Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 2645
Hei,

For den som ikke vet hvilken skolelinje dette er så er det en linje man blir tilbudt litt utpå høsten om man var en av de mindre heldige som ikke fikk lærlingplass etter du gikk ut en yrkesfaglinje.
Linja hjelper deg å ta fagbrevet på et år (kan søke noen mnd. utsettelse om du ikke skal føle deg klar) du har noen dager teori på skolen / noen dager utplassering hos bedrift. På IKT hos meg er det 2 dager på skole og 3 dager utplassering.

Det jeg lurer på om det er noen andre her som holder på med dette akkurat nå, eller om det er noen her som har gjennomført det å vil dele sin erfaring?

I mitt tilfelle har vi fått en Windows-sertifiseringsbok som handler om å mestre AD i server 2008. MCTS 70-640. Å vi har forskjellige punkt som viser hva vi bør innom iløpet av året for å mestre fagprøven.
Personlig synes jeg det er litt kort tid, men bestemte meg for å prøve denne linja når jeg fikk tilbudet om den, vil derfor høre andres erfaringer fra folk som har gått samme vei med Alternativ opplæring, en sertifisering og fagprøven.
Tror veldig mange data-interesserte kunne klart fint fagprøven uten lærlingtiden i det hele tatt. Veldig mange jobber ikke med noe som er relevant for fagprøven og består fint uansett, så det klarer du fint. Bare installer opp en server, og sett opp alle mulige rare ting som er vanlig for firma i ulike størrelser.
Er IT-lærling i kommune, kan bli ganske stress til tider, men også interessant. AD klarer du lett! No problemo, amigo!
Sitat av Hønsehauk Vis innlegg
Er IT-lærling i kommune, kan bli ganske stress til tider, men også interessant. AD klarer du lett! No problemo, amigo!
Vis hele sitatet...
Er ikke det fryktelig kjedelig og mye møkka-arbeid? Har inntrykk av at det er veldig mye gamle folk med lite IT-kompetanse i slike instanser.
Er IT-lærling på en skole, mye stress til tider som det er for Hønsehauk men jeg føler ikke jeg har fått det helt store ut av lærlingtiden nei.

Alt av servere er styrt utenfra av en tredje-part så det dagene mine går på er å ringe opp servicer, reparere enkle feil, bytte ut ødelagte pc'er/skjermer/whatsoever, tanke maskiner og finne glemte ladere for elever...
Sitat av Trollsauen Vis innlegg
Er IT-lærling på en skole, mye stress til tider som det er for Hønsehauk men jeg føler ikke jeg har fått det helt store ut av lærlingtiden nei.

Alt av servere er styrt utenfra av en tredje-part så det dagene mine går på er å ringe opp servicer, reparere enkle feil, bytte ut ødelagte pc'er/skjermer/whatsoever, tanke maskiner og finne glemte ladere for elever...
Vis hele sitatet...
Jeg er lærling i en slik tredjepart, og det er en helt annen historie. Glad for at jeg havnet der jeg gjorde.
Sitat av connubialis Vis innlegg
Er ikke det fryktelig kjedelig og mye møkka-arbeid? Har inntrykk av at det er veldig mye gamle folk med lite IT-kompetanse i slike instanser.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje så frykteleg gale som folk flest skal ha det til å være, men det blir ein del gamle folk med tilbakståandes IT-kompetanse som gir deg kjeft kvar gong du ikkje klarer å fikse eit problem.

Blir også ein del møkka-arbeid som f.eks: fikse ein skjerm der vga-kabel ikkje var skikkeleg festa eller resetting av passord til ein brukar i AD.

Vil påstå at kommune er ein bra lærlingplass, du må ha kontroll over alt av kommunale bygg. Skular, kulturhus, sjukeheimar osv. Men du bør takle stress a v alle ting og du bør være ganske tålmodig når du skal hjelpe gamle folk med tilbakeståandes IT-kompetanse!

