Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 9537
Den siste tiden er det mer og mer å se av tråder som omhandler schizofreni og psykotiske episoder her på bruket. Det hadde vært veldig fint å få prøvd å samlet slike tråder sammen slik at folk for forståelse om hvordan sykdommen er å leve med, samtidig som de også blir informert om hvor variert denne sykdommen er fra person til person.

Den beste måten å forstå seg på schizofreni må vell være å bli fortalt om det rett fra kilden, som mye annet her i verden kan det være vanskelig å beskrive og forklare hvordan det er, men med hjelp fra andre schizofrene her på forumet håper jeg vi sammen kan lage en tråd hvor vi prøver å være åpnende om hvordan vi tenker, føler og opplever virkeligheten slik at vanlige folk kan få mer innsikt i sykdommen.

Om meg

Jeg er en gutt på 20 år som har vært paranoid schizofren i litt over 4 år. Jeg klarte selv å forstå at jeg var psykotisk men fikk hved hjelp av klinisk behandling vite at jeg var paranoid schizofren. Sykdommen er sannsynligvis blitt utløst av løsemiddelsniffing(idioti) og uvettig bruk av rusmidler, for det meste psykedeliske stoffer. Helt siden jeg forsto at jeg var syk har jeg prøvd å kartlegge virkeligheten min å prøve å komme til en fred med min indre forstyrrelse.

Alt jeg sier fra nå, kan bli uklart, fordi jeg går dypt inn i meg å sier akkurat det jeg tenker.

Det er viktig for meg å være i harmoni med kropp og sinn, men likevel graver hjernen min konstant opp galskap fra en veldig mørk kilde i sinnet mitt. Det er ikke en fysisk ting, det er en kreft i bevisstheten min som har mer kontroll over meg enn jeg har over den. Tenk at jeg, som en gang var en søt liten baby alltid har hatt potensialet til å bli en riv ruskende gal mann, det har vært inni meg hele livet, i underbevisstheten, bare ligget å vente på at jeg skal dra i de riktige snorene slik at det kan ta over hele livet mitt og dominere virkeligheten min. Er jeg den eneste? Eller har vi alle muligheten til å bli noe vi aldri trodde eksisterte? Det var en gang hvor jeg selv pleiet å le av gale folk, var det meg selv jeg lo av? Fordi jeg ble jo faktisk til det jeg lo av.

Livet er enkelt helt til du faller, de fleste kommer seg opp igjen, men noen av oss ligger igjen å lurer på om livet er vært å reise seg for. Jeg tror noen av oss er ment til å ikke ha et vanlig a4 liv slik som de fleste lever, men hvorfor? Hvorfor straffes vi med disse tunge byrdene? Er det noe større mening i det? Eller er det bare virkeligheten som skal få eksistensen til å virke som et skuespill slik at vi vil leve våre liv ut?

Jeg velger likevel et liv med sykdommen, å håper å dø av alderdom. Det var en jo faktisk en gang når jeg ikke var gal og fungerte slik som de fleste andre mennesker, å ikke tenkte disse tanker jeg nå skriver.

Symptomer

Jeg vil nå fortelle om de symptomene som er med på å skape MIN psykose, symptomene som former mitt liv. De blir vanskelig å forklare symptomene som et og et, siden de som regel sklir veldig mye inn i hverandre og former seg sammen til en psykose.

Paranoia: Bussen, toget, trikken, byen, skogen, skolen, jobben, senga..... Spiller ingen rolle paranoiaen er der uansett, det trenger ikke en gang være levende individer til stede for at jeg skal oppleve paranoia. Det kommer i form av forfølgelse, mord, svindel, utnyttelse, trakkasering, mobbing.... En ubehagelig følelse av at noen eller noe alltid er ute etter deg, det er ingen steder å gjemme seg å ingen måter å håndtere det på. Intensiteten varierer selvfølgelig mye på hvor du er, men ubehaget er alltid tilstedeværende.

Vrangforestillinger: La oss starte med den første og ikke minst største, verden er ikke virkelig. Dette er vell den første jeg fikk, å den er heller ikke uvanlig blant andre schizofrene. Følelsen av at alt alltid er uvirkelig, selve tanken av at det du sanser og tenker faktisk ikke er virkelig. Her er du helt alene, du utgjør din egen virkelighet, å derfor er det du som vet best hva som er virkelig eller ikke. Jeg opplever verken hallusinasjoner eller hørselsbedrag så min tvil på virkeligheten kommer ikke på grunn av at jeg ikke er i kontakt med denne(altså jorda og oss som lever her) verden. Tvilet mitt er rett og slett at ikke bare denne virkeligheten er uekte, men at absolutt alt jeg har opplevd/opplever/eller kommer til å oppleve er uekte. Virkeligheten, drømmeverden og de verdenene hvor du er påvirket av rusmidler, alt er uvirkelig, jeg tror ikke på noe av det. Men selv om dette er hva det sykdommen forteller meg er uvirkelig så er det jo egentlig virkelig, for dette opplever jeg jo, å alt man selv opplever er jo virkelig så lenge det er virkelig for deg selv. Alt i alt er vell dette en slags dobbel vrangforestilling, siden jeg tror det er både virkelig å uvirkelig. Så jeg har vanskeligheter med å forstå hva som er virkelig.

Vrangforestillinger: Jeg tror jeg blir kontrollert av en ekstrem kraft. Denne vrangforestillingen kan dere jo se at jeg besitter bare ved å lese hva jeg har skrivd lenger opp.

Vrangforestillinger: Få masse penger ut av det blå. Jeg tror altså at en gang i livet skal jeg bli tilgitt en veldig stor sum penger(milliarder) som jeg skal bruke til gode gjerninger. Mens jeg venter på at dette skal skje sparer jeg opp mine egne penger som jeg har tenkt til å bruke på samme formål.

Vrangforestillinger: Jeg er universet og universet er meg. Jeg tror meg og universet er et, å kommer alltid til å være det. En gang iblant får jeg psykose anfall, å det er hva jeg liker å tro er universet som inntar min menneskelig kropp å utstråler all sin galskap. Disse anfallene er totalt grusomme, å det føltes ut som om satan skulle personlig voldtatt bevisstheten(sjelen?) min. I denne tilstand er jeg ikke noe kontroll over kroppen min, å jeg vet verken hvem eller hva jeg er. Disse anfallene forekommer svært sjeldent.

