Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  69 21406
Rusmiddelforumet har i mine øyne vært mer eller mindre blottet for nye, interessante bidrag i lang tid nå. Visse unntak er det naturligvis, men kvaliteten har generelt sett gått nedover over en periode på mange måneder. Vi har alltid hatt mange unyttige og kjedelige tråder, men de har i hvert fall vært fulgt av et lite knippe reflekterende og informative tekster. Dette har vi dessverre sett lite av i det siste. Det er på tide å heve nivået litt her, og dra oss ut av den endeløse suppa av spørsmål om ting som et lite barn med stor sannsynlighet kunne ha googlet seg fram til på 5 minutter.

Jeg vil derfor oppfordre de av dere som er i stand til å bidra med noe berikende, å gjøre dette nå! Skriv en liten artikkel, presenter en interessant problemstilling, eller lag en informativ samletråd. Jeg vet det er mange av dere som sitter på mye kunnskap og interessante perspektiver. Del det med oss! Synes man det er flaut å poste under sitt eget brukernavn fordi man er usikker på seg selv, er det ikke verre enn å poste under et annet brukernavn. Hvis det er stemning for det, kan vi senere opprette en poll hvor vi stemmer på de forskjellige tekstene. Hvis dette er ubehagelig, kan vi også bare droppe det. Det viktigste er at vi hever nivået et par hakk.

Go!
Sist endret av mentalmelt; 4. april 2011 kl. 00:49. Grunn: leif
Bra initiativ! Fikk ikke helt med meg om det var meningen at vi skulle poste her, eller lage en egen tråd ?
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Definitivt best å opprette en ny tråd, så kan man poste en link her =)
Sist endret av mentalmelt; 3. april 2011 kl. 23:55.
Siden det oppfordres til å skrive samletråder, så vil jeg tro det ville vært en fordel om man samarbeidet litt dersom man har valgt å skrive om samme emnet.
På denne måten slipper man flere samletråder som tar for seg det samme.

Innspill?
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Skriver man en samletråd, så kan man jo slenge inn en post her og meddele at man har begynt på den. Førstemann til mølla?
Føler meg litt truffet jeg nå.

Litt vanskelig for dem av oss som er helt svidd i hode. Hehe.
Artikler om emner som favner alt av selve begrepet rusmiddler da? Ikke den eneste som er "litt svidd" i skallen naturgrønn
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Ja, alt som passer inn under kategorien rusmidler på en eller annen måte. Akkurat som vanlig.
Veldig bra initativ mentalmelt! Jeg er helt enig i at vi trenger noen skikkelige "gulltråder", og kanskje litt mindre ymse ræl...

Personlig har jeg veldig mye å gjøre om dagen, men går med et par konkrete ideer til rusrelaterte tråder, så vi får se hva jeg får til. Har også lekt med tanken om å pusse opp en eksisterende tråd. Håper jeg får litt tid til overs snarlig!
Er det stemning for en Ayahuasca tråd for eksempel? Eller MDMA?
Sist endret av Sky; 5. april 2011 kl. 16:40.
Ayahuasca, ja takk.
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Vi har en MDMA-tråd i utvalgte rusforumtråder. En egen samletråd for ayahuasca har vi derimot ikke. Kjør på =)
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Vi har en MDMA-tråd i utvalgte rusforumtråder. En egen samletråd for ayahuasca har vi derimot ikke. Kjør på =)
Vis hele sitatet...
Det stemmer. Hmm, Ayahuasca ja, hvorfor ikke? Jeg kan ikke love noe som helst, så hvis noen andre også kunne tenke seg å skrive om det - og vet de kommer til å gjøre det - så er det ingenting i veien for å gi meg beskjed så jeg kan krysse prosjektet ut.
Godt initiativ som vanlig, mentalmelt. Ser frem til nye artikler.
Får begynne med å si at jeg ikke har noe med rusmidler å gjøre. Har verken prøvd eller har tenkt til å prøve det, men tenkte å komme med et lite tips på hva dere kan skrive om:
Skrive om hvordan det tas, hvordan det "påvirker" deg, hvor avhengihetsdannende det er iforhold til "det".
Håper noen skjønte hva jeg mente, har ikke planer om å skrive om det jeg.
Lykke til!
Kan jeg joine med en jeg skreiv i høst? Så meg lei på alle som spurte etter måter å røyke på, så lagde denne: http://freak.no/forum/showthread.php?t=170785
Tok meg friheten til å kjøre en liten en på Morning Glory. Har fått så mye PM omhandlet dette i det siste
http://freak.no/forum/showthread.php...46#post2056446
Jeg vet nå ikke om dette vil passe inn, men har nå omtrent nettopp skrevet et utkast til en artikkel om narkotikakrigen i Mexico (den er på nynorsk), om det ønskes og passer inn i hva du var ut etter vil jeg poste den.
Holder på å oversette en MDMA syntese til norsk, men bare lurer - med tanke på at den GHB-syntesen som var her ble fjernet - er dette lov?
Sitat av Revbatim Vis innlegg
Holder på å oversette en MDMA syntese til norsk, men bare lurer - med tanke på at den GHB-syntesen som var her ble fjernet - er dette lov?
Vis hele sitatet...
Ja, iom. at man kan kjøpe tjukke bøker som beskriver synteser av alle verdens stoffer f. eks. på Norli og andre store bokhandelkjeder, finner jeg det rimlig å annta at synteser kan postes uten frykt for rettslige konsekvenser.
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Sitat av Revbatim Vis innlegg
Kan jeg joine med en jeg skreiv i høst? Så meg lei på alle som spurte etter måter å røyke på, så lagde denne: http://freak.no/forum/showthread.php?t=170785
Vis hele sitatet...
Det kan du =)