Sitat av Trollsauen Vis innlegg
Er IT-lærling på en skole, mye stress til tider som det er for Hønsehauk men jeg føler ikke jeg har fått det helt store ut av lærlingtiden nei.

Alt av servere er styrt utenfra av en tredje-part så det dagene mine går på er å ringe opp servicer, reparere enkle feil, bytte ut ødelagte pc'er/skjermer/whatsoever, tanke maskiner og finne glemte ladere for elever...
Vis hele sitatet...
Som Trollsauen seier, så blir det ein del enkle ting som du eigentleg ikkje får noko serleg med kunnskap ut av.
Sist endret av Darkerface2; 14. september 2011 kl. 11:04.
Gjør ikke tanken på at en gjennomsnittlig dag som lærling hos noen her er å finne glemte ladere, sette inn kabler som ikke sitter godt nok og resette passord i AD dere nervøs mtp at vi en dag skal opp i fagprøve?
Sitat av Christian Vis innlegg
Gjør ikke tanken på at en gjennomsnittlig dag som lærling hos noen her er å finne glemte ladere, sette inn kabler som ikke sitter godt nok og resette passord i AD dere nervøs mtp at vi en dag skal opp i fagprøve?
Vis hele sitatet...
Nå skal det sies at fagprøven er ganske så løs i snippen. Det er ingen doktorgrad du sitter igjen med.

Selv lærte jeg ikke noe nytt av oppgavene jeg hadde i læretiden, men heller ting jeg leste på og lekte med når det var dødtid, noe det var veldig mye av.

Den ordentlig bratte lærekurven kom når jeg ble ansatt, men det handler bare om å ha evne til å finne informasjon og lese seg frem til ting, ikke hva du kan fra før.
Sitat av Christian Vis innlegg
Gjør ikke tanken på at en gjennomsnittlig dag som lærling hos noen her er å finne glemte ladere, sette inn kabler som ikke sitter godt nok og resette passord i AD dere nervøs mtp at vi en dag skal opp i fagprøve?
Vis hele sitatet...
Må påstå eg blir ein del nervøs når det er snakk om fagprøva! Men det går nok bra som fetter seier er fagprøva kjent
for å være ganske laus i nippen!

Blir også en del Artige.no, Freak, Spotify og Facebook. Be Aware!

Men husk at du sjølv har ansvar for eiga læring! Bruk Google!
Sist endret av Darkerface2; 14. september 2011 kl. 11:32. Grunn: Skrivefeil.
Sitat av Christian Vis innlegg
Gjør ikke tanken på at en gjennomsnittlig dag som lærling hos noen her er å finne glemte ladere, sette inn kabler som ikke sitter godt nok og resette passord i AD dere nervøs mtp at vi en dag skal opp i fagprøve?
Vis hele sitatet...
Jo jeg er litt småskremt med tanke på at jeg ikke har fått muligheten til å fordype meg/sette meg inn i noe i det hele tatt. Vi er ganske låst også pga vi bruker bare programmer som er fra denne tredje-parten så vi har bare en enkel brukerportal og ikke noe direkte innsyn i hvordan AD funker.

Den "store" fordelen er jo at de fleste lærere og elever tror jeg er magisk siden jeg fikser alt på max 5min men det har jo noe med at jeg har rettet feilen minst 20 ganger før. Men jeg tror ikke det hjelper meg mye å si at jeg er en jævel på så skru på og skifte I/O kabelen på en Dell maskin heller når jeg står der å skal fremføre noe på fagprøven.
Sitat av fetter Vis innlegg
Nå skal det sies at fagprøven er ganske så løs i snippen. Det er ingen doktorgrad du sitter igjen med.

Selv lærte jeg ikke noe nytt av oppgavene jeg hadde i læretiden, men heller ting jeg leste på og lekte med når det var dødtid, noe det var veldig mye av.