Telepati(vrangforestilling?) Hva jeg liker å tro er et universalt språk som alle har potensialet til å lære viss de blir gale/forandret? Språket prates ved å sende tanker til hverandre istedenfor å bruke sansene. Det blir vell en slags live kringkastning i hodene til individene som prater språket. Du trenger ikke være menneske for å kunne språket. Det virker som tankene sendes mye bedre fra individ til individ viss du får øyekontakt.

Megalomani: Troen om at jeg er utvalgt av universet for å gjøre store gode ting på jorda. Dette symptomet har jeg også lest at andre med schizofreni har, du har vell sikkert hørt om folk som er innlagt på Blakkstad fordi de tror de er Jesus å slikt, med andre ord så er dette noe i samma gata som jeg har, bortsett fra at jeg ikke tror jeg er Jesus.

Tvangstanker/handlinger: Dette hadde jeg før jeg ble schizofren, men ble betydelig værre når jeg ble syk. Eksempler som: Vaske henna ofte, slå av å på lyse før jeg legger meg, dra ut og inn dører for å sjekke at de er låst. Gidder ikke ramse opp alt siden det er så mye, veldig mye av det er snålt.

Egentlig så er jo alle symptomene på en måte alt vrangforestillinger, men velger å kategorisere dem litt forskjellig så det kan være enklere å forstå.

Selvinnsikt, medisiner og klinisk hjelp: Jeg tenker mye rart, men velger å ha en fot på jorda, jeg avskriver meg ikke fra samfunnet, jeg tar medisiner som stabiliserer og som gjør meg bedre, velger å gå på jobb, prøver å være så sosial jeg kan være. Jeg gjør alt dette, så jeg selv tar valget om at jeg i det minste kan prøve så godt jeg kan å være frisk.

Medisiner kan være en viktig del av behandling, å jeg synes det er dumt at mange av de jeg leser om på forumet her avskriver medisiner før de har gitt det en real sjanse, å istedenfor velger å røyke hasj å proppe i seg psykedeliske stoffer selv om de vet at de har psykiske problemer. Dette er vrangforestillinger dere har, som jeg selv har hatt, jeg brukte selv masse psykedelika mens jeg var syk, å ble bare enda værre enn det jeg allerede var, å tro at psykologer er den store stygge ulven som vill fore deg med medisiner er bare et image de har fått av folk som dere og meg uten at vi ikke en gang har gitt dem en sjanse. At psykedeliske stoffer kan ha bra påvirkning på schizofreni er ikke å se bortifra men inntill den tid at det har blitt forsket mere på er så anti-psykotika bedre medisiner med mye mer research bak seg.. Å få en klinisk evaluering er ingen dum ting viss du er psykisk syk, å de tvinger deg heller ikke til å ta medisiner, det er et valg du må ta selv.

Jeg lar dette blir for nå, har ikke noe mer på tankene. Jeg vet det er flere schizofrene her på forumet, så vær så grei å hjelp meg med å forklare hvordan diagnosen er til de som måtte ønske å lære seg, for det er noe jeg aldri kommer til å klare alene.


Jeg vet at dette er vitenskap og forsknings underforumet å at dere ikke vill høre om ville teorier, fantasier og konspirasjoner, men dette er rett og slett hvordan mange av oss er, å viss dere har interesse av å vite om hvordan vi har det må dere hører vår fulle galskap i aksjon. Den beste måten spør du meg, å vise dere hvordan schizofreni er!
Et virkelig godt skrevet innlegg som fortjener sine kvalitetspoeng.

Selv blir jeg noe nervøs og begynner tenke mye når jeg leser gjennom flere av de symptomene du refererer til, for jeg kjenner meg igjen - og har ingen diagnose. Jeg vet ikke hvor grensene går fra det normale til den diagnosen du har fått, men jeg vet at jeg ikke har vansker med å skildre realitet fra fantasi.

Fra jeg var liten gutt har jeg vært tildels plaget av tvangstanker og ekstrem tankegang; ting jeg bare må gjøre, og det ritkig, før jeg gjør noe annet, eller hva og hvor mye jeg tenker når jeg først har begynt å tenke litt - det er sikkert normalt, men jeg kan ikke forklare det noe bedre enn at du gir meg mer å tenke på her.

Vet ikke om du refererer til personlige erfaringer når du skriver mord, vold, mobbing, etc., men jeg har selv vært veldig plaget i ung alder, og har selvfølgelig fått mine preg fra dette; det å gå alene i møte mot 2 eller flere gutter har alltid vært vanskelig for meg, men det har selvfølgelig blitt bedre med årene som har gått og etterhvert som jeg har konfrontert mine frykter istedenfor å unngå dem; e.g. gå en annen vei. Vet ikke hvor mye dette har påvirket meg for at jeg er / har blitt den jeg er i dag, men selv om at jeg føler meg ferdig med den tiden vil det alltid være noe i meg som vet hvordan det føltes den gang.

Jeg skal ikke ta over denne debatten og endre temaet, men jeg vil takke for et godt innlegg og noe mer å tenke på i min allerede så tankefulle hverdag.

Lykke til uansett - forstår at dette ikke kan være lett.
Bra iniativ, og informativ tråd!
Har sett det har vært en del slike tråder om psykiske sykdommer og schizofreni, så det er absolutt OK å få samlet de.

Er schizofreni permanent? Kan man få en svakere grad av sykdommen eller er det ett nivå?
Veldig interessant lesestoff. Noen skrivefeil her og der, men merket dem såvidt.
Veldig bra at du lagde en samlet tråd så slipper vi "schizofreni ditt og datt".
Veldig bra tråd!

Syntes bare det er litt skummelt at jeg kjenner meg igjen i mange av dine "symptomer" etter at jeg selv tok psycadelica for første gang. men jeg så det mer som en slags "åpenbaring" eller at jeg ble "gjenfødt" eller noe, altså fikk en slags bedre generell oppfattelse på hvordan verden faktisk fungerer osv. Er det en tvangstanke eller? Kan det være jeg er mer utsatt enn andre?

vill også legge til at jeg har tatt psycedelica en del ganger etterpå og ikke fått noen form for forverring av dette...

edit: ville bare si kvalitetspoeng til deg fra meg!
Sist endret av schkmenebene; 4. juli 2011 kl. 16:25.
Veldig bra innlegg twisted shroom! Det var på tide med en egen tråd om schizofreni hvor man kan lære mer om tilstanden og hvordan de som sliter med det tenker. KP!

