Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1233 107889
[CENTER]Før vi starter.[/CENTER]
Da min andre tråd er blitt ganske utdatert så tenkte jeg å lage en ny en. Alt i PC verden går så fort men det kommer jo 10+ av tråder om folk som skal ha gaming PC, så må lage en ny folk kan lese på.

Jeg skal prøve å gjøre de tinga jeg glemte i forrige tråden i den her og prøve å gjøre den enkel så dere forstår. Hvis dere lurer på noe så spør!

Jeg vil fortsatt ha litt om hver enkelt komponent i PCen og skal prøve å beskrive litt for dere. Dette er veldig bra å repetere på og kan gjøre synet på PC enklere.

Det er viktig når man bygger en PC at alt passer sammen. Dette skal jeg prøve å få frem.

Jeg vil ikke ha med noen anbefalinger i den første posten fordi dem blir utdatert med engang så jeg legger til dem i innlegget under. På den måten kan fortsatt første post være gyldig i en GOD stund framover.

Jeg vil bare si at jeg anbefaler ALLE til å bygge selv, uansett hvor lite du kan. Les guiden jeg har lagd for bygging av PC.


[CENTER]Info om komponentene[/CENTER]

Jeg kommer ikke til å gå for dypt inn i beskrivelsene fordi da vil tråden bli altfor tørr. Man kan heller google seg til litt dypere info.

Grunnen til at jeg vil ha med litt om komponetene er for da har du litt mer erfaring når du skal ut å velge komponenter.

Vi kan jo begynne med forkortelsene jeg kommer til å bruke i eksemplene:
HK: Hovedkort.
CPU: Prosessor.
GPU: Skjermkort.
PSU: PowerSupplyUnit eller som på norsk, strømforsnyning.
RAM: Minne.
HDD: Harddisk.
SSD: Solid State Drive. Denne gjør PCen en del raskere.
Socket: Komponentens "sko strl". En CPU som har f.eks. 1366 socket må da ha ett HK som er 1366 socket. Hvis ikke vil dem ikke passe sammen.

Hovedkort. Hovedkortet er selve "kroppen" i PCen. Her kobler du alt av komponenter i og denne forsyner disse med info osv.
HK kommer i flere sockets. Jeg kommer til å bruke både AMD og Intel i eksemplene mine. Når du idag skal velge HK så må du se etter at det støtter USB3 og har 6GB\s og evt det extra utstyret du skal ha som BT osv. Og ikke minst riktig socket!

CPU. CPU er selve hjernen i PCen. Det er denne og skjermkortet som som regel blir flaskehalsen i en PC. Når man skal velge CPU så er jo selvfølgelig pris inn i bildet. Når det gjelder pris så er det som regel AMD som går av med seieren. Dette var før Intel kom med Sandy Brigde. Men imed jeg vil ha denne til å være uptodate en stund vil jeg ikke nevne noe eksakt fordi det blir utdatert så fort. Kjøper du Black Editon til AMD så er denne uten låst multiplier, noe som gjør den lett og klokke. Dette gjelder også "K" versjonen til SB.

Om det heter Intel eller AMD driter jeg i så lenge jeg får den ytelsen jeg vil ha!
-Mao er jeg ikke en fanboy av noen av merkene.

GPU. Skjermkortet. Det er det som driver alt som skjer på skjermen din. Grafikk, farger og ja, alt. Det er dette som får jobben når det kommer til spill så samt som CPU har jo litt å si. Når du skal velge deg GPU så må du jo selvfølgelig ha ytelsen VS penger i bildet. ATI, nå kalt AMD, har jo ganske gode kort, men blir raka ned veldig pga de utrolig dårligere driverne de lager. nVidia derimot lager gode drivere og de har også som AMD, gode kort. Men man må se på penger og hva som passer best til deg.

PSU. Når du idag skal velge deg en PSU så er modulær nesten ett must. Da setter du kun i de kablene du trenger og slipper derfor ett heftig rot! Som mange av dere kanskje har lagt merke til så har jeg anbefalt Corsair ganske heftig? Dette er fordi Corsair har utrolig gode PSUer som gir akkurat det de lover. Og fantastisk garanti. Andre merker derimot kan det hende du ikke får full utnytelse av PSU.

