Sitat av lefze Vis innlegg
Det må vel også nevnes at Unge Venstre står for å legalisere/avkriminalisere cannabis.
Vis hele sitatet...
I lag med FRP Ungdommen.

såååee...
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
I lag med FRP Ungdommen.

såååee...
Vis hele sitatet...
Venstre står jo også for avkiminalisering, ikke bare Unge venstre.

Sitat av fetter Vis innlegg
Det at venstresiden er mer liberale tror jeg er en misforståelse forsterket av USA's politikk. Om du ser på partiene her i Norge vil du se at Høyre og FrP faktisk er veldig liberale.

Det med at cannabis-brukere som regel er venstreorienterte er noe jeg selv har lagt merke til, og noe jeg egentlig ikke kan forklare.
Vis hele sitatet...
Høyre.. liberalsk..? LOL
J'adore le café
Kimbobo's Avatar
Er selv venstre og har lagt merke til det samme som du nevner, tror det blir ganske naturlig og stille seg liberalt i politikken når man er for bruk av denne planten. Ikke bare pga. planten i seg selv men tankegangen rundt hele opplegget, man blir gjerne litt mer åpen for nye muligheter på flere forskjellige områder.
Sitat av Kimbobo Vis innlegg
Er selv venstre og har lagt merke til det samme som du nevner, tror det blir ganske naturlig og stille seg liberalt i politikken når man er for bruk av denne planten. Ikke bare pga. planten i seg selv men tankegangen rundt hele opplegget, man blir gjerne litt mer åpen for nye muligheter på flere forskjellige områder.
Vis hele sitatet...
Hvordan får dere det til å stemme at venstresiden er liberale?

Liberale med tanke på hva?

Venstre er som noen sa rimelig liberalt i forhold til de fleste partiene, men de er da til høyre for sentrum.
Frp er vel også ganske liberalt på utvalgte saker, og det samme med Det Liberale Folkeparti, men de er jo enda lenger til høyre.

SV, Ap og Rødt, som vel er de eneste partiene plassert godt på venstresiden(kanskje jeg glemmer noen her), er jo langt fra liberale med tanke på statlig styring/individets rettigheter?
Når ble venstresiden i Norge liberal? Venstre, FrP og til en liten grad Høyre, er de største liberale partiene i Norge. Ap, SV og SP vil ikke være i nærheten av legalisering per dags dato. Håpløst av SP imo, da en legalisering kunne sikret norske bønder milliardinntekter. Nei, vi får fortsette å finansiere mc-klubber, vietnamesiske og pakistanske gjenger en liten stund til, før politikerne får opp øya.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Høyre.. liberalsk..? LOL
Vis hele sitatet...
Kanskje ikke i forhold til de andre partiene i Norge, men ift. politikk i det store utland er Høyre ganske så liberale..
J'adore le café
Kimbobo's Avatar
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Hvordan får dere det til å stemme at venstresiden er liberale?

Liberale med tanke på hva?

Venstre er som noen sa rimelig liberalt i forhold til de fleste partiene, men de er da til høyre for sentrum.
Frp er vel også ganske liberalt på utvalgte saker, og det samme med Det Liberale Folkeparti, men de er jo enda lenger til høyre.

SV, Ap og Rødt, som vel er de eneste partiene plassert godt på venstresiden(kanskje jeg glemmer noen her), er jo langt fra liberale med tanke på statlig styring/individets rettigheter?
Vis hele sitatet...
Ble litt kronglete forklart, mente nødvendigvis ikke at man valgte venstre uansett når jeg pratet om at man "ofte stiller seg liberalt i politikken". Mente at jeg selv var venstre og jeg er liberal, hva andre velger har jeg ikke noe med, men jeg tror at de har en liberal tankegang til politikk generelt uavhengig av hvilket parti de velger.
Man kan holde med et konservativt parti og fortsatt være liberal, ingen som sier at man må være 100% enig med sitt valgte parti.
En liten misforståelse, håper du forstår hva jeg mener.
T.s;

Det trenger slett ikke å være sånn at liberal til cannabis ~ ca lik~ et sted på venstrefløyen politisk.

SOm den røde Mith nevnte til, - da jeg i min aldeles dølle tråd spurte om hvem en litt anticannabis-bok var myntet på og hva venstresiden tenker i praksis om det...

Jeg vil tro egentlig det er sånn at ungdom, unge voksne og større barn som står/føler de står på venstresida politisk, er de også mer eller mindre liberale til cannabis.
Men det gjelder strengt tatt SU og Rød Ungdom spes, garvede sosialdemokrater mener jeg er rimelig konservative.

Sjekk ut selv min tråd fra igår, som går litt ut på det samme. Mith forklarer ganske bra lenger ned i tråden.
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
SV, Ap og Rødt, som vel er de eneste partiene plassert godt på venstresiden(kanskje jeg glemmer noen her), er jo langt fra liberale med tanke på statlig styring/individets rettigheter?
Vis hele sitatet...
Ja, men man kan da allikevel stå på venstresiden av politikken og være liberal? Fremveksten av Miljøpartiet De Grønn viser behovet for et liberalt sosialistisk parti. Jeg kjenner mange mennesker som føler en frustrasjon når det kommer til dette; man ønsker et alternativ til kapitalismen, men venstresida gir oss bare støvete, konservative alternativer, uten slagkraft og realistiske, selvrealiserende mål.

