Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 3799
Hei

Leste på nettet at Høy-dose anti-psykotika og alkohol/benzo går dårlig sammen pga. økt sedasjon.
Hvordan er dette med Abilify?
F.eks hvis jeg har tatt 20 mg abilify og så vurderer å ta 10-20mg Oxazepam (Sobril), vil det gå helt fint eller er det noe jeg burde holde meg unna?

Edit:

Tar også Ritalin (70mg døgndose)
Sist endret av kake24; 24. februar 2011 kl. 16:56.
Jeg tror ikke du vil oppnå en spesielt bra rus på 20mg oxazepam, kanskje litt hvis du bruker det veldig skjelden ellers. Du behøver ikke bekymre deg for å overdosere, så lenge du ikke putter i deg veldig mye av det. Alkohol er ikke å anbefale ved siden av da.
Trådstarter
9 0
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Jeg tror ikke du vil oppnå en spesielt bra rus på 20mg oxazepam, kanskje litt hvis du bruker det veldig skjelden ellers. Du behøver ikke bekymre deg for å overdosere, så lenge du ikke putter i deg veldig mye av det. Alkohol er ikke å anbefale ved siden av da.
Vis hele sitatet...
Så jeg kan fint ta det sammen med Abilify? Har ikke brukt oxazepam på over 1 år, så 20 mg vil holde.
Vurderer kanskje å ta en lav dose Flunitrazepam (Rohypnol) isteden, dette vil også gå bra?
Sist endret av kake24; 24. februar 2011 kl. 17:26.
Sitat av kake24 Vis innlegg
Så jeg kan fint ta det sammen med Abilify? Har ikke brukt oxazepam på over 1 år, så 20 mg vil holde.
Vurderer kanskje å ta en lav dose Flunitrazepam (Rohypnol) isteden, dette vil også gå bra?
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke tenke meg at det blir en farlig dosering så sant du ikke er overfølsom for noen av de stoffene. Men du kan få litt psykisk ubehag i ettertid, jeg tenker siden du bruker Abilify. Enkelte som er syke med bipolar eller schizofreni kan få litt leie psykiske bivirkninger av benzodiazepiner, som depresjon og tomhetsfølelse.
Trådstarter
9 0
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Jeg kan ikke tenke meg at det blir en farlig dosering så sant du ikke er overfølsom for noen av de stoffene. Men du kan få litt psykisk ubehag i ettertid, jeg tenker siden du bruker Abilify. Enkelte som er syke med bipolar eller schizofreni kan få litt leie psykiske bivirkninger av benzodiazepiner, som depresjon og tomhetsfølelse.
Vis hele sitatet...
Takk for hjelpen, skal nok klare å komme meg gjennom de psykiske bivirkningene. Det er ikke noe fare for psykose ved bruk av benzo?

Noen andre som kan bekrefte at det ikke vil være fare for respirasjonssvikt eller noe annet som kan være farlig, ved blanding av Abilify og benzo?
Sist endret av kake24; 24. februar 2011 kl. 19:11.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av kake24 Vis innlegg
Det er ikke noe fare for psykose ved bruk av benzo?
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri hørt at det er noe aktuelt problem ved mindre doser. I kombinasjon med andre rusmidler eller i trollete høye doser kan det gi en midlertidig psykotisk tilstand. Men jeg har aldri sett noe informasjon på at benzodiazepiner kan øke sjangsen for å havne i psykose (noe som er en kjent bivirkning av en del andre rusmidler som for eksempel cannabis og psilocybin).

Sitat av kake24 Vis innlegg
Noen andre som kan bekrefte at det ikke vil være fare for respirasjonssvikt eller noe annet som kan være farlig, ved blanding av Abilify og benzo?
Vis hele sitatet...
Felleskatalogen kan:

Interaksjoner: Aripiprazol kan potensielt øke effekten av visse antihypertensiver pga. α1-adrenerg reseptorantagonisme. Pga. preparatets primære CNS-effekter, bør forsiktighet utvises ved samtidig inntak av alkohol eller andre sentralvirkende legemidler med overlappende bivirkninger som sedasjon. Forsiktighet bør utvises ved samtidig administrering med legemidler som kan forårsake forlenget QT-intervall eller elektrolyttubalanse. Ved samtidig administrering av i.m. enkeltdose aripiprazol (15 mg dose) og i.m. lorazepam (2 mg dose) er det vist mer intens sedasjon enn når aripiprazol gis alene, og sett høyere ortostatisk hypotensjon enn når lorazepam gis alene.

Famotidin reduserer absorpsjonsgraden til aripiprazol, men effekten anses ikke som klinisk relevant. Ved samtidig administrering av potente CYP 2D6-hemmere (f.eks. kinidin, fluoksetin, paroxetin) eller CYP 3A4-hemmere (f.eks. ketokonazol, itrakonazol, hiv-proteasehemmere), bør ordinert aripiprazoldose omtrent halveres. Når CYP 2D6- eller CYP 3A4-hemmeren seponeres fra kombinasjonsbehandlingen, bør aripiprazoldosen økes igjen. Beskjeden økning i aripiprazolkonsentrasjonen kan forventes ved samtidig administrering med svake CYP 3A4- eller CYP 2D6-hemmere. Ved samtidig administrering av potente CYP 3A4-induktorer (f.eks. karbamazepin, rifampicin, rifabutin, fenytoin, fenobarbital, primidon, efavirenz, nevirapin, johannesurt), bør aripiprazoldosen dobles. Ved seponering av potente CYP 3A4-induktorer, bør aripiprazoldosen reduseres til anbefalt dose.
Vis hele sitatet...
Forsiktighet må utvises står det som alltid i listen over Interaksjoner. Men dette er ment ved intramuskulær injekson av aripiprazol (eksemplet omhandler også intramuskulær injeksjon av det potente benzodiazepinet lorazepam), som gir en ganske mer sterktvirkende effekt enn det tabletter gjør. Altså, utvis forsiktighet men ikke vær engstlig. Du skal uansett være i stand til å kjenne om pusterefleksen begynner å bli svakere og hvor sedert du er om du prøver deg forsiktig frem.