RAM. RAM er viktig å ha. Dette er minne i PCen. Den lagrer alt du gjør for å kunne hente det fort fram igjen når det trengs. Alt blir slettet under en reboot. Jo større Mhz du har jo fortere vil den jobbe. Samme er det med mengde GB du har på den.
Når du setter i RAM må du ha samme Mhz. Har du 1333Mhz fra før og setter inn 1600Mhz nå vil de klokkes ned til 1333Mhz mao sløsing med penger.
RAM er så billig idag så å bytte ut de du har er nok ikke dumt hvis du har lav Mhz eller GB.

HDD. Harddisken. Det er her du har OS ( Hvis du ikke kjøper deg SSD) og her du lagrer alt. Denne er mekanisk og derfor så er det en del disker med forskjellige hastigheter. 7200RPM er det mest vanlige og som regel trenger man ikke mer. Hvis du absolutt skal ha mer så er det jo 10 000RPM disker, men de er såpass dyre så da ville jeg heller gått for en SSD.
For dem som ser at Green diskene er billigere er fordi disse skal være miljøvennlige. Dvs de spinner ned til ett lavere tempo som gjør at de må spinne opp igjen når du skal gjøre noe. Derfor burde du kun bruke disse til lagring og ikke OS.

SSD. SSD er en disk som ikke har noen mekaniske deler. Derfor kan den fortere starte f.eks. ett OS. Jeg føler det blir vanskelig å forklare denne ordentlig så anbefaler dere til å lese litt her.

Dette er kun toppen av isfjellet. Vil du vite mer så google. Noen av dere vil kanskje mene dette blir litt tynt, men jeg vil ikke skrive så veldig mye dypere fordi dette blir for tungt for nybegynneren.
Sist endret av Ruudi; 13. mars 2011 kl. 15:14.
Bromigo.
Ruudi's Avatar
Trådstarter
Som jeg nevnte i første del, jeg anbefaler dere å bygge selv.
Jeg lager lister på komplett, fordi jeg er mest konfortabel med det. Vil du handle på andre steder som evt. er billigere \ nærmere så gjør det! Jeg har kun tenkt på komponentene når jeg lager listene og ikke hvor dem er fra.

Som jeg vet er det ikke alle som vil ha i samme prisklasse. Og dette er til gaming og ikke til bestemors bank PC. Derfor vil ikke prisene komme under 6000.

Alle dere som skal ha Gaming PC for under 6000,-: Ikke gjør det. Spar heller litt til å slipper du å kjøpe noe dritt fram til du får mer penger. Vent heller litt og få deg en ordentlig PC med engang.


[CENTER]Eksemplene.[/CENTER]

Jeg kommer til å ta med eksempler fra både Intel og AMD.
Kabinett er smak og behag og dette må du selv velge hva du vil ha.

6000-8000,-

Til 6661,- får du ett veldig godt skjermkortet, 560, og AMD sin 965 CPU. Fortsatt modulær PSU og 1600Mhz RAM.

Til 7300,- så får du jo Intel Sandy Brigde i5, 1600Mhz RAM 4GB, GeForce 560 Kortet.
Grunnen til at jeg har valgt 850W er fordi den koster 20,- mer enn 650W som er modulær. Og som jeg nevnte i første post, er modulær ett must. Jeg vet prisen ikke vil være lik om 1 måned, men da velger du bare 650W

Eventuellt om den til 7,3K var litt billig setter du i en i7 istede.

8000-10 000,-

Til 9200,- får du ett hakk høyere AMD BE CPU og toppmodellen til ASUS AM3 HK. Resten er likt som i neste maskin.

Til 10 200,- får du 6970, i7, 850W PSU og Vengeance brikkene til Corsair.

Fortsatt så har jeg valgt 850W pga prisen. Når denne går opp så velger du en billigere en.
Hvis du hadde tenkt mer rundt + - 8K så velger du 560 Kortet. Dette er også ett veldig godt kort!

Fra 11 000 - 20 000
For dem som vil bruke så mye penger.
Jeg ville aldri gjort det men dog. Dette blir for mye penger. Da er det bedre å heller kjøpe en til rundt 15 400,- med 1366 i7, en av toppmodellene til ASUS HK, 8GB 1600Mhz, SSD og vannkjøling. Også kan du heller bare oppgradere som tiden går.