Edit: er forøvrig uenig i at AP er plassert godt på venstresida. De har motarbeida arbeiderkamp siden de fikk makt.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 21. november 2011 kl. 17:14.
Sitat av Crabman Vis innlegg
Venstresiden er jo mer liberal, noe som ligger i naturen til en som "går mot strømmen"
Vis hele sitatet...
Den tradisjonelle venstresiden,representert av AP vanligvis er slett ikke mer liberal. Hvis dere leser dere litt i dybden i politikk vil dere se at AP er blant de mest systemkonservative organisasjoner i Norge i dag.

SV og SU, da er det litt annerledes. Generelt mer liberale i sosiale spørsmål, dog mer begrenset hva du får lov til å foreta deg økonomisk og likn.

Rødt og Rød Ungd., vel da snakker vi virkelig liberale sosialister!
Men de gir deg meget lite økonomisk spillerom!!!


Høyre.. liberalsk..? LOL
Vis hele sitatet...
Høyre er/skal være/kaller seg selv for et liberalkonservativt parti..
Altså liberalt i mange sosiale spm, konservative i forhold til Forsvaret, monarkiet, konservativt økonomisk (spare, spare + privatisere)..

Det er derimot ikke tilfellet i praksis! Høyre er høyresidens A.p., mao et realt maktparti, og de søker det der de kan få det!
Derfor moderer de seg nesten alltid! Høyre er et markedsliberalistisk AP.

Derfor sviket (DLD), pga slikkinga av EU , feige når det gjelder å svare enkelte store spørsmål og tilslutt veldig konservative TIL ""ukulturfenomener"", som de ville ha beskrevet det cannabis.
Sitat av EoT Vis innlegg
Ja, men man kan da allikevel stå på venstresiden av politikken og være liberal? Fremveksten av Miljøpartiet De Grønn viser behovet for et liberalt sosialistisk parti. Jeg kjenner mange mennesker som føler en frustrasjon når det kommer til dette; man ønsker et alternativ til kapitalismen, men venstresida gir oss bare støvete, konservative alternativer, uten slagkraft og realistiske, selvrealiserende mål.

Edit: er forøvrig uenig i at AP er plassert godt på venstresida. De har motarbeida arbeiderkamp siden de fikk makt.
Vis hele sitatet...
Joda, selvfølgelig, men vil ikke si det er normen, i alle fall ikke ut fra hvilken politikk de fører.
Hadde selvfølgelig glem MDG(advarte i innlegget mot at jeg hadde glemt noen), de synes jeg fører en grei linje, selv om de kanskje lener seg litt hardt på miljø og ikke har så klar politikk på andre områder, men dette kommer seg nok med tiden, de er jo enda et ungt parti.
Nedover i Europa er det jo ikke uvanlig at grønne har partier har ganske god oppslutning.

Forsåvidt enig med deg ang. AP, de har vel snart passert Høyre, på deres vei mot venstre..
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Jeg anbefaler virkelig at du leser Cannabis kultur.
Cannabisbrukere, så mangfoldige som de er, har en tendens til å være venstreorienterte. Boken tar for seg dette fenomenet samt mye annet.
Vis hele sitatet...
En forklaring kan ligge kulturen rundt cannabis som er omtalt i denne boken. Forfatteren trekker frem punkter som;
  • Hasj er noe som vanligvis deles (pass'es) når man er flere sammen
  • Brukere hjelper hverandre med å få tilgang, gjerne uten profitt selv
  • Har man noe så deler man. osv.

Visse likheter kan man trekke til en venstre-orientert kultur, hvor et kollektiv ansvar og samfunnsorienterte delingsprinsipper ofte står sterkt.

Derfor kan jeg tenke meg at folk som havner i en cannabis kultur, og liker det , ofte omdanner seg til "parallelle" standpunkter på andre områder også. Andre vegen også; folk som holder venstreorienterte synspunkter, vil søke slike synspunkter på andre områder også (kilde) , og dermed muligens snuble over en cannabiskultur?
Sist endret av fanteri; 23. november 2011 kl. 18:17.
Det er jo ikke en hemmelighet at cannabis har en tendens til aa endre tankegangen til brukere. Det er helt vanlig blandt roykere aa tenke mer i bane med likhet mellom mennesker og innse det at penger kanskje ikke er saa viktig likevel. I tillegg, som nevnt over, tror jeg det ligger det litt i kulturen. Ting som musikk kan ogsaa komme inn i bildet. Den klassiske "stonermusikken" fra 60, 70-tallet som er vanlig aa royke til er generelt sett venstreorientert.
Tror det er en god blanding av paavirkning fra tidligere syrehoder og den paavirkningen planten faktisk gir tankegangen.