Sitat av
Deezire
Det varierer, hadde du gått tilbake til butikken og levert den inn som DOA* ville trolig butikken gitt deg mulighet til å bytte enhet, men nå er det gått såpass lang tid at butikken ikke kan støtte seg på DOA-ordninger fra produsenten. Nå er du over i fasen hvor det er vanlig reklamasjonsrett som gjelder, det vil si at det må påvises samme feil tre ganger for at du skal kunne heve kjøpet. Hvis det er forskjellig feil må den kunne påvises fire ganger.
Dette er feil.
1. DOA ordninger unntar ikke butikken fra forbrukerkjøpsloven, slik at det første byttet av enhet vil regnes som første reparasjonsforsøk. §29 sidestiller retting og omlevering. DOA er etter loven å anse som en garantiordning, men denne kan kun utvide rettighetene dine. Slik DOA praktiseres tilsier den stort sett at tingen byttes uten vurdering av verksted. Du står dermed også sterkere i forhold til selgers siste reparasjonsforsøk, da det er han som må kunne bevise at det er forskjellige feil.
2. Forbrukerkjøpsloven fastslår at tredje gang samme feil oppstår kan du kreve heving av kjøpet (§30). Hvis det er forskjellige feil kan selger i teorien reparere tingen så mange ganger han vil. Dog vil det kunne komme til anvendelse normale avtalerettslige vurderinger med tanke på om man har fått det produktet man forventet, men her kjenner jeg ikke til konkrete retningslinjer for når man på generelt grunnlag kan heve kjøpet.
Sitat av
Deezire
Hvis telefonen enda er i bra stand så kan du jo høre med butikken om de kan løse det enkelt ved å ta den i retur og la deg bytte til en annen modell. LG er notorisk kjent for å lage dårlige mobiler, det er spesielt mye galt med software som kommer ut fra LG.
Dette er en heving av kjøpet. Det er mulig å spørre butikken, men ved prisforskjell vil de kunne kreve mellomlegget. Butikken har uansett rett til å forsøke å reparere telefonen to ganger (første gang var DOA-byttet), etter dette kan du kreve å få hevet kjøpet og få pengene tilbake. Da kjøper du akkurat det du vil etterpå...
Sitat av
Deezire
(DOA, eller Dead On Arrival er en garanti de fleste produsenter gir til forhandlere slik at "døde enheter" kan swappes i ny enhet i butikken uten at kunden må vente 2-4 uker på service. Hvor lenge man har DOA varierer, men det er vanlig å ligge på mellom 9 og 14 dager. Apple er en av få produsenter som IKKE har en ordning for DOA.)
Apple har også en ordning for DOA, men på grunn av etterspørsel ved lansering har de ikke alltid tilgjengelig produkter for å kunne bytte umiddelbart.