Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  55 6172
Jeg sitter her med en litt sånn rar følelse etter å ha sett dokumentaren "Pyramids of Waste" på NRK sine nettsider: http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/688543/
Planned Obsolescence is the deliberate shortening of product life spans by manufacturers to guarantee consumer demand. It can be be found in iPods, light bulbs, computer printers, clothing... indeed most consumer products last less than it could be technically feasible.
Vis hele sitatet...
Dokumentaren handler om at elektronikk er bevisst bygget for og kun leve i en viss tid, slik at man selger mer.

Jeg har ofte tenkt på det, alt fra radioer, biler til mobiltelefoner. Jeg har vel nesten aldri hatt en ting som har vart noe spesielt lenger enn en kort periode, og iblant har jeg blitt overrasket over hvor "timet" funksjonsperioden har vært.

Biler nå om dagen blir jo ødelagt bare en ser på de, samtidig som at vi har en britisk kabriolet stående i garasjen fra 1964. Den er like fin som den var ut ifra fabrikk, og går som en klokke! De fleste datamaskiner jeg har hatt har sagt ha det bra etter noen år, og PCene jeg har hatt har kastet inn håndkle på et perfekt tidspunkt med tanke på garanti osv.

Selvfølgelig er det viktig at mennesker har jobb, at vi har servicemennesker og produkter som behøver å fikses, men samtidig er det jo latterlig å tenke på at vi forråtner denne planeten med søppel som bevisst er laget med en spesifikk levetid for at pengestrømmen konstant skal fungere.

Tror du dette er nødvendig for å opprettholde vår levestandard? Jeg mener, de kan sende mennesker til månen eller lande roboter på planeter milliarder av km unna, men å lage en printer eller mobiltelefon som fungerer og fungerer (sett bort ifra oppgraderingshysteriet), det klarer vi ikke!

Tror du det er noe muffins? Og må det være det for å opprettholde økonomien?
Sist endret av tafsern; 1. desember 2010 kl. 15:35.
I norge har vi en fin lov der vi får 5 års reklamasjonsrett ved kjøpsdato. Jeg forventer ikke at noe skal vare så lenge, ved unntak av vitevarer. Når det gjelder mobil så bytter man vel ofte ut fordi man alltid vil ha "det nye" . Dette gjelder selvfølgelig ikke alle da.
Sist endret av mo3; 1. desember 2010 kl. 15:38.
Sitat av mo3 Vis innlegg
I norge har vi en fin lov der vi får 5 års reklamasjonsrett ved kjøpsdato. Jeg forventer ikke at noe skal vare så lenge. Når det gjelder mobil så bytter man vel ofte ut fordi man alltid vil ha "det nye" . Dette gjelder selvfølgelig ikke alle da.
Vis hele sitatet...
Du forventer ikke at noe skal vare så lenge?
Ta turen til hvilken som helst bestemor og se elektroniske husholdningsprodukter...det finnes GARANTERT noen de har hatt i haugevis av år, som lager akkurat den samme gode maten eller kaffen.

Å bytte ut ting etter noen år er noe som er blitt plantet i hodet vårt.

Jeg har heller ingen mobiltelefon i mer enn toppen 2 år, men det finnes så mange produkter man kan snakke om at det blir feil å innskrenke det til en eller 2 produkter man kjøper på Elkjøp.

Se dokumentaren, den er bra
Sånn det er i dag så kan man jo kjøpe elektronikk mange plasser. Feks så kjøper jeg heller en vannkoker til 199kroner på Europris istede for en til 500kroner på Expert. Går den til helvete så tenker man bare at "jaja, kjøper bare ny da". Slik blir det mye overflødig elektronikk.
Sitat av mo3 Vis innlegg
Sånn det er i dag så kan man jo kjøpe elektronikk mange plasser. Feks så kjøper jeg heller en vannkoker til 199kroner på Europris istede for en til 500kroner på Expert. Går den til helvete så tenker man bare at "jaja, kjøper bare ny da". Slik blir det mye overflødig elektronikk.
Vis hele sitatet...
Se dokumentaren, så kan du komme tilbake til tråden
Sitat av tafsern Vis innlegg
Tror du det er noe muffins? Og må det være det for å opprettholde økonomien?
Vis hele sitatet...
Både og. De tingene som ble laget en gang for en evighet siden og som fungerer fortsatt har ofte en urovekkende sak i seg.

