Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  65 17182
Heisann

Ved veldig mange tilfeller har jeg sett folk har spurt om rettigheter vektere har ved kjøpesenter, hvilken rett de har til maktbruk og alt rundt det.
Det er i tillegg masse folk der ute som sitter på mye feilinformasjon som dem tror er rett, eller som er foreldet.

Derfor vil jeg skrive en tråd om akkurat dette rundt sivilarrestasjon, som er hva en vekter foretar seg. Dette for å oppklare en gang for alle, men dagens gjeldende lover liggende til grunn. Det tas forbehold om at lover kan endre seg. Er man derfor usikker, sjekk dagens gjeldende lov.

Min bakgrunn er som vekter på mitt fylkes største kjøpesenter, hvor jeg har vært stasjonert i straks 2 år. Jeg har fullført alle tre vekterkurs som er obligatoriske for å være i aktiv tjeneste.


Sivilarrest: Sivilarrest er den typen arrestasjon alle sivile (mao. ikke politi eller andre autoritetsmakter / MP med fler.) kan utføre. Det er da også denne typen arrestasjon ordensvakter og vektere utfører. En arrestasjon betyr ikke nødvendigvis å bety håndjern, eller å bli pågrepet med makt.
Sivilarrest er også kjent som Borgerarrest

Loven sier: Straffeprosessloven §176:
§ 176. Når det er fare ved opphold, kan politimann foreta pågripelse uten beslutning av retten eller av påtalemyndigheten. Det samme gjelder enhver annen dersom den mistenkte treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor.
Den som uten å høre til politiet har foretatt en pågripelse, skal straks overgi den pågrepne til politiet.
Vis hele sitatet...
Dette betyr da at enhver person kan pågripe en person som man ser har gjort en kriminell handling, eller som treffes på ferske spor. Dette kan f.eks. være vitner som har forklart seg. Det skal også sies at man skal pågripe med så lite maktbruk som mulig. Hvis en pågriper en person og legger han i jern, er det bare politiet som har myndighet til å fjerne håndjernene.
Det skal sies at Politiet oppfordrer ikke sivile til utføre sivilarrest da det er veldig mye lovverk rundt, og det er lett å utføre en feilaktig pågripelse. Derfor får vektere og ordensvakter kurs i jussen rundt dette.
Sivilarrest er bare gjeldende når vedkommende har utført en kriminell handling som har en strafferamme på 6 måneders fengsel, eller mer.


Feilaktig Pågripelse: En feilaktig pågripelse er når man pågriper noen for å gjøre en kriminell handling, og det viser seg da at denne personen ikke har gjort noe kriminelt. Da har man i teorien utført frihetsberøvelse, som er det samme man blir dømt for ved kidnapping. De fleste vet ikke at man kan da saksøke pågriperen ved feilaktig pågripelse. I det aller fleste tilfeller som vekter går det veldig bra da folk skjønner at vi også må gjøre jobben vår, det er en yrkesrisiko. Samtidig så skal man alltid være 100% sikker på at vedkommende har gjort noe kriminelt. Får man en vitneforklaring ifra en kunde som tror en gutt har tatt noe, så er ikke det sterkt nok bevis for å foreta en pågripelse/ransakelse.

Loven sier: Straffeloven §116
§ 116. En offentlig Tjenestemand, som foretager en ulovlig Ransagning af Hus eller Person eller en ulovlig Beslaglæggelse af Breve eller Telegrammer, straffes med Bøder, Tjenestens Tab eller Hefte indtil 2 Aar.
Vis hele sitatet...
Ransakning: En vekter eller andre personer sett bort ifra personer med politimyndighet kan ikke ransake deg. De spør gjerne om de får lov, sier du ja da så sier du ifra deg retten til å nekte ransakning. Du har lov å si nei, og da er det ingenting dem kan gjøre, utenom å ringe politiet. Du har heller ikke plikt til å gi noen informasjon til vektere, det innebærer da ID, navn, nummer, bosted med mer. Det skal nevnes at det som regel er lettest å ikke blande inn politiet i saker, da det ofte får større omfang en hva det kunne ha hatt.



Maktbruk ved pågripelse:
For mye maktbruk ved pågripelse er i seg selv straffbart og blir sett på som legembeskadelse. Maktbruken skal stå i stil med den kriminelle handlingens størrelse. Med andre ord er det ulovlig å smelle en person ned i bakken, brekke hendene bak på ryggen og smelle på håndjern, hvis personen har tatt en potet. Selvfølgelig kan igjen andre ting spille inn, som trusler med kniv etc.

Naskeri: Naskeri er når man tilegner seg ubetalte varer med en verdi på under ca. 2000 kr, og forlater siste betalingspunkt i butikken. Da har man "stjelt". Strafferammen for naskeri er 6 måneders fengsel, og/eller bøter. Ettersom man kan få mer enn 6 måneders fengsel så kan man bli pågrepet for naskeri. Dette kunne man ikke for noen år tilbake.

