Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 4481
Hei!

I år fikk jeg vite julegaven til meg å dama fra tanta til dama på forhånd siden hun trengte informasjon om meg osv. det vi fikk var noen dager i London eller en uke i Krakow. Jeg tenkte at det er jo kult i London, men det er lettere å finne på ting hvis man har en uke på seg. Får liksom litt mer tid til å utforske byen.

Har vært på div. reiseguider og sjekka etter info, men de tar bare med sånn typisk turisinfo som egentlig sier seg selv.

Så er det noen her som har vært i Krakow? Reisen er sommeren 2011, så jeg regner med at det burde klaffe med andres erfaringer siden de fleste reiser på ferie om sommeren.

Alle tips mottas med takk!

- Cocho
Auschwitz/Birkenau ligger jo like ved krakow. Verdt ett besøk
Saltgruvene, Auschwitz/Birkenau, Det jødiske kvarter - byen og uteliv generelt! Spesielt det store kjøpesenteret ved jernbanen og det ved det store i sentrum ved torget - mye billig og bra klær!
Du MÅ beøke Auschwitz/Birkenau! Mer guffen plass skal du lete lenge etter.
Saltgruvene er et must!
Torget må oppleves og alle de flotte bygningene må beskues!
Det er massevis av store og fine borger og "slott".
Et av disse slottene er innredet som hotell og har rom for en meget rimelig penge, det ligger ikke så langt fra bussplassen så det burde ikke være vanskelig å få øye på.

Dette er en veldig interessant by i sin helhet, men jeg føler den passer best for individer som er over gjennomsnittlig interessert i historie da byen er veldig gammel og rik på gammel kultur.
Slottet Wawel er verdt endel tid, om du er interessert i historie.
Det er utstilt et maleri av Rembrandt der, og et av Leonardo da Vinci. Det av da Vinci var utleid til et annet museum i fjor jul, så jeg fikk ikke sett det.
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Det jeg husker best fra når jeg var der back in the days i 10 klasse var Saltgruvene, de er helt utrolige, disse bør dere se. Anbefales på det sterkeste.

http://www.youtube.com/watch?v=CjQSIC7nqt8
Polet skal jo visstnok ha et sykt partyliv, så hvis liker dette, så er vel krakow ganske bra. Også mange SVÆRE kjøpesentre, hvor Oslo City er ingangpartiet..

Og som andre her sier, så har man jo mange severdigheter utenfor byen
Sitat av Buddapower Vis innlegg
Polet skal jo visstnok ha et sykt partyliv, så hvis liker dette, så er vel krakow ganske bra. Også mange SVÆRE kjøpesentre, hvor Oslo City er ingangpartiet..

Og som andre her sier, så har man jo mange severdigheter utenfor byen
Vis hele sitatet...
Sykt partyliv på polet? wow, jeg er keen!
Sist endret av Zeco; 21. desember 2010 kl. 20:20.
Var der i fjor med hvite busser.

Så det jeg kan anbefale deg er:
Auschwitz 1 og Birkenau (Auschwitz 2)
Et MUST å besøke saltgruvene! ta fingern på veggene og smak
Gå på torvet og finn en golfbil taxi. Spør han om han kan vise deg rundt i byen. Jeg og noen kompiser gjorde det, han sa mye rart, og han kjørte som en gærning så hold deg fast!!! (vi lå på 2 hjul i hver eviga sving!!!)
Om dere kjører taxi, og en annen taxi skal på samma sted kan du ende opp med å bli med på taxi kappløp. Hendte oss når vi skulle tilbake til hotellet.
Er også et slott der som jeg ikke husker hva heter. Finnes også en gammel kjærke som kan være vært en titt om du liker "sånt".

Gled deg til å gå ned masse trapper nede i saltgruva for å komme ned. Gled deg også på oppturen, der er det en heis som sier "vosj"

PS: Folk kjører som gærninger der nede.
det er jo billig drikke der borte! En halv liter med Zubrowka går får 19 Zloty tror jeg (ca 40kr)
vist du skal shoppe osv så gå litt ut av torget, var veldig stor forskjell fra midt i torget til 500 meter nedi gata
Krakow.. Hmmm.

Ord som "billig alkohol" og "prostitusjon" popper opp i hodet mitt.

Er god mat der. Pent sentrum faktisk, og veeldig billig.
Homemade Retard
zeicko's Avatar
kebab ja faktisk beste kebaben finner du i krakow
og ja : http://freak.no/forum/showthread.php?t=157111
Saltgruvene høres kanskje tamt ut, men er spennende der.

Auschwitz óg, om du ikke har vært der før.

Sentrum av byen litt utpå kvelden, god stemning!

Rundt i byen strømmer det med små biler som ligner golf-biler, bare med litt mer futt i. Finn en gæren polakk, så får du kost deg!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Var det for 4 år siden, den gang jeg gikk i 10. klasse.. Jeg å typen skal dit nå snart planlegger vi. Siden han ikke har sett det syntes jeg det er en opplevelse han også burde ha. Helt fantastisk anbefaler på det sterkeste å dra dit!
Prøv å finn damen som selger saueulltøfler, de er digge.
Det jeg husker best fra saltgruvene var heisen vi måtte ta opp igjen. Var nesten sånn at jeg trodde det var en spøk på slutten av turen vi fikk der nede. En klaustrofobs mareritt!
Eneste jeg husker var en sisha bar som var innredet som en saltgruve og en veldig bra resturant, begge lå midt i sentrum. Husker desverre ingen navn men mener og huske at resturanten hadde 1 michelin stjerne og det var grisebillig (300-400 kr for 5 retter med full vinpakke)