Jeg vet om et kjøleskap produsert en gang på midten av 60-tallet som durer å går fortsatt (det gjordet ihvertfall det for 5 år siden). Hvis det skal kastes må det spesialister inni bildet, for det er så fylt med giftige stoffer at ingen avfallsmottak i dag kan ta i mot det helt uten videre. Bly, gasser som får ozonlaget til å forsvinne og etter sigende er det en god dose med kvikksølv i en pumpe og det trekker elektrisitet nok til at jeg egentlig forventer at noe er radioaktivt inni der.

Joda, det varer betraktelig lenger. men er mye mer giftig når det skal kastes. I dagens elektronikk er det ikke bly i loddetinnet lenger, man kan stikke hull på et kjøleskap uten å dø av uv-stråling. Verden går forover på noen måter, bakover på andre måter.
Sitat av meitemark Vis innlegg
og det trekker elektrisitet nok til at jeg egentlig forventer at noe er radioaktivt inni der.
Vis hele sitatet...
Er det ikke alltid radioaktivitet i kjøleskap?
Når det er tomt for kunstig åndedrett vil man sannsynligvis innse at forbrukersamfunnet ikke er holdbart.
Man får nok konsekvenser når det blir sparsomt med olje og kull.
Så ferdig dokumentaren nå, må si at jeg synes det er bra å ta opp denne saken på Freak.no så får alle freaksa noe å tenke på :P Men ja, det kan virke som at alt som lages nå er mer skjør og virker halvveis laget enn hvordan ting var for lenge siden.
Sist endret av Talabo; 1. desember 2010 kl. 16:52.
Så er også ting som er produsert i dag kontra for 40 år siden enormt mye mye komplekst nå. Ta feks en brødrister for 40 år siden, ikke stort mer enn glødetråder i en metallboks. Ingen tidsinnstillinger, eller innstillinger for hva du vil riste. Med flere objekter som det kan bli feil på, desto oftere blir det feil. Tror forskjellen ligger nettopp der. Dette eksemplet kan implementeres i så å si alle elektriske/mekaniske produkter vi bruker idag. Biler, TVer, telefoner etc etc.
Sitat av Elemental Vis innlegg
Så er også ting som er produsert i dag kontra for 40 år siden enormt mye mye komplekst nå. Ta feks en brødrister for 40 år siden, ikke stort mer enn glødetråder i en metallboks. Ingen tidsinnstillinger, eller innstillinger for hva du vil riste. Med flere objekter som det kan bli feil på, desto oftere blir det feil. Tror forskjellen ligger nettopp der. Dette eksemplet kan implementeres i så å si alle elektriske/mekaniske produkter vi bruker idag. Biler, TVer, telefoner etc etc.
Vis hele sitatet...
Jeg bare lurer, så du dokumentaren? Det kommer frem en del ting der som er vesentlig for at man skal kunne diskutere om det samme
Sist endret av tafsern; 1. desember 2010 kl. 17:14.
Ja, en del elektronikk som lages i dag har kortere levetid enn det hadde før. Mye av grunnen til det – sett bort fra den økte kompleksiteten som Elemental nevner – er at forbrukerne uansett ikke bruker det lenger. Man kan helt fint lage en mobiltelefon som varer i 50 år, men på hvilken måte lønner det seg for produsenten når den uansett skiftes ut etter to? Det er da billigere for produsentene å sikte etter en levetid på 2-5 år på det som uansett skiftes ut, og heller lenger på ting folk velger å beholde til det går i stykker.