Loven sier: Straffeloven §391a
§ 391a. For naskeri straffes den som forøver eller medvirker til tyveri eller underslag, når straffskylden må regnes for liten på grunn av de tilvendte gjenstanders ubetydelige verdier og forholdene for øvrig.
Straffen for naskeri er bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler.
Vis hele sitatet...
Tyveri: Tyveri er i teorien det samme som Naskeri, bare at man har tilegnet seg verdier for over ca. 2000 kr. Strafferammen for dette er Fengsel inntil 3 år, og/eller bøter.

Loven sier: Straffeloven §257
§ 257. For tyveri straffes den som borttar eller medvirker til å bortta en gjenstand som helt eller delvis tilhører en annen, i hensikt å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning ved tilegnelsen av gjenstanden.
Straffen for tyveri er bøter eller fengsel inntil 3 år.
Vis hele sitatet...
Avstå fra en kriminell handling: Man kan avstå ifra en kriminell handling som har strafferamme på 6 måneder eller mindre. Dette betyr altså ikke naskeri eller tyveri.

Bortvisning: En vekter eller ordensvakt er ansatt av en person eller firma til å utføre visse tjenester på eiendommen til vedkommende. Dette gir vekter eiersrett, som betyr at vekter er en representant for eieren på eiendommen, og kan bortvise folk etter egen evne. Et kjøpesenter er ikke en offentlig plass, men privat eiendom som er åpent for offentlig publikum. Dette betyr at vekter kan bortvise enkelt personer, eller grupper, så lenge det ikke faller under diskriminering. Med andre ord så vil dårlig oppførsel være et godt grunnlag for bortvisning.

Nå kommer jeg ikke på flere temaer akkurat nå, men isåfall er det bare å spørre i tråden så skal jeg svare etter beste evne

Dice
Jeg har ofte lurt på hva utfallet ville bli dersom en vekter forsøker å anholde meg uten gyldig grunn, hvorpå jeg reagerer med å legge vedkommende i bakken og anholde ham for forsøk på frihetsberøvelse.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Jeg har ofte lurt på hva utfallet ville bli dersom en vekter forsøker å anholde meg uten gyldig grunn, hvorpå jeg reagerer med å legge vedkommende i bakken og anholde ham for forsøk på frihetsberøvelse.
Vis hele sitatet...
Dette er langt utenfor min ekspertise i Juss, men det vil jo avhenge av hvor mye makt som blir brukt av han, og så hvor mye makt som vil bli brukt av deg. Men dette er rettsak materiale!
Ja, det er klart. Men en interessant problemstilling er det nå i hvert fall. Jeg tipper jeg ville ha blitt overfalt av ti andre vektere i løpet av rimelig kort tid.
Sist endret av mentalmelt; 21. november 2010 kl. 22:53.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Ja, det er klart. Men en interessant problemstilling er det nå i hvert fall. Jeg tipper jeg ville ha blitt overfalt av ti andre vektere i løpet av rimelig kort tid.
Vis hele sitatet...
Hehe, spørs jo selvfølgelig hvor mange vektere som er på kjøpesenteret det. Flere sentre som bare ha en vekter. Men enig i at det er en artig problemstilling.
The bush kangaroo
Sk!ppy's Avatar
Det må prøves engang. Altså, virke suspekt som du har brutt en lov, for å så legge vekteren i bakken. Om han ikke er et stort bolemonster skulle jeg nok klart det.
Sitat av Sk!ppy Vis innlegg
Det må prøves engang. Altså, virke suspekt som du har brutt en lov, for å så legge vekteren i bakken. Om han ikke er et stort bolemonster skulle jeg nok klart det.
Vis hele sitatet...
Som sagt, å plutselig legge noen i bakken er å bruke makt. Såfremt vekteren ikke har prøvd på noe lignende så har du ingen grunn til å plutselig legge noen i bakken.

Hvorfor du i det hele tatt vil prøve å gjøre det, og muligens koste en mann som prøver å gjøre jobben sin, jobben sin er et spørsmål for meg
Som jeg har lært kan du ransake mistenkte, men ikke etter grunn til å finne tyvegods, men etter våpen eller gjenstander som enten kan skade andre eller deg selv.

§ 178. Pågripelse foretas så skånsomt som forholdene tillater.

Ting som den pågrepne kan bruke til vold eller til å unnvike, skal tas fra ham. I dette øyemed kan han ransakes.
Vis hele sitatet...
Altså at i det du ransaker vedkommende etter våpen/annet som kan skade andre eller deg selv, og du finner tyvgods kan dette beslag legges.

Kan du bekrefte/avkrefte min oppfattning av § 178 ?
Sitat av kyrre Vis innlegg
Som jeg har lært kan du ransake mistenkte, men ikke etter grunn til å finne tyvegods, men etter våpen eller gjenstander som enten kan skade andre eller deg selv.



Altså at i det du ransaker vedkommende etter våpen/annet som kan skade andre eller deg selv, og du finner tyvgods kan dette beslag legges.

Kan du bekrefte/avkrefte min oppfattning av § 178 ?
Vis hele sitatet...
Det er korrekt.
Men man skal da ha særlig grunn til å tro at en bærer våpen.

God nok grunn: Vitne har sett en mann ha pistol i hylster på innelomma.

