Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Er du for eller imot lekser?
Jeg er for lekser 149 40,93%
Jeg er imot lekser 166 45,60%
Jeg er for en annen løsning, men fortsatt hjemmearbeid 49 13,46%
Stemmegivere: 364. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  109 12789
Har hatt en slitsom diskusjon med en fyr på facebook.

Han mener at lekser er helt nødvendig, og at det er en god måte å drille stoff på.

Jeg mener det er unødvendig med skole etter skolen, og at det er bedre å ha en ekstra time på skolen.

Er det ikke ganske åpenbart at at det å ha mennesker som er utdannet til å hjelpe deg tilgjengelig imens du arbeider er den beste løsningen?

Håper på en heftig diskusjon!

(obs! Da mener jeg lekser på grunnskolen.)
Det er greit med -litt- lekser! 1 time, 2 timer maks. Det skal ikke være slik at det demotiverer ved at stakkars barn skal sitte og kaste bort leketida. Akkurat som voksne har fri når de kommer hjem fra jobb, skal også barn ha det.

Èn positiv ting, er at de holder seg unna bråk, og at de lærer å være selvstendige. Men det gjør de ved å holde rommet tålig ryddig også.
Nå går jeg på videregående, men jeg synes lekser for å forberede seg til timen er akseptabelt.
Lekser en en god måte å lære på, men mest for å teste seg selv. Om det er nødvendig, vet jeg ikke. Men folk som gjør lekser, får prøvd seg mer(?), noe som gjør at i mange tilfeller, gjør det bedre på eksamen.
Mtp din alder, forstår jeg ditt synspunkt på lekser og skolen generelt.
Og jeg kan trøste deg med at du kommer nok til å endre syn på det hele, med en gang du blir gammel nok. Om det skjer om 2 år, eller 10 år, er helt opp til din egen utvikling å avgjøre...


Generelt sett så er lekser: nødvendig.
Sjeldent artig å gjøre lekser, ei heller virker det så nødvendig at det gjør noe. Men, mtp pensumet man skal gå igjennom, og at skoledagene er såpass korte som de nå er, så må man bare ty til lekser.

Hadde elevene lært raskere på skolen, eller at pensumet hadde vært mindre, hadde lekser vært unødvendig.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Nå går jeg på videregående, men jeg synes lekser for å forberede seg til timen er akseptabelt.
Vis hele sitatet...
Leksene på grunnskolen nå brukes jo som oftest ikke til å forbrede seg til timen da..
Sitat av Carelius97 Vis innlegg
Har hatt en slitsom diskusjon med en fyr på facebook.

Han mener at lekser er helt nødvendig, og at det er en god måte å drille stoff på.

Jeg mener det er unødvendig med skole etter skolen, og at det er bedre å ha en ekstra time på skolen.

Er det ikke ganske åpenbart at at det å ha mennesker som er utdannet til å hjelpe deg tilgjengelig imens du arbeider er den beste løsningen?

Håper på en heftig diskusjon!

(obs! Da mener jeg lekser på grunnskolen.)
Vis hele sitatet...
Jeg mener at man skal ha lekser, men om man kan gjøre det på skolen under veiledning, så er nok det for noen bedre, men hvor man skal gjøre leksene er ett valg eleven/foreldrene bør kunne ta selv uten overformynderi fra statens/skolens side.
Sist endret av Fuzzybossen; 24. september 2011 kl. 22:50.
Glemte å legge til at jeg ikke er interessert i å høre at jeg er ung og kommer til å "skjønne det" etterhvert. No offence, det er bare et ræva argument.
Jeg mener lekser på grunnskolen er viktig for å lage gode vaner hos barn.
Det som irriterer meg er det at lærerne på skolen aldri snakker sammen når de planlegger halvåret, sånn at det ofte er noen uker man ender opp med 0 fritid, og da mener jeg 0 fritid.

Det er helt vanlig å tilbringe helgene til lekser, noe som er fryktelig irriterende! :/

Lekser i seg selv er bra, men det burde være mulig å begrense mengden av det..
Sitat av Carelius97 Vis innlegg
Glemte å legge til at jeg ikke er interessert i å høre at jeg er ung og kommer til å "skjønne det" etterhvert. No offence, det er bare et ræva argument.
Vis hele sitatet...
Er egentlig ikke er ræva argument.