Og til dere som ikke vil gjøre det, så kjøper dere heller denne til 18 000,- som har hakket bedre CPU og litt mer RAM. Men resten er det samme. Evt kjøp 1kW PSU, så har du ihvertfall ikke noe å utsette på PCen!


Jeg håper dette vil hjelpe dere og jeg beklager eventuelle skrive feil.
Ta også en titt på de andre trådene min og httpwhat sin.

Og som sagt lurer du på noe eller har spm ang en PC som du skal kjøpe så bare spør!
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Bra intiativ!

Kan nevne litt om SLI/Crossfire, å bruke flere enn 1 gpu(Nvidia bruker SLI, ATI har Crossfire, mange som tror det er så über bra, men man får rett og slett ikke dobbelt så god ytelse om man har 2 grafikkort, nærmere 10-25% mer ytelse, spillet må også være optimalisert for flere enn 1 gpu.

Så da er det som oftest best å kjøpe 1 stk high end grafikkort, enn 2 stk low/mid-range kort, evt om du kjøper 2 stk high-end, så er du bare dum og vil sløse penger.
Eneste er vel at IV formula ikke er toppkortet, du har vel ett som er bedre. Dette : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=609753

Men for all del, IV Formula er ett kjempegodt kort og er selv godt fornøyd med mitt
Hvorfor ikke Sandy Bridge og i7 2600K på de dyrere pcene?
Bromigo.
Ruudi's Avatar
Trådstarter
Sitat av Fleff[/QUOTE
Bra intiativ!

Kan nevne litt om SLI/Crossfire, å bruke flere enn 1 gpu(Nvidia bruker SLI, ATI har Crossfire, mange som tror det er så über bra, men man får rett og slett ikke dobbelt så god ytelse om man har 2 grafikkort, nærmere 10-25% mer ytelse, spillet må også være optimalisert for flere enn 1 gpu.

Så da er det som oftest best å kjøpe 1 stk high end grafikkort, enn 2 stk low/mid-range kort, evt om du kjøper 2 stk high-end, så er du bare dum og vil sløse penger.
Vis hele sitatet...
Korrekt!
Takk!

Sitat av Sinis Vis innlegg
Hvorfor ikke Sandy Bridge og i7 2600K på de dyrere pcene?
Vis hele sitatet...
Disse vil ikke bli sterke nok. Når du skal ha så dyr PC så kjøper du ikke en "slapp" CPU iforhold til resten av PCen.
Jeg er sterkt uenig med anbefalingen om at "alle burde bygge selv, uansett hvor lite de kan".

De fleste som er vant til å mekke på ting vil nok selvfølgelig synes det er lett, men jeg vet om flere som rett og slett ikke har klart å bygge PC og enten har gitt opp og returnert komponentene eller ødelagt dem, selv når de har fulgt en guide.

Man burde kun prøve å bygge PC dersom man er komfortabel med det.

Sitat av Ruudi Vis innlegg
Disse vil ikke bli sterke nok. Når du skal ha så dyr PC så kjøper du ikke en "slapp" CPU iforhold til resten av PCen.
Vis hele sitatet...
Dette er forresten tull. i7 2600k er kraftigere enn i7 970 i de alle fleste sammenhenger.

http://www.anandtech.com/bench/CPU/2
Sist endret av Grix; 13. mars 2011 kl. 20:49.
vil bare informere om at i7 2600k er faktisk bedre enn i7 980X i alle spillrelaterte oppgaver. 980X er bare bedre i applikasjoner som kan håndtere 6 kjerner som videoredigering/rendering, ikke i spill. syns dette er helt fantastisk, da 2600k og 2500k er dritbillig i forhold.

her er en veldig utfyldene benchmark:
http://www.anandtech.com/bench/Product/287?vs=142
Veldig bra guide her ja Har fått modifisert pc'en min enda litt etter dette.

Vil det være en god ide å bytte 1000W'eren til Cooler Master mot Corsair sin 850W'er PSU?
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=497261
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=460921

La merke til at Corsair sin 850W var en hundrings dyrere, så begynte å stusse litt.

Har du\dere noen gode gaming dataskjermer å anbefale også?
Sist endret av Bollen91; 15. mars 2011 kl. 19:13.
Bromigo.
Ruudi's Avatar
Trådstarter
Som sagt du burde velge Corsair sine, da de gir det de lover. Dessuten har de veldig lite reklamasjoner og gjør det forferdelig bra på testene.

