Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3103
Hei, I dag mottok jeg et brev fra skolen min der min søknad om tilrettelegging av for eksamen pga, pollen allergimedisinering skulle ligge.

Men neida i brevet som var tydelig merket og adressert mitt navn lå en annen elevs søknad. Dette er en standard søknad der det står personalia i form av navn, personnummer, basisgruppe, adresse, og begrunnelse for hvorfor vedkommende skal ha tilrettelagt eksamen i dette tilfellet diabetes. Som var godt dokumentert av en legeattest.

Dette er vel helt klart noe som ikke skal skje da vedkommende har krav på et personvern. Det må legges til at vedkommende har fått gjennomgå i form av mobbing på ungdomsskolen pga sin sykdom, kroppsbygning og personlighet. Han har ikke akkurat mange venner og går veldig mye alene. Slike ting som dette gjør ikke akkurat ting bedre.

Man hører jevnt og trutt om lignende personverntabber i den norske stat og kommune. Er det på tide med en ekstra kraftig gjennomgang av rutinene? skal jeg gå videre med saken? Selv om det er mye personlig "goodwill" for meg å hente i form av elevrådsarbeid blandt ledelsen. Hendelsen har jeg selvsagt varslet til ledelsen men jeg tviler på at de kommer til å varsle det videre til evnt fylkeskommune etc...

Må legge til at ansvarlig for denne tabben var veldig ydmyk når hun fikk en telefon fra elevrådsleder (meg) om at de hadde gjort en pinlig tabbe...

Søknaden sensurert seff! http://bildr.no/view/891633
Sist endret av thebigt; 27. mai 2011 kl. 16:16.
Det var en tråd i går om en videregående skole som også brøt personvernet: Kan VGS utlevere e-post til kommersiell aktør?

Der ble det foreslått å ta kontakt med http://www.personvernskolen.no/
Tipper det er lurt å gjøre i denne saken også.
Sist endret av Turbolego; 27. mai 2011 kl. 16:48. Grunn: leif
1. Det hjelper nokså lite å sloss mot kommunen i et så hjernvasket sosialistisk land som Norge. Du blir ikke bare latterligjort, men mest sannsynlig også straffet.

2. Kommunen din kommer ALDRI i livet til å ta et ansvar. Det får du bare glemme.

3. Ingenting kommer noen gang til å bli bedre enn hva den er fordi i Norge finnes ikke konkurranse, her har staten monopol på det meste.

4. Lev med det.

5. Velkommen til Norge.
Sist endret av 852; 27. mai 2011 kl. 16:54.
thebigt's Avatar
Trådstarter
jepp, men det jeg ikke finner meg i er at skolen bare feier over det i det stille... Noe som har skjedd før med andre personal tabber. Dette har jeg tenkt til å gjøre noe med, så jeg tipper jeg varsler Elev og Lærlingombudet... For å se hva hun får gjort med saken...
Sist endret av thebigt; 27. mai 2011 kl. 17:09.
ArbeidsledigProletar
Sitat av 852 Vis innlegg
1. Det hjelper nokså lite å sloss mot kommunen i et så hjernvasket sosialistisk land som Norge. Du blir ikke bare latterligjort, men mest sannsynlig også straffet.

2. Kommunen din kommer ALDRI i livet til å ta et ansvar. Det får du bare glemme.

3. Ingenting kommer noen gang til å bli bedre enn hva den er fordi i Norge finnes ikke konkurranse, her har staten monopol på det meste.

4. Lev med det.

5. Velkommen til Norge.
Vis hele sitatet...
Ærlig talt!? Monopol på kommunetjenester så de vil ikke skjerpe personvern? Hvilken verden lever du i?

Og er dette en videregående kan jeg informere om at det ikke er en KOMMUNETJENESTE, men fylkeskommunen.

Kan ikke taes seriøst på noen måte.
Sist endret av Batabusa; 27. mai 2011 kl. 17:18.
thebigt's Avatar
Trådstarter
Sitat av 852 Vis innlegg
1. Det hjelper nokså lite å sloss mot kommunen i et så hjernvasket sosialistisk land som Norge. Du blir ikke bare latterligjort, men mest sannsynlig også straffet.

