Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 5310
«Det er om natten 22.september 2012, skyene over Manhattan er fylt med et flakkende og fargerikt lys. Nordlys er ikke vanlig så langt sør, men New Yorkerne rekker ikke la seg fascinere særlig lenge. I løpet av få sekunder blinker alle lyspærer, før de blir uvanlig lyssterke. Så blir det mørkt. I løpet av 90 sekunder er hele østlige USA uten elektrisitet. Året etter er millioner av amerikanere døde.»



Lenke til artikkel

Solstorm treffer mandag



Jeg synes dette kan virke ganske så skummelt, er spådommene om verdens undergang sanne? Eller sånn halvveis kanskje, ikke vet jeg.

Inspill og tanker?
Ja sist gang mistet flere 1000 strømmen, jeg er livredd...

er nok ikke så ille som de vil ha det til, media liker alltid og overdrive. kan miste strøm noen dager på det verste, men kan ikke tenke meg det blir verre.
Trodde først du hadde sitèrt nyhetsspeilet, men så var det visst VG..
Jeg tror ikke at vi går tilbake til steinalderen pga solstormene, for å si det sånn. Husker første ut til å publisere dette var The Sun i England Troverdighet?
Dette forklarer hvorfor hele himmelen var dekket av nordlys i natt!
For meg som aldri har sett det før var det spennende og litt creepy, selv om jeg vet at det er helt naturlig.
Så ikke noe lys på himmelen i natt...
Sitat av Laxz0r Vis innlegg
Dette forklarer hvorfor hele himmelen var dekket av nordlys i natt!
Vis hele sitatet...
Sist jeg sjekket så lever vi i 2011, men joda sikkert samme årsak.
Sist endret av Xernox; 27. september 2011 kl. 12:41.
Hvis vi skulle fått en slik heftig solstorm som hadde brutt ned alt som heter strømnett, så hadde vi fått en del problemer tror jeg, ikke at vi hadde blitt send tilbake til steinalderen, men:

1) Norge er et land som veldig avhengig av avansert teknologi og strøm.
2) Kommunikasjon mellom politi, militær bryter sammen, uten politi vil større byer bli plyndret.
3) sykehus bryter sammen fordi vi ikke har strøm.
4) De som ikke vet hvordan man lager ild (finnes dessverre mange av de) som faktisk ikke overlever vintre ned imot -20 grader.
5) Panikk er det som ofte for folk til å handle dumt, og forhastede konklusjoner og handlinger dreper ofte.
6) epidemier og sykdommer blir spredd.
7) Avløp slutter å fungere.
8) Det moderne by menneske er avhengig av medisiner og behandlet mat blant annet for å ikke bli sykt. Vi har rett og slett for dårlig immunforsvar til å beskytte oss mot enkle sykdommer.
9) En enkel forkjølelse vil derfor være dødelig blant svake.
10) Meste parten av maten vi spiser er importert, og importen bryter sammen og de fleste vil sulte.

Kun det JEG tror hadde skjedd hvis vi hadde vært så uheldige å fått en katastrofal solstorm mot oss
Sitat av fth Vis innlegg
Hvis vi skulle fått en slik heftig solstorm som hadde brutt ned alt som heter strømnett, så hadde vi fått en del problemer tror jeg, ikke at vi hadde blitt send tilbake til steinalderen, men:

1) Norge er et land som veldig avhengig av avansert teknologi og strøm.
2) Kommunikasjon mellom politi, militær bryter sammen, uten politi vil større byer bli plyndret.
3) sykehus bryter sammen fordi vi ikke har strøm.
4) De som ikke vet hvordan man lager ild (finnes dessverre mange av de) som faktisk ikke overlever vintre ned imot -20 grader.
5) Panikk er det som ofte for folk til å handle dumt, og forhastede konklusjoner og handlinger dreper ofte.
6) epidemier og sykdommer blir spredd.
7) Avløp slutter å fungere.
8) Det moderne by menneske er avhengig av medisiner og behandlet mat blant annet for å ikke bli sykt. Vi har rett og slett for dårlig immunforsvar til å beskytte oss mot enkle sykdommer.
9) En enkel forkjølelse vil derfor være dødelig blant svake.
10) Meste parten av maten vi spiser er importert, og importen bryter sammen og de fleste vil sulte.

