Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 16493
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Hallais!

Har seg sånn at jeg liker båter og bruker mye båt om sommeren. Har nå en askeladden chaser med 50hk. Den vil jeg si bruker en del bensin. Det er en 2-takts motor, men har 3 sylindere. Har en 30l tank og den må fylles annenhver tur. En tur består vel av å kjøre til en plass, bli der litt, kjøre til en annen, bli der litt og hjem. Ikke EKSTREMT mye kjøring, men noe blir det jo.

Faren min er sånn at "Når du begynner å komme over 50-60hk bruker den mye bensin. Ja, 2 takter gjør det, de brenner no jævlig. Men 4-taktere? Bruker de MYE mindre? Hva slags ulemper? Har nemlig lyst på ny båt og motor til neste år, og da vil jeg ha større motor, men likevel ikke bruke noe MER bensin enn det jeg gjør nå :P Høres jo umulig ut, større motor og bruke mindre bensin, men nå har jo ikke jeg peiling på 4-taktere. Noen som har en utenbords motor på rundt 60-100hk som er 4takter? Ulemper og fordeler? Bruker den mye bensin?

På forhånd takk
Jeg har en 3 sylindret Yamaha 50 hester fra 1985 på en 17 fot rana plast, den bruker kriminelt mye bensin på nesten fullt pådrag, da får jeg 22 -23 knop og den ligger nesten flatt.

Jeg tenke å kjøpe en 60 hester Honda eller Suzuki 4 takt motor, for å kunne kjøre samme fart med mindre pådrag, da mener forhandleren at jeg kommer ned på minst halve forbruket.

Ulempene er at den er tyngre enn en to takter og service kostnadene er større.

Fordelen er lavere forbruk og mye mindre støy.

Forskjellen på forbruk på nye totaktere og firetaktere er ikke så stor.
Sist endret av Leiha; 13. juli 2011 kl. 19:49.
Du kan sågodt som i allefall halvere forbruket med en firetakter...

Eksempelvis kjører vi en 2 taks promax 300 hk på 150 liter i timer på full spiker, mens optimaxen på 300 hk kjører på rundt 70-80 liter i timen på full spiker.

Men så er det mye å tjene på å ligge i såkalt marsfart på ca 80% av full utnyttelse av motoren også..


Båt koster så enkelt er det bare. forhør deg på en båtforettning.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Trådstarter
Sitat av Leiha Vis innlegg
Jeg har en 3 sylindret Yamaha 50 hester fra 1985 på en 17 fot rana plast, den bruker kriminelt mye bensin på nesten fullt pådrag, da får jeg 22 -23 knop og den ligger nesten flatt.

Jeg tenke å kjøpe en 60 hester Honda eller Suzuki 4 takt motor, for å kunne kjøre samme fart med mindre pådrag, da mener forhandleren at jeg kommer ned på minst halve forbruket.

Ulempene er at den er tyngre enn en to takter og service kostnadene er større.

Fordelen er lavere forbruk og mye mindre støy.

Forskjellen på forbruk på nye totaktere og firetaktere er ikke så stor.
Vis hele sitatet...
Det var det jeg ville høre :P Så en 60 hester 4takt vil bruke mindre bensin enn en 50 hk 2 takts. Im i right? :P

Sitat av ztaale Vis innlegg
Du kan sågodt som i allefall halvere forbruket med en firetakter...

Eksempelvis kjører vi en 2 taks promax 300 hk på 150 liter i timer på full spiker, mens optimaxen på 300 hk kjører på rundt 70-80 liter i timen på full spiker.

Men så er det mye å tjene på å ligge i såkalt marsfart på ca 80% av full utnyttelse av motoren også..


Båt koster så enkelt er det bare. forhør deg på en båtforettning.
Vis hele sitatet...
Såpass ja. Da er vel svaret enkelt
Sitat av Leiha Vis innlegg
Jeg har en 3 sylindret Yamaha 50 hester fra 1985 på en 17 fot rana plast, den bruker kriminelt mye bensin på nesten fullt pådrag, da får jeg 22 -23 knop og den ligger nesten flatt.

Jeg tenke å kjøpe en 60 hester Honda eller Suzuki 4 takt motor, for å kunne kjøre samme fart med mindre pådrag, da mener forhandleren at jeg kommer ned på minst halve forbruket.

Ulempene er at den er tyngre enn en to takter og service kostnadene er større.