EDIT: Jeg har ikke sett dokumentaren, og har heller ikke tid til det nå, så jeg beklager om jeg bommet på topic.
Sist endret av Provo; 1. desember 2010 kl. 17:19.
Jeg får ikke sett dokumentaren, fordi det er ingen plugin til Chrome
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
onClipEvent: Jeg googlet tittelen, og fant denne siden. Kanskje den virker for deg?

Det er definitivt i manges mentalitet. Jfr kommentarer jeg får når folk får høre at laptopen min er ni år gammel à la "du få deg ny PC!", selv om den virker helt fint for meg.

I tillegg er det vanvittig ressurskrevende for selskaper å ha støtte for et enormt antall gamle produkter.
Jeg tror nok de planlegger dette. Xboxen min døde dagen etter at garantien gikk ut. Utspekulerte jævler
Sitat av tafsern Vis innlegg
Jeg bare lurer, så du dokumentaren? Det kommer frem en del ting der som er vesentlig for at man skal kunne diskutere om det samme
Vis hele sitatet...
Synes å huske å ha sett den for noen måneder siden, men har nok glemt mesteparten. Stiller meg med Provo og har ikke tid akkurat idag for å se den heller, men har du lyst å utdype?
Sitat av onClipEvent Vis innlegg
Jeg får ikke sett dokumentaren, fordi det er ingen plugin til Chrome
Vis hele sitatet...
Chrome klarer heller ikke å laste firefox.com, da?
Selvfølgelig får jeg lastet firefox.com Og NEI jeg kommer aldri til å skifte.

Fant løsing til Chrome:

https://chrome.google.com/extensions...idepfjfi?hl=no
Har lest at sony ericcson mobiler var lagd mindre skade sikker enn andre telefoner bare pga nye kjøp. husker ikke kilden
Sitat av Elemental Vis innlegg
Synes å huske å ha sett den for noen måneder siden, men har nok glemt mesteparten. Stiller meg med Provo og har ikke tid akkurat idag for å se den heller, men har du lyst å utdype?
Vis hele sitatet...
Ikke akkurat nå, har nesten 40 i feber og er på randen til å selge sjela mi for og ha en fredfull natt
Er litt urovekkende det at produsentane lager ting som ikkje varer så lenge som dei kan. Btw bra tråd kp!
Sitat av hello1818 Vis innlegg
Er litt urovekkende det at produsentane lager ting som ikkje varer så lenge som dei kan. Btw bra tråd kp!
Vis hele sitatet...
Eller kanskje enda verre, at de lager de slik at de bare varer en "forhåndsinnstilt periode".

Jeg har selv jobbet i butikk, hvor jeg gang på gang måtte fortelle at "jeg tror du kan belage deg på å kjøpe nytt. Å fikse dette blir dyrere". Hadde jeg visst det jeg vet nå hadde jeg hatt en klump i halsen hver gang jeg sa det.

Jeg løfter ikke øyenbrynene for miljøsaker sånn ellers, det meste er jo bullshit, men dersom man faktisk tenker på hvor mye produkter vi konsumerer konstant...fordi vi "må" kjøpe noe nytt eller av andre grunner, da blir det ganske drøyt. Spesielt i samkjøring med at det kan være planlagt, og at noen gjør store penger på dette.

Som Gandhi så pent sa:
"Earth provides enough to satisfy every man's need, but not every man's greed."
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om du la merke til det, Tafsern, men som jeg sa er det meste av elektronikk som blir kastet fullt fungerende. Det er forbrukernes manglende vilje til å faktisk beholde det samme produktet i lang tid som fjerner produsentenes behov for å bruke ressurser på å lage produktene holdbare. Det er bestemt at en mobiltelefon kan forventes å fungere i fem år, og slutter den å virke før det (uten at det er vannskade eller tydelig misbruk) får du den reparert eller ny gratis, men hvor mange har den samme mobilen i fem år? Vi kaster sjelden elektronikk fordi det ikke fungerer lenger, men fordi forventningene våre til hva apparatet skal kunne gjøre, hvordan det skal se ut og hvordan det skal være å bruke forandrer seg veldig raskt.
Jeg har selv pratet med en tysker som var ansatt på heltid for å designe slitedeler som kun var ment for å holde i ca. fem år.
Dette var på Bosh eller Miele, tror jeg.
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg vet ikke om du la merke til det, Tafsern, men som jeg sa er det meste av elektronikk som blir kastet fullt fungerende. Det er forbrukernes manglende vilje til å faktisk beholde det samme produktet i lang tid som fjerner produsentenes behov for å bruke ressurser på å lage produktene holdbare. Det er bestemt at en mobiltelefon kan forventes å fungere i fem år, og slutter den å virke før det (uten at det er vannskade eller tydelig misbruk) får du den reparert eller ny gratis, men hvor mange har den samme mobilen i fem år? Vi kaster sjelden elektronikk fordi det ikke fungerer lenger, men fordi forventningene våre til hva apparatet skal kunne gjøre, hvordan det skal se ut og hvordan det skal være å bruke forandrer seg veldig raskt.
Vis hele sitatet...
True that, jeg henger ikke helt med pga feberen