Kun det JEG tror hadde skjedd hvis vi hadde vært så uheldige å fått en katastrofal solstorm mot oss
Vis hele sitatet...
Siden pengene vil ryke, er gull det eneste som vil ha verdi.
Sitat av Lujei Vis innlegg
Siden pengene vil ryke, er gull det eneste som vil ha verdi.
Vis hele sitatet...
Det er sant sånn sett.. Men hvis det blir ett slags anarki siden alt bryter sammen, så blir det ikke sånn at du må ta med deg litt gull for å få kjøpt deg noe mat, heller mer ta alt du klarer for å overleve.
Sitat av jackandcoke Vis innlegg
Trodde først du hadde sitèrt nyhetsspeilet, men så var det visst VG..
Vis hele sitatet...
Vel, sitatet til TS var også siteret i VG, ikke noe de skrev selv.
Når en solstorm av samme størrelse som traff jorda 1859 skjer igjen vil det påvirke samfunnet globalt viss vi ikke forbereder oss bedre.
Dagens samfunn er totalt avhengig av teknologi som i dag er veldig sårbar, og viss det skjer i dag vil det sannsynligvis få alvorlige konsekvenser.


http://en.wikipedia.org/wiki/Solar_storm_of_1859
Sitat av sneipen Vis innlegg
Når en solstorm av samme størrelse som traff jorda 1859 skjer igjen vil det påvirke samfunnet globalt viss vi ikke forbereder oss bedre.
Dagens samfunn er totalt avhengig av teknologi som i dag er veldig sårbar, og viss det skjer i dag vil det sannsynligvis få alvorlige konsekvenser.


http://en.wikipedia.org/wiki/Solar_storm_of_1859
Vis hele sitatet...
Forberede oss med å lage mange mange transformatorer, som må stå f.eks inne i fjellet kanskje? Uansett hvor mye vi forbereder oss, tror jeg det vil bli heftig kaos, hver og en må forberede seg så godt de kan, for når det virkelig skjer så vil det bli en stor slæpp i ansiktet på oss
Sitat av jackandcoke Vis innlegg
Trodde først du hadde sitèrt nyhetsspeilet, men så var det visst VG..
Vis hele sitatet...
Hva er forskjellen på de igjen? Jo, ingenting.
Sitat av fth Vis innlegg
Forberede oss med å lage mange mange transformatorer, som må stå f.eks inne i fjellet kanskje? Uansett hvor mye vi forbereder oss, tror jeg det vil bli heftig kaos, hver og en må forberede seg så godt de kan, for når det virkelig skjer så vil det bli en stor slæpp i ansiktet på oss
Vis hele sitatet...
Thats right.
Vet ikke om de må være lagret i ett fjel dog, det er når det allerede er spenning på de at en solstorm kan overbelaste dem.
Hovedproblemet er vell at vi ikke har så mange transformatorer i reserve, og det blir lett en mangelvare. Ihvertfall i usa, hvordan det er i norge vet jeg ikke.
Sitat av fth Vis innlegg
1) Norge er et land som veldig avhengig av avansert teknologi og strøm.
2) Kommunikasjon mellom politi, militær bryter sammen, uten politi vil større byer bli plyndret.
3) sykehus bryter sammen fordi vi ikke har strøm.
4) De som ikke vet hvordan man lager ild (finnes dessverre mange av de) som faktisk ikke overlever vintre ned imot -20 grader.
5) Panikk er det som ofte for folk til å handle dumt, og forhastede konklusjoner og handlinger dreper ofte.
6) epidemier og sykdommer blir spredd.
7) Avløp slutter å fungere.
8) Det moderne by menneske er avhengig av medisiner og behandlet mat blant annet for å ikke bli sykt. Vi har rett og slett for dårlig immunforsvar til å beskytte oss mot enkle sykdommer.
9) En enkel forkjølelse vil derfor være dødelig blant svake.
10) Meste parten av maten vi spiser er importert, og importen bryter sammen og de fleste vil sulte.
Vis hele sitatet...
Her var det mye rart. De fleste er jo på ingen måte avhengige av medisiner? Dessuten vil jeg heller si at mesteparten av maten vi spiser er produsert i Norge av norske varer. F.eks meieriprodukter, grønnsaker, fisk, kornprodukter og mange forskjellige kjøttvarer. Lever du utelukkende på tropisk frukt?
Så nordlys over Fredrikstad i natt
Sitat av Archj Vis innlegg
Her var det mye rart. De fleste er jo på ingen måte avhengige av medisiner? Dessuten vil jeg heller si at mesteparten av maten vi spiser er produsert i Norge av norske varer. F.eks meieriprodukter, grønnsaker, fisk, kornprodukter og mange forskjellige kjøttvarer. Lever du utelukkende på tropisk frukt?
Vis hele sitatet...
Nei gjør nok ikke det, men litt spiser jeg
Hvordan blir de laget, regner med at det er elektrisitet inne i bildet når man lager meieriprodukter, kjøttvarer osv.
Det er jo ganske mange som er "avhengig" av medisiner, da tenkte jeg målrettet på sykehusene når jeg skrev det. Sykehusene kommer til å slite med medisinering av pasienter, skadede personer som ankommer og lignende.
Cookie Monstah ^_^
Sitat av fth Vis innlegg
Hvis vi skulle fått en slik heftig solstorm som hadde brutt ned alt som heter strømnett, så hadde vi fått en del problemer tror jeg, ikke at vi hadde blitt send tilbake til steinalderen, men:

1) Norge er et land som veldig avhengig av avansert teknologi og strøm.
2) Kommunikasjon mellom politi, militær bryter sammen, uten politi vil større byer bli plyndret.
3) sykehus bryter sammen fordi vi ikke har strøm.
4) De som ikke vet hvordan man lager ild (finnes dessverre mange av de) som faktisk ikke overlever vintre ned imot -20 grader.
5) Panikk er det som ofte for folk til å handle dumt, og forhastede konklusjoner og handlinger dreper ofte.
6) epidemier og sykdommer blir spredd.
7) Avløp slutter å fungere.
8) Det moderne by menneske er avhengig av medisiner og behandlet mat blant annet for å ikke bli sykt. Vi har rett og slett for dårlig immunforsvar til å beskytte oss mot enkle sykdommer.
9) En enkel forkjølelse vil derfor være dødelig blant svake.
10) Meste parten av maten vi spiser er importert, og importen bryter sammen og de fleste vil sulte.
Vis hele sitatet...
1) kilde? er mange som klarer seg uten strøm for en periode.
2) politi/militær finner helt sikkert andre metoder å kommunisere med hverandre.
3) sykehus har egne strøm agregater.
4) vil ikke tro at det blir noe problem, lærer det sikkert raskt om de spør noen.
5) hvorfor skulle vi få panikk? strømmen er bare borte litt?
6) epidemi i norge? jaha.... hva beskytter oss mot epidemier i dag da?
7) mye mulig, men tror at de har agregater eller slikt til avløp også ( altså avløp som trenger strøm ofc )
8) vi er så absolutt ikke avhengige av medisin.... hvor fikk du det ifra forresten?
9) forkjølelse vil aldri være dødelig, du nyser og snufser litt, dett var dett
10) mesteparten av maten er lagd og produsert i Norge. så det vil ikke bli noe problem

sry for mange skriveleifer som snek seg inn her =)
Sist endret av lordstian; 27. september 2011 kl. 14:57.
Sitat av Laxz0r Vis innlegg
Dette forklarer hvorfor hele himmelen var dekket av nordlys i natt!
For meg som aldri har sett det før var det spennende og litt creepy, selv om jeg vet at det er helt naturlig.
Vis hele sitatet...
Aaah, det var DET det var(Nordlys!)! Lignet ikke på det fantastiske nordlyset man noen ganger ser i nordland, så jeg skjønte ikke hva det var på Oslo-himmelen... Syntes det var rart med lys-striper på himmelen om natten.
Sist endret av pocolocos; 27. september 2011 kl. 15:08.
Sitat av lordstian Vis innlegg
1) kilde? er mange som klarer seg uten strøm for en periode.
2) politi/militær finner helt sikkert andre metoder å kommunisere med hverandre.
3) sykehus har egne strøm agregater.
4) vil ikke tro at det blir noe problem, lærer det sikkert raskt om de spør noen.
5) hvorfor skulle vi få panikk? strømmen er bare borte litt?
6) epidemi i norge? jaha.... hva beskytter oss mot epidemier i dag da?
7) mye mulig, men tror at de har agregater eller slikt til avløp også ( altså avløp som trenger strøm ofc )
8) vi er så absolutt ikke avhengige av medisin.... hvor fikk du det ifra forresten?
9) forkjølelse vil aldri være dødelig, du nyser og snufser litt, dett var dett
10) mesteparten av maten er lagd og produsert i Norge. så det vil ikke bli noe problem