2. Kommunen din kommer ALDRI i livet til å ta et ansvar. Det får du bare glemme.

3. Ingenting kommer noen gang til å bli bedre enn hva den er fordi i Norge finnes ikke konkurranse, her har staten monopol på det meste.

4. Lev med det.

5. Velkommen til Norge.
Vis hele sitatet...
Var ikke meningen og gi deg KP skulle sitere Turbolego! Er ikke rart vi ligger an slik vi gjør når folk har den holdningen du har! Vil ikke, kan ikke, må ikke! Deg om Ditt!
Jeg bruker å si til folk at jeg elsker klager så lenge de kommer med noe konstruktiv kritikk eller forslag! Så skal du surve får du komme med noe konstruktivt heretter.

Sitat av Batabusa Vis innlegg
Ærlig talt!? Monopol på kommunetjenester så de vil ikke skjerpe personvern? Hvilken verden lever du i?

Og er dette en videregående kan jeg informere om at det ikke er en KOMMUNETJENESTE, men fylkeskommunen.

Kan ikke taes seriøst på noen måte.
Vis hele sitatet...
Tenkte jeg skulle la ledelsen få en sjanse til å gjøre noe med det først, men skal så definitivt gå til FOS, Fylkesopplæringssjefen. Visst dette ikke fører frem..
Du må gjerne stå på ditt å kreve at de skal skjerpe seg, men du må samtidig huske at dette var en menneskelig svikt - og slike tilfeller forekommer til tider, selv om det naturligvis ikke burde være slik. Jeg ser ikke helt hva du ønsker å oppnå, eller hva vedkommende skulle gjort annet enn å være ydmyk og beklage for seg. Shit happens.
Restyle har et meget godt poeng.

Menneskelig svikt er noe som skjer til stadighet, selvfølgelig, hadde personen gjort dette med viten og mening for å henge ut eleven/gjort denne feilen gang på gang, hadde det vært noe annet.

Ja, det var en svikt, men ikke en så alvorlig at det trenger å bli en stor sak, en unnskyldning burde virkelig holde her.
thebigt's Avatar
Trådstarter
Sitat av Restyle Vis innlegg
Du må gjerne stå på ditt å kreve at de skal skjerpe seg, men du må samtidig huske at dette var en menneskelig svikt - og slike tilfeller forekommer til tider, selv om det naturligvis ikke burde være slik. Jeg ser ikke helt hva du ønsker å oppnå, eller hva vedkommende skulle gjort annet enn å være ydmyk og beklage for seg. Shit happens.
Vis hele sitatet...
Joda, selvsagt er det ikke meningen å hakke på det mennesket som har gjort feilen, men det jeg vil fram til er rutiner for slik behandling. Dvs noe de ikke har i dag... jeg spurte av nysgjerrighet hvorden det ble gjort og så hva jeg hadde å gå ut ifra... Dette er mennesker jeg samarbeider en del med fra før så jeg har en del innsikt. For eksempel så er det et klistremerke med min adresse på konvolutten. Det er stor sannsynlighet for at det er mange elever som søker om spesiell tilrettelegging siden vi er rett over 500 elever. Det jeg vil fram til er at når konvoluttene blir pakket så bør man sikre seg at adressen er påført på brevet før søknaden blir lagt i brevet. Noe som mest sannsynlig ikke er gjort...

Edit: En unnskyldning holder for denne gang, men det essensielle med livet etter min mening er å lære av sine feil. Og det betyr etter min mening at man burde sørge for faste og klare rutiner for hvordan man skal behandle slike situasjoner mest effektivt og sikkert... Det har vært tendenser der problemer har blitt forsøkt feid under matten til glemmeboka tar dem, derfor er såpass drastiske ting som Fos, og elevombudet blitt nevnt.
Det ideelle uansett hva det gjelder er å løse et problem på lavest mulig nivå, ikke høyest... (blei en veldig stor såpete klisje dette men men!)
Sist endret av thebigt; 27. mai 2011 kl. 18:08.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Poenget er å ikkje ha systemer som tillater menneskeleg svikt. Ei løysing på det er vinduskonvolutter, der adressa blir utgjort av sjølve brevteksten. Det vil forhindre tilfeller der konvolutten og innhaldet får forskjellige addresser.