Mobiltelefonen er vel herved blitt et dårlig eksempel, med tanke på at nordmenn er i toppen av mobilkjøp. Også har vi jo penger, og da er jo problemet "mindre".

Det som er litt artig er at farmor har en helt annen holdning enn hva jeg har. Og da tenker jeg også; visst de var flinkere til gjenbruk, eller å bruke til det blir ødelagt før, hvor i huleste er vi på vei hen da?

For vi bytter ikke tv'er, spillkonsoller, kjøleskap, biler, kameraer relativt en gang iblant lenger, det er nesten som et konstant press på det å følge med i tiden, selv om resultatet ofte er det samme (litt dårligere eksempler, men det er så mye elektroniske artikler der ute at det er umulig å ha kontroll på dem alle).

Selvfølgelig, nyere produkter har mer miljøvennlig strømforbruk osv. Jeg misstenker at jeg hang meg svært så opp i den dokumentaren fordi jeg har hørt mamma klikke hver gang en lyspære går i dette huset. Det føles jo faktisk ikke ut som at man gjør noe annet enn å bytte lyspærer iblant

Det finnes nok mange svar, mange meninger o.l som avhenger av hvem man er og hva man anser som viktig i sitt liv
Sist endret av tafsern; 1. desember 2010 kl. 19:26.
Sitat av tafsern Vis innlegg
For vi bytter ikke tv'er, spillkonsoller, kjøleskap, biler, kameraer relativt en gang iblant lenger, det er nesten som et konstant press på det å følge med i tiden, selv om resultatet ofte er det samme (litt dårligere eksempler, men det er så mye elektroniske artikler der ute at det er umulig å ha kontroll på dem alle).
Vis hele sitatet...
Jeg tror du er inne på noe vesentlig der. Forbrukerteknologien var vesentlig mer begrenset for den generasjonen. Hadde du en komfyr, så hadde du en komfyr. En ny komfyr hadde svært sjelden noen ny "feature" en gammel og fungerende komfyr ikke hadde, og i hvert fall ikke noe som var særlig vesentlig. Og samme med kjøleskap, telefoner, radioer osv. Mens nå får elektronikken nye og forbedrede egenskaper i et forrykende temp i forhold.

TVens historie kan illustrere dette. Det gikk nesten tjue år fra svart-hvitt-TV-sendingene kom i Norge i 1954 til farge-TV kom i 1972. Deretter gikk det vel drøyt ti år før 100 Hz TV kom, uten at det var særlig revolusjonerende og vesentlig for den jevne bruker. Så vil jeg vel tro det gikk ytterligere knappe ti år før widescreen-TVer kom. I 1999 kom plasmaskjermene, og etter det har formfaktor og kvalitet skutt avgårde, og vi har nå HDTV med fem ganger høyere oppløsning enn standard PAL. Man ser altså hvordan teknologiske fremskritt raser eksponentielt avgårde, noe som medfører at produktene foreldes fryktelig raskt. Så raskt, faktisk, at et av forskningsområdene innen elektronikk er hvordan man skal kunne øke effektiviteten til designerne slik at man ikke risikerer at produktet er tilnærmet foreldet før det i det hele tatt kommer på markedet.

