Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 5583
Hei,

jeg vet ikke hvor mye peiling folk der ute har på samf.øk, men jeg har et lite spørsmål:

I fullkommen konkurranse, ved et positivt skifte i tilbudet vil konsumentoverskuddet øke, men hva med produsentoverskuddet? Vil dette være konstant, eller vil det også øke? Jeg har prøvd å gjøre noen grafiske analyser, og det ser ut til at produsentoverksuddet øker, men på en annen side: kan det variere i forhold til elastisiteten i tilbudet?

PS: Dette er ikke lekser!! Det er ren nysjerrighet
Sitat av vikke123 Vis innlegg
PS: Dette er ikke lekser!! Det er ren nysjerrighet
Vis hele sitatet...
I'am glad we sorted this out !
Sitat av mickeyy Vis innlegg
I'am glad we sorted this out !
Vis hele sitatet...
Liknende innlegg har blitt slettet før! Så jeg følte det var nødvendig å presisere
Sitat av vikke123 Vis innlegg
Hei,

jeg vet ikke hvor mye peiling folk der ute har på samf.øk, men jeg har et lite spørsmål:

I fullkommen konkurranse, ved et positivt skifte i tilbudet vil konsumentoverskuddet øke, men hva med produsentoverskuddet? Vil dette være konstant, eller vil det også øke? Jeg har prøvd å gjøre noen grafiske analyser, og det ser ut til at produsentoverksuddet øker, men på en annen side: kan det variere i forhold til elastisiteten i tilbudet?

PS: Dette er ikke lekser!! Det er ren nysjerrighet
Vis hele sitatet...
Hvis konsumentoverskuddet går opp, så går produsentoverskuddet ned.

Konsumentoverskudd:
http://web2.gyldendal.no/samfunnsokonomi/Illustrasjoner/Figur_7.jpg

Produsentoverskudd:
http://web2.gyldendal.no/samfunnsokonomi/Illustrasjoner/Figur_8.jpg

Får vi et positivt skift i tilbudskurven da, så vil skjæringspunktet (T.E også kalt pris 0) bli lavere, og da vil konsumentoverskuddet bli høyere.
Sist endret av Ivar; 25. september 2011 kl. 14:39.
Tror faktisk ikke dette er lekser. Ja TS har samf.øk på skolen, men dette er noe han lurer på, tror ikke elever ennå har kommet så langt i pensum. (Tipper Samf. Øk. 2, ettersom du allerede nevner elastisitet o.l.).

TS, et tips, bruk gyldendals sider for grafer under eksamen o.l.

http://web2.gyldendal.no/cims2html/d...rticleId=12047

her fant jeg garafene jeg brukte over.

Her har du samf øk 1 og 2. Du har powerpoint presentasjon av alle kapitler i boka + ekstra oppgaver + grafer med og uten tekst/verdier.
Sist endret av Ivar; 25. september 2011 kl. 14:47.
Men produsentoverksuddet vil da ikke bli lavere ved et positivt skifte i tilbudskurven? Dette var jo ikke helt godt forklart. Fordi ved positivt skifte i tilbudskurven, så vil jo differansen mellom pris og marginalkostnaden være det samme, gitt at kurven ser ut som over, og produsentoverskuddet vil jo ikke da blir mindre?
Fullkommen konkurranse:
- Homogene varer.
- Tilbud/Etterspørsel/Pris/Mengde
- Fri etablering.
- Liten eierandel av markedet (i teorien).
o.s.v.

Ved et positivt skift, så senkes prisen per enhet, men mengden per enhet øker.
http://i52.tinypic.com/2dhd5s8.png

Grafen forklart: Det grå er bare for å illustrere hva som er konsumentoverskudd.
Det hvite i trekanten som dannes av skjæringspunkt (Tilbud,Etterspørsel/T,E danner P0) er produsentoverskudd.
[Tar jeg ikke feil, så skal dette være samf.øk2 pensum, tar jeg feil?]

Samfunnsøkonomisk overskudd er det samme som konsumentoverskudd+produsentoverskudd. (Samfunnsøkonomi)

Om det er overskudd av konsumentene eller produsentene må sees ut i fra tall vi må dikte opp.

Du må ha noe mer bak dette eksemplet, tenk deg f.eks. cocacola bedriften.
La oss si at det finnes 1000-vis av ulike typer brusprodusenter i tillegg. Alle eies av forskjellige eiere i et fritt konkurransemarked. (Fullkommen konkurranse)

P0 er prisen på cocacola. Fordi T og E krysser hverandre der. (Rent teorietisk så "finner vi oss frem", men jeg holder det enkelt her.)
Ut av T og E krysspunktet, får vi M0 og P0.

Det skjer et-eller-annet (la oss si avgiftskutt på produksjonsmidlene til cocacola. Sukker blir mer billig.)
Vi får da Tilbudskurve1(T1) og dette danner P1(Pris1) og M1(Mengde1).

La oss sette noen verdier i eksemple da.
P0=15kr
P1=13kr
M0=20mill
M1=22mill
(Helt oppdiktet tall, men vi kan jo se om det stemmer med at det fortsatt er konsumentoverskudd).
13*22mill=286mill kr. (P1*M1)
15*20mill=300mill kr. (P0*M0)

Det er et dårlig eksempel kanskje, men ikke se på det som veldig vanskelig. Man kan tenke seg, tjener cocacola mer/mindre nå, ettersom det var en avgift som ble kuttet ut. Cocacola velger å produsere mer, selv om de "tjener" mindre. I realiteten så har cocacola blitt kvitt "en avgift" og kan senke prisen sin, samtidig som de kan øke produksjonen fordi det tjenes inn mer.

Orker egentlig ikke å gå veldig mye inn i dette, ettersom det er VGS2 pensum. Så der oppe har du grafen, bruk en lignende graf i samme eksempel, vis hva du har kommet frem til i grafen, hvordan du tenkte deg fram og hvorfor. Riktig tankegang, men feil svar er bare et tegn på at du vil forstå det neste år (høyskolen).

Hvis du går på VGS og har dette som oppgave og prøver å forstå det hele, så ikke gjør det. Vent heller til du faktisk trenger det, bare lær det du trenger (og det som står i boka).

Er du tilfeldig samfunnsøkonom på fritiden, uten noen forkunnskaper.
Les litt på nett om pris-etablering, konsumentoverskudd, produsentoverskudd, fullkommen konkurranse, marginalkonstader.
http://web2.gyldendal.no/cims2html/d...ok&menuId=9077
Når du er ferdig med det så kan du gå videre til Samf. øk 2. o.s.v.
Du finner grafer på siden der, i prinsippet så finner du alt der + google.

TC og GL, jeg tar meg en god natt nå.