Sitat av waf Vis innlegg
Selv blir jeg noe nervøs og begynner tenke mye når jeg leser gjennom flere av de symptomene du refererer til, for jeg kjenner meg igjen - og har ingen diagnose. Jeg vet ikke hvor grensene går fra det normale til den diagnosen du har fått, men jeg vet at jeg ikke har vansker med å skildre realitet fra fantasi.

Fra jeg var liten gutt har jeg vært tildels plaget av tvangstanker og ekstrem tankegang; ting jeg bare må gjøre, og det ritkig, før jeg gjør noe annet, eller hva og hvor mye jeg tenker når jeg først har begynt å tenke litt - det er sikkert normalt, men jeg kan ikke forklare det noe bedre enn at du gir meg mer å tenke på her.
Vis hele sitatet...
Da er vi to. Leser jeg om dette ser jeg egentltig at jeg alltid har hatt syptomer på schizofreni, men kan ikke si jeg føler meg syk heller. Er bare den jeg alltid har vært og er veldig fornøyd med det. Men jeg vet det at hvis man er en person som fort begynner å gruble og tenke på at man kanskje har symptomer på f.eks schizofreni da, så kan man nærmest lure seg selv til å tro at man er schizofren. Man får dermed mere og mere angst rundt det og kan få det temmelig ubehagelig, selv om man egentlig er "normal" og er den man alltid har vært. Men det å få vrangforestillinger og tro ting som egentlig ikke stemmer er vel igjen ett tegn på schizofreni... Hehe, ikke helt lett å bli klok på. Uansett utrolig hva slags kraft tanker kan ha.

Ett veldig vanlig tegn psykologer ser etter når det kommer til schizofreni er om man klarer å se selv hva som er vrangforestillinger og ikke. Klarer man å forstå hva som er ens egen fantasi blir det sett på som ett svært friskt tegn

Ellers må jeg si jeg er glad jeg har funnet forumer som dette hvor det står såpass mye interesannt. Dette er en tråd det absolutt skal følges med på.
jeg er selv schizofren og hører stemmer så og si konstant, de kan komme ut av pc, de kan komme ut av dyr, ut av mennesker, tvn og til og med vannmaskinen her, begynner å bli rimelig lei! hender jeg ser syner også, skikkelser med vinger og sånt.
Har nesten gitt opp hopet om å bli frisk, noe som er utrolig kjedelig, for jeg blir plaget en del, men blir heldigvis ikke plaget på langt nær så mye som andre tror jeg, de fleste stemmene er snille, men som sakt så kan noen være ekkle.

Har vært plaget med dette i 2 år og er nå innlakt på et sted som heter bergfløtt! interessant og høre andre sine historeier om sykdommen sin!

Har også føt det samme som deg, at jeg har en stor oppgave i verden! og har oppfattet det slik at mange greier åp komunisere med telepati, ser at du skriver noe om det, greier du det?
Sist endret av Awareness; 4. juli 2011 kl. 16:38.
Sitat av zevz Vis innlegg
jeg er selv schizofren og hører stemmer så og si konstant, de kan komme ut av pc, de kan komme ut av dyr, ut av mennesker, tvn og til og med vannmaskinen her, begynner å bli rimelig lei! hender jeg ser syner også, skikkelser med vinger og sånt.
Har nesten gitt opp hopet om å bli frisk, noe som er utrolig kjedelig, for jeg blir plaget en del, men blir heldigvis ikke plaget på langt nær så mye som andre tror jeg, de fleste stemmene er snille, men som sakt så kan noen være ekkle.

Har vært plaget med dette i 2 år og er nå innlakt på et sted som heter bergfløtt! interessant og høre andre sine historeier om sykdommen sin!

Har også føt det samme som deg, at jeg har en stor oppgave i verden! og har oppfattet det slik at mange greier åp komunisere med telepati, ser at du skriver noe om det, greier du det?
Vis hele sitatet...
Noen ganger bare prøvd å gi blanke faen?(i tingene som snakker/skygger osv.)
det er ganske vanskelig og bare gi faen, så da prøver jeg heller og gjøre det beste ut av det!

Må si jeg har lært en hel haug av nye ting etter at jeg ble schizofren, og det er jo litt positivt med det.
Sist endret av Awareness; 4. juli 2011 kl. 17:26.
Er ikke shizo men har DP (depersonalisering) å det holder i lange baner Men som en liten humør-booster så kan jeg si at jeg har lest at det forventes at det kommer en kur i 2013 til shizofreni Kilde -> http://www.ehow.com/about_5323428_sc...reatments.html

Mange andre kilder å just google it
Føles nesten som om det er litt vel mange som mener de er schizo her på freak.no. Er nesten som en kjedereaksjon blandt barn.

Ifølge linken til ildronz er 100.000 personer i USA schizofrene og 51 millioner world wide. At da nesten halve freak er schizo blir litt merkelig.

Jeg tror de aller aller fleste ("normale" og ikke "normale") har sett skikkelser og hørt stemmer i hodet samt hatt tvangstanker/forestillinger (disse "jeg blir millionær på dagen en gang i fremtiden"-tankene har vel stort sett hele norges befolkning hatt), nerver og det som er fra tid til annen. Det er ikke dermed sagt at du er schizofren.

Vi lever i et samfunn med ufattelig mye skremselspropaganda og annet dritt, dessverre.
Sitat av Simplicity Vis innlegg
Føles nesten som om det er litt vel mange som mener de er schizo her på freak.no. Er nesten som en kjedereaksjon blandt barn.