Dette, sammen med det faktum at vi nå har råd til å kaste elektronikken i søpla og kjøpe nytt, noe få hadde før, medfører at situasjonen blir slik den er i dag. Det er vanskelig å unngå, men det er også en veldig interessant og aktuell problemstilling.
Sitat av Waffaz Vis innlegg
Er det ikke alltid radioaktivitet i kjøleskap?
Vis hele sitatet...
Fikser du kildehenvisning på dette, skal jeg meatspinne i ei rundkjøring, iført kun klokka mi og en ring i nesa.
Sitat av excubated Vis innlegg
Fikser du kildehenvisning på dette, skal jeg meatspinne i ei rundkjøring, iført kun klokka mi og en ring i nesa.
Vis hele sitatet...
På en måte er det alltids radioaktivitet i kjøleskap.
http://en.wikipedia.org/wiki/Background_radiation

Jeg forventer bilder btw.
Og let's face it: majoriteten av mennesker i verden ønsker seg ikke en ny tv eller en ny komfyr hvert år. De vil bare ha en tv eller en komfyr!

Og selv om landet er rikt, finnes det ufattelig mange mennesker som kan se langt etter en ny bil eller et nytt kjøleskap. For de er den gamle "traveren" gull verdt!
Sitat av Elemental Vis innlegg
På en måte er det alltids radioaktivitet i kjøleskap.
http://en.wikipedia.org/wiki/Background_radiation

Jeg forventer bilder btw.
Vis hele sitatet...
True dat

Men hvis man skal MÅLE radioaktiviteten i et kjøleskap mot en referanse som ikke er innkapslet i bly og betong, vil man ikke få store forskjeller i verdier

Dreiv og tenkte på å nevne at målinger basert på bakgrunnsstråling ikke teller
litt morsomt, så akkurat dokumentaren før jeg fant denne tråden :P
synes det var artig med han som viste sitt 24år gamle kjøleskap fra øst-tyskland.
oh well, går vel noen år til før kapitalistene ødelegger verden HELT og innser at det ikke funker
Her er siden til lyspære som har lyst i 109 år: http://www.centennialbulb.org/

Hadde en bare hatt slike i huset så!
Etter at pappa fikk en kone fra Estland i hus har det blitt mindre kasting av saker
Sist endret av onClipEvent; 1. desember 2010 kl. 21:53.
Sitat av tafsern Vis innlegg
Her er siden til lyspære som har lyst i 109 år: http://www.centennialbulb.org/

Hadde en bare hatt slike i huset så!
Vis hele sitatet...
...så hadde du sannsynligvis blitt ganske så blakk hvis du skulle hatt samme lysmengde i huset ditt, med tanke på at det er en 4 W kulltrådpære som er svært lite energieffektiv.
Sitat av Provo Vis innlegg
...så hadde du sannsynligvis blitt ganske så blakk hvis du skulle hatt samme lysmengde i huset ditt, med tanke på at det er en 4 W kulltrådpære som er svært lite energieffektiv.
Vis hele sitatet...
Ja, nei jeg hadde nok ikke hatt den i huset, men må si jeg er imponert
Jada, skjønner hvor du kommer fra, men man må huske på at dette er teknologi som ikke er særlig effektiv. Så det er ikke sikkert noen – hverken produsenten, sluttbrukeren eller miljøet – hadde kommet bedre fra det med slike (eller tilsvarende) pærer. Det er alltid en avveining av pris, effektivitet og totalt energiforbruk fra produktets fødsel til død – og alt dette henger tett sammen.