Selv så bruker både jeg og en bønsj med kompiser denne
Utrolig god skjerm til den prisen..
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
God skjerm, holder lang tid, og leverer klare gode bilder med fin fargegjengivelse, har selv 22" versjonen.

På mange andre skjermer, så kan du merke den dynamiske kontrasten(justerer automatisk etter mørk/lys), men denne merker du ikke når den stiller seg, den gjør det så smooth.
Ok, flottings! Da burde nye pcen være helt klar. Kostbar, men har STORE muligheter for å oppgraderes i tiden som kommer.. Når det måtte trengst da

http://www.komplett.no/k/cart.aspx?m...gListId=906010
Sist endret av Bollen91; 15. mars 2011 kl. 22:49.
Bromigo.
Ruudi's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bollen91 Vis innlegg
Ok, flottings! Da burde nye pcen være helt klar. Kostbar, men har STORE muligheter for å oppgraderes i tiden som kommer.. Når det måtte trengst da

http://www.komplett.no/k/cart.aspx?m...gListId=906010
Vis hele sitatet...
Handlevognen er tom.
Les min andre guide for å lære å lage en handleliste du kan dele
Bromigo.
Ruudi's Avatar
Trådstarter
HK ditt er socket 1366 og CPU er 1155.

Skjermkortet var jo nice da.

Kanskje en litt sterkere ssd?
Joda, en femtilapp for en enda bedre SSD skader vel ikke.

At det ikke var samme socket på GPU og HK hadde jeg såklart ikke lagt merke til. Bra noen er våkne her
Synd, hadde virkelig lyst på den prosessoren... Får vel gå for denne da? Nermeste beste opp er en hexacore, og det tror jeg blir littegrann veldig overkill akkurat nå. I alle fall i forhold til pris/effekt
Bromigo.
Ruudi's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bollen91 Vis innlegg
Joda, en femtilapp for en enda bedre SSD skader vel ikke.

At det ikke var samme socket på GPU og HK hadde jeg såklart ikke lagt merke til. Bra noen er våkne her
Synd, hadde virkelig lyst på den prosessoren... Får vel gå for denne da? Nermeste beste opp er en hexacore, og det tror jeg blir littegrann veldig overkill akkurat nå. I alle fall i forhold til pris/effekt
Vis hele sitatet...
Behold CPUen din og bytt heller HK.
Selv så har jeg sansen for detteHK. Gode spec har det og.

Digger den kjøleplata som ligger oppå Gir en kul look og får det til å se veldig ryddig ut.
Jessda, virker ganske elskbart det. Absolutt brukbar mengde ekspasjoner og ut/innganger.
Eneste gnaget er at det ikke går an å oppgradere til en hexa i framtiden >.<
Hva tror du?
Bromigo.
Ruudi's Avatar
Trådstarter
Jeg trur kjør på. Hvis du kjøper 1155 K så kan du jo klokke også. Ganske høyt har jeg lest. Så det blir absolutt bra.
Gode greier. Mange takk for hjelpen ^^
den du linka til som er for litt over 6000, er det alle delene man trenger i en pc? Kan ikke mye om dette..
Bromigo.
Ruudi's Avatar
Trådstarter
Jeg ser faktisk at jeg har glemt å ta med HDD på lista til 6661,-!
IKKE BRA!

Men ja når du har fått deg en HDD så har du alt annet på den lista
Sist endret av Ruudi; 20. mars 2011 kl. 23:05.
Sitat av Ruudi Vis innlegg
Jeg ser faktisk at jeg har glemt å ta med HDD på lista til 6661,-!
IKKE BRA!

Men ja når du har fått deg en HDD så har du alt annet på den lista
Vis hele sitatet...
k! da skal jeg følge den!
Hvorfor har du ikke oppdatert handlelistene? Er jo bedre CPU is PC'en til 10k enn i den til 15k..
Bromigo.
Ruudi's Avatar
Trådstarter
Sitat av Grix Vis innlegg
Hvorfor har du ikke oppdatert handlelistene? Er jo bedre CPU is PC'en til 10k enn i den til 15k..
Vis hele sitatet...
Fordi jeg kan ikke endre innlegg..
Men den lista du har laga til 6000, har du oversikt over sånn nogen lunde hvor bra den kan kjøre dagens spill?

