Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 4424
hei! satt å tenkte på det her litt i sta. hvordan er kostnaden på weed som er grodd hjemme, i forhold til den man kjøper på gata?

jeg utelukker kvalitet for denne gang. bare for å få opp noen tall.
jeg regner med bare 1 plante. jeg vet det er 50% sjangse for å faile på det.
hvordan blir strømprisen pr gr. evt arbeidstimer (100kr timen) på bare 1 plante? vill det da lønne seg å kjøpe av noen som allerede gror i større kvanta?

noen vill vell peke på kvaliteten. men om man er en uerfaren "bonde" så kan man vell ikke gå ut i fra å få den beste weeden man noen gang har røyka.

takker for saklige svar. og minner på at jeg ikke har tenkt på å utføre dette. bare er litt nysgjerring =)
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Jeg er jo ikke rene eksperten,men jeg tror forskjellen er at veldig masse av det som blir solg i norge er utblandet.
Det blir vansklig å si noe om kvaliteten uten å ha to forskjellige typer å sammenligne med. Hvor god weed du får varierer veldig mye fra strain til strain. Dessuten har også tidspunktet i blomstringsfasen du høster en del å si.
Men vanligvis er hjemmegrodd weed mange ganger bedre en vanlig standard gatehasj.
Hvor god "bonde" du er har selvsagt en del å si på kvaliteten. Men det skal ikke mye til for å dyrke frem god weed. Bare pass på å luke bort han-plantene, pass på at det er orntlig mørkt når planta sover, pass på at du ikke vanner for mye, og pass på at du ikke høster for tidelig (vanlig feil).
jeg har ikke noe og henvise til, men kan garantere at du kunne fått super weed til 50kr grammet, på lik og bedre linje enn den du får far før. da har jeg tenkt på utstyr og et parr planter. det er vel starten som er den dyre, da du trenger lys, vifter og plass.. frø, næring og jord er de kostnadene du får, samt bytte pære og slikt av og til..

så hvis du heller vil betale 50kr for god og ren weed. hvorfor ikke?
Jeg vil dog ikke anbefale noe av dette da det er i mot norsk lov og kan iværstefall straffes med fengsel. selv for noen få usle planter. enten det har kommet buds eller ikke.
Sitat av sam500 Vis innlegg
Jeg er jo ikke rene eksperten,men jeg tror forskjellen er at veldig masse av det som blir solg i norge er utblandet.
Vis hele sitatet...
Grønt som er utblandet?

Har jeg aldri kjøpt.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Når man dyrker litt seriøst, da mener jeg over gutterom stadiet, der man kjøper skikkelige lamper, kullfilter, vifter evt et telt så får man en engangskostnad i starten som ligger på en 7-10k. Man dyrker minst 4 planter på et lite oppsett ettersom å bruke en 250W pære på en plante blir sløsing av kraft.
Strømmen er ikke så dyr pr plante, en fjerdedel av hva en panelovn hadde brukt om den sto på hele dagen og var av om natten.
Men om du skal begynne å regne inn arbeidstimer a 100kr så rakner det: Du kommer til å bruke ganske mye tid på dette prosjektet, etter lærefasen blir det mindre, forutsett at man holder seg til samme oppsett. De fleste vil med tiden prøve seg på andre måter å dyrke, hydro etc, og da vil man igjen bruke mye mer tid.

Kort og godt, om du står på og fortsetter å gro vil du snart spare ganske mye penger, men om du feiler tidlig, kanskje blir tatt, så har du tapt endel penger.
Sitat av tafsern Vis innlegg
Grønt som er utblandet?

Har jeg aldri kjøpt.
Vis hele sitatet...
For en stund siden var det endel grønt som det var blandet inn knust glass, for tyngdens skyld, kanskje det skulle virke som om det var mer krystaller og.

Har forresten hørt om at i Frankrike er det noen som rister av krystallene, tar dem selv, og sprayer på en lakk som gjør at det ser ut som om den har mye krystaller.