Har vært en stor motstander av lekser selv i yngre alder. Men etterhver som man blir eldre, så forstår man mer og mer av grunnlaget som eksisterer til å gi lekser.
Jeg mener lekser er nødvendig for å bli mer selvstendig.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Er egentlig ikke er ræva argument.

Har vært en stor motstander av lekser selv i yngre alder. Men etterhver som man blir eldre, så forstår man mer og mer av grunnlaget som eksisterer til å gi lekser.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner. Dere tror jeg vil endre synspunkt. Men uansett om det er riktig er det ikke relevant, og det har ikke noe å si. Det er ikke noe argument, i og med at jeg mener det jeg mener nå. Jeg kjenner flere voksne som er imot lekser.
Kunne ikke hvert mer enig. Det virker ofte som at lærere på grunnskolen gir lekser bare for at vi skal ha lekser :P
jeg satt en time med lekser om gandhi for åfinne ut av at det ikke ble rettet og vi skulle ikke ha noe om ham i hele den terminen -.-
En annen negativ ting med lekser er det at veldig mange slurver det unna eller slutter å gjøre dem.
Jeg liker at det er fasit på de bakerste sidene, spesielt når vi har mye lekser
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Er egentlig ikke er ræva argument.

Har vært en stor motstander av lekser selv i yngre alder. Men etterhver som man blir eldre, så forstår man mer og mer av grunnlaget som eksisterer til å gi lekser.
Vis hele sitatet...
Stemmer bra det.

En annen ting man kan kjenne igjen når man blir eldre, er at man kan huske tilbake på de lærene man hadde som var så strenge og "idioter".

På den tida fikk jeg gjerne høre at jeg kom til å takke dem senere.
JADA! Sikkert det, tenkte jeg.

Men når jeg nå tenker tilbake på det, så må jeg bare innse det faktum, at de hadde så rett! De som var strenge mot meg, var også dem jeg lærte av.

Slik blir det med lekser og!

Men jeg ser jo sannheten i at noen elever får altfor mye lekser, så der har skolen helt klart et forbedringspotensiale.
Sitat av Carelius97 Vis innlegg
Leksene på grunnskolen nå brukes jo som oftest ikke til å forbrede seg til timen da..
Vis hele sitatet...
Nå er grunnskole lekser så enkle (hjelp av foreldre itillegg) så det burde ikke være noe problem. At det er for mye lekser er noe annet.
Jeg er forhåndshvis imot lekser, jeg vet at mange lærer forskjellig, og at man burde få lære annerledes enn å få lekse til å lese 40 sider.

Alternativ læring kan det kanskje kalles. Jeg for min del lærer ikke mye når jeg gjør lekser, ting jeg leser sitter ikke i huet mitt før jeg leser 3-4 ganger.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Jeg er forhåndshvis imot lekser, jeg vet at mange lærer forskjellig, og at man burde få lære annerledes enn å få lekse til å lese 40 sider.

Alternativ læring kan det kanskje kalles. Jeg for min del lærer ikke mye når jeg gjør lekser, ting jeg leser sitter ikke i huet mitt før jeg leser 3-4 ganger.
Vis hele sitatet...
Og hvis du bare hadde vært FOR lekser i stedet, så hadde du kanskje skjønt at det heter forholdsvis og ikke forhåndshvis.
Sist endret av Fuzzybossen; 24. september 2011 kl. 23:00.
Det er latterlig å skal ha lekser fra gang til gang, hvorfor ikke bare bruke prøver som et middel for å se om folk jobber eller ei? Har du jobba får du god karakter, har du ikke jobba får du dårlig karakter.

- tenker her på ungdomsskole, eller særlig vgs. Man velger jo fagene selv på vgs 2. året. Blir litt latterlig med lekser. Godt noen lærere har fortstått det.
Dere har nok misforstått hvis dere tror jeg er en sånn fjortiss som driter i alt og kaller alle lærerene mine dumme. Håper virkelig dere kan diskutere saklig og respektere synepunktene mine uten fordommer selvom jeg er i ung alder.