Sitat av moret Vis innlegg
Tok meg friheten til å kjøre en liten en på Morning Glory. Har fått så mye PM omhandlet dette i det siste
http://freak.no/forum/showthread.php...46#post2056446
Vis hele sitatet...
Nice! Tusen takk

Vil du at jeg skal fikse på plasseringen av bildene for deg?

Sitat av Huztle Vis innlegg
Jeg vet nå ikke om dette vil passe inn, men har nå omtrent nettopp skrevet et utkast til en artikkel om narkotikakrigen i Mexico (den er på nynorsk), om det ønskes og passer inn i hva du var ut etter vil jeg poste den.
Vis hele sitatet...
Ja takk, gjerne det =)
Sitat av Revbatim Vis innlegg
Holder på å oversette en MDMA syntese til norsk, men bare lurer - med tanke på at den GHB-syntesen som var her ble fjernet - er dette lov?
Vis hele sitatet...
Ja, synteser er lov. Det var bare en misforståelse tidligere =)
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Vil du at jeg skal fikse på plasseringen av bildene for deg?
Vis hele sitatet...
Gjerne *titengn*
Da har jeg postet artikkelen min, den kan leses her!
Sitat av Revbatim Vis innlegg
Holder på å oversette en MDMA syntese til norsk, men bare lurer - med tanke på at den GHB-syntesen som var her ble fjernet - er dette lov?
Vis hele sitatet...
Ja, dette er lov.
nso har sagt at han egentlig burde ha gjenåpnet GHB-tråden..

Se nederst i denne artikkelen: http://www.dinside.no/827566/der-skurkene-diskuterer
Sist endret av Grimdoc; 6. april 2011 kl. 17:13. Grunn: Feil link
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Ja, dette er lov.
nso har sagt at han egentlig burde ha gjenåpnet GHB-tråden..

Se nederst i denne artikkelen: http://www.dinside.no/827566/der-skurkene-diskuterer
Vis hele sitatet...
Tråden det er snakk om er forøvrig tilbake for lenge siden..

http://freak.no/forum/showthread.php?t=23184
Selv har jeg egentlig problemer med å tilpasse meg hvordan rusforumet har blitt. Har vært medlem her siden 2007 å jeg kan bare si at kvaliteten og kunnskapene har gått oppover for mange brukere og tråder. Jeg kunne skrivd en tråd i 2007 som sikkert hadde vært bra/fasinerende på den tiden men om det hadde vært i dag hadde det vell heller blitt flytta til siden, slik at mere intelligente tråder kunne stått frem. Det jeg skal frem til er vell egentlig at jeg ikke klarer å følle med lenger, i 2007 snakket folk om hvor spessielt det var å ture mens i dag snakker det vell mer om hvordan turings påvirker huet og reseptorer og GABA og blablabla.... ting som virker helt gresk for meg(sikkert for andre også). Føler også at alt som trengs å få frem har allerede blitt skrivd.