sry for mange skriveleifer som snek seg inn her =)
Vis hele sitatet...
Snakker ikke om bare Norge. Verden generelt
Skulle antageligvis ikke laget den listen min, eller fortalt det bedre. Var snakk om hvis det ble såpass ille at vi ikke har noen form for strøm i flere år Klarer oss fint uten strøm i en kort periode, blir det 5-10 år blir det litt verre vil jeg tro
Sist endret av fth; 27. september 2011 kl. 15:18.
Sitat av jackandcoke Vis innlegg
Trodde først du hadde sitèrt nyhetsspeilet, men så var det visst VG..
Vis hele sitatet...
Det er vel så si det samme. Den ene er bare mer mainstream enn den andre.
Noen ganger tenker jeg som så at livet hadde blitt spennende om hele samfunnet hadde brutt sammen og penger ble ubetydelig. Forestiller meg ett liv der kun de sterkeste overlever, totalt anarki og alt det alle har jobbet for går i vasken. Våpen og ammunisjon ville vært like viktig som brød og vann etter en stund. I starten ville nok vennekretser rottet seg sammen, men eventuelt blitt slaktet av sterkere grupper. Hadde vært helt rått!
Cookie Monstah ^_^
Sitat av gotejds Vis innlegg
Noen ganger tenker jeg som så at livet hadde blitt spennende om hele samfunnet hadde brutt sammen og penger ble ubetydelig. Forestiller meg ett liv der kun de sterkeste overlever, totalt anarki og alt det alle har jobbet for går i vasken. Våpen og ammunisjon ville vært like viktig som brød og vann etter en stund. I starten ville nok vennekretser rottet seg sammen, men eventuelt blitt slaktet av sterkere grupper. Hadde vært helt rått!
Vis hele sitatet...
jau.... ville du syntes det var noe gøy om noen kom inn der du og gruppen din bodde og slakta dere ned? :P

var litt vell OT det der, men samma d =)
Sist endret av lordstian; 27. september 2011 kl. 17:00.
Sitat av fth Vis innlegg
Snakker ikke om bare Norge. Verden generelt
Skulle antageligvis ikke laget den listen min, eller fortalt det bedre. Var snakk om hvis det ble såpass ille at vi ikke har noen form for strøm i flere år Klarer oss fint uten strøm i en kort periode, blir det 5-10 år blir det litt verre vil jeg tro
Vis hele sitatet...
Skall vell endel til for 5-10 år uten strøm. tror strøm vil bli hardt prioritert om det forsvinner. : p har jo å batteri og generatorer som vil fungere. er vel bare strøm nette som blir fucka?
Sitat av lordstian Vis innlegg
jau.... ville du syntes det var noe gøy om noen kom inn der du og gruppen din bodde og slakta dere ned? :P

var litt vell OT det der, men samma d =)
Vis hele sitatet...
Jeg hadde luktet de på en mils avstand
Det eneste jeg klarer å tenke på er filmen ''The Road''.

Men det skjer nok ikke, jeg satser på det beste.

Hvis det hadde skjedd, så er jeg for en gangs skyld glad for at jeg bor på landet, og vi har hest, sau og et par høner. Er det helt krise har lillesøster et par kaniner også .

Men fra spøk til alvor. Er det ikke mulig å bare stenge ned av alt av generatorer og kraftsentraler for så å skru alt på igjen når det er over?
Sitat av fth Vis innlegg
Forberede oss med å lage mange mange transformatorer, som må stå f.eks inne i fjellet kanskje? Uansett hvor mye vi forbereder oss, tror jeg det vil bli heftig kaos, hver og en må forberede seg så godt de kan, for når det virkelig skjer så vil det bli en stor slæpp i ansiktet på oss
Vis hele sitatet...
Det vil vel ikke hjelpe å flytte viktige komponenter inn i fjellet, ettersom det er strømnettet som induserer strømmen. Jo større areal strømnettet dekker, jo mer strøm blir indusert. Så strømmen vil jo bare følge ledningene inn i fjellet.
Må vel heller koble komponentene helt av strømnettet, noe som er en stor jobb med få timers varsel.

Nå ble det vel ingen skader av denne solstormen som traff mandag har jeg forstått.