Edit: Og er det mulig å få et annet kabinett til det oppsettet? Et med blå belysning rundt vifta etc?

Edit x2: Som f.eks denne? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=602546
Den til 9600 er veldig bra til den prisen, kudos til deg:ruudi.
Og syntes du det er noen vits i å ha big tower eller midi tower?
Sitat av Peeinmyurin Vis innlegg
Men den lista du har laga til 6000, har du oversikt over sånn nogen lunde hvor bra den kan kjøre dagens spill?

Edit: Og er det mulig å få et annet kabinett til det oppsettet? Et med blå belysning rundt vifta etc?

Edit x2: Som f.eks denne? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=602546
Vis hele sitatet...
Lurer du på ytelsen i oppsettet til 6k, så sjekker du tester av skjermkortet. I dette tilfellet nVidia GTX 560. I testen står mye om ytelse i forskjellige spill - omtrent slik oppsettet yte, da skjermkortet først og fremst bestemmer gamingytelsen.

Det er bare å bytte kabinett til det du linket til. CM Elite 430 er et bra kabinett til å være så rimelig, men kjøp med en ekstra 120mm vifta, da bare en medfølger. Jeg har også mekket noen budsjettoppsett, og da har valget mitt falt på nettopp CM Elite 430.

Sitat av adde731 Vis innlegg
Den til 9600 er veldig bra til den prisen, kudos til deg:ruudi.
Og syntes du det er noen vits i å ha big tower eller midi tower?
Vis hele sitatet...
Jeg ville selv valgt et annet kabinett enn CM HAF 922, da det ikke er støvfiltre i dette kabinettet og det begynner å bli litt utdatert. Men det har særdeles bra kjøling til å være såpass lite.

Det er mange fordeler med å velge et big tower, både mtp. luftflyt og hvor enkelt det er å bygge, men det er en smakssak til slutt.

NZXT Phantom Big Tower er f.eks. et godt valg.
Harr ikke NZXT phantom litt dårlig kjøling?

Og Hva med http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=620616 eller http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=369755

jeg likte spesielt In-Win dragon rider passer opsettet til 9600 til dette kabinettet.
(vet litt dårlig utforming men dere forstår sikkert)
Sist endret av adde731; 24. mars 2011 kl. 21:22.
Sitat av adde731 Vis innlegg
Harr ikke NZXT phantom litt dårlig kjøling?

Og Hva med http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=620616 eller http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=369755

jeg likte spesielt In-Win dragon rider passer opsettet til 9600 til dette kabinettet.
(vet litt dårlig utforming men dere forstår sikkert)
Vis hele sitatet...
Hva får deg til å tro at NZXT Phantom har dårlig kjøling? Her er en grundig test.

Om du vil ha en annen stil på kabinettet, så får det være din smak

Men når du spør om In-Win Dragon Rider 'passer' til oppsettet til 9,6k, så må jeg si en (åpenbar) ting: ALLE big tower-kabinetter passer til det oppsettet, det er bare å velge det du liker best. Velger du et midi tower burde du dobbeltsjekke at grafikkortet får plass, det er det eneste. Sjekk ut youtubetester før du bestemmer deg.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Ruudi (og alle andre): du har ikke lyst til å sette opp en liste med alt det beste som er på markedet nå?
Bare så vi kan sitte å dagdrømme om en heftig pc.
Hva vil ekspertene her si er det beste midi toweret som ikke koster så altfor mye (maks 1000kr) nå til dags?
Antec Nine hundrer er jo en klassiker som er ganske god.
Fine avtagbare støvfiltere på alle inntakene forran.

Er tilbud på komplett for øyeblikket -38% http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=332085

Corsair 600T er også et forholdsvis bra kabinett om du liker kabinett som er litt mer nøytrale og ikke har en haug med fjortis LED's som lyser opp hele rommet.
Er VELDIG lett å rydde kabler i det og har smarte løsninger for at de skal være minst mulig synlig.
Har viftekontroll framme på kabinettet.
Støvfiltere for PSU og inntak.
Plass til mange HDD.
Er også en versjon med vindu, men er et par hundre dyrerere.

Koster et par hundret over 1000,- men er kampanje på dustinhome for 1099,- for øyeblikket
Sist endret av Zaim; 25. mars 2011 kl. 12:28.
Sitat av httpwhat Vis innlegg
Hva får deg til å tro at NZXT Phantom har dårlig kjøling? Her er en grundig test.

