Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 7794
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Heisann,

Jeg lurer litt på hvilke rettigheter man har hvis man mistenkes for butikktyveri? Dette er rent teoretisk, jeg har aldri stjålet fra en butikk, men for mange har det sikkert praktisk verdi også.

Jeg vet at man har lov til å oppbevare varer hvor man vil(lommer, sekker, etc.) inntil man har passert siste betalingspunkt før det er tyveri. Men hva om det plutselig kommer en ansatt i en butikk bort til meg og påstår at jeg har tatt noe. Hva kan jeg gjøre? Har de lov til å holde meg igjen? Har sikkerhetsvakter lov til å holde meg igjen? Kan de kreve at jeg oppgir navn? Kan de ransake meg?

Jeg øurer egentlig på alt i denne duren. Setter stor pris på svar

Ffojt
Om du går utenfor kasseområdet med varen, ja. Da har du intensjoner om å stjele, og derfor kan ansatte holde deg igjen med mistanke.
En ting er sikkert: Pakker du sekken full av sjokolade inne i butikken, ber du om trøbbel
Butikker har ikke handlekurver og handlevogner til pynt...
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dyrdal Vis innlegg
Om du går utenfor kasseområdet med varen, ja. Da har du intensjoner om å stjele, og derfor kan ansatte holde deg igjen med mistanke.
Vis hele sitatet...
En blanding av ting jeg visste og ting jeg ikke forsto
Hvis du mistenkes for å ha tatt noe, ute av butikken, kan VANLIGE ansatte holde deg igjen i butikken?
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Heisann,

Jeg lurer litt på hvilke rettigheter man har hvis man mistenkes for butikktyveri? Dette er rent teoretisk, jeg har aldri stjålet fra en butikk, men for mange har det sikkert praktisk verdi også.

Jeg vet at man har lov til å oppbevare varer hvor man vil(lommer, sekker, etc.) inntil man har passert siste betalingspunkt før det er tyveri. Men hva om det plutselig kommer en ansatt i en butikk bort til meg og påstår at jeg har tatt noe. Hva kan jeg gjøre? Har de lov til å holde meg igjen? Har sikkerhetsvakter lov til å holde meg igjen? Kan de kreve at jeg oppgir navn? Kan de ransake meg?

Jeg øurer egentlig på alt i denne duren. Setter stor pris på svar

Ffojt
Vis hele sitatet...
De har lov å holde deg igjen, men da er det også frihetsberøvelse, noe som betyr at de burde være ganske sikre på du har tatt noe. Alle har lov til å gjøre dette. De kan ikke kreve at du oppgir navn. De kan ikke ransake deg mot din vilje.

Det de gjør da er å ringe politiet, som da ransaker deg, og som du er lovpålogt å vise ID til. Så det er egentlig veldig hipp som happ hvem du "åpner" deg for.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Trådstarter
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Butikker har ikke handlekurver og handlevogner til pynt...
Vis hele sitatet...
Hvis du leser tråden ser du at jeg skriver at jeg aldri har stjålet fra butikk noensinne, bortsett fra en enkelt smågodt gummifisk da jeg var fire. Grunnen til at jeg lurer er at jeg er en ildsjel mot diskriminering av ungdom, og jeg tilbringer gjerne hele dagen på kontoret i en butikk, uten å ha gjort noe, for å vise folk som tror jeg stjeler bare fordi jeg er ungdom at de ikke kan gjøre som de vil...
Ingen andre en politiet har lov til å holde deg igjen ved bruk av makt.
Da jeg jobbet i butikk fikk jeg beskjed om at det eneste vi kunne gjøre var å ringe politiet, noe vi stortsett aldri gjorde. De gidder som regel ikke bry seg om slike fille-ting.
Sitat av Pablo_P Vis innlegg
Ingen andre en politiet har lov til å holde deg igjen ved bruk av makt.
Da jeg jobbet i butikk fikk jeg beskjed om at det eneste vi kunne gjøre var å ringe politiet, noe vi stortsett aldri gjorde. De gidder som regel ikke bry seg om slike fille-ting.
Vis hele sitatet...
Tullball.
Du har lov å holde igjen med så lite makt som nødvendig. Skulle man da ha driti seg ut og det viser seg at vedkommende ikke har stjælt så kan man få anmeldelse på frihetsberøvelse og vold mot seg, derfor oppfordrer politiet aldri sivile til å gjøre dette.
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Hvis du leser tråden ser du at jeg skriver at jeg aldri har stjålet fra butikk noensinne, bortsett fra en enkelt smågodt gummifisk da jeg var fire. Grunnen til at jeg lurer er at jeg er en ildsjel mot diskriminering av ungdom, og jeg tilbringer gjerne hele dagen på kontoret i en butikk, uten å ha gjort noe, for å vise folk som tror jeg stjeler bare fordi jeg er ungdom at de ikke kan gjøre som de vil...
Vis hele sitatet...
Dersom du stapper lommene og sekken din fulle av varer istedenfor å bruke handlekurvene/handlevognene, kan du ikke forvente annet enn at betjeningen ser rart på deg og ber deg bruke kurvene/vognene isteden.