Fordelen er lavere forbruk og mye mindre støy.

Forskjellen på forbruk på nye totaktere og firetaktere er ikke så stor.
Vis hele sitatet...
Nå har ikke jeg mye peiling, men du sier det er dyrere service på 4 taktere? Men meg bekjent, så trenger ikke akkurat 4-takt så veldig mye service? Am I right? Ergo, du tjener det kanskje inn på antall servicer i året, kontra en 2-takt? Bare en teori
Sitat av ztaale Vis innlegg
Du kan sågodt som i allefall halvere forbruket med en firetakter...

Eksempelvis kjører vi en 2 taks promax 300 hk på 150 liter i timer på full spiker, mens optimaxen på 300 hk kjører på rundt 70-80 liter i timen på full spiker.

Men så er det mye å tjene på å ligge i såkalt marsfart på ca 80% av full utnyttelse av motoren også..


Båt koster så enkelt er det bare. forhør deg på en båtforettning.
Vis hele sitatet...
Synes det høres mye ut med 30 % generelt, men sikkert mulig i ditt tilfelle. i 2009 testet Båtliv div. 75-80 hestere, avviket i forbruk var max 19 %. Feks. brukte E-tec 75 hk mindre bensin enn BF 75 som er 4 takt.

http://www.seilas.no/photoalbum/view...JmlkPTI5MjA0MA
Sist endret av pappagutt; 13. juli 2011 kl. 23:36.
heisann!
En totakter har flere fordeler, og Ulemper, Den er oftest lettere, og kreftene i registeret er noe mer responsivt en 4-takter, Men den bruker enda mer bensin, og den må nesten ha det for og ikke å få motorhavari..

Bytter du tl 4-takter, kan du nesten doble det 80 %, Og den vil da drikke like mye som to-takteren.
Enkelt sagt, kjører du med 100 hester med 2-takter, Kan du kjøre med 180 hester med 4-takteren og DA ha likt forbruk..

Hadde jeg vært deg hadde jeg helder kjøpt meg en 4-takter.. Selv om den er noe tyngre, Går den jevnere, myye mindre bensinforbruk, og den har mer Smooth drag i seg.. Og du kan kjøre mye mer økonomisk. Den er ikke så avhengi av bensin for og ha ett høgt turtall Som to-takteren må..
Gode kvalitetsmerke innen To-taktere, Er Yamaha, Tohatsu, og mariner! om du skulle velge 2-takter neste år.
Et godt merke av 4-takt er Honda! om du skulle velge 4-takter..
di fleste påhengsmotorer fra honda, Varer evig med skikkelig bruk.. Har jobbet på båtverksted, og det har ganske ofte kommet båter med Honda påhengsmotorer frå 1980 tallet.. Som er godt vedlikeholdt. Starter og putrer akkurat like fint som den dagen di kom ut nye fra fabrikken. Honda er jo japansk, og opp igjennom tidene har Japsene kommet LANGT forran ganske mange andre merker innen levetid og holdbarhet, Og ikke minst varig effekt!

ting du bør huske på er att 4-takteren er noe tyngre, vil tørre og påstå di vil være 40% tyngre, men
askeladden chaser er jo gode og stødige fritidsbåter, som vil klare tyngden ganske fint..
Du slipper også å blande 2-taktsolje i bensin om du må det, Eller huske og fylle olje på separat oljetank på motoren. Noe som er ganske greit og slippe.
en 4-takter varer evig så lenge du bruker den riktg, God oppvarming og jevnlige servicer, og ikke grisekjører..
og noen Honda har jo innsprøytning. Noe som også betyr, Redusert forbruk, bedre effekt, og enda bedre gange.

Har selv en liten fritidsbåt sammen med noen kompiser som er på 17 fot.. Der har jeg på en 7.5 hester Honda motor, Som jeg fikk av en bekjent... Og den er 26 år gammel nå, Brommer og går nydelig, Og forbruket er kanskje 10 liter på 12-13 timer! med mye kjøring.
Ble ganske mye prating og tjasing nåå, men det får gå! Håper svaret var til hjelp
Bare og spørre om du lurer på mer
Sitat av OleFreak Vis innlegg
heisann!
En totakter har flere fordeler, og Ulemper, Den er oftest lettere, og kreftene i registeret er noe mer responsivt en 4-takter, Men den bruker enda mer bensin, og den må nesten ha det for og ikke å få motorhavari..