Tipper egentlig at noe grønt blir blandet med jwh eller lignende stoffer for å kunne selge det dyrere, men dette er bare meg som gjetter.
Grotelt: 3000,-
2X400wHPS: 3000,-
Kullfilter: 1500,-
Vifte: 1000,-
Sirkuleringsvifte: 300,-
20X12L-potter: 600,-
Jord: 300,-
Perlite 100L: 500,-
Næring BioBizz: 1000,-

Strøm pr. måned vil variere litt ut fra hvordan du kjører oppsettet, men om du bare blomstrer med HPS lampene vil de kun stå på i 12 timer av døgnet.. Med 2 HPS og 2 vifter på rundt 200watt til sammen så har vi ca 1kw i timen..

1kw X 12timer = 12kw pr. døgn
12kw X 30 dager = 360kw pr. måned som med en pris på 80 øre utgjør: 288,-

Vi snakker da om ca 600,- i strøm pr. høsting om du har en strain som har en blomstringstid på 8 uker.

11800,- for oppstart og 2 måneders forbruk... Du vil lett kunne høste ca 25g pr. plante og da ligger du på 500g totalt. Dette hadde kostet deg 50 000,- å handle på gata... Det vil komme utgifter på jord,perlite og næring hver runde og pærer og kullfilter en gang i året, men på et år kan du ha høstet 3kg som igjen ville kostet deg 300 000,- om du handlet det på gata...

Jeg ser hvertfall på det som rimelig billig pr.gram om man ikke tar med arbeidstimer såklart...
Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Du vil lett kunne høste ca 25g pr. plante
Vis hele sitatet...
Dette var da en kraftig underdrivelse?
Kompis høstet vel ca 150g per plante sist...
Sitat av fetter Vis innlegg
Dette var da en kraftig underdrivelse?
Kompis høstet vel ca 150g per plante sist...
Vis hele sitatet...
Nå tok jeg utgangspunkt i at han var en nybegynner. Og jeg skrev det med tanke på at det kanskje ikke gikk superb...

Dessuten så er det slik at man kan høste fra 5gram til 5kg pr.plante, men da kommer størrelse inn i bilde, jeg snakker om å høste rundt 500gram på 2X400watts HPS med et grotelt på 240X240X200cm...

Jeg kjøper med andre ord ikke at en person kan høste 3kg på denne plassen med disse lampene... Correct me if I'm wrong anytime..
Sitat av fetter Vis innlegg
Dette var da en kraftig underdrivelse?
Kompis høstet vel ca 150g per plante sist...
Vis hele sitatet...
Det kommer jo veldig an på strain og hvor god dyrker du er. Tror ikke du skal regne med 150g per plante som nybegynner. 50 er vel mer realistisk, og da snakker vi fortsatt strains som er kjent for å gi mye avling.
Regner med at din kompis har litt dyrkeerfaring...
Ja, ser den, dere har vel rett.

Nå var det riktignok andregangsforsøket og dermed ikke så mye erfaring som man skulle tro, men han har peiling, det skal jeg ikke legge skjul på.
2 gang går som regel en GOD del bedre enn første
Første gang fucker man opp bigtime, gjerne flere ganger. Andre gangen har man lært av dette og feilene man gjør er mye mindre, og dermed ikke så avgjørende på høsting.
Førstegangsdyrking er et tapsprosjekt rett og slett.
litt mulig hjelp:

SWIM dyrket 1 plante under 400w lys. han vannet den hver 3-4 dag, tross for tips om annenhver dag. han ville sørge for at det var tørket ut heller litt for mye, da vanlig nybegynnerfeil ligger i å være for raus med vanningen.
prosessen startet i en 5 liters potte, noen vil si for stort, men SWIM ville forsøke sine grønne lillefingre.
han lot den bli litt over 1\2 meter før han satte i blomstring.
like før blomstringen satte han planten over i en 20 liters potte, for å la røttene strekke seg ekstra godt.
SWIM brukte kun vann, rett fra krana, og som oftest kaldt vann på en 15 grader, kanskje noe lavere temp, til tross for tips om bruk av lunket vann.
på 5 liters bøtten var det plass til ca 550-600 ml vann hver 3-4 dag, på 20 liters bøtten ca 1,6 - 1,7 liter.
Jorden SWIM brukte var lecakule-jord fra Plantasjen.
det ble montert en stor bordvifte fra biltema for å sirkulere i rommet, som var på ca 2 kvm.
Lampen fikk en tråd knytt til seg, med et kronestykke på, og tråden hang ca 40-45 cm fra lampa og ned. SWIM sørget for å heise lampen opp slik at toppene ikke svidde seg under prosessen.
SWIM var tålmodig når det nærmet seg høsting, og ventet til ca 50% av plantens hvite hår hadde blitt rødaktige.
SWIM hadde også hørt om at man kunne høste 2 ganger på samme plante, så SWIM klippet kun av grenene på 50% av planten, i håp om noe mer.
på de 50% fikk SWIM ca 50g med sticky trikomer, trolig fra gode bagseed frø.