Den ordentlig bratte lærekurven kom når jeg ble ansatt, men det handler bare om å ha evne til å finne informasjon og lese seg frem til ting, ikke hva du kan fra før.
Vis hele sitatet...
Kan du kanskje fortelle litt om din fagprøve da? En kamerat av meg satte opp et nettverk m.m ++ på sin fagprøve å følte at hans lærlingtid på 2 år var absolutt nødvendig. Har ikke fått sett den fagprøven selv enda, men skal det fortløpende.
Sitat av Christian Vis innlegg
Kan du kanskje fortelle litt om din fagprøve da? En kamerat av meg satte opp et nettverk m.m ++ på sin fagprøve å følte at hans lærlingtid på 2 år var absolutt nødvendig. Har ikke fått sett den fagprøven selv enda, men skal det fortløpende.
Vis hele sitatet...
Typisk oppgave er å sette opp en windows server for en bedrift med ulike kriterier. Print server, filshare, DHCP ++. I tillegg kanskje sette opp et par PCer med noen brukere. Dersom du gjør det riktig består du. Har du masse tilleggsstæsj kan du få bedre resultat, så klart. Så lenge ikke du vaser deg langt ut på viddene da. Det vil nok variere fra person til person hvor mye man trenger erfaringen for å bestå. Noen kan mye fra før.

Mange sa også at IKT-eksamen var vanskelig. Jeg kunne tatt den uten å åpne en bok.
Sitat av Christian Vis innlegg
Gjør ikke tanken på at en gjennomsnittlig dag som lærling hos noen her er å finne glemte ladere, sette inn kabler som ikke sitter godt nok og resette passord i AD dere nervøs mtp at vi en dag skal opp i fagprøve?
Vis hele sitatet...
Og..

Akkurat derfor er jeg glad jeg havnet der jeg gjorde som lærling.

Jeg var :

- Ansvarlig for Antivirusvedlikehold og deployment store deler av lærlingetiden
- Ansvarlig for trådløse nettverk og deler av core nettverket
- Verkstedansvarlig selv som lærling
- Jobbet som montør på mange skoler for trekking av nye systemer
- Fagprøven min produserte oppsettet for integrasjon av flere skoledistrikter til allerede eksisterende infrastruktur.

Kompis av meg havnet på en random VGS, det mest spennende han gjorde om dagene var å springe opp med ladere til lærere som hadde glemt de hjemme.

Sitat av connubialis Vis innlegg
Typisk oppgave er å sette opp en windows server for en bedrift med ulike kriterier. Print server, filshare, DHCP ++. I tillegg kanskje sette opp et par PCer med noen brukere. Dersom du gjør det riktig består du. Har du masse tilleggsstæsj kan du få bedre resultat, så klart. Så lenge ikke du vaser deg langt ut på viddene da. Det vil nok variere fra person til person hvor mye man trenger erfaringen for å bestå. Noen kan mye fra før.

Mange sa også at IKT-eksamen var vanskelig. Jeg kunne tatt den uten å åpne en bok.
Vis hele sitatet...
Min eksamen besto i å :

- Feilsøke på to maskiner med forskjellig feil
- Installere Windows server
- Sette opp distribuerte brukere på forskjellige avdelinger med my documents redirection
- Konfigurere en 3com router.


I tillegg satte jeg opp :