Bytter du tl 4-takter, kan du nesten doble det 80 %, Og den vil da drikke like mye som to-takteren.
Enkelt sagt, kjører du med 100 hester med 2-takter, Kan du kjøre med 180 hester med 4-takteren og DA ha likt forbruk..

Hadde jeg vært deg hadde jeg helder kjøpt meg en 4-takter.. Selv om den er noe tyngre, Går den jevnere, myye mindre bensinforbruk, og den har mer Smooth drag i seg.. Og du kan kjøre mye mer økonomisk. Den er ikke så avhengi av bensin for og ha ett høgt turtall Som to-takteren må..
Gode kvalitetsmerke innen To-taktere, Er Yamaha, Tohatsu, og mariner! om du skulle velge 2-takter neste år.
Et godt merke av 4-takt er Honda! om du skulle velge 4-takter..
di fleste påhengsmotorer fra honda, Varer evig med skikkelig bruk.. Har jobbet på båtverksted, og det har ganske ofte kommet båter med Honda påhengsmotorer frå 1980 tallet.. Som er godt vedlikeholdt. Starter og putrer akkurat like fint som den dagen di kom ut nye fra fabrikken. Honda er jo japansk, og opp igjennom tidene har Japsene kommet LANGT forran ganske mange andre merker innen levetid og holdbarhet, Og ikke minst varig effekt!

ting du bør huske på er att 4-takteren er noe tyngre, vil tørre og påstå di vil være 40% tyngre, men
askeladden chaser er jo gode og stødige fritidsbåter, som vil klare tyngden ganske fint..
Du slipper også å blande 2-taktsolje i bensin om du må det, Eller huske og fylle olje på separat oljetank på motoren. Noe som er ganske greit og slippe.
en 4-takter varer evig så lenge du bruker den riktg, God oppvarming og jevnlige servicer, og ikke grisekjører..
og noen Honda har jo innsprøytning. Noe som også betyr, Redusert forbruk, bedre effekt, og enda bedre gange.

Har selv en liten fritidsbåt sammen med noen kompiser som er på 17 fot.. Der har jeg på en 7.5 hester Honda motor, Som jeg fikk av en bekjent... Og den er 26 år gammel nå, Brommer og går nydelig, Og forbruket er kanskje 10 liter på 12-13 timer! med mye kjøring.
Ble ganske mye prating og tjasing nåå, men det får gå! Håper svaret var til hjelp
Bare og spørre om du lurer på mer
Vis hele sitatet...
Nå må du slutte å overdrive. 180 hk 4-takt bruker mye mer bensin enn 100 hk 2-takt. Les testen jeg linket til over, hvor forøvrig Honda, som du mener har lavt forbruk, bruker mest bensin.

Sitat av OleFreak Vis innlegg
heisann!

ting du bør huske på er att 4-takteren er noe tyngre, vil tørre og påstå di vil være 40% tyngre, men
askeladden chaser er jo gode og stødige fritidsbåter, som vil klare tyngden ganske fint.. )
Vis hele sitatet...
Que? 75 hk E-tec (2 takt) veier 145 kg. 75 Hk Honda veier 163 kg. Det er kun 12 % mer.

Er det ikke like greit å velge å ikke kommentere når du bare kommer med tull?
Very Important Pyrotechnician
To-takt med direkteinnsprøytning som Evinrude e-tec er et veldig bra alternativ til 4-takt. Bensinforbruket i praksis likt. Når det gjelder eldre to-taktere så er de vanvitting dyre i forbruk i forhold til alle moderne motorer. Kan også bekrefte at 3 syl yamaha fra sent 80-tall til 90-tall er noe av de verste her. Uansett hva du velger, kjøp så stor motor som du har råd til og båten er godkjent for. Da kan du dra av litt turtall, og det er da du virkelig sparer bensin, uansett motortype. Og ja, en større motor kan da bli mye billigere i forbruk enn en mindre!

Google test påhengsmotor, så finner du en hel del. Hjemmesidene til motorprodusentene ligger også ofte med forbrukstall på forskjellige båter, selv om du kan være litt skeptisk til slike tall.
Sist endret av Snøfokk; 16. juli 2011 kl. 22:39.
Sitat av pappagutt Vis innlegg
Nå må du slutte å overdrive. 180 hk 4-takt bruker mye mer bensin enn 100 hk 2-takt. Les testen jeg linket til over, hvor forøvrig Honda, som du mener har lavt forbruk, bruker mest bensin.