Ifølge linken til ildronz er 100.000 personer i USA schizofrene og 51 millioner world wide. At da nesten halve freak er schizo blir litt merkelig.
Vis hele sitatet...
Ifølge nimh.nih.gov har 1,1% Schizofreni. freak.no har 57545 medlemmer. Om enprosenten gjelder likt for freak.no som for USA er det sannsynlig at rundt 633 medlemmer har schizofreni. Med dette tallet i bakhodet synes jeg ikke vi har sett noe rush.
Dette hørtes SYKT ut... geddit? xD

Fra spøk til revolver, hvordan finner man ut at man har f.eks en ekstra personlighet?
Det virker for sykt til at jeg klarer å se for meg hvordan det er å ha sykdommen..
Sitat av olaPola Vis innlegg
Dette hørtes SYKT ut... geddit? xD

Fra spøk til revolver, hvordan finner man ut at man har f.eks en ekstra personlighet?
Det virker for sykt til at jeg klarer å se for meg hvordan det er å ha sykdommen..
Vis hele sitatet...
Som sagt over så har schizofreni overhodet ingenting å gjøre med det å ha en ekstra personlighet.
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Som sagt over så har schizofreni overhodet ingenting å gjøre med det å ha en ekstra personlighet.
Vis hele sitatet...
Men en stemme i hodet/en trang til å tro at man er f.eks Jesus, som nevnt i første post, hvor kommer tankene fra hvis man ikke har flere personligheter?
Sitat av olaPola Vis innlegg
Men en stemme i hodet/en trang til å tro at man er f.eks Jesus, som nevnt i første post, hvor kommer tankene fra hvis man ikke har flere personligheter?
Vis hele sitatet...
Hvor kommer tankene du har nå fra? De kommer fra den personligheten du har nå.

Hvor kommer fra schizofrene vrangforestillinger fra? De kommer fra den personligheten vedkommende har nå.

Alle personligheter, også friske, inneholder en hel masse selvmotsigelser. Det betyr ikke at man har to personligheter. Dessuten trenger ikke vrangforestillinger å være selvmotsigende, snarere tvert imot er de gjerne logisk oppbygd i forhold til seg selv (bare ikke i forhold til virkeligheten), ellers ville jo ikke vedkommende gått fem på...
Sist endret av Kråkelefse; 4. juli 2011 kl. 22:48.
Paranoid schizofreni kan være en jævlig sykdom.

I dårlige/psykotiske perioder:
Isolasjon, stemmer i hodet, synsbedrag, endring av smak, lite søvn, humørsvingninger til tusen, dårlig hygiene, går alltid i mye klær (som vinterjakke, etc) selv på de varmeste sommerdager, miste all form for økonomisk sans, alvorlige vrangforestillinger som at naboen tjuvleser posten/telefonen er avlyttet/medisiner som legen gir ut er forgiftet osv, sitte i et stille rom for så og plutselig begynne å le av det stemmene i hodet sier.

Dette er bare noen av symptomene jeg kan komme på i farten. Jeg har ikke sykdommen selv, men et familiemedlem har.

De fleste kommer til seg selv etter en psykotisk periode, og opplever ikke disse symptomene annet i de dårlige periodene, som det kan være flere år i mellom. Mens andre har nærmeste en kronisk psykose og opplever dette hele tiden.
Enkelte skjønner ikke selv at de er syke. Og hvis man konfrontere dem med det, er det vi som er syke og ikke dem, ifølge dem selv.

Jeg kan ikke engang prøve å forestille meg hvilken påkjenning denne sykdommen må være for både kroppen og hodet for folk som har denne sykdommen.
Angående dine vrangforestillinger, så kan jeg ha en muligens teori på hvorfor du tenker som du gjør, også hvorfor du tror du er en utvalgt person.

Det hele kan muligens stamme fra samfunnet vi lever i. Samfunnet er det eneste som skiller oss fra dyrene. Uten et samfunn hadde både du og jeg gått til angrep og plyndret det vi kunne plyndret, uten å tenke over handlingene eller konsekvenser. Samvittighet er noe som blir programmert inn fra man er et lite barn; Det høres litt drøyt ut, men det virker utrolig logisk når man tenker over hvordan barnehagetantene reagerte på ting du gjorde i barnehagen. Et eksempel: når du slo en medelev eller lignende, da var tantene der til å reagere på handlingen, så man skulle få en dårlig samvittighet. Samvittighet er det eneste som hindrer deg fra å stjele biler, plyndre hjem og rane gamle damer.

"Jeg kan jo ikke stjele den bilen, tenk på hva som kommer til å skje med meg?"
"Jeg kan ikke rane den gamle damen, tenk på hva som kommer til å skje med henne!"

Et samfunn er kun et hav av lover og normer som bestemmer hvordan vi skal fungere i det daglige liv blant andre personer. Det hele er menneskeskapt, og kan derfor anses å være 'unaturlig'.

Dette kan forbindes med en person som lider av vrangforestillinger, det kan være så simpelt som at personen faktisk ikke har troen på et samfunn. Derfor kan man oppleve tvil på hva som er ekte, og hva som ikke er ekte. Man er utrolig paranoid til visse ting, fordi i ditt hode (uten at du er klar over det), så er det en kjemisk ubalanse som ikke klarer å bygge tillit til ting som personer uten en vrangforestilling fint klarer (f.eks tog, biler, andre folk, osv). Derfor opplever man paranoide tanker.

Jeg har opplevd paranoia før, det skjedde når jeg gikk hjem fra en venn, det var mørkt og jeg hørte på Metallica - Frayed ends of sanity (som handler om schizofreni). Det var en utrolig ubehagelig følelse, samtidig som det var spennende. Jeg hadde følelsen av at hver busk så var det en person som gjemte seg, som var klar til å hoppe på meg. Sansene var skjerpet, og jeg endte opp med å skru av musikken, kun fordi jeg kunne høre så utrolig mye rundt meg. Tanker om at det var noen som kom til å slå meg med et balltre bakfra strømmet inn, og jeg gikk med svette og hjertebank hele veien hjem.

Når jeg kom hjem måtte jeg ta meg sammen. Jeg forstod at alt skjedde i mitt eget hode, og det er bare jeg som hadde et lite dilemma ute i naturen. Jeg hadde ingen hallusinasjoner, heller ikke synsbedrag om at det faktisk var noe der. Kun en indre frykt, en frykt som jeg ikke kunne temme. Det hele var skummelt, men utrolig spennende. Muligens på grunn av min fascinasjon av hvordan hodet faktisk fungerer.

Om man ser på dyr, så er sansene skjerpet døgnet rundt. De ser seg om og tar vare på seg selv hele tiden. Alt som skaper en lyd er nok til å skremme dyret til å løpe så fort det klarer, vekk fra stedet. Kanskje det er dette som er saken med paranoia? Kanskje det er instinkter som har blitt begravet under oppvekst, som sniker seg frem igjen i en alder av 20 og opp?

Dette er kun spekulasjoner, og jeg har ingen håndfaste bevis å vise til.
KP til deg twisted shroom. Jeg er også paranoid schizofren=) halelluja....hehehehehe. tre ting som er vitenskapelig bevist om schizofreni.