Ein kan skulde på menneskelege feil, men eg haller litt mot at i så fall er det svært ofte fordi det er eit for dårleg uttenkt system. Om så er tilfelle her er vanskeleg å konkludere med utan å vite kor mange feilsendte brev dei har, og kva som er akseptabel rate for slikt - for det bør dei ha

Eit godt system skal greie å fange menneskelege feil på ein vakker måte helst...
Sitat av slashdot Vis innlegg
Poenget er å ikkje ha systemer som tillater menneskeleg svikt. Ei løysing på det er vinduskonvolutter, der adressa blir utgjort av sjølve brevteksten. Det vil forhindre tilfeller der konvolutten og innhaldet får forskjellige addresser.
Vis hele sitatet...
Mja, jeg har fått feil innhold selv i konvolutter med vindu. Alt som skulle til meg var kommet frem, men en binders hadde huket med seg et ark som helt tydelig skulle til andre. Ingen stor sak å rette opp i, bare sende arket tilbake til avsender med en liten lapp om hva som hadde skjedd.

Nå har jeg også puttet mer innhold i vinduskonvolutter enn de fleste andre, pakket rundt ~60k ved hjelp av maskin, og der må alle delene som skal i alle konvoluttene være lik i vekt, størrelse(del 1 2gram a4, del 2 15gram a5, etc) og kan ikke ha binderser eller stifter(med mindre det er et hefte), ellers kræsjer maskinen. Det samt at ved en anledning var maskinen ødelagt, så hele saken måtte gjøres for hånd (16k strømregninger), det tok sine timer, men det er ingen tankegang involvert i operasjonen. Begynner man å tenke på hva man gjør, sjekke og dobbeltsjekke går pakketiden dramatisk opp(dager, ikke timer).
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av meitemark Vis innlegg
Mja, jeg har fått feil innhold selv i konvolutter med vindu. Alt som skulle til meg var kommet frem, men en binders hadde huket med seg et ark som helt tydelig skulle til andre. Ingen stor sak å rette opp i, bare sende arket tilbake til avsender med en liten lapp om hva som hadde skjedd.
Vis hele sitatet...
For all del. Det var eksempel på eit system som til ein viss grad vil fange om menneskelege feil. Korrekt brukt vil slike systemer kan slike systemer redusere antallet menneskelege feil ganske mykje...

Poenget er strengt tatt å definere eit akseptabelt tal avvik, og innrette systema for å nå det. Kvar gang ein får eit avvik må ein sjå på kvifor det oppsto, og kva ein kan gjere.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Ærlig talt!? Monopol på kommunetjenester så de vil ikke skjerpe personvern? Hvilken verden lever du i?

Og er dette en videregående kan jeg informere om at det ikke er en KOMMUNETJENESTE, men fylkeskommunen.

Kan ikke taes seriøst på noen måte.
Vis hele sitatet...
Skjønner deg ikke. Hva har kommunetjeneste med fylkeskommune å gjøre? Du skjønner tydligvis ikke hva du kritiserer, jeg anbefaler at du helst holder tastaturen(?) når du ikke vet hva du skriver om. Det kommer tydlig frem at du ikke skjønner ordet "monopol" heller, så jeg skal prøve å forklare deg.

Sitat av wikipedia
Et monopol (fra gresk monos = en, polein = å selge) er en markedsform hvor det kun er én tilbyder (selger) av et produkt eller en tjeneste. I dagligtale betyr monopol en bedrift som ikke har noen konkurrenter i sitt produkt- eller tjenestemarked.
Vis hele sitatet...
Tatt i betraktning at ovennevnte var forståelig går jeg videre. Det er klart at i Norge har vi et såkalt "fritt marked", hvor konkurranse er helt lov i de fleste deler av nærringslivet, bortsett fra områder hvor staten ikke vil ha noe konkurranse (som f.eks vinmonopolet). Nå, hva har dette med saken her å gjøre? Hvorfor tar jeg opp dette? La meg gå videre.

