Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2476
Jeg skulle ta toget fra Lysaker for noen uker siden, jeg hadde ikke penger på kortet og ikke mynt og kun sedler. Når jeg kommer på toget og skal kjøpe billett med sedlene, så sier konduktøren at det spiller ingen rolle at det ikke går an å bruke sedler i automaten og at det ikke er hans problem at jeg ikke har sedler og jeg måtte betale ombordtillegg.

Har NSB lov til å kreve at jeg skal ha mynt eller kort? Sedler er jo et betalingsmiddel på lik linje med mynt og kort!
Var automaten defekt? De tar sedler, ihvertfall alle jeg har sett.

Dessuten les over det du har skrevet.
Rettelse: at jeg hadde KUN sedler.
Så lenge du bruker nsb sin tjeneste kan dem hva dem vil for å kjøre. deg
Sitat av godset_123 Vis innlegg
Jeg skulle ta toget fra Lysaker for noen uker siden, jeg hadde ikke penger på kortet og ikke mynt og kun sedler. Når jeg kommer på toget og skal kjøpe billett med sedlene, så sier konduktøren at det spiller ingen rolle at det ikke går an å bruke sedler i automaten og at det ikke er hans problem at jeg ikke har sedler og jeg måtte betale ombordtillegg.

Har NSB lov til å kreve at jeg skal ha mynt eller kort? Sedler er jo et betalingsmiddel på lik linje med mynt og kort!
Vis hele sitatet...
Ja, dessverre har de nok lov til det. Kan ikke henvise til noe, men kan tenke for meg at ettersom billetter i utgangspunktet bør være kjøpt og betalt på forhånd, så er det slik at de kan kreve ombordstillegg dersom du ikke har forhåndskjøpt billett. Hvorfor du ikke har kjøpt på forhånd gir vel nok faen i

MEN: Flere ganger har automaten her jeg bor gått i out of service. Da har jeg sluppet ombordstillegg, og ofte sluppet å betale billett også. Fordi jeg gjemte bort visakortet og viste frem Visa Electron
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
EliteBook, hva er vitsen med å poste? Slutt å trolle.....

Når det kommer til gebyret, så er det lite du kan gjøre desverre. Kan hende det kan hjelpe å sende inn en klage, og legge ved kvittering. Er du heldig så får du refundert beløpet. Pleier å stå et nummer du kan kontakte om det er noe galt med maskinen. Så om du da ikke får kjøpt billett der, så skal du egentlig ringe for å informere de.
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Jeg har ALDRI vært i nærheten av å få refundert ombordtillegget selv når automatene har vært i ustand. Får alltid beskjed om at det ikke er NSB sitt ansvar at de fungerer, noe som er litt merkelig da det er deres automater (så vidt meg bekjent) som står på togstasjonene.
Husk på at NSB aldri har noe som helst ansvar for noen ting. Automatene er ikke dems ansvar, ei heller om kjøreledningene detter ned. Er det et stort hull i gulvet på toget er det ikke dem som har bygd det. Som andre sier kan du jo prøve å sende et brev for å få refundert beløpet, men i følge NSB's logikk så burde du antagligvis ha skjønt at automaten ikke tok selder på forhånd, og dermed kjøpt biletten et annet sted selv om det hadde måtte innebært at du måtte ha gått en lang omvei.
Sist endret av legalize_it; 1. november 2011 kl. 11:15.
Sitat av godset_123 Vis innlegg
Har NSB lov til å kreve at jeg skal ha mynt eller kort? Sedler er jo et betalingsmiddel på lik linje med mynt og kort!
Vis hele sitatet...
Det er ingen som tvinger deg til å betale med kort eller penger. Norske penger er tvunget betalingsmiddel i Norge, og har du lyst får du lov til å betale med dette. Men, om NSB bestemmer seg for å ta ombordtilegg fordi du ikke klarer å betale ved automatene er det lite du får gjort med dette. Det er en tjeneste de har, et alternativ, så lenge de støtter begge former for betaling er de egentlig safe.
Sitat av moret Vis innlegg
Men, om NSB bestemmer seg for å ta ombordtilegg fordi du ikke klarer å betale ved automatene er det lite du får gjort med dette. Det er en tjeneste de har, et alternativ, så lenge de støtter begge former for betaling er de egentlig safe.
Vis hele sitatet...
Mtp hvor mye av skattepengene dem får i året så burde dem legge seg på knærne så alle har mulighet til å reise på en enklest mulig måte. Men det er jo faen meg bedre service hos Ryanair enn hos NSB, for å ikke snakke om billigere og mer komfortabelt.
Tenk på det på denne måten : Billettpris + ombordtillegg er ordinærpris. Om du kjøper billetten på forhånd, får du en RABATT tilsvarende ombordtillegg. Så sover du bedre om natta.
Om automaten er defekt har jeg sluppet og betale tillegget. Grunnen til at det koster 20 kr ekstra må jo være fordi det er mer jobb for konduktøren og kanskje fordi de er lei av at folk prøver og kjøre uten billett. Jeg kan med hånda på hjertet si at jeg aldri i verden ville betalt 20 kr ekstra hvis det er noe galt med automaten, ikke fordi det er mye penger men av prinippet at jeg som forbruker ikke burde belastes for noe som ikke er min feil. Det er jo deres automat.
Jeg var i en lignende situasjon og skrev en sånn ros og ris melding til og sa at autmaten var defekt. fikk ombordtilegget og en kompansasjon på 100kr(du må be om dette) tilbake igjen som reisesjekk pga dårlig behandling
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Send dem en e-post eller et brev. Folkene på kundeservice ser reklameverdien av å behandle deg bra, så jeg antar du vil få ombordtillegget refundert. Fikk 20 kroner på konto og et gavekort på 50 kroner da jeg klagde på tilsvarende problem.
Dette med defekte automater har jeg opplevd flere ganger, og har aldri måttet betale tillegg (men fikk derimot honnørbillett, virker som de eldste her i landet slipper unna automatene, noe som er rimelig mtp. deres tekniske innsikt), men regner med jeg bare har vært heldig med konduktørene

Ps. Dette var i Hordaland