* Det er funnet uvanlig høy dopaminaktivitet i det mesolimbiske området av hjernen hos mennesker med schizofreni.
* Schizofrene har i gjennomsnitt færre serotonin 2A-reseptorer enn en friske mennesker.
* Rusmidler som stimulerer dopamin og serotonin nivået kan forverre tilstanden til schizofrene.
* Schizofrene mennesker er veldig oppttat av religion og politik.

Tar dere for mye lightergass og formfett i ungdoms årenene da blir dere Hemen nr2
* Schizofrene mennesker er veldig oppttat av religion og politik.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er de det?
Det lurer jeg på.

Tror ikke jeg har schizofreni, selv om jeg er kanskje har ett annet perspektiv enn de fleste har angående mange saker. :P
Sist endret av sneipen; 5. juli 2011 kl. 18:41.
Vil bare si jeg frykter at slike poster i noen tilfeller kan forverre, eller faktisk promotere (utløse) schizofreni hos mennesker som i utgangspunktet ikke ville fått det foruten. Derfor vil jeg påminne om at selv de mentalt "friskeste" kan kjenne seg igjen i disse symptomene uten å være schizofrene, og at det er helt normalt å noen ganger stille spørsmålstegn ved om verden er virkelig eller ei. Dette anser jeg faktisk som veldig viktig... (Ikke misforstå, jeg synes det både er interessant og fascinerende å lese om, men en skal være forsiktig med å være påståelige og si at har du de og de symptomene så er du schizofren - jeg tror ikke noen ønsker å være ansvarlig for de potensielle konsekvensene). Så, til alle dere som begynner å reflektere over eget sinn og mentale tilstand etter å ha lest slike tråder - ta det med ro, det er faktisk helt normalt og det trenger ikke å bety at du er schizofren.
Har dere en familiehistorie med schizofreni?
Vil bare si jeg frykter at slike poster i noen tilfeller kan forverre, eller faktisk promotere (utløse) schizofreni hos mennesker som i utgangspunktet ikke ville fått det foruten.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt uenig. Har du i det hele tatt lest noe som helst om årsakene til schizofreni?
Hei.
Jeg har en mistanke om at min rusbelastede søster kan lide av schizofreni.
Uten at noen her er utdannede eksperter kan noen si seg enig i mine minstanker på grunnlag av følgende punkter?:

* Hun har stemmer i hodet sitt som lager tanker som skal lage forvirring for henne
* Hun tror at hun er utvalgt av Ghadaffi, han er ute etter å drepe henne.
* Hun tror at hun har en "link" med ekskjæresten, der kjæresten prøver å drepe henne via denne mentale "linken".
* Hun Tror at Grand Turismo er livsfarlig på grunn av de onde trådløse spillkontrollene, man kan visstnok "ta kontroll" over hjernen hennes hvis man spiller flere i lag hvis man er flink med elektronikk og snekring...
* Hun mener hun er utvalgt til å beskytte seg selv og familien sin av en større åndsmakt.
* Hun kan ikke se på TV fordi media prøver å bryte seg inn i hjernen hennes og sette inn stygge tanker.

Jeg tror kanskje at hun kan lide av en form for paranoid schizofreni som har blitt utløst av rusmisbruket hennes.
Hun bruker dop for å dempe tankene og følelsene, som jeg igjen tror bare utløser dette mer. En ond sirkel.
Noen som kanskje kan si seg enige?
Og, eventuelt hva gjør man framover for å få henne på utredning?
Sist endret av RandomiZed; 6. juli 2011 kl. 13:16.
Sitat av RandomiZed Vis innlegg
Hei.
Jeg har en mistanke om at min rusbelastede søster kan lide av schizofreni.
Uten at noen her er utdannede eksperter kan noen si seg enig i mine minstanker på grunnlag av følgende punkter?:

* Hun har stemmer i hodet sitt som lager tanker som skal lage forvirring for henne
* Hun tror at hun er utvalgt av Ghadaffi, han er ute etter å drepe henne.
* Hun tror at hun har en "link" med ekskjæresten, der kjæresten prøver å drepe henne via denne mentale "linken".
* Hun Tror at Grand Turismo er livsfarlig på grunn av de onde trådløse spillkontrollene, man kan visstnok "ta kontroll" over hjernen hennes hvis man spiller flere i lag hvis man er flink med elektronikk og snekring...
* Hun mener hun er utvalgt til å beskytte seg selv og familien sin av en større åndsmakt.
* Hun kan ikke se på TV fordi media prøver å bryte seg inn i hjernen hennes og sette inn stygge tanker.

Jeg tror kanskje at hun kan lide av en form for paranoid schizofreni som har blitt utløst av rusmisbruket hennes.
Hun bruker dop for å dempe tankene og følelsene, som jeg igjen tror bare utløser dette mer. En ond sirkel.
Noen som kanskje kan si seg enige?
Og, eventuelt hva gjør man framover for å få henne på utredning?
Vis hele sitatet...
Høres mer ut som paranoia mener jeg. Men jeg er heller ingen ekspert.
Sitat av Captain Obvious Vis innlegg
Høres mer ut som paranoia mener jeg. Men jeg er heller ingen ekspert.
Vis hele sitatet...
Jeg syns ikke det høres ut som bare paranoia, men jeg er heller ingen ekspert.

Randomized: Jeg tor du misstenker riktig angående at dette er en rusutløst psykose. Det var ihvertfall noen alvorlige vrangforestillinger du beskrev angående søstra di.
Å få til en utredning uten at hun selv vil det kommer til å være svært vanskelig, uten at hun blir lagt in på tvang. Å få noen lagt in på tvang er en prossess som krever at en lege sørger for at det skjer.
Det gjør ikke saken bedre at psykiatrien i Norge( hvertfall den jeg og min familie har vært borti) er helt rævva.


Vedkommende i vår familie var innlagt i over et år på tvang. Etter hvert ble det muligheter for permisjon fra instutisjonen i helgene. Da var avtalen at personen selv skulle dra tilbake når helgen var over. Denne avtalen ble brutt av pasienten mange ganger, og endte med at politiet kom på døra og kjørte vedkommende tilbake til instutisjonen når avtalen ikke ble overholdt.
Men de fortsatte å gi pasienten permisjon, og avtalene ble fremdeles brutt.
Uten noen informasjon fra psykiatrisk avdeling kommer h*n hjem helg etter helg. Hvilke planer vi andre i familien måtte ha i helgene brydde ikke psyk seg om. De sender hjem en psykotisk pasient uten å engang forhøre seg med familien, og risikerer at h*n kan bli hjemme alene for alt de vet.