De har ikke lov til å ta loven i egne hender og stoppe deg, men jeg tror ærlig talt de gir faen dersom de har arbeidstolthet og tar det personlig når noen stjæler fra arbeidsplassen dems.

Og dersom de skulle holde en tjuv igjen til politiet kommer, tviler jeg på at h*n blir straffet av politet for det, en advarsel kanskje.

Hva hadde du gjort om du sto bak kassa og en frekk faen stapper bæggen sin full av pils?
Ringer politet og håper at de kommer før tjuven tusler ut?
Eller stopper du ham?

Jeg tror dette er et spørsmål det ikke finnes fasitsvar på, det kommer ann på den enkelte butikkansatt.
Man kan holde igjen folk som gjør en kriminell handling som har strafferamme på 6 måneders fengsel eller mer. Nasking har dette, derfor kan man lovlig, holde igjen med hjemmel i loven, inntil politiet kommer.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Trådstarter
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Dersom du stapper lommene og sekken din fulle av varer istedenfor å bruke handlekurvene/handlevognene, kan du ikke forvente annet enn at betjeningen ser rart på deg og ber deg bruke kurvene/vognene isteden.

De har ikke lov til å ta loven i egne hender og stoppe deg, men jeg tror ærlig talt de gir faen dersom de har arbeidstolthet og tar det personlig når noen stjæler fra arbeidsplassen dems.

Og dersom de skulle holde en tjuv igjen til politiet kommer, tviler jeg på at h*n blir straffet av politet for det, en advarsel kanskje.

Hva hadde du gjort om du sto bak kassa og en frekk faen stapper bæggen sin full av pils?
Ringer politet og håper at de kommer før tjuven tusler ut?
Eller stopper du ham?

Jeg tror dette er et spørsmål det ikke finnes fasitsvar på, det kommer ann på den enkelte butikkansatt.
Vis hele sitatet...
Jeg ser nå hva du reagerte på, og nei, jeg har aldri brukt lommene istedenfor handlekurv.
Her er det også en fin tvist på saken. Hvis du gir tilbake det du har stjålet har du avstått fra den kriminelle handlingen og kan ikke lenger holdes tilbake.
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Her er det også en fin tvist på saken. Hvis du gir tilbake det du har stjålet har du avstått fra den kriminelle handlingen og kan ikke lenger holdes tilbake.
Vis hele sitatet...
Ikke sålenge du har gått forbi siste betalingspunkt.
Joda vi møtte på samme greia når jeg jobba som senter vekter. Om de frivillige gir fra seg tyvegodset frafaller også grunnen til å annholde dem da de avstår fra den kriminelle handlingen. Dette lærer du også på vekterskolen del 3
Sitat av Dice Vis innlegg
Man kan holde igjen folk som gjør en kriminell handling som har strafferamme på 6 måneders fengsel eller mer. Nasking har dette, derfor kan man lovlig, holde igjen med hjemmel i loven, inntil politiet kommer.
Vis hele sitatet...