Gitt at i Norge er det et fritt marked, hvorfor er det så lite konkurranse? Her kommer sosialismen inn. Man prøver å hindre konkurranse, ved at staten blander seg i alle deler av nettopp ditt liv. Staten vil være din arbeidsgiver, strømleverandør, staten vil være din sjøfør, dagligvarebutikk og mye mye mer. Men staten kan ikke tvinge seg inn i ditt liv, den kan ikke si "du får ikke lov til å kjøre, du får ikke lov til bla bla". For at staten skal kunne klare dette, må den innføre det vi kaller avgifter. Hva har dette med trådstarterens problem å gjøre? Hold deg fast.

Nå, vi kunne hatt investorer som hadde investert flere milliarder kroner i skoler i Norge, men det skjer ikke. Og man kan lure på hvorfor. Jo, fordi staten ikke vil ha private institusjoner, men den (ref.staten) kan ikke si "hei du får ikke lov til å bygge skole her", men det den kan si er "greit, det kommer følgende krav" og pøser på med regler,skatter og avgifter som blir umulig å opprettholde for investoren. Logisk sans sier seg selv at ingen investor er villig til å finne seg i slikt tull. Det ender med at ingen gidder å konkurrere mot staten og staten oppnår dermed målet sitt. Monopol.

Nå, dersom det funksjonshemmede individet trådstarter nevnte (som jeg mener er mest sannsynlig trådstarteren selv), hadde levd i et ikke sosialistisk land ville foreldrene jobbet mye mer isteden for å sitte hjemme på en soffa og leve av sosialvesenet (blir kvalm her). Hvorfor? Jo, fordi følgende regnestykke ville vært selvindikerende: mer jobb = mer lønn. Mens i Norge er mer jobb = samme lønn og ingen jobb = samme lønn. Hvilken idiot vil jobbe da tro? Men tilbake til saken. Da ville foreldrene hatt penger nok til å sende individet til en privat skole som er hundre tusen ganger bedre. Og privatskolen ville eksistert fordi investorene hadde grunn til å se lyst på fremtiden. Mens nå: foreldrene har nok penger til å holde seg i livet og kjøre sin volvo v70 fra 90-tallet, og privatskolen eksisterer ikke fordi investorer ikke er en gjeng idioter som investerer i sosialisme.

Var ikke meningen og gi deg KP skulle sitere Turbolego! Er ikke rart vi ligger an slik vi gjør når folk har den holdningen du har! Vil ikke, kan ikke, må ikke! Deg om Ditt!
Jeg bruker å si til folk at jeg elsker klager så lenge de kommer med noe konstruktiv kritikk eller forslag! Så skal du surve får du komme med noe konstruktivt heretter.
Vis hele sitatet...
Du sier selv at man ikke skal kritisere noe dersom man ikke har noe konstruktivt å komme med. Så hva er det som er konstruktivt ved din kritikk av min holdning? Jeg finner det meget selvmotsigende og trist fra din side. Jeg hadde noe konstruktivt til deg fra begynnelsen, og det gikk ut på at du helst skal holde deg langt unna klager mot kommunen. Slike saker er umulig.

Sannsynligheten for å bomme med et slikt utfall er tilnærmet null. Ikke vær andres bi€#, stå for det du mener istedenfor å være en sau uten selvinnsikt og evnen til å resonnere. Men greit, jeg skal akseptere alt det du sier. Jeg er et menneske som fører til at verden er et dårligere sted fordi jeg brukte min ytringsfrihet til å kritisere sosialisme på et av Norges største forum.
ArbeidsledigProletar
Og kan starte med, VGS har ingenting med KOMMUNEN å gjøre, den styres fra FYLKESKOMMUNEN, skjønner ikke DU forskjellen? Det er to forskjellige enheter? KLARER DU IKKE Å PRESSE DET INN I SKOLTEN DIN?! KOMMUNEN og så har du FYLKESKOMMUNEN. NAMSOS ER EN KOMMUNE, DET ER IKKE EN RIK KOMMUNE, MEN HAR DU SETT!?! VGS I NAMSOS ER EN MEGET BRA SKOLE MED GODE BUDSJETTER, PÅ TROSS AV AT NAMSOS IKKE ER RIK, HVORDAN KAN DETTE HA SEG!?!!?!?!?!?!?! JO NORD TRØNDELAG FYYYYYYYYYYYYYYYYYLKESKOMMUNE EIER NTE, NORD TRØNDELAG E-VERK, MASSE PENGER Å HENTE DER. ADSKILT BUDSJETT, ADSKILY STYRE, JA DET ER IKKE DET SAMME SOM KOMMUNEN.