Uansett, vedkommende er svært vanskelig med alle innenfor psykiatrien, og jeg tror de har en vanskelig oppgave med å få pasienten til å samarbeide.
Løsninga da, var å bare la pasienten få være hjemme etter at avtalen om tilbakereise til instutisjonen nok en gang ble brutt.
Så nå er alt ansvar overlatt til oss i familien, uten å engang ha fått så mye som en telefon fra psykiatrisk avdeling. Greit nok at vedkommende kanskje aldri blir frisk igjen, men jeg mener alikevel ikke at alt ansvar skal falle på familien for at de på psykiatrisk har gitt opp en pasient. En jævlig simpel løsning på et problem gjort av noen som har hatt en lang skolegang og som skal fremstå som proffesjonelle.
Sist endret av shitrich; 6. juli 2011 kl. 14:44.
Sitat av RandomiZed Vis innlegg
Hei.
Jeg har en mistanke om at min rusbelastede søster kan lide av schizofreni.
Uten at noen her er utdannede eksperter kan noen si seg enig i mine minstanker på grunnlag av følgende punkter?:

* Hun har stemmer i hodet sitt som lager tanker som skal lage forvirring for henne
* Hun tror at hun er utvalgt av Ghadaffi, han er ute etter å drepe henne.
* Hun tror at hun har en "link" med ekskjæresten, der kjæresten prøver å drepe henne via denne mentale "linken".
* Hun Tror at Grand Turismo er livsfarlig på grunn av de onde trådløse spillkontrollene, man kan visstnok "ta kontroll" over hjernen hennes hvis man spiller flere i lag hvis man er flink med elektronikk og snekring...
* Hun mener hun er utvalgt til å beskytte seg selv og familien sin av en større åndsmakt.
* Hun kan ikke se på TV fordi media prøver å bryte seg inn i hjernen hennes og sette inn stygge tanker.

Jeg tror kanskje at hun kan lide av en form for paranoid schizofreni som har blitt utløst av rusmisbruket hennes.
Hun bruker dop for å dempe tankene og følelsene, som jeg igjen tror bare utløser dette mer. En ond sirkel.
Noen som kanskje kan si seg enige?
Og, eventuelt hva gjør man framover for å få henne på utredning?
Vis hele sitatet...
Dette er kejnte symptomer på scitzofreni og skjenner meg igjen i noen av punktene, dra til psykologen med den gang!
Har søstera di flaks så er det bare midlertidig psykose.
Sitat av RandomiZed Vis innlegg
Hei.
Jeg har en mistanke om at min rusbelastede søster kan lide av schizofreni.
Uten at noen her er utdannede eksperter kan noen si seg enig i mine minstanker på grunnlag av følgende punkter?:

* Hun har stemmer i hodet sitt som lager tanker som skal lage forvirring for henne
* Hun tror at hun er utvalgt av Ghadaffi, han er ute etter å drepe henne.
* Hun tror at hun har en "link" med ekskjæresten, der kjæresten prøver å drepe henne via denne mentale "linken".
* Hun Tror at Grand Turismo er livsfarlig på grunn av de onde trådløse spillkontrollene, man kan visstnok "ta kontroll" over hjernen hennes hvis man spiller flere i lag hvis man er flink med elektronikk og snekring...
* Hun mener hun er utvalgt til å beskytte seg selv og familien sin av en større åndsmakt.
* Hun kan ikke se på TV fordi media prøver å bryte seg inn i hjernen hennes og sette inn stygge tanker.

Jeg tror kanskje at hun kan lide av en form for paranoid schizofreni som har blitt utløst av rusmisbruket hennes.
Hun bruker dop for å dempe tankene og følelsene, som jeg igjen tror bare utløser dette mer. En ond sirkel.
Noen som kanskje kan si seg enige?
Og, eventuelt hva gjør man framover for å få henne på utredning?
Vis hele sitatet...
Klassiske tegn på paranoid schizofreni dessverre. Du burde selvfølgelig prøve å få henne til å oppsøke hjelp selv, men hvis hun ikke er interessert i det, så vil jeg anbefale deg å ta kontakt med fastlegen hennes sammen med foreldrene deres og ta det derfra. Han kan vurdere om det er nødvendig med en innleggelse.

En del av problemet med lidelsen er at personen ofte ikke ser selv at han/hun er syk, noe som fører til ubehagelige situasjoner når man prøver å hjelpe. Jeg vil også anbefale deg å passe på deg selv her, det er en veldig stor belastning på pårørende med en psykisk syk person i familien, og det er ingen skam i å søke hjelp hos andre.
Sitat av Kristina Vis innlegg
Vil bare si jeg frykter at slike poster i noen tilfeller kan forverre, eller faktisk promotere (utløse) schizofreni hos mennesker som i utgangspunktet ikke ville fått det foruten. Derfor vil jeg påminne om at selv de mentalt "friskeste" kan kjenne seg igjen i disse symptomene uten å være schizofrene, og at det er helt normalt å noen ganger stille spørsmålstegn ved om verden er virkelig eller ei. Dette anser jeg faktisk som veldig viktig... (Ikke misforstå, jeg synes det både er interessant og fascinerende å lese om, men en skal være forsiktig med å være påståelige og si at har du de og de symptomene så er du schizofren - jeg tror ikke noen ønsker å være ansvarlig for de potensielle konsekvensene). Så, til alle dere som begynner å reflektere over eget sinn og mentale tilstand etter å ha lest slike tråder - ta det med ro, det er faktisk helt normalt og det trenger ikke å bety at du er schizofren.
Vis hele sitatet...

Jeg er enig i det meste du sier, men så vidt jeg vet kan man ikke tenke seg inn i schizofreni. Man kan derimot bli redd når man leser symptomer og utvikle angst for schizofreni, men angst ligger i en helt annen del av hjernen. Hvis jeg har forstått rett er det noe fysisk feil i hjernen til schizophrene som gjerne er medfødt, men man kan ikke tenke seg inn i dette.
Hei, iom denne tråden tenkte jeg å skyte inn et lite spørsmål. Litt off topic, pga at spørsmålet er relatert til psykose, med det er jo ikke så så langt unna schizofreni i tilstand..