Kanksje dette bare er meg, men synes rusforumet har nesten blitt mer forvirrende enn forståelig.
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Sitat av Huztle Vis innlegg
Da har jeg postet artikkelen min, den kan leses her!
Vis hele sitatet...
Flott! Tusen takk =)
Planet Funkotron
DildoJames's Avatar
Nice. Skal mekke en tråd om mdma og turing. (Elsker å ture og skulle gjerne ha hørt litt om musikk og ting man gjør rundt turing. Vet vi har mdma-tråden, men den fungerer litt mere som allsidig mdma part, kunne tenkt meg en mer musikk/ture relatert )
Sitat av twisted shroom Vis innlegg
i dag snakker det vell mer om hvordan turings påvirker huet og reseptorer og GABA og blablabla.... ting som virker helt gresk for meg(sikkert for andre også). Kanksje dette bare er meg, men synes rusforumet har nesten blitt mer forvirrende enn forståelig.
Vis hele sitatet...
Dette viser jo i hvertfall at det er behov for en tråd som gir en forenklet innføring i nevrologi, farmakologi og farmakodynamikk Afasar....?
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Sitat av DildoJames Vis innlegg
Nice. Skal mekke en tråd om mdma og turing. (Elsker å ture og skulle gjerne ha hørt litt om musikk og ting man gjør rundt turing. Vet vi har mdma-tråden, men den fungerer litt mere som allsidig mdma part, kunne tenkt meg en mer musikk/ture relatert )
Vis hele sitatet...
Kult. Vi gleder oss =)
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Dette viser jo i hvertfall at det er behov for en tråd som gir en forenklet innføring i nevrologi, farmakologi og farmakodynamikk Afasar....?
Vis hele sitatet...
Jeg kan ta på meg den, må bare få unna litt kjemiprøver og sånn først.
Kan ikke noen lage en samletråd over Amfetaminer og lignende stimulanter?

Og hva med sånn nøyaktig hvordan grunnleggende stoffer virker i kroppen, som hvilke transmittere og reseptorer det og det påvirker. Alfa eller gaba bølger. Stimulerer det eller hemmer? Interaksjoner, enzym som bryter ned det og det. Osv.
Da er tråden fersk og klar

Sitat av Cherie Vis innlegg
Og hva med sånn nøyaktig hvordan grunnleggende stoffer virker i kroppen, som hvilke transmittere og reseptorer det og det påvirker. Alfa eller gaba bølger. Stimulerer det eller hemmer? Interaksjoner, enzym som bryter ned det og det. Osv.
Vis hele sitatet...
Slikt er wikipedia en mye bedre side for. En slik tråd ville blitt enormt lang. Forhåpentligvis vil innføringen i nevrologi og farmakologi ovenfor gi bedre forutsetninger for å forstå det man leser.
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Wow, sweet! Thanks man =)
▼ ... noen uker senere ... ▼
Konkurranse you say? Er det premie?
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Hvis det er stemning blant deltagerne for å kåre en vinner, så skal vi ikke se bort i fra at det vanker en premie også. Problemet er vel bare at svært få brukere er interessert i å oppgi sin adresse til meg, så jeg får neppe sendt en premie i posten. Men det er uansett alt for laber respons her til at det kan kalles en konkurranse foreløpig. Jeg håpet egentlig at flere av dere hadde noe interessant på lur.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Hvis det er stemning blant deltagerne for å kåre en vinner, så skal vi ikke se bort i fra at det vanker en premie også. Problemet er vel bare at svært få brukere er interessert i å oppgi sin adresse til meg, så jeg får neppe sendt en premie i posten. Men det er uansett alt for laber respons her til at det kan kalles en konkurranse foreløpig. Jeg håpet egentlig at flere av dere hadde noe interessant på lur.
Vis hele sitatet...
Skjønner Får se om jeg ikke skal prøve meg jeg og
Noe ala dette? http://freak.no/forum/showthread.php?t=184377

yey post 500 siden desember 2003
Sist endret av CorLeX; 25. april 2011 kl. 18:18.
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Sitat av CorLeX Vis innlegg
Noe ala dette? http://freak.no/forum/showthread.php?t=184377

