Fullkommen konkurranse:
- Homogene varer.
- Tilbud/Etterspørsel/Pris/Mengde
- Fri etablering.
- Liten eierandel av markedet (i teorien).
o.s.v.
Ved et positivt skift, så senkes prisen per enhet, men mengden per enhet øker.
http://i52.tinypic.com/2dhd5s8.png
Grafen forklart: Det grå er bare for å illustrere hva som er konsumentoverskudd.
Det hvite i trekanten som dannes av skjæringspunkt (Tilbud,Etterspørsel/T,E danner P0) er produsentoverskudd.
[Tar jeg ikke feil, så skal dette være samf.øk2 pensum, tar jeg feil?]
Samfunnsøkonomisk overskudd er det samme som konsumentoverskudd+produsentoverskudd. (Samfunnsøkonomi)
Om det er overskudd av konsumentene eller produsentene må sees ut i fra tall vi må dikte opp.
Du må ha noe mer bak dette eksemplet, tenk deg f.eks. cocacola bedriften.
La oss si at det finnes 1000-vis av ulike typer brusprodusenter i tillegg. Alle eies av forskjellige eiere i et fritt konkurransemarked. (Fullkommen konkurranse)
P0 er prisen på cocacola. Fordi T og E krysser hverandre der. (Rent teorietisk så "finner vi oss frem", men jeg holder det enkelt her.)
Ut av T og E krysspunktet, får vi M0 og P0.
Det skjer et-eller-annet (la oss si avgiftskutt på produksjonsmidlene til cocacola. Sukker blir mer billig.)
Vi får da Tilbudskurve1(T1) og dette danner P1(Pris1) og M1(Mengde1).
La oss sette noen verdier i eksemple da.
P0=15kr
P1=13kr
M0=20mill
M1=22mill
(Helt oppdiktet tall, men vi kan jo se om det stemmer med at det fortsatt er konsumentoverskudd).
13*22mill=286mill kr. (P1*M1)
15*20mill=300mill kr. (P0*M0)
Det er et dårlig eksempel kanskje, men ikke se på det som veldig vanskelig. Man kan tenke seg, tjener cocacola mer/mindre nå, ettersom det var en avgift som ble kuttet ut. Cocacola velger å produsere mer, selv om de "tjener" mindre. I realiteten så har cocacola blitt kvitt "en avgift" og kan senke prisen sin, samtidig som de kan øke produksjonen fordi det tjenes inn mer.
Orker egentlig ikke å gå veldig mye inn i dette, ettersom det er VGS2 pensum. Så der oppe har du grafen, bruk en lignende graf i samme eksempel, vis hva du har kommet frem til i grafen, hvordan du tenkte deg fram og hvorfor. Riktig tankegang, men feil svar er bare et tegn på at du vil forstå det neste år (høyskolen).
Hvis du går på VGS og har dette som oppgave og prøver å forstå det hele, så ikke gjør det. Vent heller til du faktisk trenger det, bare lær det du trenger (og det som står i boka).
Er du tilfeldig samfunnsøkonom på fritiden, uten noen forkunnskaper.
Les litt på nett om pris-etablering, konsumentoverskudd, produsentoverskudd, fullkommen konkurranse, marginalkonstader.
http://web2.gyldendal.no/cims2html/d...ok&menuId=9077
Når du er ferdig med det så kan du gå videre til Samf. øk 2. o.s.v.
Du finner grafer på siden der, i prinsippet så finner du alt der + google.
TC og GL, jeg tar meg en god natt nå.