Om du vil ha en annen stil på kabinettet, så får det være din smak

Men når du spør om In-Win Dragon Rider 'passer' til oppsettet til 9,6k, så må jeg si en (åpenbar) ting: ALLE big tower-kabinetter passer til det oppsettet, det er bare å velge det du liker best. Velger du et midi tower burde du dobbeltsjekke at grafikkortet får plass, det er det eneste. Sjekk ut youtubetester før du bestemmer deg.
Vis hele sitatet...
Trur det fordi det var få vifter som følgte med men er dragon rider et bra kabinett, er det bare design forskjell? Er litt blå på tema
Bromigo.
Ruudi's Avatar
Trådstarter
Sitat av r0bin Vis innlegg
Ruudi (og alle andre): du har ikke lyst til å sette opp en liste med alt det beste som er på markedet nå?
Bare så vi kan sitte å dagdrømme om en heftig pc.
Vis hele sitatet...
Det blir så overkill at det blir urealistisk.


Sitat av A2532 Vis innlegg
Hva vil ekspertene her si er det beste midi toweret som ikke koster så altfor mye (maks 1000kr) nå til dags?
Vis hele sitatet...
Det beste kabinettet med tanke på rydding, luft gjennomstrømmning eller utseende?

Sitat av Zaim Vis innlegg
Antec Nine hundrer er jo en klassiker som er ganske god.
Fine avtagbare støvfiltere på alle inntakene forran.

Er tilbud på komplett for øyeblikket -38% http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=332085

Corsair 600T er også et forholdsvis bra kabinett om du liker kabinett som er litt mer nøytrale og ikke har en haug med fjortis LED's som lyser opp hele rommet.
Er VELDIG lett å rydde kabler i det og har smarte løsninger for at de skal være minst mulig synlig.
Har viftekontroll framme på kabinettet.
Støvfiltere for PSU og inntak.
Plass til mange HDD.
Er også en versjon med vindu, men er et par hundre dyrerere.

Koster et par hundret over 1000,- men er kampanje på dustinhome for 1099,- for øyeblikket
Vis hele sitatet...
Åå Gud! Antec? Nei takk.

Det kabinettet ville jeg ikke valgt om jeg fikk det kasta etter meg engang.
Det er absolutt ett kabinett dem som vil ha det litt ryddig i skal styre LANGT unna.

Spesielt fint syns jeg det ikke er heller.


Da velger du heller Corsair.
Vil ha noe ryddig, med god luftgjennomstrømning, (det kommer vel når det er ryddig, delvis hvertfall? ), og gjerne støvfilter? da jeg føler alt jeg har på rommet drukner i støv Umulig å få dette ut av et ikke så altfor dyrt kabinett?
Dårlig plass til skjermkort?
Sitat av Ruudi Vis innlegg

Åå Gud! Antec? Nei takk.

Det kabinettet ville jeg ikke valgt om jeg fikk det kasta etter meg engang.
Det er absolutt ett kabinett dem som vil ha det litt ryddig i skal styre LANGT unna.

Spesielt fint syns jeg det ikke er heller.


Da velger du heller Corsair.
Vis hele sitatet...
Så ille :P?

Har ikke brukt det selv, men en kompis av meg har dette og han syns det var ganske bra.
Og syns ikke at han er helt sløv når det kommer til PC.

Hatt noen erfaringer med det du da Ruudi?
Sitat av A2532 Vis innlegg
Hva vil ekspertene her si er det beste midi toweret som ikke koster så altfor mye (maks 1000kr) nå til dags?
Vis hele sitatet...
Om du drar mye rundt på maskinen - og bare hvis du gjør det - synes jeg Bitfenix Survivor er det klart tøffeste miditoweret på markedet akkurat nå.

Jeg digger det kabinettet. Sjekk tester på youtube osv.

Sitat av Ruudi Vis innlegg
Åå Gud! Antec? Nei takk.
Vis hele sitatet...
Det var da fælt da?! Hvor kommer hatet fra?