røflig regnet med en "kompispris" på 100.- per ble det 5000.- på SWIM.

liste:

* vann: vet ikke pris, gidder ikke regne på det. 500ml * 8 vanninger per mnd (+ - ) og 1700ml * 8
igjen gange med antall måneder for grow (SWIM brukte ca 1,5 mnd på spiring til han følte "the time was right" og gikk for blomstring, som varte 1,5 mnd + - )

* Lampe (400w hps, designbelysning dott enno)
1400.- ca

* biltema vifte
300.-

* Jord
50.- eller noe

*5l potte og 20l plastdunk, som SWIM borret hull i og satte oppå en skål\bolle som samlet opå overflødig vann.
30.- og 49.-

* Strøm
gadd ikke regne ut. 24 timers lys * 6 uker + 12 timer * 6-7 uker


__________oppsummering:____________

totalt sett kostet det SWIM under 2000.- og det tok han litt av hans fritid i røffe 3 måneder til produktet hans var klart for konsumering.

budsjettet er allerede inntjent for SWIM, hadde han bare hatt 3-4 planter til under lampa så....


håper dette gav noe klarhet i spørsmålene dine. SWIM har iallefall lært mye av dette

de neste spørsmålene blir jo da hvor mye som konsumeres, hvor ofte etc... så vil en fort se om dette strekker til for en selv, eller om en fortsatt må handle på gata.


EDIT:
Btw, SWIM brukte ingen form for næring, KUN vann i sitt prosjekt. (SWIM forsøkte noe næring på dette to ganger, med resultat av hurtig-gulning av eldre blader. SWIM bestemte seg for å kun fortsette med vann inntil han kan nok om næring og dets funksjoner.)
EDIT2:
Og SWIM så at plantene hans klarte seg på kun den næringen som var i jorda hans.
Sist endret av Tommen_; 23. november 2010 kl. 20:42.
Jeg har tatt en gammel ødelagt fryser, puttet inn en bitteliten element-varmeovn på 200w, som jeg skrudde fast i veggen, lagt inn 2 cm med isopor for å slippe tæla, fylt den med 20 cm jord, satt inn luftesystem, vifte for sirkulasjon, og en 250w hps, og skal dyrke frem 5 lowryder planter. Denne skal stå ute i hele vinter. vi har testet om den holder varmen i 17 minus, med pc-vifter som lufter inn og ut, ikke mer enn 10 liter i minuttet, og overvåket strømforbruket til varmeovnen, og den sto på ca 2/5 av tiden.(den har thermostat) tror dette er pga at lampen varmer så mye. vi har også lagd regulerbar inn/ut-lufting for varmere/kaldere dager. vi setter igang i dag med å spire frøene, nå som vi er trygge på boksen, og veggene inne i fryseren er lagd av det samme metallet, med samme mønster som reflektoren på lampen.
hvis det blir velllykket, så legger vi kanskje ut video/bilder her. vi har brukt 3500 totalt på det. vi forventer 25-50 gram per plante, max oppnåelig på lowryder er ca 90. men hvis vi får 120 gram grønt, og 10 gram hasj alt i alt, så har det vært lønnsomt. alt er til egen bruk.
Sitat av Revestreken Vis innlegg
vi forventer 25-50 gram per plante, max oppnåelig på lowryder er ca 90. men hvis vi får 120 gram grønt, og 10 gram hasj alt i alt, så har det vært lønnsomt. alt er til egen bruk.
Vis hele sitatet...
Tror ikke du skal være for ivrig på de 25-50G`a på Lowryders, SWIM ble ferdig for en stund siden 5 lowryders(Diesel) med 250 hps/næring etc, hvor variasjonen på yield fra frø til frø var helt ifra 5g til 22g per plante, hvor de som var mere "sativa" lignende fikk minst yield, dette hendte forsåvidt 2 ganger med SWIM.