Litt usikker på securitas sin myndighet, men har hørt at de ikke har lov til å fysisk holde deg. Jeg vet også at en vakt på et utested ikke kan fysisk holde deg hvis du viser han falsk ID. Merkelige regler, men velkommen til Norge som er bydg for kriminelle

Edit: Har du puttet en vare i sekken din i butikken og det kommer en sint securitas mot deg, kan du ta opp varen, gi han et smil og si "bedre lykke neste gang"
Sist endret av brgz; 16. november 2010 kl. 00:07.
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Joda vi møtte på samme greia når jeg jobba som senter vekter. Om de frivillige gir fra seg tyvegodset frafaller også grunnen til å annholde dem da de avstår fra den kriminelle handlingen. Dette lærer du også på vekterskolen del 3
Vis hele sitatet...
Lærte da aldri det når jeg gikk trinn 3. Har aldri hørt om dette, har du noe lovregler til å støtte opp dette?

Sorry, but no! Naskeri har en grense på under 2.000 kroner, og man får ikke seks måneder fengsel for det.

Stjeler man noe over 2.000 kroner derimot, kalles det tyveri/grovt tyveri osv.

Litt usikker på securitas sin myndighet, men har hørt at de ikke har lov til å fysisk holde deg. Jeg vet også at en vakt på et utested ikke kan fysisk holde deg hvis du viser han falsk ID. Merkelige regler, men velkommen til Norge som er bydg for kriminelle
Vis hele sitatet...
Naskeri har en strafferamme på 6 måneders fengsel og/eller bøter, så jo.

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftl...emne=naskeri*&

§ 391 a annet ledd skal lyde:
Straffen for naskeri er bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler.
Vis hele sitatet...
Som sagt, man kan holde fysisk igjen hvis de har gjort en kriminellhandling som tilsvarer 6 måneders strafferamme. Men det spiller også andre ting inn, som egen sikkerhet osv.
Sitat av Dice Vis innlegg
Som sagt, man kan holde fysisk igjen hvis de har gjort en kriminellhandling som tilsvarer 6 måneders strafferamme. Men det spiller også andre ting inn, som egen sikkerhet osv.
Vis hele sitatet...
Men du burde nok være ganske sikker på at vedkommende faktisk har stjålet noe da?
Respekt. Hadde jeg aldri trodd. Når ***** ble tatt for naskeri (1.200 kr), holdt det med å jobbe i butikken i 6 timer, så trakk de tilbake anmeldelsen. Dette var etter avhør med politiet. Null prikk eller forelegg.
Sitat av OlavGal Vis innlegg
Men du burde nok være ganske sikker på at vedkommende faktisk har stjålet noe da?
Vis hele sitatet...
Du skal i teorien var helt sikker. Som det heter så skal du se den kriminelle handlingen skje, eller se ferske spor.

Har man utført feilaktig arrestasjon kan man få søksmål imot seg.
"Heldigvis" vet ikke de fleste at de kan saksøke vekter/den som arresterer ved feilaktig arrestasjon.

Sitat av brgz Vis innlegg
Respekt. Hadde jeg aldri trodd. Når ***** ble tatt for naskeri (1.200 kr), holdt det med å jobbe i butikken i 6 timer, så trakk de tilbake anmeldelsen. Dette var etter avhør med politiet. Null prikk eller forelegg.
Vis hele sitatet...
Det kommer veldig an på alder, og noe på hva butikken er villig til å gjøre med det. Matbutikken i senteret jeg jobber på har så mange tyverier at de anmelder alle og lar politiet ta seg av det, men gjerne mindre butikker liker å komme frem til andre "straffemetoder", dette er da veldig på personer under 18 år, sjeldent over.
Sist endret av Dice; 16. november 2010 kl. 00:18.
Treffes den mistenkte på fersk gjerning og ikke avstår fra den straffbare handlingen, kan han pågripes selv om det gjelder en straffbar handling som har en strafferamme på fengsel i 6 måneder eller lavere (§ 173). Det kreves heller ikke at noen av fengslingsgrunnene i § 171 foreligger.

OG IKKE AVSTÅR. Gir du tilbake varen har du avstått.

Straffen for naskeri er bøter eller fengsel i 6 måneder (straffeloven § 391 a). Dermed kan private bare pågripe en som mistenkes for nasking, hvis han treffes på fersk gjerning og ikke avstår fra den straffbare handlingen. Den som gir fra seg det han har tatt, avstår fra den straffbare handlingen og kan ikke pågripes. - Private har ingen rett til å kreve legitimasjon av andre.

Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon og Servicebedriftenes Landsforening ble kjent med dette arbeidet gjennom en artikkel i Aftenposten 10. juli 2000. Begge har i brev til Justisdepartementet 4. august 2000 gitt uttrykk for at handelsstanden har et tilsvarende behov for å kunne holde igjen naskere som Sporveien har for å kunne holde igjen passasjerer som ikke kan fremvise gyldig billett. Det heter blant annet i brevet fra Servicebedriftenes Landsforening:

«Sporveiene hevder at sniking medfører et årlig tap på 90 millioner. Tyveri og svinn påfører handelsstanden et årlig tap på flere milliarder, og særlig nasking synes som et økende problem. Både handelsstanden og vaktselskapene føler en stigende frustrasjon over at en ikke kan gripe inn ovenfor dette. Det synes som om det nu er godt kjent i miljøet at dersom en avstår fra den kriminelle handling, det vil si gir fra seg varene, har kun politiet myndighet til å holde på personen slik at identiteten kan bringes på det rene.»
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Treffes den mistenkte på fersk gjerning og ikke avstår fra den straffbare handlingen, kan han pågripes selv om det gjelder en straffbar handling som har en strafferamme på fengsel i 6 måneder eller lavere (§ 173). Det kreves heller ikke at noen av fengslingsgrunnene i § 171 foreligger.
Vis hele sitatet...
Men naskeri har en strafferamme som er på 6 måneders fengsel og/eller bøter.
Dette fører til at den straffbare handlingen ikke kan avstås siden strafferammen er høyere enn 6 måneder eller lavere.
Og han ikke avstår fra den kriminelle handlingen! Det er jo det du gjør når du gir varene tilbake. Tro meg har jobbet som kjøpesenter vekter her og kjenner godt til frustrasjonen!
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Og han ikke avstår fra den kriminelle handlingen! Det er jo det du gjør når du gir varene tilbake. Tro meg har jobbet som kjøpesenter vekter her og kjenner godt til frustrasjonen!
Vis hele sitatet...
Jeg jobber jo til dags dato som sentervekter

Man kan ikke avstå verken naskeri eller tyveri, siden begge har en strafferamme på høyere enn "6 måneder eller lavere" som er kravet for å kunne avstå en kriminell handling.
Da slutter du deg ikke til følgende uttalelse?

«Sporveiene hevder at sniking medfører et årlig tap på 90 millioner. Tyveri og svinn påfører handelsstanden et årlig tap på flere milliarder, og særlig nasking synes som et økende problem. Både handelsstanden og vaktselskapene føler en stigende frustrasjon over at en ikke kan gripe inn ovenfor dette. Det synes som om det nu er godt kjent i miljøet at dersom en avstår fra den kriminelle handling, det vil si gir fra seg varene, har kun politiet myndighet til å holde på personen slik at identiteten kan bringes på det rene.»

Det senteret som har deg som vekter må prise seg lykkelig. De har en som er villig til å risikere frihetberøvelse tiltale for jobben sin.
Er merkelig at hele handelstanden bortsett fra deg ser dette som et problem....
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Da slutter du deg ikke til følgende uttalelse?

«Sporveiene hevder at sniking medfører et årlig tap på 90 millioner. Tyveri og svinn påfører handelsstanden et årlig tap på flere milliarder, og særlig nasking synes som et økende problem. Både handelsstanden og vaktselskapene føler en stigende frustrasjon over at en ikke kan gripe inn ovenfor dette. Det synes som om det nu er godt kjent i miljøet at dersom en avstår fra den kriminelle handling, det vil si gir fra seg varene, har kun politiet myndighet til å holde på personen slik at identiteten kan bringes på det rene.»

Det senteret som har deg som vekter må prise seg lykkelig. De har en som er villig til å risikere frihetberøvelse tiltale for jobben sin.
Er merkelig at hele handelstanden bortsett fra deg ser dette som et problem....
Vis hele sitatet...
Du leser på gamle kilder.
Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon og Servicebedriftenes Landsforening ble kjent med dette arbeidet gjennom en artikkel i Aftenposten 10. juli 2000. Begge har i brev til Justisdepartementet 4. august 2000 gitt uttrykk for at handelsstanden har et tilsvarende behov for å kunne holde igjen naskere som Sporveien har for å kunne holde igjen passasjerer som ikke kan fremvise gyldig billett. Det heter blant annet i brevet fra Servicebedriftenes Landsforening:
Vis hele sitatet...
Du bruker kilder som er 10 år gamle.

