Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 16385
Kan jeg som en helt vanlig "person" bruke en militæruniform i det offentlige?

Jeg har sett at noen har pekt til en uniformlov for de i militærtjeneste i andre tråder, men gjelder de for meg? (jeg har aldri vært i millitæret eller noe slikt)

Prøvde å finne et svar på lovdata.no, men fant ingen ting.


Hvis det er til noen hjelp er det en hv-jakke (camo-jakke med flagg på venste arm og "hv-merket" på høyre) og en kortarmet skjorte med flagg på venste arm.
Sist endret av NuLLeT; 4. mars 2011 kl. 00:12.
Står det navn osv på den?
Trådstarter
7 3
Nei, flagget og Hv-merket er det enste.
Trådstarter
7 3
Sitat av ragedAsian Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Har lestgjennom den allerede og punkt 1 setter meg i tvil.


1. Generelt
TJ 12-3: Uniformsreglement for Hæren dekker forhold som gjelder bruk av uniform i Hæren


Jeg er ikke i Hæren.
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
Det er noen regler som sier at sivile ikke har lov til og bruke norske militær uniformer vis det er det norske flagget er på dem.

Det var da noen slike skrike menn(rekrutt sersjanter) som sa det når jeg løp rundt i skogen og lekte krig.
Men det var et veldig spennende og annerledes år.
Sist endret av UrbanFreak86; 4. mars 2011 kl. 03:49.
Så lenge det er flagg på uniformen så er det ikke lov nei. Men det er ingen som kommer til å ta deg for det. Jeg "mistet" uniformen min på slutten av tjenesten min og har brukt de en god del i ettertid.

Man finner jo også gamle uniformer på bruktbutikker rundt omkring, så det er ikke noe som blir håndhevet i stor grad. Iallefall så lenge du ikke utgir deg for å være i tjeneste.
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
Var det Gortexen du mistet eller ?
Fordi den var litt genial.
Sist endret av UrbanFreak86; 4. mars 2011 kl. 04:04.
Vet ikke hvordan det er med militæruniformer, men så på TV2 nyhetene en stund tilbake at det er lov å gå i politiuniform selv om man ikke er politi så lenge man ikke påstår at man er politi.
Var nok på en litt lavere prioritert tjeneste, så no Goretex blei det ikke på meg. Men M98, boots og undertøy type lang er jo kjekt å ha. Har blitt flittig brukt på jaktturer og festivaler :-)
vårt befal sa at M02 ikke er lov å bruke i det hele tatt i det sivilet, når jeg var i army. Man kunne vistnok bli straffet om man bruker den etter å ha "mistet" den.
Trådstarter
7 3
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Det er noen regler som sier at sivile ikke har lov til og bruke norske militær uniformer vis det er det norske flagget er på dem.
Vis hele sitatet...

Lest dette flere steder, men ingen som har oppgitt noen lov eller kilde som hevder dette.

Jeg velger å ta sjangsen på å bruke den på karnivalet jeg, finner ingen dommer eller saker hvor noen har blirr dømt for noe slik uansett.
Sitat av TDSzevz Vis innlegg
Var nok på en litt lavere prioritert tjeneste, så no Goretex blei det ikke på meg. Men M98, boots og undertøy type lang er jo kjekt å ha. Har blitt flittig brukt på jaktturer og festivaler :-)
Vis hele sitatet...
Alt det du nevnte der FÅR man jo også til odel og eie
Mista lett goretexen min ja. Beste klærne jeg har hatt.
Det er ikke værre enn at du stripper av flagget og hv merket.
På et vanlig karnevall tviler jeg på at det er så mange som merker/bryr seg om det ikke er der.

