Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2040
God dag folkens!

Jeg går for et relativt bra snitt på VGS, og vil derfor komme meg opp fra fireren i nynorsk. Å lese er den beste måten å gjøre det på. Mye av tiden jeg leser, når jeg ikke leser skolefag, har for tiden gått med på lesing av annen faglitteratur og litt ilosofi.

Kunne derfor tenke meg noe litteratur på nynorsk som ikke er så ekstremt tungt. Har dere noen anbefalinger til gode romaner skrevet eller oversatt til nynorsk?

Jeg har kan like mye forskjellig som f.eks science-fiction, fantasy, krim og historiske romaner. Men jeg er absolutt ikke begrenset til disse sjangrene heller!

Takker på forhånd for forslag!
Jeg leste nylig Karl Ove Tiller sin "Innsirkling". Ganske ålreit roman, til tider veldig bra. Uansett, boka er skrevet på nynorsk, samtidig som den er relativt lett og underholdende.
"Grense Jakobselv" av Kjartan Fløgstad er en god nynorsk bok. Lykke til!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Vil anbefale Kjartan Fløgstad. Han dypper innom fleire sjangrar, men ei av dei beste han har skreve er vel gjerne Dalen Portland, som er ein historisk roman, med ymse sære trekk, som omhandlar overgangen frå bondesamfunn til industrisamfunnet i Sauda. Artig og velskriven bok.

Elles har du jo Ragnar Hovland, som skriv ein tanke meir humoristisk, men fortsatt med eit skarpt blikk på samfunnet.
Jeg ser for meg at det kan være noe tungt men har du litt interesse og styrke fant jeg ut at det finnes en nynorsk versjon av Ringenes Herre ved navn Ringdrotten. Du har nok ikke bruk for alt av dialekter som ser ut til å forekomme, men det kan kanskje være spennende om du har litt mer egeninteresse for emnet en bare en bedre karakter.
Sitat av Linken ovenfor
Omsetjinga, som har fått tittelen Ringdrotten, er prega av eit uvanleg rikt ordtilfang, og omsetjaren let dei ulike folkegruppene tala ulike variantar av nynorsk og dialekt. Hobbitane talar til dømes halling, alvane talar Aasen-normalen, innbyggjarane i Rohan talar midlandsnormalen osb. Slik vert omsetjinga eit høve for lesaren til å verta kjend med noko av den rikdomen som finst i det norske språket.
Vis hele sitatet...
Slenger meg på og anbefaler både Fløgstad og Hovland. Forfatteren av Innsirkling heiter Carl Frode Tiller. Han skriver gode bøker med en veldig enkel og lettforståelig nynorsk, noe som kanskje er midt i blinken for deg. Gunnhild Øyehaug er en kritikerrost nynorskforfatter som visstnok skal skrive godt, men som jeg dessverre ikke har lest noe av sjøl.

Du sier at du bare ønsker å lese lette bøker, men om du etter hvert har lyst til å prøve deg på noe tyngre nynorsk, vil jeg anbefale deg å lese Ringdrotten (Ringenes Herre). Heilt sinnsjuk leseropplevelse!

Edit: Satan så treig jeg er
Sist endret av CaCO3.Siri; 5. juni 2011 kl. 15:34.
Takk for alle anbefalinger! Skal skrive ned ei liste og stikke på biblioteket når jeg har tid! Tar gjerne imot flere anbefalinger også.

Sitat av møkk Vis innlegg
Jeg ser for meg at det kan være noe tungt men har du litt interesse og styrke fant jeg ut at det finnes en nynorsk versjon av Ringenes Herre ved navn Ringdrotten. Du har nok ikke bruk for alt av dialekter som ser ut til å forekomme, men det kan kanskje være spennende om du har litt mer egeninteresse for emnet en bare en bedre karakter.
Vis hele sitatet...
Ringenes Herre-bøkene har jeg lest gjennom en del ganger, så tenker jeg satser på noe nytt. Jeg synes absolutt nynorsk er et fint språk, så det er ikke bare for karakteren sin skyld heller! (Til tross for at jeg nok ikke hadde gjort dette dersom jeg ikke var tvunget til å ha nynorsk på skolen)
Sist endret av Pinneknurk; 5. juni 2011 kl. 16:47.
Eg har nyleg lese eit par knakande gode nynorskromanar. Båe handlar om litt mistilpassa menn frå bygda, og båe er til tider skrikande morosame:

Finn Tokvam og Halvor Folgerø- Tyl
Jens K. Styve - Eg, Ove Kvamme

Desse bøkene les du lett gjennom på ein ettermiddag, enten kvar for seg, eller båe på ein dag, om du prøver hardt.

Elles kan du sjekke ut Frægd av Lars Ove Seljestad, som er noko av det raraste eg har lese av norsk litteratur. Denne boka er òg rasande festleg!
Sist endret av snegler; 5. juni 2011 kl. 16:54.
Du kan jo bla deg gjennom mange kåserier og lignende av Are Kalvø. Det er vel lagt ut en del på www.arekalvo.no.

Vil du ha en utfordring så kanskje Olav Duun?
Du sier du leser faglitteratur og filosofi. Å lære nynorsk går lettere når teksten i seg selv er interessant eller omhandler et interessant tema. Det finnes en del faglitteratur og filosofi som er skrevet på nynorsk.

Og som allerede nevnt, Grense Jakobselv av Fløgstad kan anbefales.

Her er første kap i Grense Jakobselv, som en aperitif for å se om det er noe for deg:

http://www.bokklubben.no/SamboWeb/se...bildeId=343774
Jeg har et annet tips for å forbedre skriftlige nynorsken sin. Hver gang du har levert inn en stil på nynorsk og får den rettet, noter deg ALLE feil du har gjort og pugg så godt du kan på disse ordene, lag en liste til neste gang. Hver gang du skal levere inn en ny tekst så går du over den og kontrollerer mot tidligere feil du har gjort. Var slik jeg greide å sikre meg 5'ern på nynorskeksamen.