Setter pris på svar, leser grundig igjennom alle innlegg!

Sitat av Xernox Vis innlegg
Nå er grunnskole lekser så enkle (hjelp av foreldre itillegg) så det burde ikke være noe problem. At det er for mye lekser er noe annet.
Vis hele sitatet...
Leksene er så enkle at de ikke trengs...
Jeg ser begge sider av saken.
Hørte han ene Rødt-politikeren på radio for noen dager sider, som sa at karakterer gikk i arv fra foreldre ved lekser. Dette kjenner jeg meg igjen i, da jeg har to foreldre som er høyt utdannet (spesialiserte leger) som har hjulpet meg mye med teknikker for lesing, men også det å bli pushet til å gjøre leksene skikkelig.
De som ikke blir pushet så mye hjemme (som jeg har blitt), sitter kanskje igjen med det at leksene er bare tullball og tvang, og derfor blir de kanskje mindre gira på å gjøre en innsats på skolen også.
Det er klart, leksene gir en veldig ok oversikt over hvem som gidder gjøre en innsats på skolen, og hvem som ikke gidder.

Jeg tror at det ville blitt mye mindre skille mellom elever om lekser blir kuttet ut.
Man kan se på dette som både negativt og positivt, men jeg tror i det store og det hele at de aller fleste som vil noe med skolen kommer til å jobbe hjemme uansett om det må eller ikke. Folk kommer til å sove akkurat like mye i timene som før, og så videre.

Jeg er for frihet fra leksene. Fordi jeg vet, at jeg kommer til å oppnå de karakterene jeg satser til, uansett om jeg må gjøre lekser eller ikke. Dessutten ville det blitt mye mer fritt og opp til en selv, noe jeg liker tankegangen ved.
jeg kan ikke fordra lekser, og kunne gjerne tenkt meg lenger skoledag istede takket være lekser har jeg sjelden mer enn en time fritid daglig, halvtime på tirsdager og torsdager.... mulig jeg jobber sakte, men det tar uansett alt for mye tid. det att jeg har en far som ikke skjønner att jeg vil ha fritid etter leksene hjelper heller ikke idioten har fri sju dager i uka så må JEG komme hjem etter sju timer og jobbe fordi han ikke gidder?....
Dere skjønner fort når dere blir eldre at lekser ikke er for å plage dere. Det handler om å komme inn i en rutine, og gjøre det til en vane å sette seg ned for å jobbe med faget selvstendig.

I tillegg lærer man minimalt av å kun høre på læreren. Man må jobbe med faget for at man skal kunne lære seg det skikkelig.
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Og hvis du bare hadde vært FOR lekser i stedet, så hadde du kanskje skjønt at det heter forholdsvis og ikke forhåndshvis.
Vis hele sitatet...
Jøss, godt forsøk på å prøve å få KP.

Skylder på at jeg er meget trøtt, og ting går litt i surr her.
Jeg sluttet å gjøre lekser i 9ende klasse tror jeg det var. Dritlei hele skolen, og når jeg kom hjem skulle det liksom fortsette?
Jeg er sikker på at hadde jeg sluppet å tenke på lekser hver gang jeg kom hjem fra skolen, så hadde jeg hvert mer motivert til å prøve å lære noe når jeg faktisk var i klasserommet.
Med andre ord, så ble det for mye for meg..jeg gav opp.

Men det ordnet seg for meg likevel, selv om jeg dreit i skolen. Har det helt fint
Sitat av fisk23 Vis innlegg
Jeg ser begge sider av saken.
Hørte han ene Rødt-politikeren på radio for noen dager sider, som sa at karakterer gikk i arv fra foreldre ved lekser. Dette kjenner jeg meg igjen i, da jeg har to foreldre som er høyt utdannet (spesialiserte leger) som har hjulpet meg mye med teknikker for lesing, men også det å bli pushet til å gjøre leksene skikkelig.
De som ikke blir pushet så mye hjemme (som jeg har blitt), sitter kanskje igjen med det at leksene er bare tullball og tvang, og derfor blir de kanskje mindre gira på å gjøre en innsats på skolen også.
Det er klart, leksene gir en veldig ok oversikt over hvem som gidder gjøre en innsats på skolen, og hvem som ikke gidder.