Før i tiden hadde nasking strafferamme på 6 måneder alene, noe som medførte til at man ikke kunne utføre sivil arrest ettersom den kriminelle handlingen ( Naskeri ) ikke hadde strafferamme på 6 måneders fengsel eller mer, som trengs for å utføre sivil arrest. Dette ble endret på av regjeringen, slik at strafferammen ble til "6 måneders fengsel, og/eller bøter", noe som da gjorde at vi plutselig kunne utføre sivil arrest, selv om en person stjal en ting til en verdi av 1 krone. Samtidig kunne man ikke lenger avstå fra naskeri.

For øvrig er det ikke bare jeg som utfører denne praksisen på senteret vårt, det er hele vekterstaben. Vi har vært innblandet i flere episoder hvor mistenkte har prøvd å gi ifra seg varen han/hun har tilegnet seg uten å betale for, men dette går da ikke lenger.
Vektere har ikke mere myndighet en andre borgere, selv om vekterne trur det selv, er vel den lange kurs tiden på en måned dem går for å bli vekter eller den ekstremt lave lønna , som gjør at dem trur dem sheriffer, trur vi skal være glade for at folk med 1 måneds kurs ikke har noe makt , alle borgere har lov til å ta borgerarrest, å disse vekterene utnytter seg ekstremt av dette,

http://www.kingsize.no/News.aspx?ArtNo=9239

he he
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
Vektere har ikke mere myndighet en andre borgere, selv om vekterne trur det selv, er vel den lange kurs tiden på en måned dem går for å bli vekter eller den ekstremt lave lønna , som gjør at dem trur dem sheriffer, trur vi skal være glade for at folk med 1 måneds kurs ikke har noe makt , alle borgere har lov til å ta borgerarrest, å disse vekterene utnytter seg ekstremt av dette,

http://www.kingsize.no/News.aspx?ArtNo=9239

he he
Vis hele sitatet...
Joda, man har noen eksempler, som man har i alle yrker. Vi tror ikke vi er sheriffer fordetom. Det blir foretatt sivile arrestasjoner daglig over hele landet, men man hører selvfølgelig ikke om hver eneste suksessfulle arrest

Som du sier, eneste makt vektere har er vanlig borgers rett + eiers rett på det objektet dem er på.
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
Vektere har ikke mere myndighet en andre borgere, selv om vekterne trur det selv, er vel den lange kurs tiden på en måned dem går for å bli vekter eller den ekstremt lave lønna , som gjør at dem trur dem sheriffer, trur vi skal være glade for at folk med 1 måneds kurs ikke har noe makt , alle borgere har lov til å ta borgerarrest, å disse vekterene utnytter seg ekstremt av dette,

http://www.kingsize.no/News.aspx?ArtNo=9239

he he
Vis hele sitatet...
Utnytter seg ekstremt av at det norsk lov tillater ja. De tar BETALT FOR DET OGSÅ! Dæven for noen sheriffer. Den ekstremt lave lønna er ikke så alt for ille for en student, men sikkert lavere enn det du får for som hjelpelærer i norsk
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Det senteret som har deg som vekter må prise seg lykkelig. De har en som er villig til å risikere frihetberøvelse tiltale for jobben sin.
Er merkelig at hele handelstanden bortsett fra deg ser dette som et problem....
Vis hele sitatet...
Straffeloven § 391 a om nasking og pågripelse ble faktisk endret så langt tilbake som i 2002. At du som sentervekter IKKE setter deg inn i gjeldende lover er faktisk urovekkende.

Det er riktig som tidligere skrevet her, at i dag nytter det ikke å avstå fra den kriminelle handlingen ved nasking og tyveri for å unngå pågripelse.

