Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 3839
Det har seg sånn at en venn av meg påstår at ifølge norske lover så må man vente 6 uker med å kjøre etter å ha ruset seg på cannabis.

Er det noen som vet noe om dette?
- Er det noen norske lover på hvor lang tid det skal gå før man kan kjøre?


Takk, Ech.
Heh, det blir som at "Du må vente 6 uker før du kan bruke pengene fra banken du ranet"
Ifølge Norsk lov så er det forbudt å røyke Cannabis faktisk. Punktum finale.
Skjønner ikke hvorfor man skulle måtte vente 6 uker for å kunne kjøre.
Tror ts tenkte på hvordan man blir hvis man blir testet
Er ingen lov som sier noe om dette. Loven sier derimot at du ikke skal kjøre i beruset tilstand, altså om du har THC i blodet så kan du vel regnes som beruset. Det er derimot vanskelig for politiet å vite når du sist har inntatt. Cannabis og beruset kjøring er ulovlig etter norsk lov.

Moralske svaret: Vent til du vet at det er forsvarlig for deg å kjøre. Hasj senker reaksjonsevnene dine betydelig og du kan skape stor fare i trafikken.
Sist endret av iMAGINE123; 5. oktober 2011 kl. 23:15.
Hvordan har vennen din kommet på dette? Han mener det er logisk at du er ruset i 6 uker, mens alkohol går greit etter 1 dag?
All in!
Trådstarter
Sitat av mo3 Vis innlegg
Hvordan har vennen din kommet på dette? Han mener det er logisk at du er ruset i 6 uker, mens alkohol går greit etter 1 dag?
Vis hele sitatet...
Nei, men han sier at han har lest det ett eller annet sted sier han.
Hvis han bekymrer seg om narkometer (alkometer for narkotika), så trenger han ikke bekymre seg for det. Den blir hvertall negativ etter et par dager uten røyking hasj. Så han kan puffe så han vil på en fredag og likevel ikke bekymrer seg før han skal på jobb/skole på mandag.
Kompisen din kan umulig ha lest dette i noen lov (uten at jeg gidder å sjekke) da cannabis er et ulovlig rusmiddel i seg selv. Kompisen din har sannsynligvis lest at ca 6 uker er gjennomsnittstiden det tar før THC naturlig forsvinner fra kroppen. Dette varierer riktignok ganske mye avhengig av hvordan, hvor mye og hvor ofte du har inntatt cannabis.

Man er selvfølgelig ikke ruset på hasj i 6 uker og du kan fint kjøre bil etter noen timers søvn, men dersom du røyker og kjører tar du uansett en risk da det sannsynligvis vil bli tatt prøve ved en alvorlig ulykke. Du vil etter all sannsynlighet få skylden dersom du tester positivt. Det finnes riktignok metoder for å finne estimert tidspunkt for inntak som kan hjelpe i en evt straffesak, men du stiller ikke akkurat sterkt i utgangspunktet.
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Er ingen lov som sier noe om dette. Loven sier derimot at du ikke skal kjøre i beruset tilstand, altså om du har THC i blodet så kan du vel regnes som beruset. Det er derimot vanskelig for politiet å vite når du sist har inntatt. Cannabis og beruset kjøring er ulovlig etter norsk lov.

Moralske svaret: Vent til du vet at det er forsvarlig for deg å kjøre. Hasj senker reaksjonsevnene dine betydelig og du kan skape stor fare i trafikken.
Vis hele sitatet...
Hvor lenge har man THC i blodet?

Sitat av Tokis Vis innlegg
Hvis han bekymrer seg om narkometer (alkometer for narkotika), så trenger han ikke bekymre seg for det. Den blir hvertall negativ etter et par dager uten røyking hasj. Så han kan puffe så han vil på en fredag og likevel ikke bekymrer seg før han skal på jobb/skole på mandag.
Vis hele sitatet...
Hvor vanlig er det at politiet bruker narkometer?
Sitat av Wessa Vis innlegg
Hvor lenge har man THC i blodet?



Hvor vanlig er det at politiet bruker narkometer?
Vis hele sitatet...
Jeg har iaf lest flere steder at en som røyker jevnlig kan regne med å teste positivt på urin og/eller blodprøve i 10 uker. Men jeg har kompiser som har hevdet at de har testet negativt på urinprøve etter både 1 og 3 uker.

Jeg har aldri blitt testet med et narkometer, men dette er sikkert noe UP ville benyttet seg av, ellers tar det ikke lang tid å urre på en PH-stick heller.