Jeg tror at det ville blitt mye mindre skille mellom elever om lekser blir kuttet ut.
Man kan se på dette som både negativt og positivt, men jeg tror i det store og det hele at de aller fleste som vil noe med skolen kommer til å jobbe hjemme uansett om det må eller ikke. Folk kommer til å sove akkurat like mye i timene som før, og så videre.

Jeg er for frihet fra leksene. Fordi jeg vet, at jeg kommer til å oppnå de karakterene jeg satser til, uansett om jeg må gjøre lekser eller ikke. Dessutten ville det blitt mye mer fritt og opp til en selv, noe jeg liker tankegangen ved.
Vis hele sitatet...
Enig med deg. Har høyt utdanna jurist og sivilingiør til forldre, man blir jo pushet fra 1 klasse :P Akkurat sånn som du sier, jeg vet jeg oppnår de karakterene jeg gidder/satser på.
Sitat av Elge Vis innlegg
Men det ordnet seg for meg likevel, selv om jeg dreit i skolen. Har det helt fint
Vis hele sitatet...
Du klarte deg kanskje, men du er ikke et forbilde.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Jøss, godt forsøk på å prøve å få KP.

Skylder på at jeg er meget trøtt, og ting går litt i surr her.
Vis hele sitatet...
KP bryr jeg meg heller lite om, var heller ett forsøk på ett lite humoristisk innslag, samtidig som jeg prøver å poengtere litt mitt syn på saken om at det er nødvendig med lekser.
Beklager muligens dårlig humor.
Lekser bør fjernes fra grunnskolen. Mange barn blir bare demotiverte da de er ferdig med skolen, kommer hjemog har mwr skole. de får et usunt forhold til skolearbeid. De kommer til å slite med innleveringer senere i livet og de vil få masse ordensanmerkninger som heller ikke hjelper mdd motivasjon. Fjern lekser, si heller at de skal lese 15-30 min i selvvalgt bok. Det er dokumentert at jo bedre leser du er, jo bedre er du i de aller fleste fag.
Jeg er selv student på Universitet, og har vel det som kan kalles lekser fremdeles, og i dette tilfelle; inni helvette med lekser...

Selvfølgelig er det ikke noe gøy å sitte å gjøre lekser, men jeg merker det selv at man får et utbytte av å faktisk gjøre noe hjemme istede for å bare møte opp på skolen for å sitte på facebook eller 123spill som jeg har reagert at de fleste på ungdomskolen og VGS gjør
Sitat av Hater_mordin Vis innlegg
Du klarte deg kanskje, men du er ikke et forbilde.
Vis hele sitatet...
Tror ikke han ønsker å være det heller. Han er heller et eksempel på at man kan klare seg fint uten lekser
Imot, etter 8 timer med skolearbeid er jeg ferdig på skolen! Leksene stammer fra den tia man hadde kortere skoledager, og dermed måtte gjøre en del hjemmeundervisning.
Leste engang et godt poeng for å gjøre lekser. En idrettsutøver som trener til OL har ikke trening 2 ganger i uken. For å bli god i noe må man gjøre det ofte. Å gjøre lekser hjemme gjør at man blir bedre. Nå i denne teknologifulle samfunnet så sitter skoleelevene lenge nok på datan i fritiden. Litt lekser skader ikke.
Sist endret av mo3; 24. september 2011 kl. 23:10.
Sitat av Moorater Vis innlegg
Dere skjønner fort når dere blir eldre at lekser ikke er for å plage dere. Det handler om å komme inn i en rutine, og gjøre det til en vane å sette seg ned for å jobbe med faget selvstendig.

I tillegg lærer man minimalt av å kun høre på læreren. Man må jobbe med faget for at man skal kunne lære seg det skikkelig.
Vis hele sitatet...
Trist at jeg må si det igjen. Hvor får du det fra at jeg tror at lekser er for å plage meg?

Hadde vært fint om dere kunne diskutere med en 14-åring uten å være sikre på at det bare er fjortissholdninger...
Sitat av oppned5 Vis innlegg
Det som irriterer meg er det at lærerne på skolen aldri snakker sammen når de planlegger halvåret, sånn at det ofte er noen uker man ender opp med 0 fritid, og da mener jeg 0 fritid.