Ikke god grunn: Det er en narkoman og narkomane har ofte spisse gjenstander på seg.


Dette er dog min oppfatning av hvor grensa går, sånt står ikke noe sted i loven, men blir avgjort ved rettsak.
Jeg tror retten ville funnet det til god skjellig grunn å tro at narkomane vil kunne ha kniver og eller andre stikkvåpen på seg.

Du som har vært vekter ved et kjøpesenter, hvordan er regelverket rundt bortvisning når vedkommende nekter å la seg bortvise. Hvordan stiller regelverket seg til fysisk makt for å bortvise folk? Hvilke paragrafer kan du spille på da?
Sitat av kyrre Vis innlegg
Jeg tror retten ville funnet det til god skjellig grunn å tro at narkomane vil kunne ha kniver og eller andre stikkvåpen på seg.

Du som har vært vekter ved et kjøpesenter, hvordan er regelverket rundt bortvisning når vedkommende nekter å la seg bortvise. Hvordan stiller regelverket seg til fysisk makt for å bortvise folk? Hvilke paragrafer kan du spille på da?
Vis hele sitatet...
Dessverre slik er det ikke, muligens hvis vedkommende hadde hatt på seg våpen til bruk før, men det er jo ikke lov å diskriminere.


Det skal jeg sjekke ut når jeg kommer hjem ifra jobb, har begrenset med internett her. Men i ut ifra hva jeg har lært har du ikke lov å utvise folk med makt, det er det bare politiet som har lov til. Men det skal legges til at jeg har fått beskjed av en politimann i tjeneste at "Dere kan jo bare ta tak i armen og hive de på huet og ræva ut selv da, ville ikke fått noen følger!".

Det skal sies at jeg ikke har tatt i bruk det rådet enda, men det forteller jo litt om hva slags praksis iallefall den ene politimannen har. Skal komme tilbake til deg imorgen ang. paragrafer på bortvisning ifra privat område!
Interessant diskusjon!
Hva med denne: Noen har blitt tatt på fersken av en vekter i å stjele en brus. Vedkommende nekter å snakke med vekteren og går isteden ut av senteret. Kan vekteren fysisk stoppe personen? Uansett hvor hardt vedkommende prøver å komme seg vekk?
Kan en vekter bortvise folk fra et kjøpesenter bare på grunn av man " henger " der?

vi har et amfi kjøpesenter her jeg bor.. å med kjøpesenteret er det bussholdeplass å eneste plassen for å sitte er inne på senteret, men det er flere ganger vi er blitt "kasta ut " på grunn av vi bare " henger " der.
Sitat av ovindahl Vis innlegg
Interessant diskusjon!
Hva med denne: Noen har blitt tatt på fersken av en vekter i å stjele en brus. Vedkommende nekter å snakke med vekteren og går isteden ut av senteret. Kan vekteren fysisk stoppe personen? Uansett hvor hardt vedkommende prøver å komme seg vekk?
Vis hele sitatet...
Ja. Se på førstepost, der ser du at hvis du gjør noe straffbart som har en strafferamme på minimum 6 måneders fengsel (Og det å stjele en brus har det), kan vekteren utføre sivilarrest på deg. Forutsatt at vekteren har skjellig grunn til mistanke, som f.eks. vitner eller overvåkningskamera, eller at han selv ser det.

Sitat av MrLee Vis innlegg
Kan en vekter bortvise folk fra et kjøpesenter bare på grunn av man " henger " der?

vi har et amfi kjøpesenter her jeg bor.. å med kjøpesenteret er det bussholdeplass å eneste plassen for å sitte er inne på senteret, men det er flere ganger vi er blitt "kasta ut " på grunn av vi bare " henger " der.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om det er akseptabelt at vekteren gjør det, men de kan ikke ta i dere og dytte dere ut, da bryter de loven. Bare sitt.
Sitat av ovindahl Vis innlegg
Interessant diskusjon!
Hva med denne: Noen har blitt tatt på fersken av en vekter i å stjele en brus. Vedkommende nekter å snakke med vekteren og går isteden ut av senteret. Kan vekteren fysisk stoppe personen? Uansett hvor hardt vedkommende prøver å komme seg vekk?
Vis hele sitatet...
Ja, personen kan bli holdt igjen fysisk. Hvis mistenkte prøver å komme seg løs så avhenger det av hvordan han prøver å komme seg løs. Prøver han å bare vri seg ut av grepet eller slår han etter vekteren for å sette han ut av spill?

Hvis vekteren blir slått etter tillater det vekteren å bruke tilsvarende stor makt, prøver han å komme seg løs ville nok vekteren bare ha lagt han i bakken og satt seg på han inntil politiet kommer, dette høres veldig teit ut men det skjer titt og stadig. Hadde mistenkte fått store synlige skader etter dette ville det ha blitt spurt spørsmål, men hvis ikke så hadde det nok ikke skjedd så mye med vekteren.

