Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2584
Homo Luminous
wavezor's Avatar
Hey på skolen vår har vi et eget datarom, hvor kult er ikke det?

Vi logger oss da inn lokalt på bruker ELEV.
Det som plager meg er at læreren kan overvåke oss, og kan se hva slags sider vi er inne på osv. (Kan til og med styre musa, hele skjermen blinker som faen).

Så da tenker jeg jo med en gang at der er et Remote Admin program innstalert. Har en følelse på at det kan være den der VNC-server jæveln

Hvilke programmer eller prossesser kan jeg stoppe, slik at lærerne ikke lenger kan overvåke meg?

Legger ved et bilde av alle prossessene som kjører på pc'en.

Takker for svar


http://bildr.no/thumb/807446.jpeg
Sist endret av wavezor; 24. januar 2011 kl. 00:28.
winvnc4.exe kankjse?
Sitat av bjakolle Vis innlegg
winvnc4.exe kankjse?
Vis hele sitatet...

mhm, trur du har et poeng der

winvnc4.exe is a remote desktop control toll which allows you control someone's computer from remote or vice versa. "This program is a non-essential system process, but should not be terminated unless suspected to be causing problems. "
Non-system processes like winvnc4.exe originate from software you installed on your system. As most applications store data in your system's registry, it is likely that your registry has suffered fragmentation and accumulated harmful errors. It is recommended that you

http://www.processlibrary.com/direct...winvnc4/23540/

men for YAY hadde jeg sagt hvis lærern hadde remotet min skolepc
Hadde tat opp 1 av mine insane planer som inholder drap, også sotte å søkt på nette om fjernstyrt tenheter osv.. skue likt å sett fjeset til lærern.
Men har det ikke seg slik at du må ha admin tilgang får å kille en proses på skolepcn?
Sist endret av justastonedhuman; 24. januar 2011 kl. 06:37.
Jeg er temmelig sikker på at det er et regelverk som sier at læreren må først informere om at han skal overvåke PCen din før han faktisk gjør det. Slik er det iallefall på min VGS.
Joda, kommun våres i kundebehandlingen så må dem godta før vi får remotet pc'n, men VGS er forsjellige fra kommunene.
Har du skrevet under en kontrakt ang. databruk? Isåfall les igjennom den og se om det står noe om overvåkning der. Gjør det ikke det, ta det videre til rektor eller skoleetaten. Det er viktig at det står at man blir overvåket.
Homo Luminous
wavezor's Avatar
Trådstarter
Har ikke skrevet under noen som helst kontrakt, har ikke blitt varslet heller når lærerne overvåker, eller rettere sagt, jeg blir varslet etter dem har stalka meg. Plutselig begynner bare musa å blinke som faen (That's what she said), og han dem kontrollere hva jeg gjør osv.

Jeg tror jeg har nok rettigheter til å lukke prosesser, så skal nok lukke winvnc4.exe. Den prossesen tilhører vel VNC-Server programmet som ligger å kjører i bakgrunnen?
Sist endret av wavezor; 25. januar 2011 kl. 09:03.
Er jo ikke vanskeligere enn å prøve? Her i huset blir ikke all aktiviteten overvåket, men websidene er jeg rimelig sikker på at de har noe kontroll over. Kan lett forbigås med en proxy tho
Folk som har dette som jobb og setter et personlig snokebehov foran å forebygge krenkelser ever burde finne seg et annet yrke. Av en eller grunn kom begrepet "JA DA KOM JO FRA RETTE KJEFTN" med her, men tilbake til det relevante her - innad i et skolenett MÅ det som skjer overvåkes/loggføres, det er så mye som skjer at ingen i administrativ posisjon når det gjelder dette burde ta sjansen på noe krenkende.

Og selv om du krenker via 1000 proxyservere, ikke tro at du slipper unna...
Sitat av Krokodille Vis innlegg
Er jo ikke vanskeligere enn å prøve? Her i huset blir ikke all aktiviteten overvåket, men websidene er jeg rimelig sikker på at de har noe kontroll over. Kan lett forbigås med en proxy tho
Vis hele sitatet...
Mhm, rart at jeg kan sniffet skole nette med cain, å der får jeg opp all trafikk gjennom proxy også
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Krokodille Vis innlegg
Er jo ikke vanskeligere enn å prøve? Her i huset blir ikke all aktiviteten overvåket, men websidene er jeg rimelig sikker på at de har noe kontroll over. Kan lett forbigås med en proxy tho
Vis hele sitatet...
Litt vanskelig å forbigå overvåking av trafikk mtp hvordan det overvåkes per idag.

Med en default ISA-server per skole f.eks hvor all trafikk må traversere uansett vil man jo se trafikken som går gjennom denne.

Og eventuelt lengere ut i systemet må man traversere en router av noe slag, denne vil igjen se hva som traverserer.
Installere en brannmur? f.eks Zonealarm?

Eller å blokkere med IPSec?

OBS: Har ikke brukt windows på flere år, dette er det første jeg kom på.
Homo Luminous
wavezor's Avatar
Trådstarter
Ah, kan ikke laste ned NOE. Meningen med overvåkningen er at vi skal fokusere på skolearbeid, og ikke sitte på Facebook, greit nok. PC'ene er stasjonære, og vi får ikke lovt til å bruke Google Chrome, eller endre bakgrunn på PCn, p.g.a. at data-ansvarlig mener dette er veldig ressurskrevende.

Det som også er teit, er at vi ikke får sitte på Youtube - å se på dokumentarer eller interessant stoff, bare et fåtall lærere som tillater dette.
Sist endret av wavezor; 31. januar 2011 kl. 18:06.
Dette skjedde med meg da jeg gikk førsteåret på videregående, vi hadde en lærer som støtt og stadig overvåket skjermene våre for å se hva vi drev med, og jeg ble litt lei, så jeg gikk i word, og skrev med store bokstaver : DU ER EN JÆVLA DRITTKJERRING.

Etter timen ble jeg tatt ut på gangen av læreren og skjelt ut fordi jeg kom med krenkelser, og vi hadde en lang diskusjon om hvorvidt hun hadde lov til å overvåke oss eller ikke, så jeg sendte en mail til datatilsynet, og der svarte de ganske klart på at lærerne kun har lov til å overvåke ved prøver eller eksamener der pcen er i bruk, og ikke uten å informere klart på forhånd. Legger ved det jeg fikk som svar.

Det vises til e-post av 5. november 2007.

Skoleelever har krav på at deres personvern ivaretas, og en lærer kan ikke uten videre overvåke elevenes maskiner. Om dette skjer skal isåfall skoleelevene varsles klart ifra på forhånd. At eleven leier maskinen av skolen er uten betydning i denne sammenheng. Tilsvarende kan ikke en arbeidsgiver overvåke de ansattes PC-bruk selv om maskinene tilhører arbeidsgiver. (Skolen har imidlertid en viss adgang til å loggføre bruk av nettverket for å ivareta driften og sikkerheten. Opplysninger fra loggen kan i utgangspunktet ikke brukes til andre formål.)


Overvåkning av Internett-bruken kan kun skje i konkrete situasjoner hvor dette kan sies å være nødvendig, f.eks. i en prøve/eksamensituasjon hvor elevene kan benytte seg av visse angitte nettsteder som kilder.



Min vurdering er dessuten at det for skolen bør være en oppgave å lære elevene å tenke personvern og derfor også vise elevene tillit ved å ikke overvåke deres bruk av maskinene/nettverket.



Med hilsen

Hågen Thomas Ljøgodt