Nå tok jeg ikke hensyn til insprøytning fra 2 og 4 takt. Og slik som teknologien er dag, så kan det stemme att forbruket er temmelig likt..
Men VEDDER på TS bruker forgassermotor, noe som suuper jæævligt mye mer en insprøytning.

Que? 75 hk E-tec (2 takt) veier 145 kg. 75 Hk Honda veier 163 kg. Det er kun 12 % mer.

Nå har det seg sånn att jeg ikke sjekket med levrandører, men ikke mange år tilbake 4-taktere var mye tungre en 2-taktere, Men alikevel, takker for rettledelse.

Er det ikke like greit å velge å ikke kommentere når du bare kommer med tull?
Vis hele sitatet...
Tull er det vel ikke? og det med forbruk som står på svart hvitt, skal man ikke bruke som fasit, Om du har kjørt bil osv, Og kjørt økonimisk, kan du jo tenke selv hvor lett det er.. Produsent er produsent, privat er ikke det samme, Når du måler bensinforbruk på en båt, er det noe helt annet, En båtmotor er universalt, og brukes på mange båter. og forbruket varierer stort og ofte..
Så slutt og bruk info fra produsent mot erfaring..

Sitat av Snøfokk Vis innlegg
To-takt med direkteinnsprøytning som Evinrude e-tec er et veldig bra alternativ til 4-takt. Bensinforbruket i praksis likt. Når det gjelder eldre to-taktere så er de vanvitting dyre i forbruk i forhold til alle moderne motorer. Kan også bekrefte at 3 syl yamaha fra sent 80-tall til 90-tall er noe av de verste her. Uansett hva du velger, kjøp så stor motor som du har råd til og båten er godkjent for. Da kan du dra av litt turtall, og det er da du virkelig sparer bensin, uansett motortype. Og ja, en større motor kan da bli mye billigere i forbruk enn en mindre!

Google test påhengsmotor, så finner du en hel del. Hjemmesidene til motorprodusentene ligger også ofte med forbrukstall på forskjellige båter, selv om du kan være litt skeptisk til slike tall.
Vis hele sitatet...
er stort enig i det du skriver.. Slike tester er egentlig ikke så mye og stole på, Har opplevd en hel del klager på motorer som har høyere forbruk en hva produsent oppgir.. Noe som er vansklig og forklare til kunden att man ikke alltd skal stole på produsent innfo..

En motor som må jobbe hardt for Eks: I 50 knop, bruker mer en større motor som "slapper" av i 50 knop..
Sist endret av OleFreak; 16. juli 2011 kl. 22:48.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Trådstarter
Sitat av OleFreak Vis innlegg
Tull er det vel ikke? og det med forbruk som står på svart hvitt, skal man ikke bruke som fasit, Om du har kjørt bil osv, Og kjørt økonimisk, kan du jo tenke selv hvor lett det er.. Produsent er produsent, privat er ikke det samme, Når du måler bensinforbruk på en båt, er det noe helt annet, En båtmotor er universalt, og brukes på mange båter. og forbruket varierer stort og ofte..
Så slutt og bruk info fra produsent mot erfaring..



er stort enig i det du skriver.. Slike tester er egentlig ikke så mye og stole på, Har opplevd en hel del klager på motorer som har høyere forbruk en hva produsent oppgir.. Noe som er vansklig og forklare til kunden att man ikke alltd skal stole på produsent innfo..

En motor som må jobbe hardt for Eks: I 50 knop, bruker mer en større motor som "slapper" av i 50 knop..
Vis hele sitatet...
Takk for godt detaljert svar MED erfaringer Jeg kommer til å ha denne båten ut sommeren, men neste år vil jeg da kanskje gå for en 4-takter
4-takter bruker en del mindre ja.
Hadde en 125 hk mercury før, den brukte forferdelig mye bensin. Tenk deg å kjøre ca 10 kilometer til en plass 2 ganger fram og tilbake + litt kjøring her og der. brukte vel rundt en 50l om ikke mer på det. Kjørte da full speed hele veien.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Trådstarter
Sitat av tissemannX Vis innlegg
4-takter bruker en del mindre ja.
Hadde en 125 hk mercury før, den brukte forferdelig mye bensin. Tenk deg å kjøre ca 10 kilometer til en plass 2 ganger fram og tilbake + litt kjøring her og der. brukte vel rundt en 50l om ikke mer på det. Kjørte da full speed hele veien.
Vis hele sitatet...
Full speed er ikke lurt :P Det skjønner jeg og, mars fart reduserer bensinforbruken betraktelig. Har kun full spiker når jeg skal legge båten i plan og noen ganger for å teste litt :P
En annen fordel med 4-taktere er jo at du slipper totakts-oljen, og den går det faktisk en del av! Oljen bruker som regel å være et glemt kapittel i regnestykkene. Kjører man kvalitetsolje så er det fort 200 kr literen. Det var i hvertfall stor forskjell på bensinforbruket på min Yamaha 20 fra 1986, som var totakt og en Suzuki fra 2005. Bruker bare en brøkdel av bensinen, bråker mye mindre, og har kraften jevnt utover hele registeret.
Sist endret av staM; 26. juli 2011 kl. 00:57.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Totakteren E-tec bruker kun 1-2% olje, avhengig av turtall.

