Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 23691
hei, jeg lurer på om noen her har erfaring med oppkjøring? har oppkjøring om noen dager, er nervøs, redd for å stryke. og det hjelper ikke særlig ved at det for tiden er utrolig mange som stryker på oppkjøringen(stedet hvor jeg bor)

er utrolig nervøs :S har noen erfaringer de vil dele?
Kan du kjøre bil, så står du. Det er dette du skal vise, at du er trygg i trafikken.

1. Sjekk speil ofte, heller for mye, spesielt før du skal inn i lyskryss, rundtkjøringer etc.
2. Er du usikker på hvorfor du gjør noe, fortell hvorfor.
3. Ha en dialog med kjørelærer, ikke for å smiske, men det gjør ting mye roligere og du stresser ikke like mye.
Og på forhånd så pugger du på de sikkerhetssjekkene du kan få.
Nervøsiteten kan jeg nesten garantere at går bort med en gang du setter deg inn i bilen! Det er min erfaring, jeg har hatt oppkjøring til to klasser.

Beste tipset mitt er å visualisere seg måten du skal kjøre på, gå igjennom alt i hodet ditt. Har du typiske kjørefeil så tenk mye på å gjøre disse riktig. Tenk også positivt, har du ikke troa på deg selv så er det større sjanse for å ikke klare det.
Husk at sikkerhetsspørsmålet ikke teller en dritt , og at sensore IKKE kan stryke det selom du feiler på å svare.

Jeg har selv oppkjøring i morra faktisk, jeg gruer meg litt, men vet at jeg kan kjøre bil og at verden ikke går under om jeg feiler på noe.
Sitat av Kugie Vis innlegg
Kan du kjøre bil, så står du. Det er dette du skal vise, at du er trygg i trafikken.

1. Sjekk speil ofte, heller for mye, spesielt før du skal inn i lyskryss, rundtkjøringer etc.
2. Er du usikker på hvorfor du gjør noe, fortell hvorfor.
3. Ha en dialog med kjørelærer, ikke for å smiske, men det gjør ting mye roligere og du stresser ikke like mye.
Vis hele sitatet...
Kvalitetspoeng!!
Det viktigste er faktiskt farten din, du skal holde gransa, men dt er lov å bruke hodet, selv om det er 80 kjører du ikke i 80 i 90grader svinger Fikk lappe 13. oktober, nervøs oms pokker, men bare senk skuldrene, noe som er viktig er å husk alle feil du gjør, for på slutten av oppkjøringa får du spørmål om hvordan du synes det gikk, da er det lurt å kunne reflektere over feil osv! LYKKE TIL
etter min mening så kan jeg kjøre helt greit, og sikkert. Problemet er bare at jeg har en pirkete kjørelærer, han pirker på alt mulig rart, og det gjør at jeg føler meg usikker på min kjøreferdighet. Nå lurer jeg på om jeg i det hele tatt kommer til å bestå :/ men takker for tips! skal gjøre godt ut av det


edit: skal skrive igjen her, etter oppkjøringa, så kan dere få vite om jeg besto eller ikke om det i det hele tatt virker interresant for dere da :P
Sist endret av gjihad321; 29. november 2010 kl. 15:25.
Ikke minst, husk å se i DØVINKELEN!
Sitat av Eirik0405 Vis innlegg
Det viktigste er faktiskt farten din, du skal holde gransa, men dt er lov å bruke hodet, selv om det er 80 kjører du ikke i 80 i 90grader svinger Fikk lappe 13. oktober, nervøs oms pokker, men bare senk skuldrene, noe som er viktig er å husk alle feil du gjør, for på slutten av oppkjøringa får du spørmål om hvordan du synes det gikk, da er det lurt å kunne reflektere over feil osv! LYKKE TIL
Vis hele sitatet...
post gjerne om hvordan det går! Husk at du får en sensor da, det er ikke kjørelæreren din som bestemmer og som sagt ovenfor, døvinkelen er viktig
jeg kan forsåvidt komme med en stor svakhet som jeg har når det gjelder kjøringen. I de første 15-20 minuttene kan jeg kjære veldig bra, pga jeg er fullt konsentrert osv. Men etter hvert som tiden går, så blir jeg mer og mer sløv og ukonsentrert. Vet ikke hvorfor, men kan ha noe med at kjøringen blir mer og mer kjedeligere etterhvert..

