Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 6073
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10023101

http://tb.no/nyheter/skulle-lage-has...eten-1.6579582

Folk lager jo olje av hasjen sin hele tiden uten eksplosjoner, hvordan klarte denne personen å sprenge hele leiligheten sin i lufta? Er det noen som har en plausibel teori?
Er ikke hasj-olje som forårsaker eksplosjon. Produksjon av metamfetamin gjør. En dråpe svette sprenger hele driten.

edit: wtf... leste ikke artikkel nr 2
Sist endret av Spirituell; 29. oktober 2011 kl. 14:16.
Å utvinne oljen i hasjen er jo et dristig prosjekt. Som det står i artikkelen så inneholder det mye lighter-gass i prosessen. Da skal det jo ikke mye til for at det går galt. Var rett og slett en ulykke pga uforsiktighet.
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Folk lager jo olje av hasjen sin hele tiden uten eksplosjoner, hvordan klarte denne personen å sprenge hele leiligheten sin i lufta? Er det noen som har en plausibel teori?
Vis hele sitatet...

Dersom du legger til den såkalte branntrekanten i tillegg så har du informasjonen du trenger for å forstå det som har skjedd:

Egenskaper for butangass:

Flammepunkt: -60ºC
Øvre / nedre eksplosjonsgrense (ca. vol.% i luft): ØEG: 8.5 NEG: 1.9
Selvantennelsestemperatur: > 365°C
Sist endret av Knask; 29. oktober 2011 kl. 14:26. Grunn: La til sitat.
Man bruker løsemidler slik som aceton, som er meget brannfarlig, i prossessen for å ekstrahere cannabisoljen fra planten. Det er nok uforsvarlig bruk av aceton e.l. som er årsaken til eksplosjonen.
Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
Man bruker løsemidler slik som aceton, som er meget brannfarlig, i prossessen for å ekstrahere cannabisoljen fra planten. Det er nok uforsvarlig bruk av aceton e.l. som er årsaken til eksplosjonen.
Vis hele sitatet...
Man kan også bruke butan:

Det er denne metoden jeg tenker på i innlegget mitt ovenfor: http://www.cannabisculture.com/articles/3083.html
Den mest brukte(og enkleste?) metoden er vel løsemiddel-metoden? Jeg synes ikke det virker sannsynlig at vedkommende har brukt butan, men kanskje det er mer utbredt å bruke butan enn jeg har fått inntrykk av.
Bruk av slike flyktige og lettantennelige løsemidler bør alltid brukes under avtrekk eller utendørs.
Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
Den mest brukte(og enkleste?) metoden er vel løsemiddel-metoden? Jeg synes ikke det virker sannsynlig at vedkommende har brukt butan, men kanskje det er mer utbredt å bruke butan enn jeg har fått inntrykk av.
Vis hele sitatet...
Butanolje er raskt og effektivt.
Da kan man ha godsakene klare til røyking innen fem minutter.
Ok, så butan er ikke så uvanlig å bruke til fremstilling av olje. men er en boks lightergass nok til å sprenge hele leiligheten hans, uten at han dør av oksygenmangel først?

artikkelen nevner at det ikke var noen "fabrikk", mes sannsynlig bare til eget bruk. da kan det vel ikke ha blitt brukt så mye gass?
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Ok, så butan er ikke så uvanlig å bruke til fremstilling av olje. men er en boks lightergass nok til å sprenge hele leiligheten hans, uten at han dør av oksygenmangel først?

artikkelen nevner at det ikke var noen "fabrikk", mes sannsynlig bare til eget bruk. da kan det vel ikke ha blitt brukt så mye gass?
Vis hele sitatet...
En boks med gass har rimelig stort skadepotensiale under riktige forhold.
Vanlig bokser rommer typisk rett over 300ml komprimert gass.

Med et energiinnhold på 49.50 MJ/kg mot sprengstoffet nitrometan med 10.513 MJ/kg. så skjønner du sikkert at dette kan smelle godt.
joda, men da skal det vel være godt konsentrert i leiligheten hans også, regner jeg med. er butan tyngre eller lettere enn luft?

siden han kom uskadd fra det, så antar jeg at han ikke var i samme rom, og et eller annet antente gassen tilfeldig? Det er vel lett å tro at han kanskje var stein da han holdt på... kan glødetrådene i en brødrister være nok til å antenne gassen, f.eks.?
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
joda, men da skal det vel være godt konsentrert i leiligheten hans også, regner jeg med. er butan tyngre eller lettere enn luft?

Det er vel lett å tro at han kanskje var stein da han holdt på... kan glødetrådene i en brødrister være nok til å antenne gassen, f.eks.?
Vis hele sitatet...
Merk at jeg ikke påstår at han har brukt butan for å fremstille oljen, dette er bare ment som et eksempel.
Uansett kan man bare bytte ut tallene jeg har skrevet med f.eks. aceton, som forøvrig også har et høyt energiinnhold.

Butan er tyngre enn luft, ja.
Vil forøvrig vise til posten min angående tenntemperatur og eksplosjonsgrenser.
Sist endret av Knask; 29. oktober 2011 kl. 15:14. Grunn: komma
Ja, det er vanskelig å si hva som gikk galt i denne saken.