Når det kommer til service til 4 taktere, så er dette mye dyrere, regreim og andre slitedeler er dyre å bytte, samt at motorblokken tærer UTROLIG fort på firetakterene(dårlig gods)
vi handla ny båt og motor for 2 år siden, og da stod vi foran valget mellom 2 og 4 takter og endte opp på 2 takter.
Testen her stod for noe av avgjørelsen:
http://www.klikk.no/motor/baat/article432525.ece

Men mye av avgjørelsen falt på behovet for service, mens noen av 4 takterne krevde service etter 30 timer, så hver 50tiende time, så trenger en e-tec kun service hvert 3 år, og den har gått snart som en klokke i 3 år.
Det er heller ingen spesielle operasjoner knyttet til vinterlagring av e-tec. Dette ble viktig når båten skulle brukes en times kjøretur unna nærmeste forhandler.

Har nok litt høyere bensinforbruk enn de rimeligste 4 takterene, men hadde glatt brukt den differansen på alle servicene som var påkrevd på 4 taktern. Olje er enkelt, fylles i egen tank, og den bruker latterlig lite olje, vi fyller tanken kanskje 2-3 ganger på en sesong.

I tillegg kan det nevnes at skal du fiske med båten, så er 2takteren mer egnet på lave turtall til dorging,
og det som har vært mest morro er alle de som sa vi var gale som kjøpte 2 takter som nå er plaget med startvansker osv på 4takterne sine.......
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
E-tec fikser alt av chocke og kaldstart selv, så den starter alltid med et pang.


De kom også med 5 års garanti dette året(3 før) så om du har en som er under 3 år og har den på service før den bli eldre enn 3 år så får du 5år tilsammen med garanti.

Bruker dobbelt så mye olje de første 15-20 timene pga innkjøring, og du får de heller ikke over et visst turtall, dette er noe av tingene som gjør at du kun trenger 3års service/300 timers.

Vinterlagring er kurrant, det kan gjøres hos forhandler som kobler pc til motoren og utfører vinterkonservering(motor "primes" med olje, bensin tømmes fra systemet osv) ELLER du kan enkelt gjøre dette selv, kommer ann på kontrollboksen din osv.
Slenger inn et spørsmål, ettersom det allerede er en båtmotortråd her.

Jeg har en Mercury 5hk på den lille gummibåten min. Noen ganger når jeg akselerer hardt, virker det som motoren går over til å stå i fri. Om jeg leker meg litt og svinger veldig med motoren, skjer det samme. Propellen går ikke rundt, men motoren bråker som om den er i fri. Har sjekka girspaken, og den rører seg ikke. Etter noen sekunder går propellen rundt igjen, forresten.

Kan tenke meg at det er en slags sikkerhetsfunksjon når propellen får for mye belastning, men er ikke sikker ....

Hva kan dette være?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Har den alltid vært sånn? Hvis ja, så kan det være en simpel justering av girstaget.

Sjekk giroljen(Er 2 skruer på girkassen, en oppe og en nede, disse er for fylling/drenering av oljen)

Propellen kan slure, disse har en gummiforing som gjør at den "glipper" hvis du fks kommer borti et skjær, om denne er for slitt så "spinner" propellen når du får litt turtall, propellen skal dog snurre litt rundt.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Trådstarter
Den slurer, eller får luft. Det skjer ved brå svinger osv. Skjer med de fleste Er sånn på min nå hvis jeg har tiltet den litt høyt. Skjedde også sånn på min 5hk mercury.