For et halvår siden opplevde jeg en nabo som fikk psykose. Antagligvis var det en amfetaminpsykose grunnet enten norsk speed eller meth.
Det var en ganske voldsom opplevelse, og vedkommende styrtet ut av der h*n bor og niskrek som et hælvete så det hørtes utover halve byen, og måtte få hjelp av 'oss andre' i nærheten øyeblikkelig.
Halliser i massevis hørte vi h'n snakke om, vrangforestillinger generelt, ikke visste vedkommende tid og rom og sted.

Iom at jeg hørte vedkommende snakke med seg selv før 'det voldsomme' skjedde, så lurer jeg på hvordan kommer psykoser??
Er det gradvis eller et det *Pang* så slutter hjernen å fungere normalt??

Hvordan kommer man seg ut av den?? Er ekstern hjelp eneste mulighet da eller??
Psykoser kan jo være mangt forskjellig, men regnes det som svært alv psyk. lidelse??
Psykose er ikke en lidelse, men et symptom på en underliggende prosess. Man vet ikke helt hva det er som forårsaker det, men vi vet at det har en sammenheng med for mye dopamin i frontallappen. Derav antipsykotiske midler som er dopaminantagonister.

Det kan være flere årsaker til psykose, og overdreven amfetaminbruk spesielt knyttet til lite søvn, er en veldig vanlig årsak. I tilfeller som det vil det ofte være nok å få personen til å stoppe amfetaminbruken, gi en engangsdose av beroligende så de får sove og når de våkner da vil de som regel være ute av psykosen.

En psykose kommer som oftest ganske snikende på, den presenterer ofte med hallusinasjoner i det perifere synsfeltet, paranoia og auditoriske hallusinasjoner. Personen legger ofte ikke merke til at dette er unormalt før man er i fullblåst psykose, og da er grepet på virkeligheten totalt borte.
Sist endret av nordavind; 6. juli 2011 kl. 16:39.
Sitat av Kristina Vis innlegg
Vil bare si jeg frykter at slike poster i noen tilfeller kan forverre, eller faktisk promotere (utløse) schizofreni hos mennesker som i utgangspunktet ikke ville fått det foruten. Derfor vil jeg påminne om at selv de mentalt "friskeste" kan kjenne seg igjen i disse symptomene uten å være schizofrene, og at det er helt normalt å noen ganger stille spørsmålstegn ved om verden er virkelig eller ei. Dette anser jeg faktisk som veldig viktig... (Ikke misforstå, jeg synes det både er interessant og fascinerende å lese om, men en skal være forsiktig med å være påståelige og si at har du de og de symptomene så er du schizofren - jeg tror ikke noen ønsker å være ansvarlig for de potensielle konsekvensene). Så, til alle dere som begynner å reflektere over eget sinn og mentale tilstand etter å ha lest slike tråder - ta det med ro, det er faktisk helt normalt og det trenger ikke å bety at du er schizofren.
Vis hele sitatet...
Først vil jeg si til shroom at du har gitt et godt bidrag av deg selv her å det er mange som setter pris på andres innsyn i hva dette angår,det krever sitt å det respekterer jeg.

Kristina: Du sier det er både intr å fasinerende å lese om emnet eller hva mener du egentlig? uansett er dette å vise lite respekt til medmennesker som muligens har en tøffere, eller ofte over grensen krevende tilværelse enn deg,noe jeg ikke skal påstå selvfølgelig,men du må huske at dette er et forum for freaks,eller outsidere av ymse slag å alt hva det kan tolkes som, også for de som har diagnosen scizofren å dagens diagnoser som baserer seg på den psykotiske biten er ofte relatert til rusmidler, å som jeg har forstått er en god prosent-andel her mennesker som ruser seg eller har gjort det å mange har hatt utaddgående varige tilstander av mixa slag etter rusen egentlig sku være ikke-eksisterende! for min del så føles det som jeg ikke kommer meg ut av "trippen" ofte iallefall..,mange har en psykisk historie,om ikke diagnose, utenom det mange andre mennesker har som kan oppleve "normale" forbigående nedturer eller utbrenthet som dem kaller det å reiser seg ifra det uten varige eller nevneverdige meen, mens de som har denne diagnosen kan bli værende i en tilstand som forverrer seg å forandrer dems eksistens på en måte som er sjelelig tappende til tider, å som 90% eller mindre (sjekk wiki selv) av norges befolkning ikke opplever å som ansees som en diagnose javntført med ribiks-kube x10 etter hva jeg har hørt ifra noen behandlere, så søkes det normalt alternative plattformer som dette for å uttrykke seg å som jeg mener i mange situasjoner kan hjelpe andre med samme diagnose som velger å bestige det fremfor å la det fortære den det gjelder,alle sine teknikker å jeg håper jo ingen vil falle helt inn i ting som blir beskrevet i slike tråder som du sier, men vil fortsatt be deg respektere de som føler at dette gir en viss mening for de.
Emne tiltaler deg som du sier, til tross for at du er redd det kan virke utløsende,om man er noenlunde oppegående å har litt innsikt så kan man gjøre mye her selv for å hjelpe nettopp seg selv å andre forhåpentlig,å det er nok budskapet til trådstarter regner jeg med,råder deg til å bli kjent med sykdommen om det faktisk intresserer deg som du nevner så vil du etterhvert se at det er en viss positiv utvidelse som jeg kaller det, og ofte utvikler den enkeltes egentlige personlighet i positve rettninger,for de som fortsatt har et bein innenfor sammen med dere andre selv om jeg ikke kan si det oppveier heller,som du skjønner så flyger det i alle rettninger her til tider men det er mange måter å overkomme mye av det på i den grad man kan det så man nettopp kan bli som gjennomsnittet,så nærme som mulig isåfall

Ser forresten nå at du er en 20 år gammel psykologi student kristina,første som slo meg når jeg begynte å lese ditt bidrag lengre opp her var utfordring,merkelig. men jeg velger å følge det å ta det "offentlig" med deg her inne! vil uansett be deg om å følge en annen taktikk,enn å prøve å gjøre deg god på deler av faget ifra den vinkelen du presenterer. Om du er psykolgi student da,men siden det står på profilen din så velger jeg å tro at psykologi interesserer deg over snittet som mange andre.

Sitat av nordavind Vis innlegg
Psykose er ikke en lidelse, men et symptom på en underliggende prosess. Man vet ikke helt hva det er som forårsaker det, men vi vet at det har en sammenheng med for mye dopamin i frontallappen. Derav antipsykotiske midler som er dopaminantagonister.