- Nettverksbasert printerløsning (fant en gammel printer liggende å slenge)
- Trådløst nettverk med RADIUS-integrasjon og maskinsertifikater på klienter som pushes via GPO (rappet ene aksesspunktet på kontoret)
- Satt opp ISA-server av en av maskinene jeg fikset og satt opp proxy og AD-integrering på denne
- Satt opp fjertilkoblingsmuligheter for lærere som satt hjemme
- Satt opp GPO-pushing av omtrent 15 applikasjoner pluss autokonfigurering av Outlook.
- Satt opp backupløsning først til disk og deretter til tape.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Går elektro VG1 nå (er 94'er). Tenker å ta IKT andre året. Dog, det høres forsåvidt som en ganske "chill" og enkel linje. Stemmer det?
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Går elektro VG1 nå (er 94'er). Tenker å ta IKT andre året. Dog, det høres forsåvidt som en ganske "chill" og enkel linje. Stemmer det?
Vis hele sitatet...
Klart det er chill og enkelt, hvis du har lyst å sitte med en bortimot ubrukelig utdannelse etterpå som det allerede finnes 100stk som er like chill framfor deg i køen.

Av de 6 stk som jeg kjenner som faktisk gikk IKT har en av de jobb innenfor IT idag, to jobber som lagergutter og resten jobber på esso \ bor hjemme.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Skjønner. Du har jo forsåvidt et poeng der. Dog, data er jo det jeg liker - går vell utifra at jeg kanskje tar data og elektronikk om så. Er kjipt det er så få lærlingplasser i IKT-faget. Havne på en VGS frister jo ikke mye, da en gjør nesten ingenting om dagene.
Sitat av Christian Vis innlegg
Kan du kanskje fortelle litt om din fagprøve da? En kamerat av meg satte opp et nettverk m.m ++ på sin fagprøve å følte at hans lærlingtid på 2 år var absolutt nødvendig. Har ikke fått sett den fagprøven selv enda, men skal det fortløpende.
Vis hele sitatet...
Min bestod av en hardware-del og en software.
Det kom to eldre karer som virket å ta det hele med knusende ro, de fleipa mye og hadde en veldig laidback holdning til hele greia.

Først satte de feil på pcen jeg skulle bruke imens jeg var ute av rommet, bl.a hadde de med en defekt ram-brikke samt koblet ut noen kabler og en vifte og litt stæsj, husker ikke detaljene, men det var rimelig greit å mekke sammen igjen.

Så var det Windows Server, med en egen windowsklient og en printer.

Alt gikk for det meste fint, men jeg klarte på et finurlig vis å kødde til skopet i DHCP-serveren (jeg vet fortsatt ikke hvordan jeg klarte det eller hva jeg gjorde, jeg var ganske nervøs). Når det ikke fungerte stivnet det litt for meg, og jeg klarte ikke tenke klart med de hengende over meg. Dette tror jeg de forstod, så de sa at jeg bare skulle droppe det og sette statiske adresser for å få det hele til å fungere, og da gikk resten fint.