Men for all del, lykke til!
Sist endret av Dodecha; 20. januar 2011 kl. 13:27. Grunn: oversatt til Norsk
Revestreken: Har du noen bilder av denne fryseren?

Har tenkt til å lage en tilsvarende, bare til innebruk.
Sitat av In space Vis innlegg
Tror ikke du skal være for ivrig på de 25-50G`a på Lowryders, SWIM completa for ei stond si 5 lowryders(Diesel) med 250 hps/næring etc, hvor variasjonen på yield fra frø til frø var helt ifra 5g til 22g per plante, hvor de som var mere "sativa" lignende fikk minst yield, dette hendte forsåvidt 2 ganger med SWIM.

Men for all del, lykke til!
Vis hele sitatet...
tusen takk, men dette er en kryssning, ikke bare lowryder, og en kompiss brukte de samme frøene og fikk mellom 55 og 75 på hver eneste plante. handler vel om å være flink gartner, men dette er min første gang.. men får jeg femti gram alt i alt, så er jeg veldig fornøyd.

@Jazzy Fizzle

kan legge ut bilder etterhvert, gjør det helst 2-4 uker ut i prosessen, så man kan se skuddene.
Tror dere kan drite i å få 25g per plante fra lowrydere. Kanskje 10-15g, og da har dere fortsatt gjort ting riktig.
Har lest om folk som har fått 80-90g per plante, men de kjører da hydro og 1000w eller 1500w HPS 24 timer i døgnet. en 250w har i en fryseboks har lite å stille opp med da. Klarer dere 25g per plante er det jo kjempebra for dere, men tror dere skal satse litt mer realistisk på lowrydere.
Sitat av In space Vis innlegg
Tror ikke du skal være for ivrig på de 25-50G`a på Lowryders, SWIM completa for ei stond si 5 lowryders(Diesel) med 250 hps/næring etc, hvor variasjonen på yield fra frø til frø var helt ifra 5g til 22g per plante, hvor de som var mere "sativa" lignende fikk minst yield, dette hendte forsåvidt 2 ganger med SWIM.

Men for all del, lykke til!
Vis hele sitatet...
må bare legge til at jeg mister mere troen på frøene SWIM valgte, og kanskje litt hans kunnskaper om næring/temperatur til lowryder, enn jeg mister troen på lowryder. kjenner en som kjøpte fra ei nettside som kunn solgte lowryder, litt høy pris, og han fikk ca 10 gram per plante, han kjøpte 5 female, mens 5 female seeds fra high-suplies gav samme personen 35 gram per plante, og alt sammen grodde i samme telt. men tror nok du har rett ang det med at de sativa lignende ble mindre, lowryder er tross alt en hybrid, så enkelte kan bli mer lik sativa, og andre mer like indica, men veldig gode lowryder frø, skal bli mest lik Ruderalis. mine har gode referanser for å bli akkurat det.
mine frø har grodd tre generasjoner i norsk vår og sommer, og jeg kjøpte fra han som dyrker de, så de bør i det minste tåle litt kulde. har prøvd å røke stæsjen hans, veldig bra saker, ble ikke altfor trøtt etterhvert heller, fikk bare mer og mer tripp. handler om når han høster inn i forhold til cnb osv tenker jeg.