Det skal trenes mye på kampteknikk for å endre hvordan man reagerer instinktivt. Blir en slått i ansiktet vil de flestes instinkt være å slå tilbake, imens en vekter burde heller prøve å legge han i bakken og få kontroll over han. Men hadde en vekter slått tilbake 1 gang så tviler jeg på det ville ha fått store følger for vekteren, ettersom det ville ha vært lik maktbruk.

Sitat av MrLee Vis innlegg
Kan en vekter bortvise folk fra et kjøpesenter bare på grunn av man " henger " der?

vi har et amfi kjøpesenter her jeg bor.. å med kjøpesenteret er det bussholdeplass å eneste plassen for å sitte er inne på senteret, men det er flere ganger vi er blitt "kasta ut " på grunn av vi bare " henger " der.
Vis hele sitatet...
Ville dette være i Telemark?

Dette er veldig sårt område på en måte. Hvis du aldri har gjort noe galt på dette senteret, aldri henger i større grupper eller lignende så nei, da kan du ikke bli kasta ut. Greia er at de fleste som henger på senter liker ikke å bare henge her. Kaste søppel, tegne på trapper, speil, doer, drikke øl osv. går under dårlig oppførsel og da kan du kastes ut.
Hvis man også er 7+ i en gjeng og henger der i timesvis er som vanlig også dette uønsket, da gjerne eldre ikke blir redde osv.

Så det er en liten tveegget kniv.
Vektere og ordensvakter har en svært begrenset mulighet til maktbruk for å bortvise uønskede personer. Dette er det mye feilinfo rundt så skal skrive ordrett hva politiadvokaten som er på Politiets dag med alle ordensvakter sa:

"Bruk så mye makt som du ville brukt for å dra med deg en venn som er for full vekk fra en støgg dame"

Dette blir altså lært til alle nye ordensvakter i Oslo, og det er samme lover og relger som gjelder for vektere og ordensvakter.
Sitat av sandkasse Vis innlegg
Vektere og ordensvakter har en svært begrenset mulighet til maktbruk for å bortvise uønskede personer. Dette er det mye feilinfo rundt så skal skrive ordrett hva politiadvokaten som er på Politiets dag med alle ordensvakter sa:

"Bruk så mye makt som du ville brukt for å dra med deg en venn som er for full vekk fra en støgg dame"

Dette blir altså lært til alle nye ordensvakter i Oslo, og det er samme lover og relger som gjelder for vektere og ordensvakter.
Vis hele sitatet...
Veldig sant
Men det er et lite men, skulle den kammeraten begynne å bli aggresiv må man vurdere situasjonen deretter, da kan det være mulig at maktbruk må til, selv om man lærer at må man bruke makt, har man tapt. Man skal aller helst klare det ved å bruke kommunikasjon.
Du høres ut som en utrolig real fyr

Skulle ønske flere vektere var lik deg. Nesten så alle vektere burde ha lest denne tråden før de ble ansatt.
Sitat av Sk!ppy Vis innlegg
Det må prøves engang. Altså, virke suspekt som du har brutt en lov, for å så legge vekteren i bakken. Om han ikke er et stort bolemonster skulle jeg nok klart det.
Vis hele sitatet...
Nå kan du virke akkurat så suspekt som du vil, men ingen vekter (eller butikkansatt, for den saks skyld) vil gjøre noe med mindre de har sett deg begå en kriminell handling.

En liten notis, hvis du tillater en vekter å ransake deg så sier du ikke fra deg retten til å nekte; du kan på et hvilket som helst tidspunkt si at du ikke lengre vil bli ransaket. Det er, meg bekjent, bare politiet med rettsordre ("ferske bevis") som kan ransake deg, uavhengig av eget ønske.
Sitat av maxphone Vis innlegg
Du høres ut som en utrolig real fyr

Skulle ønske flere vektere var lik deg. Nesten så alle vektere burde ha lest denne tråden før de ble ansatt.
Vis hele sitatet...
Takk

Det finnes mye rart der ute av vekterne, og selv om innføringen du får i kursene dekker hva du har lov til og ikke lov til, så er det veldig få som husker på det senere, og gjerne tar seg noen friheter de ikke har lov til. En annen ting er også at sivile ikke vet hva de har lov til, så når en vekter faktisk tramper over så blir han ikke rettsforfulgt fordi den sivile ikke vet hva han har rett til.
Derfor håper jeg denne tråden hjelper litt!

Og: De aller aller fleste vekterne er gode folk, og mitt beste tips er å gjøre som dem sier!
hva er strafferamme for sniking på tbane? alltid lurt på dette men ikke klart å finne ut.
er det at man trøster en jente som sitter og gråter grunn nok til å bli kasta ut av en togstasjon?
Sitat av Deezire Vis innlegg
Nå kan du virke akkurat så suspekt som du vil, men ingen vekter (eller butikkansatt, for den saks skyld) vil gjøre noe med mindre de har sett deg begå en kriminell handling.

En liten notis, hvis du tillater en vekter å ransake deg så sier du ikke fra deg retten til å nekte; du kan på et hvilket som helst tidspunkt si at du ikke lengre vil bli ransaket. Det er, meg bekjent, bare politiet med rettsordre ("ferske bevis") som kan ransake deg, uavhengig av eget ønske.
Vis hele sitatet...
Det er korrekt, skulle kunne ha endret orginalposten, man kan når som helst nekte dem å fortsette å ransake.