Fikk ikke full score pga. dette med DHCP, men både de og jeg skjønte at det er noe jeg ville løst med litt mindre nervøsitet og litt mer tid.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Skjønner. Du har jo forsåvidt et poeng der. Dog, data er jo det jeg liker - går vell utifra at jeg kanskje tar data og elektronikk om så. Er kjipt det er så få lærlingplasser i IKT-faget. Havne på en VGS frister jo ikke mye, da en gjør nesten ingenting om dagene.
Vis hele sitatet...
Å like å jobbe med IT er vanligvis ikke nok uansett, du må ha en real elsk for faget for å faktisk overleve i bransjen, og dersom du ikke bestitter god kompetanse allerede er det du burde satse på en høyere utdannelse, typ høgskole eller lignende.
Beklageligvis er det nok av idioter i markedet som har en master innenfor et IT-fag og deretter får seg jobb uten å kunne noe som helst utenom teori \ det som står i boken.
Ingenting av det jeg gjorde på prøven lærte jeg i læretiden. Det jeg hadde av kunnskap og erfaring var selvlært og utelukkende software, for det meste linux, tredjepartsprogrammer og Windows klienter. Jeg hadde bare satt opp og brukt Windows server to ganger tidligere, og jeg hadde aldri feilsøkt hardware på en pc før.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Skjønner. Du har jo forsåvidt et poeng der. Dog, data er jo det jeg liker - går vell utifra at jeg kanskje tar data og elektronikk om så. Er kjipt det er så få lærlingplasser i IKT-faget. Havne på en VGS frister jo ikke mye, da en gjør nesten ingenting om dagene.
Vis hele sitatet...
Første spørsmålet du bør stille deg er vel egentlig om du liker data og er interessert i å sette opp systemer, finne ut hvordan ting fungerer sammen osv eller om du liker å bruke maskinen, spille osv.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Begge deler egentlig. Interessert i å lære er jeg jo også. Er ingen andre linjer jeg interesserer meg mer for. Dog, jeg forstår en burde virkelig elske det - istedenfor at en eller annen fyr som ikke har peiling blir ansatt. Ser ofte det på IKT-lærere, dem kan null nix nada. Så poenget deres forstår jeg. Men, en må jo og tenke framover - og om jobbmulighetene etter å ha gått IKT virkelig er så dårlige, er jo det muligens dumt å satse på.
De fleste som jobber innen IKT, har stor interesse i å jobbe med det, samt de kunne sikkert sette opp en filserver når de var 14. Sikkert veldig mye selvlært også, for så å lære enda mer når de kom ut i jobb.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Begge deler egentlig. Interessert i å lære er jeg jo også. Er ingen andre linjer jeg interesserer meg mer for. Dog, jeg forstår en burde virkelig elske det - istedenfor at en eller annen fyr som ikke har peiling blir ansatt. Ser ofte det på IKT-lærere, dem kan null nix nada. Så poenget deres forstår jeg. Men, en må jo og tenke framover - og om jobbmulighetene etter å ha gått IKT virkelig er så dårlige, er jo det muligens dumt å satse på.
Vis hele sitatet...
Jobbmulighetene med kun fagbrev i IKT på nakken er smale ja, men det blir hva du gjør det til. Jeg gikk riktignok ikke IKT, men elektro, svakstrøm og data- og kontorsystemet (som det het da), deretter 1,5 år i lære for å få fagbrev i service-elektronikk.

Fagbrevet, eller karakterene fra VGS for den saks skyld, har jeg aldri vist frem i jobbsammenheng, men jeg utsmykket CV'en min med alt jeg kan selvlært, samt snakket mye om IT, diverse systemer jeg har vært borti og hvordan jeg går frem når jeg vil lære meg et nytt system.

Hadde ingen problemer med å få meg jobb.
Sist endret av fetter; 14. september 2011 kl. 13:11.
Jeg tar lærlingtid strategisk, for å få god kompetanse på kundebehandling og feilsøking, for å ikke bli en av de masterstudentene som kun kan ting i teorien.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Lufter denne tråden igjen. Noen flere som har fått alternativet om denne skolelinjen? Noen som vil dele sin erfaring om fagprøven, lærlingtid ++ ?
Hei, mitt første innlegg. Bare lurte på om noen vet om det blir flere jobbmuligheter om man også har generell studiekompetanse i tilegg til IKT.

For jeg tenkte å kanskje ta IKT etter jeg har fullført 3 året studiespess så jeg har muligheten å hoppe tilbake til om yrket jeg har planlagt ikke er noe for meg.
Sitat av Christian Vis innlegg
Lufter denne tråden igjen. Noen flere som har fått alternativet om denne skolelinjen? Noen som vil dele sin erfaring om fagprøven, lærlingtid ++ ?
Vis hele sitatet...
Jeg er snart ferdig med fagprøven min, og skal bli ansatt i bedriften jeg er utplassert i nå Og hvis du skjønner hvem jeg er, så skriver du det IKKE her!

Sitat av Kristianmoby Vis innlegg
Hei, mitt første innlegg. Bare lurte på om noen vet om det blir flere jobbmuligheter om man også har generell studiekompetanse i tilegg til IKT.