Sitat av moret Vis innlegg
Tror dere kan drite i å få 25g per plante fra lowrydere. Kanskje 10-15g, og da har dere fortsatt gjort ting riktig.
Har lest om folk som har fått 80-90g per plante, men de kjører da hydro og 1000w eller 1500w HPS 24 timer i døgnet. en 250w har i en fryseboks har lite å stille opp med da. Klarer dere 25g per plante er det jo kjempebra for dere, men tror dere skal satse litt mer realistisk på lowrydere.
Vis hele sitatet...
helt enig med deg, men dette er en kryssning mellom lowryder og noe annet jeg ikke husker navnet på, mener å ha nevnt det såvidt. 250w blir i første omgang, kanskje vi innstallerer enda en 250w til neste omgang. men disse frøene har klart langt mer enn 25 pr, og da lå de ute, uten gjødsel og det var i norge, men vi får se da, blir glad for 50 gram alt i alt også, det sa jeg jo. 35 gram har også lønt seg, i forhold til kompispris på 100 pr gram. dessuten, så er det liten vits i å gi for sterkt lys så lenge det ikke er hyrdo vi driver med, med nok næring, og ikke for mye vann, og den har masse jord, så vil den nok klare å vokse frem uansett, tror du ikke? og gjennomsnitt på 10 gram pr er jeg jo fornøyd med etter all denne responsen. men håper fortsatt på litt mere, ettersom de får lys 24/7, noe de ikke ville fått i naturen.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av sam500 Vis innlegg
Jeg er jo ikke rene eksperten,men jeg tror forskjellen er at veldig masse av det som blir solg i norge er utblandet.
Vis hele sitatet...
utblandet?! hvordan skal du kunne kjøpe noe utblandet pot hvis du bare kjøper buds? har vi ikke vært igjennom dette 1000 ganger før?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av take'a'hit! Vis innlegg
utblandet?! hvordan skal du kunne kjøpe noe utblandet pot hvis du bare kjøper buds? har vi ikke vært igjennom dette 1000 ganger før?
Vis hele sitatet...
saltkrystaller har jeg hørt de kan få til å feste seg til hasjen, smakløse saltkrystaller, forveksles lett med thc krystaller, og øker vekten. har hørt det samme om sykt fint oppknust glasskår
Sitat av Revestreken Vis innlegg
saltkrystaller har jeg hørt de kan få til å feste seg til hasjen, smakløse saltkrystaller, forveksles lett med thc krystaller, og øker vekten. har hørt det samme om sykt fint oppknust glasskår
Vis hele sitatet...
Saltkrystaller har jeg aldri hørt om, men er skeptisk. Jeg har vært borti pot som er blitt sprayet med en syrlig/salt-aktig og oljete væske, som øker vekten og gir bl.a. stiv oljete aske og kjip smak. Dette er imidlertid veldig sjeldent og UTROLIG lett å få øye på før du kjøper.

Det samme gjelder "glasspot" (som jeg kun har vært så uheldig å få en eneste gang). Pot'en ser med en gang unaturlig lys og grønn ut, og glass-støvet ligner ikke i mine øyne trikomer nok til at du ikke reagerer. Samtidig knaser det noe helt sinnssykt om du tygger litt på det, noe som burde være et varseltegn for de fleste.

Utover det har jeg aldri hørt om eller sett noe blitt blandet ut med weed, noe jeg tror forekommer svært sjeldent.
Var vel oppe i nyhetene for et par år siden det med glass-weed. Synes og huske at hele greia var basert på rykter, og ikk kunne bevises. Jeg har i allefal veldig liten tro på at noen gidder og gå igjennom alt dette styret bare for og tjene noen kroner ekstra. For man kan ikke blande ut med så utrolig mye glass før folk begynner og merke ugler i weeden?
Sitat av morgenstern Vis innlegg
Var vel oppe i nyhetene for et par år siden det med glass-weed. Synes og huske at hele greia var basert på rykter, og ikk kunne bevises. Jeg har i allefal veldig liten tro på at noen gidder og gå igjennom alt dette styret bare for og tjene noen kroner ekstra. For man kan ikke blande ut med så utrolig mye glass før folk begynner og merke ugler i weeden?
Vis hele sitatet...
Det er ingen myte, men langt i fra så utbredt som det kunne virke som. Fikk det selv en gang, tok to tre trekk og kasta resten.