oppkjøringen varer jo rundt 1 time.. så her kan det bli problem

ja, dødvinkelen er viktig. Men dette føler jeg at jeg har god kontroll på
Sist endret av gjihad321; 29. november 2010 kl. 15:42.
Sitat av Srbija Vis innlegg
Husk at sikkerhetsspørsmålet ikke teller en dritt , og at sensore IKKE kan stryke det selom du feiler på å svare.

Jeg har selv oppkjøring i morra faktisk, jeg gruer meg litt, men vet at jeg kan kjøre bil og at verden ikke går under om jeg feiler på noe.
Vis hele sitatet...
Sikkerhetsspørsmålet teller 1/4 av oppkjøringen.
Hvis du svarer godt kan det redde deg fra å stryke hvis sensor er usikker.

Tok bilsertifikatet for 2 uker siden og ble informert om dette av kjørelærer.
Sitat av danskn Vis innlegg
Sikkerhetsspørsmålet teller 1/4 av oppkjøringen.
Vis hele sitatet...
Jeg fikk ikke engang sikkerhetsspørsmål da jeg kjørte opp for 2år siden.
Sitat av Chrome Vis innlegg
Jeg fikk ikke engang sikkerhetsspørsmål da jeg kjørte opp for 2år siden.
Vis hele sitatet...
Det er nokså irrelevant iforhold til oppkjøringen til gjihad og srbija.

Husk fartstilpasning og kjør etter forholdene, det er såpeglatt på veiene.
og husk og sjekke viss en buss har stoppa om noen kommer ut foran ikke rase forbi, han duden begynte å skrive en shitload når jeg bremsa opp med en buss.......
Erfaringen min er at dersom du kan kjøre, så står du. Dersom du ikke kan kjøre, så står du ikke. Noe annet ville vært temmelig absurd!!
Jeg har oppkjøring om 3-4 uker, men dette er det jeg passer ekstra godt på:

1. Sjekke blindsone ut av rundkjøringer
2. Heller ligge 1-2 km/h OVER fartsgrensen, enn under.
3. Sjekke indre speil relativt ofte mens du kjører. Noe ala hvert 5 sek med et lite blikk i speilet i tilfelle utrykkninskjøretøy
4. En GOD sittestilling. IKKE ligg å kjør, ha ca 90 grader vinkel i albuen fra du sitter til du holder i rattet.
5. Husk å hele tiden hold rattet med begge hender, og IKKE kryss dem når du svinger.
6. Følg nøye med på skilt, da det KAN dukke opp spørsmål (Hva sto det der?)
7. Følg nøye med der det er fotoverganger og stopp i god til. Bedre føre var.
8. Slapp av, muligens småprate litt med sensor. Dette beroliger deg, og viser at du kan holde roen uansett situasjon som skulle oppstå. Og ikke stress!
9. OM du skulle gjort en feil.. FORTELL! Da viser du sensor at du faktisk VET hva som er rett og galt!

og sist men ikke minst! HUSK SETEBELTE!:P
En kamerat kjørte 5 meter og strøyk, pga han glemte setebeltet pga stress!

Husk at kjørelærer sier du er klar for å kjøre opp, fordi han føler du kan det

Lykke til!
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Jeg har oppkjøring om 3-4 uker, men dette er det jeg passer ekstra godt på:

1. Sjekke blindsone ut av rundkjøringer
2. Heller ligge 1-2 km/h OVER fartsgrensen, enn under.
3. Sjekke indre speil relativt ofte mens du kjører. Noe ala hvert 5 sek med et lite blikk i speilet i tilfelle utrykkninskjøretøy
4. En GOD sittestilling. IKKE ligg å kjør, ha ca 90 grader vinkel i albuen fra du sitter til du holder i rattet.
5. Husk å hele tiden hold rattet med begge hender, og IKKE kryss dem når du svinger.
6. Følg nøye med på skilt, da det KAN dukke opp spørsmål (Hva sto det der?)
7. Følg nøye med der det er fotoverganger og stopp i god til. Bedre føre var.
8. Slapp av, muligens småprate litt med sensor. Dette beroliger deg, og viser at du kan holde roen uansett situasjon som skulle oppstå. Og ikke stress!
9. OM du skulle gjort en feil.. FORTELL! Da viser du sensor at du faktisk VET hva som er rett og galt!

og sist men ikke minst! HUSK SETEBELTE!:P
En kamerat kjørte 5 meter og strøyk, pga han glemte setebeltet pga stress!

Husk at kjørelærer sier du er klar for å kjøre opp, fordi han føler du kan det

Lykke til!
Vis hele sitatet...
2. Heller ligge 1-2 km/h OVER fartsgrensen, enn under.
-hvorfor i all verden er det det? er det ikke bedre å være under?

9. OM du skulle gjort en feil.. FORTELL! Da viser du sensor at du faktisk VET hva som er rett og galt!
- seriøst? hjelper dette? når isåfall burde jeg fortelle om feilen? med en gang den er gjort eller vente til slutten?
Sitat av resetmod91 Vis innlegg
2. Heller ligge 1-2 km/h OVER fartsgrensen, enn under.
-hvorfor i all verden er det det? er det ikke bedre å være under?
Vis hele sitatet...
Jeg trodde det, men da jeg gjorde det fikk jeg bare til beskjed "Det er bedre å ligge 2 over enn 2 under, ikke sant? Så slipper vi å irritere andre bilister unødvendig og være sinke i trafikken.

9. OM du skulle gjort en feil.. FORTELL! Da viser du sensor at du faktisk VET hva som er rett og galt!
- seriøst? hjelper dette? når isåfall burde jeg fortelle om feilen? med en gang den er gjort eller vente til slutten?
Vis hele sitatet...
Ja, dette kan redde deg fra stryk.
Om du kjører rett forbi en fotgjenger som skal over veien og bare overser det.. Stryker du. men det KAN redde deg om du forteller "oi, der skulle jeg stoppa!"
- For da er sensor klar over at du KAN reglene.

skriveleif
Sist endret av MrCryptical; 29. november 2010 kl. 17:47.
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Jeg trodde det, men da jeg gjorde det fikk jeg bare til beskjed "Det er bedre å ligge 2 over enn 2 under, ikke sant? Så slipper vi å irritere andre bilister unødvendig og være sinke i trafikken.


Ja, dette kan redde deg fra stryk.
Om du kjører rett forbi en fotgjenger som skal over veien og bare overser det.. Stryker du. men det KAN redde deg om du forteller "oi, der skulle jeg stoppa!"
- For da er sensor klar over at du KAN reglene.

skriveleif
Vis hele sitatet...

takker for tipsene!
Dette skal jeg gjøre !!
Sist endret av resetmod91; 29. november 2010 kl. 17:51.
Hvorfor i alle dager er det bedre å ligge OVER fartsgrensen og bryte lover og regler? Ligg heller PÅ fartsgrensen.
Hva med å kjøre etter forholdene? Det er ingenting som heter å "kjøre etter fartsgrensen", det ville jo vært selvmord i mange situasjoner på veien.
  • Ta sikkerhetsspørsmålet seriøst. Svar på det du får spørsmål om, og mer til, dersom det er relevant. Gi sensor et godt inntrykk med en gang av at du kan mye, men ikke overdriv.
  • Kjør etter forholdene, men hold samtidig fartsgrensa. Kjenner ei som strauk pga hu kjørte for sakte. Det regna og hu lå 5-10 kmt under fartsgrensen, og strøk.
  • Smil og vær blid! Gi sensor inntrykket av at du er en ålreit kar. Hold samtalen i gang, men hold øynene på veien og ikke sensor.
  • Fortell hva du gjør feil, for eksempel "Jeg kom kanskje litt fort i den svingen der", slik at du viser at du er klar over dine egne feil. Om du kjører bra i neste sving eller en annen episode si at du var mer fornøyd nå.
  • Tenk høyt. Fortell hva du tenker, men ikke spør om du er i en 50- eller 60-sone. <- Se, og hugs, skilt! Fartsgrense, vikeplikt, forkjørsveg...