Faen at jeg glemte å se etter nordlys, det var jo så fint vær.
Sist endret av henrikxt; 27. september 2011 kl. 17:35.
Nedsig.. Var ikke litt nordlys her engang. Har alltid hatt lyst til å se det.
Sitat av henrikxt Vis innlegg
Det vil vel ikke hjelpe å flytte viktige komponenter inn i fjellet, ettersom det er strømnettet som induserer strømmen. Jo større areal strømnettet dekker, jo mer strøm blir indusert. Så strømmen vil jo bare følge ledningene inn i fjellet.
Må vel heller koble komponentene helt av strømnettet, noe som er en stor jobb med få timers varsel.

Nå ble det vel ingen skader av denne solstormen som traff mandag har jeg forstått.

Faen at jeg glemte å se etter nordlys, det var jo så fint vær.
Vis hele sitatet...
var det jeg tenkte på, at de er helt avkoblet ifra det vanelige strøm nettet. Også kan man ta disse i bruk hvis noe som dette skulle skjedd

Fikk ikke sett nordlyset selv :/ men har sett det en gang før, og det er helt fantastisk
Det er et faktum at er rikt land som Norge er avhengig av elektrisk strøm, derfor det blir skummelt.

Så btw nordlyset i natt selv, vakkert :-)
Sist endret av Foretningssans; 27. september 2011 kl. 19:20.
Har et lite solcellepanel, (120W) og en del andre gismoer som er "OFF-grid"

Kommer det en slik storm er det vel bare å ta solcellepanelet ned fra veggen og legge det i kjelleren?
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Har et lite solcellepanel, (120W) og en del andre gismoer som er "OFF-grid"

Kommer det en slik storm er det vel bare å ta solcellepanelet ned fra veggen og legge det i kjelleren?
Vis hele sitatet...
Trenger ikke bekymre deg for solcellepanelet; det dekker så lite areal at det ikke vil ta skade. Men dersom kabelen til solcellepanelet er uskjermet og flere kilometer lang, samt tvunnet rundt huset ditt et par ganger for good measure...
Sitat av tripflag Vis innlegg
Trenger ikke bekymre deg for solcellepanelet; det dekker så lite areal at det ikke vil ta skade. Men dersom kabelen til solcellepanelet er uskjermet og flere kilometer lang, samt tvunnet rundt huset ditt et par ganger for good measure...
Vis hele sitatet...
Solcellepanelet henger på en vegg.
Den er forbundet til regulatoren vi 4m med ledning.
Regulatoren/Batteriet/Annet stuff er i en treboks på rommet mitt.
Rommet mitt er CA 3 meter fra panelet.. Huset er ca 90 år gammelt så veggene er tynne, har det noe og si? takk for svar forresten
Sitat av Lujei Vis innlegg
Siden pengene vil ryke, er gull det eneste som vil ha verdi.
Vis hele sitatet...
Og siden metall ikke kan spises, jaktes med eller noe lignende ville gull også vært ubrukelig. Dersom en kraftig solstorm først slår til, så ville jeg vært mer nervøs for ozonlagets ytterste lag enn om jeg kan se på TV mer..
Frykter gigantutbrudd på solen.

Aktiviteten i flekken har roet seg etter utbruddene 22. og 24. september, men NOAA har beregnet at det likevel er 25 prosents sannsynlighet for et nytt utbrudd det siste døgnet.

http://www.storm.no/nyheter/frykter-...n-3573191.html

Kanskje vi har et stort smell i vente?
Sist endret av fth; 28. september 2011 kl. 15:58.
Endelig en grunn til å slakte den forbanna katten til lillesøsteren min..

On topic: Blir spennende det her, håper på å få sett litt nordlys i mer sørlige strøk i landet Uten tvil noe å følge med på! Om det verste skjer, så tror eg ikkje Norge er det landet det kommer til å gå hardest ut over. Det norske folket er generelt ganske hardføre (takk til våre viking-forfedre?) så tror vi kommer til å komme relativt fint ut av det om vi mister strømmen en stund
Sitat av fth Vis innlegg
Hvis vi skulle fått en slik heftig solstorm som hadde brutt ned alt som heter strømnett, så hadde vi fått en del problemer tror jeg, ikke at vi hadde blitt send tilbake til steinalderen, men:

1) Norge er et land som veldig avhengig av avansert teknologi og strøm.
2) Kommunikasjon mellom politi, militær bryter sammen, uten politi vil større byer bli plyndret.
3) sykehus bryter sammen fordi vi ikke har strøm.
4) De som ikke vet hvordan man lager ild (finnes dessverre mange av de) som faktisk ikke overlever vintre ned imot -20 grader.
5) Panikk er det som ofte for folk til å handle dumt, og forhastede konklusjoner og handlinger dreper ofte.
6) epidemier og sykdommer blir spredd.
7) Avløp slutter å fungere.
8) Det moderne by menneske er avhengig av medisiner og behandlet mat blant annet for å ikke bli sykt. Vi har rett og slett for dårlig immunforsvar til å beskytte oss mot enkle sykdommer.
9) En enkel forkjølelse vil derfor være dødelig blant svake.
10) Meste parten av maten vi spiser er importert, og importen bryter sammen og de fleste vil sulte.

Kun det JEG tror hadde skjedd hvis vi hadde vært så uheldige å fått en katastrofal solstorm mot oss
Vis hele sitatet...


alt du har skrevet er jo mer eller mindre pisspreik. Det er lov å tenke før du skriver:

1) orly, hvem er ikke det no til dags (bortsett fra litt i afrika, div sekter)
2) Det er ikke slik at politibilene og politifolk slutter å fungere. Derfor vil byer ikke bli plyndret. Og iallefall vil kommunikasjon mellom bilene fungere.
3) Sykehus har bensin/diesel/gass drevet generatorer som genererer strøm som backup
4) mister vi plutselig tilgjengelighet på fyrstikker, lighter ol?
6) Hvorfor blir epidemier og sykdommer spredd?
7) Blir avløpene plutselig tett når vi mister strømmen? Jeg har mistet strømmen i leiligheten en rekke ganger, har aldri hatt noe problem med avløp
8) Apotek vil fortsatt ha begrenset med medisiner
10) nei
Sist endret av Spelly; 28. september 2011 kl. 20:46.
Hvis du hadde lest litt mer mister spelley, så var det ikke snakk om 1 uke uten strøm jeg mente. Var 5-10 år, og det var kun noe jeg trodde, sa overhode ikke at det skulle skje. Er lov å lese litt mer før du også skriver
Sitat av fth Vis innlegg
Hvis du hadde lest litt mer mister spelley, så var det ikke snakk om 1 uke uten strøm jeg mente. Var 5-10 år, og det var kun noe jeg trodde, sa overhode ikke at det skulle skje. Er lov å lese litt mer før du også skriver
Vis hele sitatet...
Poenget mitt er at vi ikke er uten strøm. Sykehus ol har backup generatorer. De store kraftselskapene har mobile generatorer, så det vil likevel være tilgang på strøm så lenge vi har tilgang på drivstoff...
Sitat av spelley Vis innlegg
Poenget mitt er at vi ikke er uten strøm. Sykehus ol har backup generatorer. De store kraftselskapene har mobile generatorer, så det vil likevel være tilgang på strøm så lenge vi har tilgang på drivstoff...
Vis hele sitatet...
sykehusene har generatorer, men de vil ikke vare evig. Det vil også gå tomt for drivstoff når vi ikke får opp oljen. Men det finnes måter å verge elektrisiteten på og det er å bruke strålebeskyttende matreale. Det vil gjøre at strålingene vil styre ned i bakken.

Finner ikke kildene, men skal lete mer.
Sitat av Lujei Vis innlegg
sykehusene har generatorer, men de vil ikke vare evig. Det vil også gå tomt for drivstoff når vi ikke får opp oljen. Men det finnes måter å verge elektrisiteten på og det er å bruke strålebeskyttende matreale. Det vil gjøre at strålingene vil styre ned i bakken.

Finner ikke kildene, men skal lete mer.
Vis hele sitatet...
HVorfor vil vi ikke få opp oljen?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av spelley Vis innlegg
Poenget mitt er at vi ikke er uten strøm. Sykehus ol har backup generatorer. De store kraftselskapene har mobile generatorer, så det vil likevel være tilgang på strøm så lenge vi har tilgang på drivstoff...
Vis hele sitatet...
Er det relevant at de har generatorer da? Selv om de har det, vil de jo ikke fungere pga. solstormen, eller er jeg helt på tur, ettersom hele strømnettet vil kollapse, så skulle vel ikke generatorer i sykehusene være noe forskjellig?