Det er helt vanlig å tilbringe helgene til lekser, noe som er fryktelig irriterende! :/

Lekser i seg selv er bra, men det burde være mulig å begrense mengden av det..
Vis hele sitatet...
0 fritid? vi snakkes når du begynner på universitet/høgskole så skal vi se hva du mener med 0 fritid. Når du har 3-4 obligatoriske oppgaver eller prosjekt å pløye gjennom, og alle skal leveres samme uke; da snakker vi 0 fritid.(20000 linjer med kode eks)
Jeg er oppvokst med lekser og har lite stygt å si om dem. Om man ser på lekser som en konkuranse med deg selv sort of, så blir du ferdig fort og kan bruke fritiden din på andre ting.

Nå har jeg muligens et litt skrudd syn på lekser siden da jeg var ung så var leksejobbing nesten en familieaktivitet. Alle barna var samlet rundt bordet og gjorde lekser, sammen med vår mor som jobbet. Da ble det noe annerledes over det. Og så fikk man hjelp av mor om det trengtes.
Sitat av TheDouche Vis innlegg
Lekser bør fjernes fra grunnskolen. Mange barn blir bare demotiverte da de er ferdig med skolen, kommer hjemog har mwr skole. de får et usunt forhold til skolearbeid. De kommer til å slite med innleveringer senere i livet og de vil få masse ordensanmerkninger som heller ikke hjelper mdd motivasjon. Fjern lekser, si heller at de skal lese 15-30 min i selvvalgt bok. Det er dokumentert at jo bedre leser du er, jo bedre er du i de aller fleste fag.
Vis hele sitatet...
Kvalitet over kvanitet I like it.
Man skulle absolutt ikke hatt lekser. Er ikke eleven interessert i å gjøre det bra, er han ikke noe å bry seg om. Er han dog villig til å gjøre det bra, vil han gjøre hjemmelekser om det trengs.

Logikk, spørr du meg.
Sitat av moret Vis innlegg
0 fritid? vi snakkes når du begynner på universitet/høgskole så skal vi se hva du mener med 0 fritid. Når du har 3-4 obligatoriske oppgaver eller prosjekt å pløye gjennom, og alle skal leveres samme uke; da snakker vi 0 fritid.(20000 linjer med kode eks)
Jeg er oppvokst med lekser og har lite stygt å si om dem. Om man ser på lekser som en konkuranse med deg selv sort of, så blir du ferdig fort og kan bruke fritiden din på andre ting.

Nå har jeg muligens et litt skrudd syn på lekser siden da jeg var ung så var leksejobbing nesten en familieaktivitet. Alle barna var samlet rundt bordet og gjorde lekser, sammen med vår mor som jobbet. Da ble det noe annerledes over det. Og så fikk man hjelp av mor om det trengtes.
Vis hele sitatet...
Og hva ble det av deg...?
Sitat av enanthate Vis innlegg
Man skulle absolutt ikke hatt lekser. Er ikke eleven interessert i å gjøre det bra, er han ikke noe å bry seg om. Er han dog villig til å gjøre det bra, vil han gjøre hjemmelekser om det trengs.

Logikk, spørr du meg.
Vis hele sitatet...
Godt skrevet, kp!
Sitat av enanthate Vis innlegg
Man skulle absolutt ikke hatt lekser. Er ikke eleven interessert i å gjøre det bra, er han ikke noe å bry seg om. Er han dog villig til å gjøre det bra, vil han gjøre hjemmelekser om det trengs.

Logikk, spørr du meg.
Vis hele sitatet...
Hva skal man gjøre med de "man ikke skal bry seg om da" ?
Sette alle sammen på trygd?
Sitat av Atuhl Vis innlegg
Hva skal man gjøre med de "man ikke skal bry seg om da" ?
Sette alle sammen på trygd?
Vis hele sitatet...
Iallefall ikke gi dem masse lekser.