EDIT: Og poenget mitt er selvsagt at dette ikke bare gjelder for akkurat lyspærer, men også andre produkter.
Sist endret av Provo; 1. desember 2010 kl. 22:26.
Kan jo legge til littegrann her av egen erfaring.
På det ene kjøkkenet jeg jobbet på hadde vi en gammel komfyr. Tror den var et sted mellom 20-30 år. Gammel sliter, den fungerte helt fint. Men en dag tok den ene kokeplaten kvelden.
Ikke noe stress, jeg ringte reperatør og fikk han inn til å se på den neste dag.
Beskjeden jeg fikk hadde jeg ikke regnet med.
Det gikk tydeligvis ikke an å reparere den komfyren. Det fantes ingen reservedeler. Dette fordi disse ble bygget for å vare. Og av den grunn gikk selskapet som produserte dem konkurs.
De hadde en kjempeopptur de første årene men etter en stund var det ingen som kjøpte produktene dems. Fordi ingen trengte en ny av disse komfyrene, den de hadde kjøpt noen år tilbake fungerte fortsatt utmerket.
Og siden dem aldri gikk i stykker var det heller ikke noe marked for reservedeler, så det ble aldri produsert noe særlig av dette heller.

Så; fordi dette selskapet laget komfyrer som hadde en ekstrem god kvalitet gikk de konkurs.
Trist... Det var jo også en veldig bra komfyr *savn*
Det er vel mer eller mindre flere problemstillinger rundt omkring de samme svarene, og det er jo det som er spennende.

På en måte er vi avhengig av å lage ting som har en visst levetid, samtidig som at kasting, produksjon o.l skader planeten og gjør mange mer pengesterke enn de har godt av. Men den igjen, det skaper arbeidsplasser!

Det jeg synes var spennende var at de faktisk satte seg ned som et hemmelig organ for å bestemme noe slikt den gang, 1000 timers pærer, sjekket de nøye og bøtela firmaer som laget pærer som varte lenger.

Nesten så jeg ser dokumentaren en gang til ikveld for totalt brain explosion
Hvordan tror du ellers grådige folk tjener penger? BigPharma tileksempel, hadde gått konk viss alle hadde blitt friske. Og det vil de jo ikke? Det er ikke limit på hva mennesker får seg til å gjøre så lenge det er snakk om penger.
Sitat av TranceMaster Vis innlegg
Det er ikke limit på hva mennesker får seg til å gjøre så lenge det er snakk om penger.
Vis hele sitatet...
Trekant helnatt med to tyske SM-homser? Lett, 1mill.
Bli amerikansk statsborger? Hælvette heller...
Jeg så den dokumentaren og ble helt satt ut jeg også. Har ikke ord. Tankene mine spinner rundt min AEG støvsuger som sluttet å virke helt umotivert for noen måneder siden.

Når det gjelder lyspærer så ble jeg enda mer betenkt fordi jeg har irritert meg grønn i det siste over hvor ofte jeg må skifte hallogenpærer. Hele tiden. De ryker pokker meg i ett banka kjør. Hadde faktisk tenkt å bytte ut disse hallogen lampene mine. Lysærene er jo svindyr. 2 stk koster 35-55 kr, alt ettersom hvor jeg kjøper dem.
er det bare jeg som tenker at da er det for mange som jobber med produksjon og på fabrikker? hadde de laget ting som varte lenger, kunne flere jobbet med andre ting. forskning eller produsere mat siden halve verden sulter.
ser ut som om hippien hadde rett med tanke på "the corporations, maan."
Sitat av Lilje Vis innlegg
Når det gjelder lyspærer så ble jeg enda mer betenkt fordi jeg har irritert meg grønn i det siste over hvor ofte jeg må skifte hallogenpærer. Hele tiden. De ryker pokker meg i ett banka kjør. Hadde faktisk tenkt å bytte ut disse hallogen lampene mine. Lysærene er jo svindyr. 2 stk koster 35-55 kr, alt ettersom hvor jeg kjøper dem.
Vis hele sitatet...
Har du sjekka hvor høyt spenninga er på huset ditt? For høy spenning = Lyspærer ryker mye oftere. Lavere = de varer lengre, men de lyser ikke like sterkt.
For å måle spenninga så må du ha voltmeter/multimeter og "døtte" pinnene inn i stikkkontakten.