"Strafferammen for naskeri er vedtatt hevet. Straffeloven § 391 a annet ledd lyder etter endringen:

”Straffen for naskeri er bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler.”
Som følge av endringen blir adgangen til å pågripe naskere utvidet fordi kravet til strafferammen i straffeprosessloven § 171 om pågripelse vil være oppfylt. Dermed kan privatpersoner etter at endringen er trådt i kraft pågripe naskere som tas på fersk gjerning eller treffes på ferske spor – forutsatt at også de øvrige vilkårene for pågripelse er oppfylt, jf. straffeprosessloven § 176. I motsetning til tidligere, er det nå adgang til å pågripe selv om den mistenkte avstår fra den straffbare handlingen, normalt ved å gi fra seg det vedkommende har tatt."

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/...html?id=109053
Husk på at maktbruken skal stå i forhold til forbrytelsen da! Ikke legg noen i bakken for en tyggispakke. Jeg lar heller folk gå enn å bruke for mye makt. Heller det enn at jeg skal måtte stå i Høyesterett for å få en rettsprakis på maktbruk fra vektere.
Vektere kan ikke engang legge hånd på deg. Se på saken fra oslo s. Han som la hånda på skuldern for å følge han ut med den følge av at personen slo til han. Retten kom til at vektern først brøt loven ved å ta på personen. Så ja hva loven sier og hva den faktisk praktiserer når det kommer til en rettsak er to vidt forskjellige ting.

http://www.aftenbladet.no/lokalt/942...ot_vekter.html
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Vektere kan ikke engang legge hånd på deg. Se på saken fra oslo s. Han som la hånda på skuldern for å følge han ut med den følge av at personen slo til han. Retten kom til at vektern først brøt loven ved å ta på personen. Så ja hva loven sier og hva den faktisk praktiserer når det kommer til en rettsak er to vidt forskjellige ting.

http://www.aftenbladet.no/lokalt/942...ot_vekter.html
Vis hele sitatet...
Er fler ting i denne saken enn de du trekker frem. Vet ganske mye om den, men skal ikke gå i detaljer. Dæven denne saken er ikke representativ for hva vektere kan og ikke kan. I så fall ville du kunne banke dritten ut av en person som kommer borti deg på trikken. Snakke om å forklare seg dumt........
Politiet har kurs, kalt "politiets dag" hvor en politiadvokat forteller hva som er lov og ikke lov. Det å ta tak i folk og føre dem ut, vennlig og bestemt, er lov. Dette kurset skal alle dørvakter gjennom. Hvis en vekter ikke kan poke en annen person, men dørvakter kan føre de vekk. Hvor er logikken? Er samme lover og regler som gjelder for begge.
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Dersom du stapper lommene og sekken din fulle av varer istedenfor å bruke handlekurvene/handlevognene, kan du ikke forvente annet enn at betjeningen ser rart på deg og ber deg bruke kurvene/vognene isteden.

De har ikke lov til å ta loven i egne hender og stoppe deg, men jeg tror ærlig talt de gir faen dersom de har arbeidstolthet og tar det personlig når noen stjæler fra arbeidsplassen dems.

Og dersom de skulle holde en tjuv igjen til politiet kommer, tviler jeg på at h*n blir straffet av politet for det, en advarsel kanskje.

Hva hadde du gjort om du sto bak kassa og en frekk faen stapper bæggen sin full av pils?
Ringer politet og håper at de kommer før tjuven tusler ut?
Eller stopper du ham?

Jeg tror dette er et spørsmål det ikke finnes fasitsvar på, det kommer ann på den enkelte butikkansatt.
Vis hele sitatet...

Da hadde jeg ihverfall ikke ødelagt dagen for en fattig stakkar som skulle ha seg lørdags pils!
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Her er det også en fin tvist på saken. Hvis du gir tilbake det du har stjålet har du avstått fra den kriminelle handlingen og kan ikke lenger holdes tilbake.
Vis hele sitatet...
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Joda vi møtte på samme greia når jeg jobba som senter vekter. Om de frivillige gir fra seg tyvegodset frafaller også grunnen til å annholde dem da de avstår fra den kriminelle handlingen. Dette lærer du også på vekterskolen del 3
Vis hele sitatet...
§ 50. Forsøgets Strafbarhed bortfalder, saafremt den skyldige af egen fri Vilje enten afstaar fra den forbryderske Virksomhed, før endnu fuldendt Forsøg foreligger, eller forebygger den Følge, ved hvis Indtrædelse Forbrydelsen vilde være fuldbyrdet, forinden han endnu ved, at den forbryderske Virksomhed er opdaget.