Så vidt meg bekjent er har Antec flere kabinetter som har svært god kjøling, men akkurat Nine Hundered som er på tilbud hos komplett.no, begynner kanskje å bli litt utdatert.
Sist endret av httpwhat; 25. mars 2011 kl. 15:48.
Og jeg lurer på om jeg trenger noe mer på "kittet" til 9000 en det som er lista opp?
Sitat av adde731 Vis innlegg
Og jeg lurer på om jeg trenger noe mer på "kittet" til 9000 en det som er lista opp?
Vis hele sitatet...
Mange vil ha en DVD-brenner, OS, en tredjeparts CPU-kjøler (den som følger med prosessoren er helt OK om du ikke skal klokke, men støyer en del) og selvsagt skjerm (med riktig kabel - sjekk hva som følger med det aktuelle skjermkortet), tastatur og mus.

Ellers har jeg jo laget noen oppsett selv i dag, som du kan ta en titt på. 'Kraftriggen' i tråden min er litt rimeligere enn det oppsettet til Ruudi, men jeg mener det gir veldig mye for pengene.

Selv ville jeg også kjøpt et oppsett med Intel CPU og HK etter nye 'sandy bridge' kom - AM3-plattformen er bra, men begynner å henge litt etter.
Bromigo.
Ruudi's Avatar
Trådstarter
Sitat av Zaim Vis innlegg
Så ille :P?

Har ikke brukt det selv, men en kompis av meg har dette og han syns det var ganske bra.
Og syns ikke at han er helt sløv når det kommer til PC.

Hatt noen erfaringer med det du da Ruudi?
Vis hele sitatet...
Sitat av httpwhat Vis innlegg
Det var da fælt da?! Hvor kommer hatet fra?

Så vidt meg bekjent er har Antec flere kabinetter som har svært god kjøling, men akkurat Nine Hundered som er på tilbud hos komplett.no, begynner kanskje å bli litt utdatert.
Vis hele sitatet...
Hater det pga rydde mulighetene og utseende. Jeg har selv bygd i det og det er ett mareritt uten like. Det er ikke umulig men er søren ikke lett heller. Jeg måtte legge mine 100 på det for å få på bak plata med de 2 ledningene som lå der. Og når du har fullt av kabler så blir det dårlig luftgjennomstrømmning, ett helsike å feilsøke kabler og sette i flere komponenter da du har kabler langt opp i rompa.

Kabinett er som pupper. Smak og behag, velg det du vil ha.
Vist jeg kjøper den til 9k+ som du linket til, vil den da bli bygget så sendt til postkontoret? Ingenting mangler på den?
Sitat av Guten Vis innlegg
Vist jeg kjøper den til 9k+ som du linket til, vil den da bli bygget så sendt til postkontoret? Ingenting mangler på den?
Vis hele sitatet...
Nei, den vil ikke bli bygget.
Bromigo.
Ruudi's Avatar
Trådstarter
Sitat av Guten Vis innlegg
Vist jeg kjøper den til 9k+ som du linket til, vil den da bli bygget så sendt til postkontoret? Ingenting mangler på den?
Vis hele sitatet...
Eneste som mangler er at du bygger den
Jeg blir ikke klok på det med gpu jeg hva er forskjellen på powercolor, saphirre msi etc. Noen som kan svare på det? Jeg så et sted at man kunne flashe 6950 til å bli 6970 så er vel ingen vits i å kjøpe 6950?
Er mesten ingen forskjell bare av og til er det forskjellige kjølere eller så står det at den er OC eller overclocked e.l da har de overclocka Gpu'en som gjør den litt bedre, men er ofte nesten ingen forskjell på merkene
Bromigo.
Ruudi's Avatar
Trådstarter
Sitat av adde731 Vis innlegg
Jeg blir ikke klok på det med gpu jeg hva er forskjellen på powercolor, saphirre msi etc. Noen som kan svare på det? Jeg så et sted at man kunne flashe 6950 til å bli 6970 så er vel ingen vits i å kjøpe 6950?
Vis hele sitatet...
Same shit, different wrapping.

Som regel er det bare andre kjøle egenskaper, utseende og klokk. Men ellers er det likt.
Lite spørsmål ang. dvd-brenner.
Har en gammel en liggende fra en pc som var "high-end" for 6-7 år siden
Hvis jeg skal bygge meg en ny pc nå, vil jeg kunne bruke denne, mtp. tilkobling og sånn, eller er det bare å glemme det og kjøpe en ny?
Sist endret av A2532; 30. mars 2011 kl. 19:41.