Det blir vel heller snakk om noe opplegg på skolen..
Sitat av Carelius97 Vis innlegg
En annen negativ ting med lekser er det at veldig mange slurver det unna eller slutter å gjøre dem.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke noe i veien med leksene. Her er det noe feil med personen. Det er vist gjennom flere studier at beste måten å tilegne seg kunnskap over lengre tid er å jobbe med stoffet en liten stund etter første gjennomgang. Denne effekten ville du ikke fått med en ekstra time skole. Det oppfordrer også hodet dit til å tenke på skole, også når du ikke er der.

Det at du har lite innsikt når du er ung er ikke et argument, men det er en faktapåstand som bør ilegges nok vekt. Du er i "2 cool for school" fasen, og da vil du automatisk lenes mot at man tar vekk leksene. Grow up.
Sitat av brunost Vis innlegg
Nei, det er ikke noe i veien med leksene. Her er det noe feil med personen. Det er vist gjennom flere studier at beste måten å tilegne seg kunnskap over lengre tid er å jobbe med stoffet en liten stund etter første gjennomgang. Denne effekten ville du ikke fått med en ekstra time skole. Det oppfordrer også hodet dit til å tenke på skole, også når du ikke er der.

Det at du har lite innsikt når du er ung er ikke et argument, men det er en faktapåstand som bør ilegges nok vekt. Du er i "2 cool for school" fasen, og da vil du automatisk lenes mot at man tar vekk leksene. Grow up.
Vis hele sitatet...
1: Det er naturligvis noe galt med leksesystemet når det bare forverrer situasjonen for de som allerede driter i skolen...

2: Nei, du har ikke grunnlag for å si at jeg er "2 cool for school". Det eneste du vet om meg er alderen, og det beviser bare at du ikke klarer å respektere yngre i sånne sammenhenger.

og jo, man kan naturligvis gjennomgå stoffet på skolen, bare med hjelp til stede.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Og hva ble det av deg...?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg holder da på med en utdannelse innen ingeniørfag-data. Satser på en master i datasikkerhet eller så kan det hende jeg beveger meg til romteknologi. Får se det an litt

Hvorfor lurer du?
Det er dessuten mange eldre som er imot lekser. Er det bare at de ikke har kommet helt ut av "2 cool for school"-fasen enda da?
Sitat av Hater_mordin Vis innlegg
Lekser en en god måte å lære på, men mest for å teste seg selv. Om det er nødvendig, vet jeg ikke. Men folk som gjør lekser, får prøvd seg mer(?), noe som gjør at i mange tilfeller, gjør det bedre på eksamen.
Vis hele sitatet...
Vel.. Jeg gjorde INGEN lekser i 10., men fikk allikevel 6'er på eksamen.
Sitat av moret Vis innlegg
Nei, jeg holder da på med en utdannelse innen ingeniørfag-data. Satser på en master i datasikkerhet eller så kan det hende jeg beveger meg til romteknologi. Får se det an litt

Hvorfor lurer du?
Vis hele sitatet...
Ok, virka bare som om posten din var så negativt vinkla .. beklager hvis jeg var brå!
Sitat av Carelius97 Vis innlegg
1: Det er naturligvis noe galt med leksesystemet når det bare forverrer situasjonen for de som allerede driter i skolen...

2: Nei, du har ikke grunnlag for å si at jeg er "2 cool for school". Det eneste du vet om meg er alderen, og det beviser bare at du ikke klarer å respektere yngre i sånne sammenhenger.

og jo, man kan naturligvis gjennomgå stoffet på skolen, bare med hjelp til stede.
Vis hele sitatet...


1. Jeg driter i elever som sutrer over at de er demotiverte. Livet handler om å gjøre ting som ikke alltid er kule. Faktisk er det også slik at de fleste voksne ikke liker jobben sin.

2. Jeg klarer å respektere yngre, jeg bare danner ett bilde av deg med bakgrunn i hva jeg vet om mennesker i din livssituasjon. Selvsagt kan du være et unntak, men det er som regel ikke tilfellet.

Og nei. Man kan ikke nødvendig vis bare gå igjennom stofeet på skiolen, fordi da får du ikke tid til å tenke mellom skolen og leksene. Jeg gidder ikke gjenta hva jeg skrev tidligere.
Sist endret av brunost; 24. september 2011 kl. 23:34.