Om du vil være sikker på å gjøre det lovlig selvfølgelig.
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Alt det du nevnte der FÅR man jo også til odel og eie
Mista lett goretexen min ja. Beste klærne jeg har hatt.
Vis hele sitatet...
Bortsett fra M98, som faktisk er uniformen, som tråden faktisk handler om... faktisk...
Sist endret av meitemark; 6. mars 2022 kl. 03:07.
Sitat av MB300Diesel Vis innlegg
Bortsett fra M98, som faktisk er uniformen, som tråden faktisk handler om... faktisk...
Vis hele sitatet...
Vil heller tro det er snakk om en M-04? Er jo det som er standard tjenesteuniform, iallefall i Hæren.
Jeg fikk goretexen, og har brukt den ganske mye i ettertid. Aldri fått noen negative kommentarer på det.
Sitat av Rayes Vis innlegg
Vil heller tro det er snakk om en M-04? Er jo det som er standard tjenesteuniform, iallefall i Hæren.
Vis hele sitatet...
M/04 er standard ja, og ble innført i 2004. Det er derimot flere eldre befal som bruker M/98, og jeg har sett av flere avdelinger med mindre budsjetter har brukt M/98.
Sitat av Rejolo Vis innlegg
M/04 er standard ja, og ble innført i 2004. Det er derimot flere eldre befal som bruker M/98, og jeg har sett av flere avdelinger med mindre budsjetter har brukt M/98.
Vis hele sitatet...
Aldri sett det selv ila. mitt år i forsvaret (2010), det var alltid m04 eller den ripstop uniformen. Tror den het m2000 eller noe
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Gortexen er fin den, men jeg holder en liten knapp på m-75'en jeg altså. Den er gull når det begynner å bli ordentlig kaldt!

Men det mest geniale forsvaret deler ut er fotposene, dem blir du glad i når du er ute i felt.
Tror du ikke har lov å bruke uniformen så lenge det har det norske flagg på armen. Dette gjelder forsovidt samtlige av forsvarets materiell om jeg ikke tar feil. Fjerner du flagget kan du nok komme unna med det, men du burde passe på, siden det er en haug med antrekksbestemmelser for hvordan man skal kle seg i en vanlig M04. Du risikrerer med andre ord å bli sjelt ut av hvilket som helst høygradert befal om de anser deg langt ifra "i henhold".

Forøvrig er fortsatt M98 i bruk i forsvaret, så den selv min tjeneste i 2010. Men så ser det jo helt dust ut med distriksjoner på skuldrene også.
Du kan bruke den offentlig bare ta av HV merket.

Off-Topic: Hvem faen går med HV-jakke offentlig? Hvis du ikke er med i HV/HVU da?
Trådstarter
7 3
Sitat av Schlaeg Vis innlegg
Off-Topic: Hvem faen går med HV-jakke offentlig? Hvis du ikke er med i HV/HVU da?
Vis hele sitatet...
Var carnival på et utested vi hadde leid, og alle skulle kle seg ut som kjendis / filmfigur.

On-Topic valgte å bruke uniformen som den var ikke min. (så kunne ikke akuratt bare ta av flagg og merke)

Hadde en liten prat med politiet fordi jeg vaia litt mye i vinden eneste de bemerket ved antrekker var "du koser deg på perm ja" skal ikke konkludere med at det er lovlig, men er tydligvis ingen som "tar" deg for noe.
Sitat av NuLLeT Vis innlegg
Var carnival på et utested vi hadde leid, og alle skulle kle seg ut som kjendis / filmfigur.
Vis hele sitatet...
Hvilken kjendis / filfigur er du med en HV-jakke?


Sitat av NuLLeT Vis innlegg
Hadde en liten prat med politiet fordi jeg vaia litt mye i vinden eneste de bemerket ved antrekker var "du koser deg på perm ja" skal ikke konkludere med at det er lovlig, men er tydligvis ingen som "tar" deg for noe.
Vis hele sitatet...
Er forskjell på politiet som har en haug med andre lover å håndheve/huske, og MP som har ansvar for soldater. I en ideell verden ville politiet vært klar over alle lovene vi har i Norge, men slik er det ikke.
så vit jeg vet kan du bruke Militære uniformer i det offentlige så lenge du ikke har militære emblemer på det (rank grenn o.s.v) ved bruk av utenlandsk uniform gjelder utenlandske uniform regler (her er jeg ikke helt sikker men kan huske og ha lest noe om det).
Så jeg kan faktisk gå rundt i paradeuniform med lue rundt i gatene? Haha funny.
Sitat av Inspecta_Deck Vis innlegg
Så jeg kan faktisk gå rundt i paradeuniform med lue rundt i gatene? Haha funny.
Vis hele sitatet...
Ikke med kongens emblem og norgesflagget brodert på.
Du har ikke lov å gå i uniform vis uniformen bærer noen av forsvarets avdelingsmerke eller flagg.

Det sies at skal du eks drive med airsoft, så skal kun underdel brukes under transport for at man ikke skal kunne missbruke forsvaret sine goder om offentlig transport.