Spør kjørelæreren din om han mener det er noe du bør passe på, om det skulle være noe.

Det er egentlig ikke så skummelt med oppkjøring, du kan tross alt kjøre bil!
Jeg også tror det er bedre å ligge over enn under vis forholdene tillater det. Husk at vis du ligger under fartsgrensa så kan det virke for sensor at du bare sikrer deg fartsgrensa eller ligger under bare for å være ekstra forsiktig siden du kjører opp.
Sitat av deFestoVisuals Vis innlegg
Jeg også tror det er bedre å ligge over enn under vis forholdene tillater det. Husk at vis du ligger under fartsgrensa så kan det virke for sensor at du bare sikrer deg fartsgrensa eller ligger under bare for å være ekstra forsiktig siden du kjører opp.
Vis hele sitatet...
Akkurat.

På en svingete vei, er det selsagt best å kjøre etter forholdene!

Men for eksempel på motorvei med 80 eller 100, er det best å ligge 2 over enn under.

Der det er opphevet 70 osv, slik at det er 80 på landevei, er det ikke ofte forholdene tillater så mye som 80!
Kjør så det er trygt og behagelig!

Heller ikke kutt svinger og rundkjøringer!:P
for håpe det snør skikkelig! sånn at jeg kan ta det roligere
Sitat av garilli Vis innlegg
Hvorfor i alle dager er det bedre å ligge OVER fartsgrensen og bryte lover og regler? Ligg heller PÅ fartsgrensen.
Vis hele sitatet...
Helst på, men om du skal vippe en plass.. vipp litt opp istedenfor ned

Når jeg kjørte hjem fra Tønsberg på langkjøring, fikk jeg beskjed om å sette den på 103 + cruisecontrol :P (i 100 sona)

Og som kjørelæreren min sier, følg regler.. men ekke vits å bli HELT firkanta.

Om du renner ned en bakke, gjør det ingenting at du renner litt over fartsgrensen, så lenge du kan bremse på giret når bakken flater ut.
Sist endret av MrCryptical; 29. november 2010 kl. 19:28.
Sitat av resetmod91 Vis innlegg
2. Heller ligge 1-2 km/h OVER fartsgrensen, enn under.
-hvorfor i all verden er det det? er det ikke bedre å være under?
Vis hele sitatet...
Dessuten, så er ikke den reelle hastigheten på bilen, det som viser på speedometeret. Hvis du f-eks kjører i 80 km/t, så hender det ofte at du egentlig kjører i sånn 75 ish, og hvis du øker til 85, så kjører du 80.
Sitat av tvp Vis innlegg
Dessuten, så er ikke den reelle hastigheten på bilen, det som viser på speedometeret. Hvis du f-eks kjører i 80 km/t, så hender det ofte at du egentlig kjører i sånn 75 ish, og hvis du øker til 85, så kjører du 80.
Vis hele sitatet...
Noe som ikke gjelder generelt, men i mange tilfeller.
Selvsagt, jeg bare poengterte det, bilen jeg hadde oppkjøring i fungerte ivhertfall slik.
Sitat av deFestoVisuals Vis innlegg
Jeg også tror det er bedre å ligge over enn under vis forholdene tillater det. Husk at vis du ligger under fartsgrensa så kan det virke for sensor at du bare sikrer deg fartsgrensa eller ligger under bare for å være ekstra forsiktig siden du kjører opp.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner hva du mener, men når du sitter med en sensor ved siden av deg, og prøver å få lappen, så tro meg, du kjører IKKE over fartsgrensa.
Når det gjelder fartsgrense, hvorfor blåse det opp? Man burde ha lært før oppkjøring at fartsgrense er en "grense", altså høyeste tillatt fart. Man har også sikkert lært at man skal kjøre etter forholdene. Altså ikke over, ikke under av unntak på "Under" om forholdene tilsier at du burde ha mindre fart. Man skal heller ikke overdrive bruken av "for lite fart" da man kan havne i kategorien "hindre trafikken til fri flyt"
Sist endret av mo3; 29. november 2010 kl. 21:24.
En annen ting som er verdt å passe på er å ikke ha for stor fart inn i rundkjøringer/kryss. Begynn heller å bremse et par sekunder/meter før du pleier.