Sitat av Nero Vis innlegg
hva er strafferamme for sniking på tbane? alltid lurt på dette men ikke klart å finne ut.
er det at man trøster en jente som sitter og gråter grunn nok til å bli kasta ut av en togstasjon?
Vis hele sitatet...
Strafferammen er bot. Betaler du ikke den får du inkassovarsel og til slutt betalingsanmerkning.

Nei, det er det ikke.
Sitat av Dice Vis innlegg
Strafferammen er bot. Betaler du ikke den får du inkassovarsel og til slutt betalingsanmerkning.
Vis hele sitatet...
Jeg vil bare legge til at det er hjemmel for å holde tilbake en som sniker, selv om strafferammen ikke er over 6 måneder. Se yrkestransportloven og jernbaneloven.
Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
Jeg vil bare legge til at det er hjemmel for å holde tilbake en som sniker, selv om strafferammen ikke er over 6 måneder. Se yrkestransportloven og jernbaneloven.
Vis hele sitatet...
Korrekt.
Som regel får dem en bot som dem får så og så lang tid å betale på, veldig sjeldent der og da, dermed er det veldig lite pågripelse på det grunnlaget, men man har da alltids noen. Det kan også avhenge litt på transportselskapet man jobber for.

Nå har jeg bare jobbet et fåtall vakter som billetkontrollør så jeg er ikke så veldig egnet til å si noe utover det, men du har såklart helt rett
Sist endret av Dice; 22. november 2010 kl. 01:33.
Hvordan er lovverket rundt sjekking av busskort? Har lurt på det siden jeg var elev.
Sitat av pannekake2k Vis innlegg
Hvordan er lovverket rundt sjekking av busskort? Har lurt på det siden jeg var elev.
Vis hele sitatet...
Når du oppretter busskort-avtale med busselskapet så skriver du under på at du godtar å vise det frem ved eventuell kontroll. Med andre ord så er du "pliktet" ifølge kontrakten. Det er bare sånn betingelsene ved å bruke den tjenesten er!
Sitat av Nero Vis innlegg
hva er strafferamme for sniking på tbane? alltid lurt på dette men ikke klart å finne ut.
Vis hele sitatet...
§ 402
Med bøter eller med fengsel inntil 3 måneder straffes den som med fortielse av å være ute av stand til å betale eller stille sikkerhet … benytter andres arbeid eller ting under forhold der [det er forutsetningen at betalingen erlegges før bortgangen], eller som medvirker hertil.
Vis hele sitatet...
Anbefaler deg at du tar en titt her: http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/...html?id=455163

Du vil mest sannsnylig bli rammet av §402,403,171 og 173 om du deretter skulle prøve å undra deg bot.
Sitat av kyrre Vis innlegg
§ 402


Anbefaler deg at du tar en titt her: http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/...html?id=455163

Du vil mest sannsnylig bli rammet av §402,403,171 og 173 om du deretter skulle prøve å undra deg bot.
Vis hele sitatet...
Straffeprosesslovens § 171 er ikke relevant her, grunnet strafferammen. I tillegg ville jeg vært veldig forsiktig med å referere til et dokument fra 1999 når det gjelder juridiske emner. Det vil ofte forekomme at et så gammelt dokument vil være direkte feil i dag.
Sitat av Dice Vis innlegg
Hvis en pågriper en person og legger han i jern, er det bare politiet som har myndighet til å fjerne håndjernene.
Vis hele sitatet...
Javel, hvor i lovverket står det?

Sitat av kyrre Vis innlegg
Altså at i det du ransaker vedkommende etter våpen/annet som kan skade andre eller deg selv, og du finner tyvgods kan dette beslag legges.
Vis hele sitatet...
Nei, tyvegods, id og lignende kan ikke beslaglegges. Kun våpen eller ting som kan brukes til å unnvike.
Sitat av Dice Vis innlegg
Veldig sant
Men det er et lite men, skulle den kammeraten begynne å bli aggresiv må man vurdere situasjonen deretter, da kan det være mulig at maktbruk må til, selv om man lærer at må man bruke makt, har man tapt. Man skal aller helst klare det ved å bruke kommunikasjon.
Vis hele sitatet...
Hvis jeg fører en full mann ut av et utested og kompisen hopper på meg blir det helt klart nødverge fra min side. Maktbruken på han blir da en helt annen enn han som kun føres ut.

Enig i at man lærer at man skal snakke folk ut. Prøv å gjøre det på en overstadig beruset gjest på en utested. Ingen hører hva du sier pga musikken, og om han hadde hørt det så hadde han ikke vært å snakke fornuft til likevel. Er jo tross alt fordi han er så drita at han skal ut.

Som vekter rører jeg nesten aldri noen. Nesten uten unntak slipper jeg å røre folk jeg pågriper, de blir med "frivillig".