Da missbruk av dette vil føre til at forsvaret sin avtale med offentlige instanser ( og noen private) vil bli nedlagt.
Sist endret av Rammlied; 6. mars 2011 kl. 06:03.
Sitat av Rammlied Vis innlegg
Det sies at skal du eks drive med airsoft, så skal kun underdel brukes under transport for at man ikke skal kunne missbruke forsvaret sine goder om offentlig transport.

Da missbruk av dette vil føre til at forsvaret sin avtale med offentlige instanser ( og noen private) vil bli nedlagt.
Vis hele sitatet...
Er jo tjenestebevis som benyttes til transportfordeler (sammen med uniform) da, ikke uniform alene.
Sitat av Troennes Vis innlegg
Er jo tjenestebevis som benyttes til transportfordeler (sammen med uniform) da, ikke uniform alene.
Vis hele sitatet...
I praksis funker det ofte med å bare ha uniform, av og til har jeg fått rabatter uten å ha det, eller vise fram id. Sa bare at jeg var vernepliktig.
Sist endret av mo3; 6. mars 2011 kl. 09:37.
Sitat av mo3 Vis innlegg
I praksis funker det ofte med å bare ha uniform, av og til har jeg fått rabatter uten å ha det, eller vise fram id. Sa bare at jeg var vernepliktig.
Vis hele sitatet...
Det kan så være, men det er IKKE slik praksisen skal fungere. At du KAN få rabatt sa jeg ingenting om, men med korrekt tjenestebevis SKAL du ha. Alt annet er tilfeldig, du ser den? Etter reglementet er det ikke uniformen som bestemmer om du får rabatt, uniformen gir deg vel bare mere rabatt enn i sivil.
Hvorfor diskuterer dere rabatt på offentlig transport?

Vernepliktige får 90% med uniform, det kan kreves legitimt bevis.
Eat to bite?
Curver's Avatar
Du får jo kjøpt det på overskudslagre, det er f.eks en skjeberg som driver med det. Finnes også en nettbutikk som heter forsvarsbrukt.

Jeg selv bruker det ganske ofte, både med norske flagget og HV-merke. Utenom at en god del personer kan se litt rart på en 16 åring, så har jeg ikke blitt snakka til el.

EDIT: nr. 250 post :-)
Sist endret av Curver; 6. mars 2011 kl. 17:37.
Sitat av brsbent Vis innlegg
Hvorfor diskuterer dere rabatt på offentlig transport?

Vernepliktige får 90% med uniform, det kan kreves legitimt bevis.
Vis hele sitatet...
Korrekt, i rest my case.

Cato Ringstad selger også brukt matriell, samt FMU. Jeg har også liggende diverse artikler fra forsvaret, ingenting gammelt dog men.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Herlig når du ser nesten ubrukt militært materiel bli solgt, mens vi i hv fortsatt har utstyr det ser ut som tyskerne la igjen.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av mo3 Vis innlegg
vårt befal sa at M02 ikke er lov å bruke i det hele tatt i det sivilet, når jeg var i army. Man kunne vistnok bli straffet om man bruker den etter å ha "mistet" den.
Vis hele sitatet...
Befal sier gjerne veldig mye tull, det de kanskje trodde de refererte til var multispektral kamuflasje, som bl.a. M/75-jakken har. Det er per def. ikke lov å selge til sivile, men det virker ikke som om det er noe stort problem, med tanke på hvor mange M/75-jakker som er i bruk og eid av sivile. Meg bekjent så inneholder ikke M/02-uniformen denne typen multispektral kamuflasje, så den selges til sivile bl.a. gjennom NFM og Cato Ringstad.
▼ ... flere år senere ... ▼
Sitat av NuLLeT Vis innlegg
Var carnival på et utested vi hadde leid, og alle skulle kle seg ut som kjendis / filmfigur.

On-Topic valgte å bruke uniformen som den var ikke min. (så kunne ikke akuratt bare ta av flagg og merke)

Hadde en liten prat med politiet fordi jeg vaia litt mye i vinden eneste de bemerket ved antrekker var "du koser deg på perm ja" skal ikke konkludere med at det er lovlig, men er tydligvis ingen som "tar" deg for noe.
Vis hele sitatet...
Beklager for sen tilbakemelding!

Men svaret dere er ute etter er trolig å finne i Staffeloven § 165.