Ærlig talt, tror du at hvis man privatiserer skoler og håper på at det private tar over så vil personvernet bli bedre på de offentlige skolene?

Og ordet sosialist om alle som er uenig i dine politiske spørsmål er utbrukt. Jeg er ingen sosialist, og det er sånne som deg som sørger for at vi er godt planta på den "sosialistiske" siden av spekteret i Norge. Jeg ville ihvertfall ikke stemt på noen som er så virkelighetsfjærn.

Du er en sånn som klager på bensinprisene og skatter uten og vite at vi i Norge har lave bensinpriser sammenlignet med andre land, og vi bruker fantastisk lite av våre personlige budsjetter på mat. (som da lider av momsen du er så redd for)
Sist endret av Batabusa; 29. mai 2011 kl. 08:20.
i grunn er alle i norge "sosialister". uansett hvor borgerlig frp og høyre påstår dem er, så fører dem er sosialistisk politikk, kansje mindre enn ap/sv, men likefullt så baserer de seg på å yte statlig finansierte tjenester betalt gjennom skatt.
I dette lys blir det, i mine øyne, ganske latterlig å skrike "sosialist sosialist", hver gang man er uenige med noen politisk.
Batabusa,

Fylkeskommune eller ikke, det er jo ingen forskjell. Alt er statlig. 852 har rett. Man kan bare glemme å ta opp en slik sak. Man ender opp med å bli straffet for det på en eller annen måte.

Det "beste" som skal skje er at staten gir bot til fylkeskommunen eller hva det nå er. Resultatet er jo at en bot fra staten til staten er intet annet enn en pengeoverføring mellom etater - av våre skattepenger.
Sitat av thebigt Vis innlegg
Hei, I dag mottok jeg et brev fra skolen min der min søknad om tilrettelegging av for eksamen pga, pollen allergimedisinering skulle ligge.

Men neida i brevet som var tydelig merket og adressert mitt navn lå en annen elevs søknad. Dette er en standard søknad der det står personalia i form av navn, personnummer, basisgruppe, adresse, og begrunnelse for hvorfor vedkommende skal ha tilrettelagt eksamen i dette tilfellet diabetes. Som var godt dokumentert av en legeattest.

Dette er vel helt klart noe som ikke skal skje da vedkommende har krav på et personvern. Det må legges til at vedkommende har fått gjennomgå i form av mobbing på ungdomsskolen pga sin sykdom, kroppsbygning og personlighet. Han har ikke akkurat mange venner og går veldig mye alene. Slike ting som dette gjør ikke akkurat ting bedre.

Man hører jevnt og trutt om lignende personverntabber i den norske stat og kommune. Er det på tide med en ekstra kraftig gjennomgang av rutinene? skal jeg gå videre med saken? Selv om det er mye personlig "goodwill" for meg å hente i form av elevrådsarbeid blandt ledelsen. Hendelsen har jeg selvsagt varslet til ledelsen men jeg tviler på at de kommer til å varsle det videre til evnt fylkeskommune etc...

Må legge til at ansvarlig for denne tabben var veldig ydmyk når hun fikk en telefon fra elevrådsleder (meg) om at de hadde gjort en pinlig tabbe...

Søknaden sensurert seff! http://bildr.no/view/891633
Vis hele sitatet...
Jeg forstår at du reagerer på en slik sak. Det er derimot ikke slik at noen nødvendigvis kan straffes for dette.

Så vidt meg bekjent, er en forutsetning for at noen skal kunne dømmes for brudd på en slik taushetsplikt at det foreligger grov uforstand i tjenesten. Ettersom du har mottatt en annens personlige opplysninger, gitt at brevet ble lagt i en konvolutt av en ansatt ved skolen, er det på det rene at det foreligger uforstand.

Men jeg kan ikke se noe her som nødvendigvis kvalifiserer til grov uforstand. Det riktige vil være for deg å rapportere dette til skolen og håpe at de forbedrer sine rutiner, men jeg tror du kan se langt etter å stille noen til ansvar for tabben. Du får nøye deg med en unnskyldning