Til de som skal prøve å få seg selv pågrepet for så å legge vektern i bakken er det bare å drite i. Vektern bruker ikke makt med mindre han er sikker, han vet konsekvensene for frihetsberøvelse.
Sitat av sandkasse Vis innlegg
Vektern bruker ikke makt med mindre han er sikker, han vet konsekvensene for frihetsberøvelse.
Vis hele sitatet...
Jeg BARE spør, jeg kvelurerer ikke det du skriver eller noe sånt, men lurer:

Greit nok at vekteren vet grensa mellom frihetsberøvelse og sivilarrest, men uansett om vekteren tar i deg, uansett grunn, blir det vel uansett riktig om du arresterer vekteren for å ha forsøkt å ta deg? (Vet at han skal utføre sivilarrest på deg, men mitt spm er: Kan du utføre sivilarrest på en vekter som forsøker å utføre sivilarrest på deg / forsøke å ta i deg?)
Sitat av Hybelkanin1 Vis innlegg
Jeg BARE spør, jeg kvelurerer ikke det du skriver eller noe sånt, men lurer:

Greit nok at vekteren vet grensa mellom frihetsberøvelse og sivilarrest, men uansett om vekteren tar i deg, uansett grunn, blir det vel uansett riktig om du arresterer vekteren for å ha forsøkt å ta deg? (Vet at han skal utføre sivilarrest på deg, men mitt spm er: Kan du utføre sivilarrest på en vekter som forsøker å utføre sivilarrest på deg / forsøke å ta i deg?)
Vis hele sitatet...
det kan du nok helt sikkert, hvis du følger alle lover og ikke har gjort noe så galt at han faktisk prøver og arrestere deg. Men det er vel uansett best og la være og heller forfølge det juridisk etterpå.. så slipper man og tenke på sånt.
Sitat av Hybelkanin1 Vis innlegg
Jeg BARE spør, jeg kvelurerer ikke det du skriver eller noe sånt, men lurer:

Greit nok at vekteren vet grensa mellom frihetsberøvelse og sivilarrest, men uansett om vekteren tar i deg, uansett grunn, blir det vel uansett riktig om du arresterer vekteren for å ha forsøkt å ta deg? (Vet at han skal utføre sivilarrest på deg, men mitt spm er: Kan du utføre sivilarrest på en vekter som forsøker å utføre sivilarrest på deg / forsøke å ta i deg?)
Vis hele sitatet...
Hvis han tar i deg så har han en grunn til det. Feks om du prøver å stikke av fra stjeling. Nei du har da ikke lov å ta han for å ta i deg. Problemstillingen din blir veldig hypotetisk og ikke relevant fordi du blir ikke tatt i med mindre han har rett til å gjøre det. Å motsette seg da er ikke lurt.
Sitat av Hybelkanin1 Vis innlegg
Kan du utføre sivilarrest på en vekter som forsøker å utføre sivilarrest på deg / forsøke å ta i deg?)
Vis hele sitatet...
Nei det kan du ikke. Blir du pågrepet av en vekter og forsøker å unnvike, eskalerer du situasjonen og maktbruken fra vekter kan økes proporsjonalt med din egen maktbruk.
Sitat av Frankenweenie Vis innlegg
Nei det kan du ikke. Blir du pågrepet av en vekter og forsøker å unnvike, eskalerer du situasjonen og maktbruken fra vekter kan økes proporsjonalt med din egen maktbruk.
Vis hele sitatet...
http://www.aftenbladet.no/lokalt/942...ot_vekter.html

Dersom han forsøker å foreta en sivilarrest på deg, uten skjellig grunnlag for det, kan du foreta en sivilarrest på ham for hans forsøk på frihetsberøvelse. Ergo kan man det, og du tar feil. Vekter kan gjerne eskalere, og legge skade til urett
Sitat av Drachir Vis innlegg
http://www.aftenbladet.no/lokalt/942...ot_vekter.html

Dersom han forsøker å foreta en sivilarrest på deg, uten skjellig grunnlag for det, kan du foreta en sivilarrest på ham for hans forsøk på frihetsberøvelse. Ergo kan man det, og du tar feil. Vekter kan gjerne eskalere, og legge skade til urett
Vis hele sitatet...
Forutsetningen for en lovlig pågripelse med hjemmel i loven skal jo selvfølgelig være tilstede. Er ikke det tilfelle er det i såfall ikke snakk om en pågripelse. Jeg svarte på spørsmål om en pågripelse kan møtes med en motpågripelse, noe det ikke kan. Så nei, jeg tar ikke feil.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Dice: Er det ikke å betrakte som offentlig plass/sted når det er åpent for offentligheten?
Hang meg bare litt opp i noe, du skriver:

Sitat av Dice
Sivilarrest er bare gjeldende når vedkommende har utført en kriminell handling som har en strafferamme på 6 måneders fengsel, eller mer.
Vis hele sitatet...
Sitat av Dice Vis innlegg
Naskeri: Naskeri er når man tilegner seg ubetalte varer med en verdi på under ca. 2000 kr, og forlater siste betalingspunkt i butikken. Da har man "stjelt". Strafferammen for naskeri er 6 måneders fengsel, og/eller bøter. Ettersom man kan få mer enn 6 måneders fengsel så kan man bli pågrepet for naskeri. Dette kunne man ikke for noen år tilbake.
Vis hele sitatet...
Deretter siterer du lovverket.