Misbruk av offentlig uniform, kjennetegn eller tittel mv.

Med bot eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som

a) ved uhjemlet bruk av uniform eller på annen måte offentlig utgir seg for å ha offentlig myndighet på en slik måte at det er egnet til å skape uleilighet for noen eller svekke tilliten til den offentlige myndigheten,

b) uhjemlet bruker et norsk eller utenlandsk offentlig våpen, merke eller segl eller noe som lett kan forveksles med slike, eller

c) uhjemlet offentlig eller i rettsstridig øyemed bruker norsk eller utenlandsk offentlig tittel.


Det fremgår av forarbeidene til punkt a) at: Å opptre i politiuniform på en privat og lukket karnevalsfest må passere, men om man ved festens avslutning begynner å dirigere trafikken utenfor festlokalet, er den objektive grensen for det straffbare passert. Uniformsbruk mv. på en offentlig scene som ledd i en teaterforestilling o.l. vil heller ikke bli rammet av bestemmelsen.

I tillegg viser rettspraksisen at det kun er i tilfeller hvor tiltalte har utgitt seg for å ha offentlig myndighet, vedkommende har blitt straffet. Så lenge offentlige uniformer (militære/politi/lege/brannmann) ikke misbrukes, går det nok som regel bra.

Problemstillingen rundt det norske flagget knyttes til punkt b). Det er en videreføring av den gamle straffeloven § 328 hvor det følger av forarbeidene at "flagg" skal gå under "offentlig våpen, merke eller segl".

Men som sagt, ingen har noen gang blitt straffet for å bære uniform på karnevalsfest. Så lenge du ikke prøver å utøve offentlig myndighet iført uniform, skal nok det meste gå!
Jeg snakker vel ikke akkurat om militæruniform nå, men:
Da jeg en gang i fylla valgte å ha på meg Securitasuniform på en konsert, kom purken frem og var veldig sure. Da de så at det KUN sto "Securitas" på uniformen med rang-striper på, og ikke ordet "Vekter", kunne de ikke gjøre mer.

Den lille tøylappen hvor det står "Vekter" var det bare å gaffateipe over med andre ord
For Guds skyld ikke ta i bruk uniform med norsk flagg og spesielt avdelingspatches, det er krenkende.
Edit: M-75 uniformen er jo helt ubrukelig, skjønner ikke at noen vil bruke det blytunge plagget der
Sist endret av Bl1zzarD; 28. oktober 2016 kl. 04:48.
Sitat av wergiss Vis innlegg

Det fremgår av forarbeidene til punkt a) at: Å opptre i politiuniform på en privat og lukket karnevalsfest må passere, men om man ved festens avslutning begynner å dirigere trafikken utenfor festlokalet, er den objektive grensen for det straffbare passert. Uniformsbruk mv. på en offentlig scene som ledd i en teaterforestilling o.l. vil heller ikke bli rammet av bestemmelsen.

Vis hele sitatet...
Har en gammel politiskjorte, nesten lik som denne, men med korte ermer http://digitaltmuseum.no/01102536316...iskjorte&pos=0. Betyr det da at jeg som privatperson kan bruke denne på private karnevaler mtp. at den har riksvåpen og det står politi på den? Har også skulderlapper.
Sist endret av Doktor Hodebry; 28. oktober 2016 kl. 08:32.
Sitat av whiten Vis innlegg
Vet ikke hvordan det er med militæruniformer, men så på TV2 nyhetene en stund tilbake at det er lov å gå i politiuniform selv om man ikke er politi så lenge man ikke påstår at man er politi.
Vis hele sitatet...
Det er det nok ikke:

https://lovdata.no/lov/2005-05-20-28/§165

Samt:

http://www.dagbladet.no/2014/11/17/n...form/36249681/

Sitat av Doktor Hodebry Vis innlegg
Har en gammel politiskjorte, nesten lik som denne, men med korte ermer http://digitaltmuseum.no/01102536316...iskjorte&pos=0. Betyr det da at jeg som privatperson kan bruke denne på private karnevaler mtp. at den har riksvåpen og det står politi på den? Har også skulderlapper.
Vis hele sitatet...
Det står jo det. Du kan bruke det så lenge det ikke er offentlig og du ikke utgir det for å ha politimyndighet.
Sist endret av hemmeligegreier; 29. oktober 2016 kl. 16:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.