PS: Spenninga i norge skal være 230. 220 - 240 kan forekomme.
Dette er en av de mest irriterende konspirasjonsteorier/tullprat jeg kommer borti. Alltid er det en eller annen som skal si at produkter er "laget for å bli ødelagt". Begynner å bli mektig lei av at alle ting er noen sinnsyke sammensvergelser på tvers av alle land, selskaper og bransjer.

Hvorfor tror du at den nye mobiltelefonen fra Apple ikke kommer i et skall som vil leve i 20 år, elektronikk som lever i 20 år, og batteri som kan byttes ut.. Fordi da vil mobilen koste mer, og det er vi forbrukere som driver og konstant velger produkter som koster mindre. Vi vil ha "det som gir mest for pengene". Selvfølgelig kan produkter bli laget til å leve lenger, men da blir de også dyrere. Ingen vil betale mer for at en mobil skal vare i 8 år, når de uansett vil bytte den ut etter 2-4 år.

Edit: Dette har Provo også sagt, men jeg ville bare understreke det.
Sist endret av Matthiesen; 3. desember 2010 kl. 16:34.
at dette er noe som forkommer er jo et faktum hvis vi ser på nitrofis sin post og hvorfor det skjer kommer godt frem i moret sin post!

At dem kan bøtelegge firmaer for å lage lyspærer som varer over 1000 timer er jo egentlig forkastlig! samme med den printeren som de viste i filmen, hva får folk til å gjøre noe sånt? grådighet og penger og resultatet er en forsøpplet planet, vi forbrukerer er jo også med på å ødelegge med den mentaliteten vi har om å kjøpe ting.

Sånn jeg ser det, så trenger vi å komme ut av skape og lage endringer!
Sitat av tafsern Vis innlegg
Ja, nei jeg hadde nok ikke hatt den i huset, men må si jeg er imponert
Vis hele sitatet...
ja, hadde du bare hatt en sånnen i huset så hadde du ikke sett shit uten en lommelykt alikevel. Hva hjelper det da at den har glødet i 109 år?

EDIT: og i all hast leser jeg posten en gang til, og beklager min idioti
Sist endret av random42099; 3. desember 2010 kl. 18:01.
Sitat av zevz Vis innlegg
At dem kan bøtelegge firmaer for å lage lyspærer som varer over 1000 timer er jo egentlig forkastlig! samme med den printeren som de viste i filmen, hva får folk til å gjøre noe sånt?
Vis hele sitatet...
Kanskje frekt av meg å spørre i stedet for å se filmen, men jeg har som sagt dårlig tid om dagen, og blir litt nysgjerrig, for dette høres veldig rart ut. Så hvem er det som har bøtelagt hvem? Hvem har myndighet til å bøtelegge et firma for å produsere holdbare lyspærer? Og er dette noe det ble fremlagt bevis for?
Sitat av =unique= Vis innlegg
er det bare jeg som tenker at da er det for mange som jobber med produksjon og på fabrikker? hadde de laget ting som varte lenger, kunne flere jobbet med andre ting. forskning eller produsere mat siden halve verden sulter.
ser ut som om hippien hadde rett med tanke på "the corporations, maan."
Vis hele sitatet...
nå er jo fakta at kun noe slikt som 21% i Norge jobber innen sekundærnæringen. 75% i service yrker (tertiærnæringen)
Jeg har hatt en pc i 5 år nå

+ at mobilen min er 3 år gammel.
Sitat av Provo Vis innlegg
Kanskje frekt av meg å spørre i stedet for å se filmen, men jeg har som sagt dårlig tid om dagen, og blir litt nysgjerrig, for dette høres veldig rart ut. Så hvem er det som har bøtelagt hvem? Hvem har myndighet til å bøtelegge et firma for å produsere holdbare lyspærer? Og er dette noe det ble fremlagt bevis for?
Vis hele sitatet...
husker ikke hvem som ga bøter eller om det var noe særlig bevis for det, men det kommer godt fram i filmen at de gjorde det! kan jo selvfølgelig bare være noe dem sier!

Anbefaler deg å se filmen, den er faktisk interresang selv om det er litt konspirasjon stil over den.