§ 391a. For naskeri straffes den som forøver eller medvirker til tyveri eller underslag, når straffskylden må regnes for liten på grunn av de tilvendte gjenstanders ubetydelige verdier og forholdene for øvrig.
Straffen for naskeri er bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler.
Vis hele sitatet...
Og slik jeg tolker lovverket har ikke naskeri en strafferamme på 6mnd eller mer, men mindre. Så på hvilket grunnlag er det da man kan holde igjen noen, dersom det gjelder nasking?
Sist endret av Veggen; 24. mai 2011 kl. 03:01.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Hang meg bare litt opp i noe, du skriver:





Deretter siterer du lovverket.



Og slik jeg tolker lovverket har ikke naskeri en strafferamme på 6mnd eller mer, men mindre. Så på hvilket grunnlag er det da man kan holde igjen noen, dersom det gjelder nasking?
Vis hele sitatet...
Det er snakk om "høyere straff enn 6 måneder". Som du ser kan det gis både bot og fengsel i 6 måneder, og straffen vil dermed være høyere enn bare fengsel i 6 måneder.
Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
Det er snakk om "høyere straff enn 6 måneder". Som du ser kan det gis både bot og fengsel i 6 måneder, og straffen vil dermed være høyere enn bare fengsel i 6 måneder.
Vis hele sitatet...
Så dersom jeg stjeler en brus, er det da en teoretisk mulighet for at jeg kan få 6mnd fengsel i tillegg til bot, kun for denne ugjerningen?
Jeg vil nå tro at selv om man kanskje i særdeles grove tilfeller av nasking, eventuelt om flere tilfeller blir slått sammen, vil man kanskje kunne få en slik straff, men jeg tviler på at det er noe som skjer ofte.

Så vil det ikke fortsatt være nødvendig for vekteren å vurdere situasjonen, og ikke helt uten videre kunne holde igjen noen for nasking?

Eller er det noe mer som ligger til grunn, for jeg synes grunnlaget for å holde igjen noen for nasking var noe tynt eller uklart, da jeg ser for meg at straffen for å stjele en brus vil være minimal. Så lenge man er tidligere ustraffet, eller på ingen måte har vært i kontakt med politiet i forbindelse med noe kriminelt.
Sitat av SmackNoCrack Vis innlegg
Dice: Er det ikke å betrakte som offentlig plass/sted når det er åpent for offentligheten?
Vis hele sitatet...
Ein daglegvarebutikk er open for offentlegheita, men det gjer ikke plassen til eit offentleg sted. Det er private aktørar som eig butikken. Det same gjelder kjøpesentre, og alt anna som er ått av private.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Så dersom jeg stjeler en brus, er det da en teoretisk mulighet for at jeg kan få 6mnd fengsel i tillegg til bot, kun for denne ugjerningen?
Jeg vil nå tro at selv om man kanskje i særdeles grove tilfeller av nasking, eventuelt om flere tilfeller blir slått sammen, vil man kanskje kunne få en slik straff, men jeg tviler på at det er noe som skjer ofte.

Så vil det ikke fortsatt være nødvendig for vekteren å vurdere situasjonen, og ikke helt uten videre kunne holde igjen noen for nasking?

Eller er det noe mer som ligger til grunn, for jeg synes grunnlaget for å holde igjen noen for nasking var noe tynt eller uklart, da jeg ser for meg at straffen for å stjele en brus vil være minimal. Så lenge man er tidligere ustraffet, eller på ingen måte har vært i kontakt med politiet i forbindelse med noe kriminelt.
Vis hele sitatet...
Spiller ingen trille, det er den teoretiske maksimumsstraffen (ikke den du vil få i praksis) som avgjør om det er hjemmel for pågripelse. Ellers måtte vektere vært jurister og meget godt utdannet innen rettspraksis og det blir for dumt å kreve noe slikt.
Sitat av Viracocha Vis innlegg
Ein daglegvarebutikk er open for offentlegheita, men det gjer ikke plassen til eit offentleg sted. Det er private aktørar som eig butikken. Det same gjelder kjøpesentre, og alt anna som er ått av private.
Vis hele sitatet...
er nesten sikker på at når det er åpent for offentligheten, blir det å regne som offentlig sted, har du noen linker å vise til?, det nærmeste jeg fant var dette:

12.2.2 Offentlig sted og offentlig handling
I gjeldende rett defineres «offentlig sted», og når en handling anses forøvet «offentlig» i straffeloven § 7 nr. 1 og 2. Bestemmelsen i nr. 1 gjelder direkte bare straffeloven, og det samme må trolig legges til grunn for nr. 2, selv om dette ikke følger av ordlyden. Et offentlig sted er definert som et sted som er bestemt for alminnelig ferdsel eller sted hvor slik ferdsel rent faktisk finner sted. At området er privat eid, og eieren kanskje heller ikke ønsker ferdsel, er ikke avgjørende hvis slik ferdsel rent faktisk finner sted. Om området anses for alminnelig beferdet avgjøres særlig på bakgrunn av omfanget av ferdselen og eventuell avsperring og kontroll

For hva som menes med offentlig handling er situasjonen tilsvarende. For eksempel krever strl. §135a at utsagn er fremsatt «offentlig» og i nærvær av «et større antall personer». I henhold til rettspraksis er ca 30 personer tilstrekkelig for å anses som «større antall personer», men at dette igjen kan være avhengig av tid og sted. Legaldefinisjonen eller forarbeidene bør gi rettledning for fortolkingen av begrepene.»