yey post 500 siden desember 2003
Vis hele sitatet...
Det er jo en artig problemstilling, men utgangspunktet for dette initiativet var å heve nivået på rusmiddelforumet, så tråden din faller litt på siden av temaet her =)
Nå synes jeg faktisk det finnes gode tråder om de fleste rusnmidler her fra før. "Den Store" -cannabis, DMT, fleinsopp, eller hva som helst finnes jo allerde fra før. Det begynner også å bli ganske god dekning på mange RC's.
Så det er ikke bare å sette seg ned for å skrive et eller annet. Msn skal jo helst komme med noe nytt og interessant.
Derfor lurer jeg på om det er noen ønsker eller forslag for nye tråder?
Kanskje noe om eldgamle tradisjoner og ritualer ved bruk av diverse stoffer?
For min egen del kan jeg lett gi min adresse til mentalmelt, men det er jo ikke premien man skriver for i førsteomgang(ikke det at jeg tror jeg kan måle meg med noen andre, da spesilet afasar's tråd)
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Det er praktisk talt uendelig med tråder som kan skrives her. Dette feltet omfatter blant annet farmakologi, etnofarmakologi, generell medisin, spiritualitet, historie, psykiatri, kjemi, botanikk, mykologi, politikk, sosiologi, antropologi, kunst, filosofi osv osv. Jeg vil ikke etterlyse spesifikke emner, for litt av tanken er at dette skal komme fra dere, men hvis noen andre vil etterlyse noe, så er det helt greit for meg.
Jeg har noen eksamener som tar opp rusmisbruk i forhold til sosial kompetanse, men er usikker på om det er noe å poste her på nFF? Oppgavene er backet opp av gode kilder, men blir vel ikke like objektivt som en tråd med kun rein fakta.
Sist endret av Astro Man; 27. april 2011 kl. 19:09.
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Det vet du best selv. Hvis du har skrevet noe som kan være interessant for andre å lese, og det i tillegg kan åpne for en debatt, så kan du trygt poste det her. Det behøver ikke å være en ren faktatekst. Vi har en forum som heter rusdebatt, hvor du fint kan poste tekster med sosialpolitisk innhold.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Sky Vis innlegg
Er det stemning for en Ayahuasca tråd for eksempel? Eller MDMA?
Vis hele sitatet...
Definitivt stemning for Ayahuasca og spesielt en MDMA-tråd. Synes "Den store MDMA-tråden" er alt for kort og for lite informativ, og skulle gjerne lest en som går mye dypere til verks og forklarer alt ved stoffet grundigere. Det er min mening.

Sitat av DildoJames Vis innlegg
Nice. Skal mekke en tråd om mdma og turing. (Elsker å ture og skulle gjerne ha hørt litt om musikk og ting man gjør rundt turing. Vet vi har mdma-tråden, men den fungerer litt mere som allsidig mdma part, kunne tenkt meg en mer musikk/ture relatert )
Vis hele sitatet...
Vi har allerede en tråd som omhandler MDMA og turing. Skal sjekke om jeg finner den.

[quote]Holder på å oversette en MDMA syntese til norsk, men bare lurer - med tanke på at den GHB-syntesen som var her ble fjernet - er dette lov?/QUOTE]

Kjør på. Håper den blir fullført!!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hey, kom igjen da, folkens! Var bra med bidrag i starten, men det er jo garantert noen flere som har noe interessant å dele. Ikke vær redd for å skrive, så lenge det har noe med rusmidler å gjøre, så er det bra; og selv om det finnes tråder om spesielle rusmidler/planter her allerede, så kan man jo fokusere på visse aspekter ved den, som for eksempel historien bak, for å nevne noe. Eller ta opp et tema som kan skape en interessant diskusjon, kanskje? Som mentalmelt sa:
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det er praktisk talt uendelig med tråder som kan skrives her. Dette feltet omfatter blant annet farmakologi, etnofarmakologi, generell medisin, spiritualitet, historie, psykiatri, kjemi, botanikk, mykologi, politikk, sosiologi, antropologi, kunst, filosofi osv osv. Jeg vil ikke etterlyse spesifikke emner, for litt av tanken er at dette skal komme fra dere, men hvis noen andre vil etterlyse noe, så er det helt greit for meg.
Vis hele sitatet...

Det er jo bare kjedelig her for tiden
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Ja, jeg forventet faktisk mer enn dette. Det er bare én ting å si:

http://www.nastyhobbit.org/data/media/2/son-disappoint.jpg
Sist endret av mentalmelt; 24. mai 2011 kl. 17:44.
Satt sammen en artikkel i dag som jeg gjerne kan bidra med
For å bidra med noe litt annet lagde jeg noe i forbindelse med eldre historie og rus. Kanskje litt for spesielt interesserte...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg har planer om å skrive en tråd iløpet av de neste månedene litt basert på dette utsagnet mitt. Men dog skal prøve å holde beina litt mer på jorden og ikke gå altfor langt inn i de åndelige aspektene.

Føler det kan være ganske interessant lesning om en diagnosert schizofren som har nytte av psykedelia
▼ ... noen uker senere ... ▼
Kan bidra med en tråd som jeg laget i fjor. Handler om hvordan man kan dyrke tobakk. Link her.