Jeg er bare litt forundret over at slikt ikke skjer oftere, siden en del folk ofte utvinner olje.
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Ja, det er vanskelig å si hva som gikk galt i denne saken.

Jeg er bare litt forundret over at slikt ikke skjer oftere, siden en del folk ofte utvinner olje.
Vis hele sitatet...
Du kan så si. Personlig tror jeg de aller fleste tar de selvsagte forholdsregler før de begir seg ut på eksperimentering med høyantennelige stoffer. Slik som å være edru, god ventilering, ingen åpen ild etc. Det meste er egentlig gjort hvis man bare leser seg opp litt på forhånd.
Sist endret av VinumSabbathi; 29. oktober 2011 kl. 15:37.
Max uflaks..

Håper det går/gikk bra med fyren.
Har vært mye snakk om bruk av aceton slik som har skjedd (kanskje) i denne saken her på freak i det siste.

Kommer vel en sak i media snart der "vi" blir nevnt. Freak leste på freak at han skulle bruke aceton til framstilling av Cannabisolje. Dagens hippier går bare lengre og lengre for å framstille rusen sin. Cannabis er herved bekreftet at kan forårsake død og fordervelse.
Han skal ha blandet noe cannabisolje for å fremstille marihuana, sier Lande.
Vis hele sitatet...
Hva i all verden skal det bety?
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Hva i all verden skal det bety?
Vis hele sitatet...
Nok et eksempel på at de kjemper mot en stråmann
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Hva i all verden skal det bety?
Vis hele sitatet...
Du vet jo at cannabisoljen er svært lettantennelig. Det er derfor hasj fører til hjerneskade: Når all hasj-oljen fra røyken krysser blod-hjernebarrieren og kommer fram til hjernen, selvantenner den og eksploderer. Dette fører til at hjernemasse blir fysisk ødelagt. Marijuana (det aktive virkestoffet i hasj) binder seg lett til reseptorer i delene av hjernen som styrer impuls. Siden disse delene blir skadet, gjør dette at de fleste som prøver begynner med heroin etter èn gang.
Sitat av Vargas Vis innlegg
Du vet jo at cannabisoljen er svært lettantennelig. Det er derfor hasj fører til hjerneskade: Når all hasj-oljen fra røyken krysser blod-hjernebarrieren og kommer fram til hjernen, selvantenner den og eksploderer. Dette fører til at hjernemasse blir fysisk ødelagt. Marijuana (det aktive virkestoffet i hasj) binder seg lett til reseptorer i delene av hjernen som styrer impuls. Siden disse delene blir skadet, gjør dette at de fleste som prøver begynner med heroin etter èn gang.
Vis hele sitatet...
korrekt take a hit
Sitat av Vargas Vis innlegg
Du vet jo at cannabisoljen er svært lettantennelig. Det er derfor hasj fører til hjerneskade: Når all hasj-oljen fra røyken krysser blod-hjernebarrieren og kommer fram til hjernen, selvantenner den og eksploderer. Dette fører til at hjernemasse blir fysisk ødelagt. Marijuana (det aktive virkestoffet i hasj) binder seg lett til reseptorer i delene av hjernen som styrer impuls. Siden disse delene blir skadet, gjør dette at de fleste som prøver begynner med heroin etter èn gang.
Vis hele sitatet...
Merker at jeg må le litt nå... Spesielt med tanke på at det er på denne måten folk fremstår rundt om
Persjonen greide og tenne en lighter uten og tenke seg om mens han hold på med og lage HBO. Det var slik dette skjedde. Hvis ikke jeg har fått feil info er jo ikke umulig de heller

Butan som ble brukt, siden jeg så noen lurte på om den var butan eller aceton som hadde blitt brukt.
...og derfor fremstiller man ikke Cannabis-olje innendørs, i hvert fall ikke butan-ekstraksjon. Makan til idioti.
Har lagd HBO innendørs mange ganger selv.. Men har alltid vifte og godt gjennomtrekk..
Og ikke fyre opp noen flamme når man holder på eller rett etterpå så går det bra.
Har tatt meg et stort trekk i samme rommet som olja ble laga 15 min etter den var ferdig, ikke noe proble i det hele tatt..
Men kluet er VENTILASJON.

Men det er jo selfølgelig best og gjøre det utendørs, for plutselig kan man ha uflaks.
Avtrekket på kjøkkenet er ikke noen spesielt lur løsning selv om det kan virke slik, viften er nemlig ikke EX-sikret.
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
Sitat av Vargas Vis innlegg
Du vet jo at cannabisoljen er svært lettantennelig. Det er derfor hasj fører til hjerneskade: Når all hasj-oljen fra røyken krysser blod-hjernebarrieren og kommer fram til hjernen, selvantenner den og eksploderer. Dette fører til at hjernemasse blir fysisk ødelagt. Marijuana (det aktive virkestoffet i hasj) binder seg lett til reseptorer i delene av hjernen som styrer impuls. Siden disse delene blir skadet, gjør dette at de fleste som prøver begynner med heroin etter èn gang.
Vis hele sitatet...
åfyfaen det er sjelden jeg gir KP for morsom post, men den tok kaka