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/...html?id=179540

og så fant jeg en fyr som hadde med en pistol på et utested, en av tiltale punktene var


II. Våpenloven § 33 første ledd annet punktum jf tredje ledd jf § 27 b annet ledd
for på offentlig sted å ha hatt med skytevåpen uten aktverdig grunn

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftl...tlig*%20sted*&

Etter en samlet vurdering, hvor det særlig er lagt vekt på den farlige situasjonen som oppstår når en beruset person bærer våpen på offentlig sted, er lagmannsretten kommet til at den straff tingretten utmålte, er for mild. Allmennpreventive hensyn tilsier at straffen settes strengere, og lagmannsretten er kommet til at straffen passende kan settes til fengsel i 120 dager. Straffeloven § 62 første ledd er gitt anvendelse.
Sitat av dåttkom Vis innlegg
Spiller ingen trille, det er den teoretiske maksimumsstraffen (ikke den du vil få i praksis) som avgjør om det er hjemmel for pågripelse. Ellers måtte vektere vært jurister og meget godt utdannet innen rettspraksis og det blir for dumt å kreve noe slikt.
Vis hele sitatet...
For ikke snakke om at de også, uten nødig opphold, måtte ha full oversikt over hva annet du har oppgjordt eller ikke med rettsvesenet - for som OP sier så er det jo også en faktor når straffeutmålingen kommer.

Jeg antar at OP ved å lese sitt eget innlegg ser at det ikke er innenfor rimelighetens grenser.
Dice's Avatar
Trådstarter
Smacknocrack: Et kjøpesenter eller en nattklubb er privat eiendom som er åpen for offentligheten, ellers kunne faktisk ikke vekteren ha bortvist noen, da han ikke hadde hatt eiers rett. Når det kommer til å trekke våpen eller lignende på en nattklubb så går dette under offentlig sted ettersom lokalet er åpent for det offentlige på det gitte tidspunktet, og vil da være befolket. Dette gir da skjerpede omstendigheter, enn om han skulle ha dratt opp pistol hjemme hos deg eller meg (bare privat eiendom).

Methewall: De andre har rett. Nasking medfører en strafferamme på maksimalt 6 måneder og/eller bøter, som da er mer enn kravet til å utføre sivilarrest. Dette ble gjort slik bevist av myndighetene slik at vektere og andre kan utføre sivilarrest på folk som har stjelt for under "et betydelig beløp". Om du har rulleblad fra før eller ikke er noe vektere kan sjekke, dette vil eventuelt bli lagt hensyn til når politiadvokaten regner ut straffen din ( som vanligvis er en bot for naskeri).
Sitat av SmackNoCrack Vis innlegg
er nesten sikker på at når det er åpent for offentligheten, blir det å regne som offentlig sted, har du noen linker å vise til?, det nærmeste jeg fant var dette:
Vis hele sitatet...
Nå er verken utesteder eller kjøpesentre regulert for alminnelig ferdsel all den tid de faktisk har vegger og (låsbare) dører. En vekter/dørvakt vil jo her utøve grunneiers rett til blant annet å regulere hvem som kommer inn.

Både kjøpesentere og utesteder har jo, så lenge ingen blir diskriminert, anledning til å utestenge personer som viser uønsket atferd. Ettersom sentereier (gamle Olav Thon med den stilige lua) ikke har anledning til å være overalt på alle sine sentre til enhver tid har han vektere og andre som handler på vegne av ham.
Kan jeg vaere hobbyvekter hvis jeg har lite aa gjore i hverdagen min og dra paa et random kjopesenter og utfore sivilarrester om det er nodvendig?
Dice's Avatar
Trådstarter
Sitat av Picard Vis innlegg
Kan jeg vaere hobbyvekter hvis jeg har lite aa gjore i hverdagen min og dra paa et random kjopesenter og utfore sivilarrester om det er nodvendig?
Vis hele sitatet...
I bunn og grunn, ja, men du kan ikke bortvise andre personer, kun utføre sivilarrest.
Sitat av Dice Vis innlegg
I bunn og grunn, ja, men du kan ikke bortvise andre personer, kun utføre sivilarrest.
Vis hele sitatet...

Det stemmer vel ikke dersom man ikke har vekterutdanningen og tillatelse?
Dice's Avatar
Trådstarter
Sitat av prenix Vis innlegg
Det stemmer vel ikke dersom man ikke har vekterutdanningen og tillatelse?
Vis hele sitatet...
Sivil arrest er noe alle kan utføre. Man må verken ha utdanning eller uniform for å gjøre det( men det er så klart best å vite hva man gjør)