Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 972
Jeg har googlet litt rundt og lest i min søken etter kunnskap, og dette forumet dukker stadig opp. Det virker som det er mange kunnskapsrike folk her, som kanskje har svar på det jeg lurer på.

Jeg er vokalist og har sunget i "alle" år.
De siste årene har jeg fortrinnsvis sunget jazz og har vært vokalist i flere storband samt mindre ensembler. Nå føler jeg tiden er inne for å gjøre noe eget, etter å ha sunget standarder og coverlåter i all evighet. Jeg skriver egne tekster og spiller såkalt kveldsgitar og har komponert litt på denne. Men jeg trenger helt klart hjelp til arrangering, samt det å finne den gode melodien. Når man er såpass dårlig på gitar som jeg er, ja, jeg blir ikke fornøyd. MEN, når jeg sitter å synger og nynner på tekstene uten akkompagnement kan de vakreste melodier komme. Jeg har det i mitt hode, men vet ikke hvordan jeg skal få det ut...

Finnes det noen måte å få satt dette ned på papiret på? Jeg kan ikke skrive noter heller. Finnes det et vidunderprogram hvor man bare kan synge inn låta og så skriver programmet ned notene for deg? Det hadde vært noe!

Jeg kjenner mange musikere og har ikke problemer med å finne folk som vil spille med meg, men føler ikke jeg kan komme til disse proffe folkene med tekster og ikke ha akkordene på papir engang..
Sitat av Ennasus Vis innlegg

Jeg kjenner mange musikere og har ikke problemer med å finne folk som vil spille med meg, men føler ikke jeg kan komme til disse proffe folkene med tekster og ikke ha akkordene på papir engang..
Vis hele sitatet...
Klart du kan det! Jeg er selv gitarist, og det artigste jeg gjør er ikke å spille noe som er fastsatt 100% på forhånd, men heller å tygge litt på melodien/akkordene og gjøre ferdig sangen på øvingsrommet.

Så lenge du vet sånn ca. hvordan du vil at det skal høres ut, og de musikerne du omgås er relativt gode skal nok det gå bra.

Utover det så har jeg ikke så mye å kommentere.
Hvis du satser på en karriere innen musikk, er det ikke uansett greit å kunne skrive noter og spiller gitar?

Finnes nok av kurs til slikt, er vel heller ikke umulig og lære seg på egen hånd.-
Trådstarter
3 0
Det finnes vel drøssevis av vokalister som ikke er musikkteoretiske genier, så vidt jeg vet.
Hva med tabs? Det er ikke så avansert, er det vel? Eller er jeg helt bak mål nå? Har lite erfaring med musikkspilling annet enn et par gitartimer som 13-åring.
Først av alt, hvordan har du greid deg som jazz-vokalist uten å kunne noter, korder, impro etc?

Vel, det er svært mange måter du kunne "kommet videre" på. Når du beskriver et "vidunderprogram", så er Celemony Melodyne ca det du tenker på. Fungerer som VST og standalone, og du bare lar programmet ta inn vokalsporet. Alle viktige parametre blir tatt hensyn til, og du får god oversikt over hvor pitch ligger, inkludert drift. Deretter kan du tvinge hvert enkelt millisekund av vokal over i de tonene/artene du vil, og perfeksjonere alle elementene som trengs. Dette er verktøyet de beste i industrien bruker, og er faktisk latterlig mektig.

Dersom du søker hjelp til å arrangere, skrive melodier etc, så står du vel strengt tatt på bar bakke. Musikk er lidenskap, og kommer ikke automatisk. Tenk på noe som er viktig for deg, så kommer du raskt inn i det. En viss minstekunnskap burde kunnes
Jeg pleier å ta opp melodier som dukker opp i hodet ved hjelp av mobilen Du må bare bruke gehøret, så kan du lære deg å skrive noter seinere.

Lytt til alt og øv!
Sist endret av dazed; 14. februar 2011 kl. 23:36.
Trådstarter
3 0
[quote=Lootfisk;2004675] Først av alt, hvordan har du greid deg som jazz-vokalist uten å kunne noter, korder, impro etc?

QUOTE]

Ved å få en lydfil, lytte til den og lære meg låta. Har som sagt sunget med storband der alt er arrangert ned i den minste detalj, så det er det minste problem. Improvisering og scatting er bare morsomt, og jeg regner med at jeg har et rimelig godt gehør i og med at jeg får det til uten å være teoretisk dyktig. Jeg mente ikke at jeg ikke kan akkorder, men at jeg er såpass teknisk dårlig på gitar at jeg ikke får til å spille den melodien jeg har i hodet på instrumentet.

Uansett, tusen takk for tips. Så det finnes faktisk noe sånt. Må sjekkes ut.
Sist endret av Ennasus; 15. februar 2011 kl. 00:21.
Noe snarvei finns ikke om du ikke kan spille eller skrive noter. Skaff deg en diktafon når du har noe. Lær deg gitarspill eller lær deg å spille keyboard. Om ikke så kan noe du har i hodet være borte på 10 min. om du ikke har en diktafon som kan huske det. Programvare slik du beskriver ellr ønsker finns ikke. Programmet Notator kan skrive noter men da bør du kunne litt om notesetting etc.