Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 6464
Hei, jeg er på utkikk etter filmer eller dokumentarer som tar for seg viktige begivenheter i vår historie. Grunnen er at jeg snart skal ha eksamen i historie. Jeg er stort sett interresert i det meste, men det må være grundig forklart med hvordan og hvorfor.

Håper noen kan hjelpe
Der Untergang! En av verdens beste filmer imo. WWII er stikkordet!
Diablo Negro
Trådstarter
Godt forslag, skal laste ned med en gang. Andre forslag?
Titanic <3
Mulig litt oppbrukt, men har et par andre på lager:

-Letters From Iwo Jima
-The Boy in the Striped Pyjamas (grinemateriale selv for tøffe mannfolk)
-MAX MANUS
-Black Hawk Down
-Armadillo (Så den i helga, meget bra dokumentar om dansker som drar til Afghanistan)
-Restrepo (Ikke den meste filmatisering, men det gjør det på en måte mer ekte. Og mer spennende)

Småtteri som du kan kose deg med, si ifra om du trenger flere.
Sist endret av ZELDUR; 5. april 2011 kl. 21:38.
http://topdocumentaryfilms.com/category/history/ her er en bøtte med gratis dukumentarer du kan titte igjennom
WW2 blir et enormt tema om du skal ta for deg dokumentarer og se på. NGC og History Channel har sikkert mange hundre timer med dokumentarmateriale om emnet alene, og så kommer alle andre produksjonselskaper i tillegg.
Tror det er bedre å finne seg et annet tema, eller å gå dypere i èn bestemt del av WW2.

Selv ville jeg kanskje foreslått Vietnamkrigen om du skal konsentrere deg om krig. Et litt mindre "plot", færre involverte parter (om man ser halvveis bort fra den klade krigen og Russland/USA/Kina-kniving ol), og det var den første krigen som virkelig ble dekket på film. Finnes masse bra opptak, og masse bra dokumentarer feks:
-Vietnam: A Television History
-Dear America: Letters Home from Vietnam
-The Ten Thousand Day War

Om du virkelig vil gjøre noe bra så vil jeg vel heller anbefale å plukke noe annet en krigføring som prosjekt though, det gjør jo 98% av alle andre. Finn noe annet gøy, alt kan jo linkes opp mot historie og dokumentarer.
Sist endret av moret; 5. april 2011 kl. 21:51.
Diablo Negro
Trådstarter
Takk for forslagene, skal se gjennom. Men jeg er mer på utkikk etter ting som er relevant til historiefaget. Som f.eks. bakgrunn og følger av den franske revolusjonen, livet i middelalderen med føydalsystemet osv., antikkens Hellas og verden på den tiden, europeernes kolonisering av verden og følgene etc. Ikke bare andre verdenskrig og nyere historie. Selv om det er relevant det og

Edit: er ikke spesielt opptatt av kriger selv om det er en stor del av historien, men isåfall mer om grunnen til og følgene av krigene.

Edit2 : Er ikke noe spesielt prosjekt jeg skal ha, men er ute etter alle ting som har med historien vår å gjøre.
Sist endret av El Capitan; 5. april 2011 kl. 21:54.
Sitat av El Capitan Vis innlegg
Takk for forslagene, skal se gjennom. Men jeg er mer på utkikk etter ting som er relevant til historiefaget. Som f.eks. bakgrunn og følger av den franske revolusjonen, livet i middelalderen med føydalsystemet osv., antikkens Hellas og verden på den tiden, europeernes kolonisering av verden og følgene etc. Ikke bare andre verdenskrig og nyere historie. Selv om det er relevant det og

Edit: er ikke spesielt opptatt av kriger selv om det er en stor del av historien, men isåfall mer om grunnen til og følgene av krigene.

Edit2 : Er ikke noe spesielt prosjekt jeg skal ha, men er ute etter alle ting som har med historien vår å gjøre.
Vis hele sitatet...
Aha. Så bra
Da kan du jo altids bla gjennom denne linken og se om du finner noe interessant:
http://www.factualtv.com/documentaries/history/1
Diablo Negro
Trådstarter
Sitat av moret Vis innlegg
Aha. Så bra
Da kan du jo altids bla gjennom denne linken og se om du finner noe interessant:
http://www.factualtv.com/documentaries/history/1
Vis hele sitatet...
Thanks, ser veldig bra ut den siden. Med alle forslagene her så burde jeg ha noen timer historie å se på. Takk alle!
Om noen år ville kanskje denne filmen blitt nevn i denne tråden http://www.youtube.com/watch?v=D6WOoUG1eNo

ved første øyekast kan det virke som denne filmen har ingen referanser til virkeligheten. Men surret rundt Bernie Maddoff er så godt filmatisert at jeg må nesten si at dette er den beste action komedien jeg noen gang har sett! jeg lo fra start til slutt. Er ikke ofte jeg sitter igjen med følesen av at det er et geni som har laget denne filmen, men denne gangen
Sist endret av skeptfisk; 6. april 2011 kl. 16:22.
Wub-wub-what?
Kognito's Avatar
Michael Moore har flere dokumentarer om USA. Dokumentarene hans er derimot om nyere tid og som regel nesten bare om USA. I tillegg til informasjon og innsikt vil du få deg en liten latter