At du gir noe tilbake etter at du er oppdaget hjelper ikke.

Sitat av OlavGal Vis innlegg
Men du burde nok være ganske sikker på at vedkommende faktisk har stjålet noe da?
Vis hele sitatet...
Skjellig grunn til mistanke + en av de fire fengslingsgrunnene. Det står i linken gitt tidligere (strpl § 171)


Vil også poengtere at den påstanden mange kommer med om at du må gå ut av butikken for å kunne straffes er feil. Du kan ikke dømmes for forsøk på naskeri (det er en forseelse, forsøk ikke straffbart). Det kan derimot bli aktuelt å dømme deg for fullbyrdet naskeri. Du har tilegnet deg varen og skjult den for eieren. (Kilde; lagmannsrett dommer (ikke meg))

På grunn av at du kan bli dømt for fullbyrdet forseelse kan du miste adgangen til å avstå også av den grunn.
noen butikkansatte tar dette veldig seriøst, hadde operert i foten så hadde jeg satt krykkene mine opp til noen paller med øl for å ta ei brus. tar ut brusen tar den i lomma helt synlig for ansatte osv skal akkurat til å ta krykkene å gå til kassa, da kjenner jeg noen som tar tak i meg å drar meg bortover å jeg tenker F*** så jeg hinker etter så snur den butikkansatte seg å spørr hvorfor jeg hinker så fælt så ser han krykkene som står noen meter bak fyfaen så flau han blei
Sitat av magnus3k Vis innlegg
noen butikkansatte tar dette veldig seriøst, hadde operert i foten så hadde jeg satt krykkene mine opp til noen paller med øl for å ta ei brus. tar ut brusen tar den i lomma helt synlig for ansatte osv skal akkurat til å ta krykkene å gå til kassa, da kjenner jeg noen som tar tak i meg å drar meg bortover å jeg tenker F*** så jeg hinker etter så snur den butikkansatte seg å spørr hvorfor jeg hinker så fælt så ser han krykkene som står noen meter bak fyfaen så flau han blei
Vis hele sitatet...
haha ja det var bra driti ut...
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Dersom du stapper lommene og sekken din fulle av varer istedenfor å bruke handlekurvene/handlevognene, kan du ikke forvente annet enn at betjeningen ser rart på deg og ber deg bruke kurvene/vognene isteden.

De har ikke lov til å ta loven i egne hender og stoppe deg, men jeg tror ærlig talt de gir faen dersom de har arbeidstolthet og tar det personlig når noen stjæler fra arbeidsplassen dems.

Og dersom de skulle holde en tjuv igjen til politiet kommer, tviler jeg på at h*n blir straffet av politet for det, en advarsel kanskje.

Hva hadde du gjort om du sto bak kassa og en frekk faen stapper bæggen sin full av pils?
Ringer politet og håper at de kommer før tjuven tusler ut?
Eller stopper du ham?

Jeg tror dette er et spørsmål det ikke finnes fasitsvar på, det kommer ann på den enkelte butikkansatt.
Vis hele sitatet...
Der har dere svaret deres!! Jævla bra sagt og forklart. Uheldigvis er det noen her som trenger å få det inn med t-skje.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Mye feil informasjon ute å går gitt.


detta sier loven.


Straffeprosessloven § 176 gir polititjenstemenn lov til å pågripe uten rettskjennelse.
Den sier også at hvem som helst kan pågripe personer «dersom den mistenkte treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor».
Denne paragrafen gjelder for allmennheten generelt, men er noe de fleste ikke gjør ettersom de ikke har den samme opplæringen og erfaringen som vektere.
vektere skal kjenne til alle pliktene som følger med bruk av denne typen rettigheter.
vektere plikter ved straffeprosessloven §§ 176–178 å straks overgi den pågrepne til politiet, gi opplysning om lovbruddet mistanken gjelder til den mistenkte, og å foreta pågripelsen «så skånsomt som forholdene tillater». vekteren som pågriper gis også rett i straffeprosessloven § 178 til å ransake og beslaglegge «ting som den pågrepne kan bruke til vold eller til å unnvike». Etter § 174 bør personer under 18 år «ikke pågripes hvis det ikke er særlig påkrevd».