Det kan være flere årsaker til psykose, og overdreven amfetaminbruk spesielt knyttet til lite søvn, er en veldig vanlig årsak. I tilfeller som det vil det ofte være nok å få personen til å stoppe amfetaminbruken, gi en engangsdose av beroligende så de får sove og når de våkner da vil de som regel være ute av psykosen.

En psykose kommer som oftest ganske snikende på, den presenterer ofte med hallusinasjoner i det perifere synsfeltet, paranoia og auditoriske hallusinasjoner. Personen legger ofte ikke merke til at dette er unormalt før man er i fullblåst psykose, og da er grepet på virkeligheten totalt borte.
Vis hele sitatet...
En psykose er en tilstand som du sier å beskrives i ord av kyndige som for mye dopamin bare,kan si enkelt at dopamin utskilleleser går for fort imellom reseptorene i knollen som gjør at de jobber på overtid å blir stressa samtidig som hastigheten på serotonin å varierer i lag, så da blir det bare masse rare tilstander der ute i samfunnet å mange mennesker vet ikke engang at de har en psykose å syntes alt er normalt,dette skjer med, å uten rusmissbruk, med stresses frem av rusmidler,reseptorer går varme på et sett å utskiller bistoffer av overladningen av dopamin som igjen fører til en tilstand som kalles psykose som fundamentet i tilstanden er varierende siden hver enkelt har sin greie,du finner ikke et ord som er synonymt med schizofreni,det kommer helt ann på hva ytre påvirkninger som skole,miljø,venner, hva du får ut oppveksten å genetikken om det er historie av enten alvorlig psykdom,det er ingen definisjon på enten eller som gir et svar,men det hele koker ned til variasjoner av utløsningsfaktører å hvordan det velges å tolke,hva skal jeg si..KOMPLEXT,alt forgrener seg. alt former hvert enkelt individ på sin unike personlige komplekse måte, miljø å oppgragelse,opplevelser som knytter seg rundt det å leve livet ifra sneip til voksen rett å slett,inntrykk å videre bearbeidelse å utfallet av den bearbeidelsen igjen osv dypere osv dypere osv! å alle de forskjellige komplekse hodene der ute som opplever sin unike verden har igjen hver sin måte å tolke å ta innover seg disse faktorene.

En ting er sikkert,å det er at ingen behandlere i hele verden klarer å forstå schizo, med mindre du er er heldig å komme over en som har vært det eller er det selv eller hvordan personen velger å erklære seg selv,den enkeltes behandler har en egen unik personlighet å,hvordan vet du hva den personen tenker,hva vet du om dems opplevelse av det hele som kalles eksistens?
Sier ikke at behandlerene å er psyke hele gjengen,men vi er alle utstyrt med noe forskjellig ifra alle andre.

For min del så kom sykdommen varierende av å på, var ikke bang!! nå er jeg schizo,den kommer snikende å du må selv være utstyrt med en god porsjon selvinnsikt å nysgjerrighet for å ikke bli carryed away eller hvordan det skrives
Sist endret av Skade-skutt; 6. juli 2011 kl. 22:04.
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Jeg er helt uenig. Har du i det hele tatt lest noe som helst om årsakene til schizofreni?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg studerer psykologi og har lest omfattende pensumlitteratur om schizofreni. Jeg har også vært borti mennesker med ulike psykotiske diagnoser i forbindelse med sommerjobber. Jeg sier ikke at disse trådene bør unngås, det var ment some en påminnelse til de som begynner å bekymre seg for seg selv og egne mentale tilstand etter å ha lest tråder som dette. For dèt trenger ikke å være unormalt, og slett ingen nødvendig eller avgjørende indikasjon på schizofreni.
Har man nok av symptomene over en gitt tid pluss en del andre tilstander,eller tilleggs symptomer så er det uansett grunn til bekymring å vedkommende bør søke hjelp. Ta deg en bolle å revurder innfallsvinkelen din.
Sitat av Skade-skutt Vis innlegg
Har man nok av symptomene over en gitt tid pluss en del andre tilstander,eller tilleggs symptomer så er det uansett grunn til bekymring å vedkommende bør søke hjelp.
Vis hele sitatet...
Selvsagt, men det påstås jo heller ikke noe annet. Akkurat som med psykopati er flere av symptomene for schizofreni helt vanlig å oppleve selv om man ikke er syk. Derfor er det ingen grunn til bekymring selv om man har opplevd noen av disse symptomene selv. Først når de er mange, relativt sterke og vedvarende er det grunn til bekymring. Med andre ord, man trenger ikke å løpe til psykologen fordi man til tider har stilt seg spørsmål om hva som er virkelig og ikke. Dette er informasjon som er fornuftig å dele når man ser en strøm av brukere som sier de kjenner seg igjen av enkelte av symptomene, men ikke før nå har vurdert om de er schizofrene.
[quote=nordavind;2162691]Det kan være flere årsaker til psykose, og overdreven amfetaminbruk spesielt knyttet til lite søvn, er en veldig vanlig årsak.QUOTE]

Bare som et lite pirk på et ellers bra innlegg. Det er ikke amfbruken men selve søvndeprevasjonen som følge av det, som i et slikt isolert tilefellet vil være utløsende.
Sitat av Provo Vis innlegg
Selvsagt, men det påstås jo heller ikke noe annet. Akkurat som med psykopati er flere av symptomene for schizofreni helt vanlig å oppleve selv om man ikke er syk. Derfor er det ingen grunn til bekymring selv om man har opplevd noen av disse symptomene selv. Først når de er mange, relativt sterke og vedvarende er det grunn til bekymring. Med andre ord, man trenger ikke å løpe til psykologen fordi man til tider har stilt seg spørsmål om hva som er virkelig og ikke. Dette er informasjon som er fornuftig å dele når man ser en strøm av brukere som sier de kjenner seg igjen av enkelte av symptomene, men ikke før nå har vurdert om de er schizofrene.
Vis hele sitatet...
Det var en respons på kristinas innlegg om at andre kan få en utløst schizofren tilsand av å lese dette,å jo jeg vil si at man bør oppsøke en kyndig samtalepartner om man ofte stiller seg spørsmål om "er dette virkelig?" Da er den enkelte allerede i tvil mener jeg!
Dette blir en vanskelig tråd å moderere, siden det fort fører til at folk ber om diagnosehjelp og lignende, noe som er sterkt uønsket her på forumet.