For jeg tenkte å kanskje ta IKT etter jeg har fullført 3 året studiespess så jeg har muligheten å hoppe tilbake til om yrket jeg har planlagt ikke er noe for meg.
Vis hele sitatet...
Dersom du har generell studiekompetanse, kan du jo gå høyskolenivå. Vet ikke helt om det å ha generell studiekompetanse i seg selv er en fordel ved ansettelse, men det kan jo hende
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Av de 6 stk som jeg kjenner som faktisk gikk IKT har en av de jobb innenfor IT idag, to jobber som lagergutter og resten jobber på esso \ bor hjemme.
Vis hele sitatet...
Det er jo akkurat hva den enkelte velger å gjøre ut av det... Greit å ha det på papiret hvis du skal videre med det. Det at det står på papiret + eventuell høgskole elns, vil gi deg et stort pluss innen jobbsøk
Jeg tenker å få unna fagbrevet også ta initiativ til å lese meg opp på andre områder jeg finner interessant til jeg kan praktisere de bra. Akkurat nå arbeider jeg med sertifiseringsboka til Active Directory @ Server 08.
Noen andre som har noen erfaringer å dele mtp på fagbrev? Tips til noe å lese på/praktisere o.l?
Yo Christian!
Googlet litt, og fant ut at sertifiseringsprøven går ut på at du klarer det praktiske.. dvs vi kan drite i boka
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av KRS93 Vis innlegg
Yo Christian!
Googlet litt, og fant ut at sertifiseringsprøven går ut på at du klarer det praktiske.. dvs vi kan drite i boka
Vis hele sitatet...
Hva ?

Tenker du på microsofteksamenen nå ?

Den inneholder kun multiple choice questions og alle svar er ordrette fra boken, håper du kan rekkefølgen på LDAP-queries.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Hva ?

Tenker du på microsofteksamenen nå ?

Den inneholder kun multiple choice questions og alle svar er ordrette fra boken, håper du kan rekkefølgen på LDAP-queries.
Vis hele sitatet...
Faen
Kan ikke gi blanke i boka nei. Skal vi få sertifisering på den må vi til et sted de har prøvene, fungerer på samme måte som teoriprøven til bil.
Noen flere her som har noe erfaring de vil tilføye? Er veldig blank på å velge hva jeg vil øve å sette meg inn i akkurat nå ..
Sitat av Christian Vis innlegg
Noen flere her som har noe erfaring de vil tilføye? Er veldig blank på å velge hva jeg vil øve å sette meg inn i akkurat nå ..
Vis hele sitatet...
Skal du ta MS-eksamen er det ingen andre hint enn å faktisk lese alt, du kan få spørsmål fra _ALT_ i boken og svaret skal være _ORDRETT_, er mange svar der som jeg heller ville valgt, men det er feil pga prøven tar kun høyde for svaret som finnes i boken.
Anngående boka er jeg klar over at det kun er lesing å pugging helt til man har det som gjelder, arbeider innimellom med det også.
Men boka er langt er ikke obligatorisk for fagprøven, så har fått beskjed fra læreren om at vi ikke trenger å prioritere den.

Så spør hovedsaklig etter ting å pugge teoretisk/praktisk for å forberede meg bra til fagprøven.
Fagprøvene baserer seg da generelt sett rundt det du faktisk jobber med, akkurat hva din fagprøveansvarlig vil putte på prøven har ingen her noe svar på.

Min fagprøve baserte seg på mye som jeg aldri hadde gjort, likevel kom jeg meg rundt det og gjorde bortimot dobbelt så mye som var påkrevd av meg uansett.

Sett deg ned og prøv å tenk hva du kommer til å få prøve om, deretter les deg opp på det og et par ting ekstra som du kan bruke i sammenheng med overnevnte.
Ja, har fått meg en server her på jobb som jeg kjører Windows Server 08, leker litt med de forskjellige rollene jeg kan sette opp. Bare DNS og DHCP så langt, men det er nå en start..