Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1131
Hallo godtfolk!

Har sett at det er mange forskjellige poster her på forumet av folk som trenger hjelp til konfigurasjon til ny PC. Jeg har lest en del men ikke funnet svar på det jeg lurer på så derfor prøver jeg her.

Jeg skal kjøpe ny PC som må klare de fleste spill på max grafikk. Jeg er en long-time Battlefield fan og kommer naturlig nok til å spille BF3 en god del. Av andre spill er vel Civilization det mest krevende jeg bruker. Sist jeg kjøpte en stasjonær-PC var når BF2 kom ut og da passer det jo fint å gjøre det igjen når BF3 kommer.

Her er min foreløpige handleliste fra Dustin:

http://freak.no/forum/attachment.php?attachmentid=9329&stc=1&d=1319162019


Det jeg lurer på er:

Er dette en optimal sammensetting av komponenter? Er det noen som ikke passer med hverandre? Er mange år siden jeg har bygd PC så er litt rusten på alle de forskjellige begrepene.

Er kabinettet stort nok til bl.a. skjermkortet med tanke på kjøling?

Holder det med 8 gb ram? Jeg skal ikke drive med tung videoredigering eller liknende, kun spill og vanlig surfing. Jeg prøvde å velge et minne med lav latency og høy hastighet.

Er strømforsyningen stor nok? Jeg skal ikke ha flere harddisker eller noe annet inn i PC enn det som står på listen.

Tenkte på å kanskje bytte ut skjermen med en 120hz, men er det noe vits? Vil jeg kunne se forskjell fra 60hz og vil denne konfigurasjonen uansett klare å dra så høye fps at man trenger 120hz?


Det ble mange spørsmål på en gang. Håper det er noen som har kunnskap og lyst til å hjelpe meg med mine valg. Kom gjerne med konkrete forslag til forbedringer. Trenger dere mere info fra meg er det selvfølgelig bare å spørre i vei.

Mvh Jørn
Når du er på så stort budsjett kan du vel investere i et ordentlig kabinett med god plass, som for eksempel dette: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=489882
Trådstarter
4 0
Hadde dette kabinettet i handlekurven men byttet til et mindre iom. at jeg ikke har behov for all den ekstra plassen. Men kan jo kanskje være greit med big tower pga all varmen som kan bli hvis det blir trangt. Skjermkortet jeg har valgt skal visst gi fra seg veldig mye varme.
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Corsair 800D vil være et dårlig valgt til dette oppsettet da det er ganske så elendig på luftkjøling. Se heller på Xigmatec Elysium, Cooler Master HAF X eller lignende med vifteplass i sidedøren. Antec 300 er ganske utdatert og jeg er ikke helt sikker på om et HD6990 vil passe pga. dets lengde.

PSU vil holde, men kan bli i minste laget hvis du tenker å overklokke. Se heller på f.eks Corsair AX850W.

Dominator RAM-brikker er noe tull, ihvertfall til dette oppsettet. Velg heller Corsair Vengeance 2x4GB 1600Mhz 1.5V "Low Profile".

BF3 nyttegjør seg til en viss grad av Hyperthreading, men ikke så mye at du vil få fordeler med i7 2600k over i5 2500k. Prisforskjellen er dog ikke enorm, men du sparer likevel 5-700kr ved å heller velge i5 som vil yte likt i7 i spill.

Videre ang. SSD ville jeg personlig heller valgt Crucial M4 128GB. Denne kjører ikke på Sandforce-kontrolleren som det har vært mange problemer med. En oppdatering av firmware skal dog fikse det meste av problemene.

Hvorfor en Green-HDD? Hvis du kun skal lagre musikk, film etc. på den er den ypperlig, men den er lite egnet for spill og litt større programmer. Hvis du utelukkende vil spille Civ og BF3 får du dog plass til disse på SSD.

I tillegg ville jeg absolutt vurdert en god CPU-kjøler. Noctua er svært gode på dette med NH-D14 som toppmodellen. Denne konkurrerer faktisk med de beste lukkede vannkjølerne og koster som oftest mindre.
Jøss!
25.000 til ny PC? Det holder nok lenge
Du trenger neppe en skjerm med 120hz (Som er for 3D ), selv om FPS gjerne blir veldig høy med dette oppsettet.

Du trenger ikke mer enn 8 GB RAM, nei. Det hadde også holdt lenge med 4-6 GB. Har selv 8 GB, og bruker ALDRI mer enn 3...

Hadde jeg vært deg, hadde jeg slengt på et skjermkort til og kjørt i Crossfire, bare for å ha det litt morsomt. Litt unødvendig, da ett skjermkort alene klarer nok ting fint.
Velger du å ha to skjermkort, BØR du ha en større PSU.

Og ja, jeg så ikke at du hadde Green-disker. Jeg har det selv, OG DET SUGER TIL GAMING!
Sist endret av KRS93; 21. oktober 2011 kl. 13:17. Grunn: Fjernet unødevendig sitering
Trådstarter
4 0
Sitat av 83leo Vis innlegg
Corsair 800D vil være et dårlig valgt til dette oppsettet da det er ganske så elendig på luftkjøling. Se heller på Xigmatec Elysium, Cooler Master HAF X eller lignende med vifteplass i sidedøren. Antec 300 er ganske utdatert og jeg er ikke helt sikker på om et HD6990 vil passe pga. dets lengde.

PSU vil holde, men kan bli i minste laget hvis du tenker å overklokke. Se heller på f.eks Corsair AX850W.

Dominator RAM-brikker er noe tull, ihvertfall til dette oppsettet. Velg heller Corsair Vengeance 2x4GB 1600Mhz 1.5V "Low Profile".