Det var også slik da jeg tok lappen (ca. 3 år siden) at sensor spør om dere skal prate eller ikke under oppkjøringen. Si at du ønsker å prate. Det gjør ting mye mindre stress.
Ser at endel mener du skal si ifra om feilen du har gjort med en gang... Er ikke dette feil? Jeg mener å ha hørt at man skal si ifra om ting man har gjort feil ETTER kjøringa når sensor spør deg om hvordan du syns turen var?

Ikke skyt om jeg tar feil =P Vil bare ha dette avklart da jeg skal kjøre opp om en drøy mnd!
Da har jeg bestått oppkjøringa på risløkka i oslo

Kontrollspørsmålet jeg fikk var " sjekk at batteriet sitter fast " lol ? Gikk ut av bilen og sjekka om den sitter fast, og den gjorde det :P Så kjørte vi
ut av stasjonen, til venstre, så til høyre, så til stovner, trondheimsveien , så til hellerudsletta, så skedsmokorset og tilbake på e6 mot oslo 100 km/h sone ^^ , og tilbake til trafikkstasjonen, verdens letteste rute

Faen så 1337 det er
Sitat av Lycurgus Vis innlegg
Ser at endel mener du skal si ifra om feilen du har gjort med en gang... Er ikke dette feil? Jeg mener å ha hørt at man skal si ifra om ting man har gjort feil ETTER kjøringa når sensor spør deg om hvordan du syns turen var?

Ikke skyt om jeg tar feil =P Vil bare ha dette avklart da jeg skal kjøre opp om en drøy mnd!
Vis hele sitatet...
Der ble jeg litt usikker ja....

Godt mulig du skal nevne det etterpå også!
Dette kan jo isåfall TS bare spørre kjørelæreren om
Grattis Srbija
alltså han spurte meg om noe jeg syns var dårlig og bra. Fortalte kun døvinkelen , og litt bedre plassering i rundkjøringer, og det var det. Ikke spør om du skal slå av bilen, er du som kjører , og når du skal sjekke batteriet husk å slå av bilen , han sa " skal du ikke slå av bilen før du sjekke batteriet "

Jeg fikk rute 35 btw
Sist endret av SRB; 30. november 2010 kl. 14:38.
Sitat av Srbija Vis innlegg
alltså han spurte meg om noe jeg syns var dårlig og bra. Fortalte kun døvinkelen , og litt bedre plassering i rundkjøringer, og det var det. Ikke spør om du skal slå av bilen, er du som kjører , og når du skal sjekke batteriet husk å slå av bilen , han sa " skal du ikke slå av bilen før du sjekke batteriet "

Jeg fikk rute 35 btw
Vis hele sitatet...
Hva ER lurest når man sitter på parkeringa å prate da?

La bilen gå for å få ny luft og holde varmen nå i kulda, eller skru av motoren for å være miljøvennlig?:P
grattis! jeg får et andrenalin trøkk inn i meg.. jeg er ganske spent på om jeg består eller ikke.
grattis bare så folk vet det, rundt 99.9% av folk som har oppkjlring på risløkka, starter med å kjøre til venstre, der er det VELDIG viktig å avpasse farten, RETT etter T-banebrua er det en VELDIG uoversiktlig gå/sykkelsti som kommer ut, ellers bortover er det små veier. Tips: be den du øvelseskjører med/kjørelærer om å kjøre med deg der, mange som stryker på å kjøre for fort akkurat på det partiet!