Ved alvorlige ulykker vil det bli tatt blodprøve.
Sitat av Echodius Vis innlegg
Nei, men han sier at han har lest det ett eller annet sted sier han.
Vis hele sitatet...
Uten å vite bombesikkert, vil jeg tro politiet har brukbart nok utstyr og vil kunne se om nivåene av cannabioder er innenfor hva man kan kalle å kjøre i berurset tilstand eller ikke..
Mye som avgjør hvor lenge du har det i blodet,mosjon,forbrenning,kosthold. Jeg har vært ren etter en mnd for noen år tilbake og det var etter en lengre periode med puffs. -Alle er ulike.
Det vil jeg tro zarathustra,politi får mer å mer avansert utstyr,de skal ta alt nå som faller innunder rus+kjøretøy.
Sist endret av Skade-skutt; 5. oktober 2011 kl. 23:54.
I blodet forsvinner det ganske raskt, i urinen er det heller litt verre med.
"Hvis du tester positivt på THC uten at du kjører bil vil ikke dette automatisk medføre inndragelse av førerkort. Blir du derimot stoppet mens du kjører og da avgir positiv test vil dette medføre straffeskyld. Hvorvidt du blir fratatt førerkort, bøtelagt eller dømt til soning er avhengig av konsentrasjonen av THC i blodet ditt når blodprøven blir tatt.
Cannabis gir utslag på blodprøve i noen timer etter inntak, dvs etter 12 timer kan du være relativt sikker på at du ikke tester positivt på blodprøve. Det kan være greit å merke seg at Cannabis kan påvises i urin i flere uker etter inntak".
Sist endret av eyecandy654; 6. oktober 2011 kl. 00:58.
Jeg har vært høy og blitt stoppet i promillekontroll. Hadde drukket 3 alkoholfrie pils kanskje, så jeg luktet sikkert "øl". Men jeg blåste rent og de testet meg ikke for noe annet (:

Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
I blodet forsvinner det ganske raskt, i urinen er det heller litt verre med.
Vis hele sitatet...
Er ikke det motsatt?

Sitat av smudman Vis innlegg
Jeg har iaf lest flere steder at en som røyker jevnlig kan regne med å teste positivt på urin og/eller blodprøve i 10 uker. Men jeg har kompiser som har hevdet at de har testet negativt på urinprøve etter både 1 og 3 uker.

Jeg har aldri blitt testet med et narkometer, men dette er sikkert noe UP ville benyttet seg av, ellers tar det ikke lang tid å urre på en PH-stick heller.

Ved alvorlige ulykker vil det bli tatt blodprøve.
Vis hele sitatet...
Jeg har blitt testet negativ etter 3 dager, og dette med daglig røyking i flere måneder.
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Er ikke det motsatt?
Vis hele sitatet...
Nei.

dustedgorilla utdyper det litt i posten rett over,
Det er hvertfall det dummeste jeg har hørt. Man kan fint kjøre helt normalt dagen etter man har inntatt cannabis. Å så vidt jeg vet, så er det ingen regler om at du må vente 6uker før du kan kjøre bil.

Det er ulovelig å innta cannabis, ferdig. Det er ikke sånn at, greit du har røyka, men du må vente 6 uker til du kan kjøre, tho..
Er ganske sikker på at han mener om man blir tatt for kjøring under cannabis rus så får man ikke kjøre igjen på så å så lenge, samme som med alkohol? Det er vel kansje en del av dommen. Har ikke blitt busta før så vet ikke sikkert.
Sitat av Wessa Vis innlegg
Hvor lenge har man THC i blodet?



Hvor vanlig er det at politiet bruker narkometer?
Vis hele sitatet...
I blodet er det bare snakk om noen timer... I urinen kan det spores i opptil flere uker senere. Dette kommer da helt ann på personen og hvor ofte han røyker. En som røyker jevnlig/hver dag vil holde det mye lengere i systemet, mens en son har røyket førstegang vil bli kvitt det etter en uke ca.
Nå har jo politiet dette narkometeret i bruk, jeg hadde vært mer forsiktig nå om dagen.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg har blitt testet negativ etter 3 dager, og dette med daglig røyking i flere måneder.
Vis hele sitatet...
Samme her, røykte dagelig før, og da jeg kom i millitæret passerte jeg alle pisseprøvene glatt etter hver perm. Ikke alle som var like heldige, så det varierer vel fra person til person.

Kjenner en som ble stoppet med uregistrert bil i hasjrus etter at han hadde vært å kjøpt seg litt til helga. Da blå lysene blinket bak han svelget han det lille han hadde kjøpt å stoppet. Politiet lyste han i øynene å påsto at han hadde store pupiller og spurte om han hadde røyket. Kompisen min sa nei ( 5min etter siste pipetrekk). Ble full ransaking av bil og kompisen, men da de ikke fant noe ulovlig i bilen eller på person fikk han kjøre hjem, ca 10mil med uregistrert bil god å fjern siden han var så samarbeidsvillig. Tusen takk sa han til politiet før han satte seg i bilen.

Ikke alle politifolk som vet hva de skal se etter

Kjører selv aldri i påvirket tilstand btw