BF3 nyttegjør seg til en viss grad av Hyperthreading, men ikke så mye at du vil få fordeler med i7 2600k over i5 2500k. Prisforskjellen er dog ikke enorm, men du sparer likevel 5-700kr ved å heller velge i5 som vil yte likt i7 i spill.

Videre ang. SSD ville jeg personlig heller valgt Crucial M4 128GB. Denne kjører ikke på Sandforce-kontrolleren som det har vært mange problemer med. En oppdatering av firmware skal dog fikse det meste av problemene.

Hvorfor en Green-HDD? Hvis du kun skal lagre musikk, film etc. på den er den ypperlig, men den er lite egnet for spill og litt større programmer. Hvis du utelukkende vil spille Civ og BF3 får du dog plass til disse på SSD.

I tillegg ville jeg absolutt vurdert en god CPU-kjøler. Noctua er svært gode på dette med NH-D14 som toppmodellen. Denne konkurrerer faktisk med de beste lukkede vannkjølerne og koster som oftest mindre.
Vis hele sitatet...

Hei og takk for svar.

Kabinettene så bra ut dem. Da bytter jeg ut Antec med et av disse du foreslo. Skal se nærmere på dem litt senere.

Tenkte faktisk på å overklokke en del så da bytter jeg også ut PSU med AX850. Er greit at den er modular så slipper man for mange kabler.

Ang. minnebrikkene. De du anbefaler har CL9, mens de jeg har sett på har CL7 med samme hastighet. Vil ikke dem jeg har valgt bli kjappere? Har lest at man skal prøve å finne brikker med så lav latency (CL-verdi) som mulig og samtidig så høy mhz (hastighet) som mulig. Stemmer dette? Om jeg sparer et par hubdrelapper på å bytte til noen andre så har ikke det noen betydning.

Prossesoren blir nok en i7. Vet i5 yter det samme i spill, men forskjellen i pris er ikke så stor så da kan jeg likesågodt ta i7 og håper at jeg en gang får behov for dens kapasiteter.

SSD-disken valgte jeg utifra en test jeg fant på hardware.no sin sider. Det har vært noen problemer med denne har jeg fått med meg, men nye drivere er enten kommet eller er rett rundt hjørnet så det regner jeg med ordner seg. Jeg blir ikke å bestille ny PC riktig med en gang så hvis det fortsatt er problem med denne når jeg handler, velger jeg bare en annen. F.eks. den du foreslo.

Den green-hdd valgte jeg.... hmmm... vet ikke helt hvorfor, men burde styrt unna da alt som er "green" som regel er noe ordentlig partybrems-greier. Jeg tror heller jeg velger WESTERN DIGITAL CAVIAR GREEN 3TB SATA/600 64MB. Den skal stort sett brukes til mellomlagring før filene går til NAS. Spill blir selvfølgelig lagret på SSD.

Skulle faktisk kjøpe akkurat den kjøleren du foreslår men glemte å legge den i kurven av en eller annen merkelig grunn.

Sitat av KRS93 Vis innlegg
Jøss!
25.000 til ny PC? Det holder nok lenge
Du trenger neppe en skjerm med 120hz (Som er for 3D ), selv om FPS gjerne blir veldig høy med dette oppsettet.

Du trenger ikke mer enn 8 GB RAM, nei. Det hadde også holdt lenge med 4-6 GB. Har selv 8 GB, og bruker ALDRI mer enn 3...

Hadde jeg vært deg, hadde jeg slengt på et skjermkort til og kjørt i Crossfire, bare for å ha det litt morsomt. Litt unødvendig, da ett skjermkort alene klarer nok ting fint.
Velger du å ha to skjermkort, BØR du ha en større PSU.

Og ja, jeg så ikke at du hadde Green-disker. Jeg har det selv, OG DET SUGER TIL GAMING!
Vis hele sitatet...
Hei og takk for svar.

Jeg vet 120hz er for 3D, men tenkte man kanskje ser forskjell på 60hz og 120hz hvis man bare får nok fps til å utnytte en slik skjerm. Men jeg tror nok jeg beholder den jeg har lagt til. 3D er uansett ikke noe 6990 støtter og ei heller noe jeg blir å benytte meg av.

Forskjellen i pris mellom 4 og 8 gb ram er nesten ikke tilstede. Men 4 gb tror jeg blir litt lite. Du bør helst ikke overstige 80% memory use og jeg allokerer 3-4 gb ram til f.eks. minecraft alene, for å kunne gå berserk med TNT bl.a. så da tror jeg 8 gb blir helt passe.

Tenkte først på to skjermkort, men etter å ha lest diverse benchmarktester er jeg ikke imponert over den økte ytelsen man oppnår. Det går mye mere strøm og øker kanskje bare med 30%. Enkelte spill har økt med nesten 100% men det tror jeg heller er unntaket fremfor regelen. Et slikt kort holder nok uansett lenge til mitt bruk. Men man kan alltids oppgradere senere...
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Teoretisk sett er det bedre med raske minnebrikker, men dette er uansett ikke noe du vil merke med unntak av i enkelte programmer og benchmarks. Brikkene jeg foreslår er mer enn raske nok og vil heller ikke umuliggjøre/vanskeliggjøre montering av NH-D14/store luftkjølere pga. de manglende kjøleribbene.
Trådstarter
4 0
Sitat av 83leo Vis innlegg
Teoretisk sett er det bedre med raske minnebrikker, men dette er uansett ikke noe du vil merke med unntak av i enkelte programmer og benchmarks. Brikkene jeg foreslår er mer enn raske nok og vil heller ikke umuliggjøre/vanskeliggjøre montering av NH-D14/store luftkjølere pga. de manglende kjøleribbene.
Vis hele sitatet...
Takk for god forklaring. Da blir det slike du foreslo.