Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 9271
Yåw!

Mora mi kjøpte for ca. 3 uker siden en bil. Bilen har hatt èn (1) eier tidligere og alle servicer har blitt fulgt opp etc.
Km. stand på bilen viser 145.000, men i serviceheftet står det at bilen har gått 315.000 (siste service i sommer en gang). Over det dobbelte altså. Selgeren hadde ikke serviceheftet, og det måtte hentes på et verksted, derfor visste vi ikke om dette før i dag.

I kontrakten står det at bilen selges som forevist med synlige og skjulte feil, og at selger ikke kan garantere km.stand.

Det jeg lurer på er: Etter som selgeren (nesten 100% sikkert) har kuka med km.stand på bilen, er det noe vi kan gjøre? Selv om det står i kontrakten at selgeren ikke kan garantere km.stand, tenker jeg på. Det er drøyt å kjøpe en bil for den prisen som ble betalt når bilen har gått over det dobbelte av det som står.

Forresten, jeg er ikke 100% sikker på om det er en forhandler eller en privatperson som har solgt bilen, men det er ikke eier av bilen som har solgt den. Tror han fyren solgte en del biler
Hørtes meget rart ut hvertfall. Tror nok du får heva kjøpet om det kan bevises at km standen er blitt tuklet med. Og siden bilen bare har hatt en eier så er det jo bare en person som kan ha gjort udåden.
Vil tro at dere har en grei sak her. Ville selv gått tilbake til selgeren, og bedt han evt ta opp saken med tidligere eier igjen. Serviceheftet er jo et greit bevis på at minst en av de visste om det. Og "selgeren kan ikke garantere for km stand"? høres jo ut som en dårlig unnskyldning. Enten så hadde han en mistanke om det å burde ha sjekka det selv/evt sagt det til dere.
Det er forskjell på å ikke kunne garantere km. stand, og å gå inn for å svindle noen på km. stand.

For å være etterpåklok bør man aldri kjøpe biler som selges "som forevist".

Snakk med en advokat!
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Var det en utlending?? De er fæle på km.stand svindling i norge..
Vis hele sitatet...
Gi meg gjerne link til et sted som hjelpe deg litt med troverdigheten på påstanden din.. Tulling.
Sitat av Monkey_drone Vis innlegg
For å være etterpåklok bør man aldri kjøpe biler som selges "som forevist".
Vis hele sitatet...
Så lenge man ikke kjøper en nyere bil med garanti, eller får noen mnd bruktbilgaranti fra forhandler så vil så og si alle biler bli solgt "som forevist".

Men man har uansett visse rettigheter.
bare ring til forbrukerrådet å hør med dem, har som sagt rettigheter selv om bilen blir solgt som den er
kjedelig sak. men en grei sak sålenge det er en eier mener nå jeg. hvilken bil / prisklasse er det vi snakker om?

merket du det ikke på bilen at den har gått langt? burde jo se det på lakk, seter, ratt og generelt..

stikk på bt og få utskrift av km på alle eukontrollene den har vært på. få stemplet og signert serviceheftet du fikk utlevert fra verkstedet. meld deg inn i naf og ta kontakt med juridisk hjelp der.
Sist endret av -Robin-; 8. november 2010 kl. 01:19.
http://www.bilforumet.no/opplysninge...-svindler.html
http://www.bilforumet.no/opplysninge...selge-bil.html

2 tråder jeg fant på ETT forum.. i alle tilfellene jeg har lest om har dette vært folk med pakistansk opprinnelse..
var han du kjøpte bilen hos norsk?
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
http://www.bilforumet.no/opplysninge...-svindler.html
http://www.bilforumet.no/opplysninge...selge-bil.html

2 tråder jeg fant på ETT forum.. i alle tilfellene jeg har lest om har dette vært folk med pakistansk opprinnelse..
var han du kjøpte bilen hos norsk?
Vis hele sitatet...
Hvilke opprinnelse har uansett FINT lite om saken å gjøre, hva han kan gjøre kommer ikke an på hvilke opprinnelse vedkommende han kjøpte bilen av har...
Har svært mye å si.. Det er en grunn til at folk som skal kjøpe bil styrer unna navn i bilannonser som "Ahmed", fordi her er de ute etter å tjene masse penger, på ting som ikke stemmer. Ta et eksempel:

Selger 1 skal selge en bil som har gått 300.000. Denne blir solgt for 10.000 kroner.

Noen dager etterpå, kommer samme bilannonse ut, med et annet navn. Kmstand er justert nedover, og prisen er endret.

Har sett dette utallige ganger...
Om bilen kun har hatt en eier tidligere(den du kjøpte den av) så skal det vanskelig gjøres å ikke kunne vite forskjellen på 145.000km og 315.000km. Med andre ord er det enten ikke tidligere eier du har handlet av, eller så har vedkommende lurt deg. Vil eg påstå
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Noen dager etterpå, kommer samme bilannonse ut, med et annet navn. Kmstand er justert nedover, og prisen er endret.

Har sett dette utallige ganger...
Vis hele sitatet...
Eg har sett det utallige ganger også. Med nordmenn. Sågar ein del som har blitt dømt for å ha gjennomført det eit titalls ganger.

Hugs på at mennesker har et ekstremt kraftig instrument for å gjenkjenne mønster. Desverre har det instrumentet et gigantisk problem: alt for ofte finner det mønstre som ikkje eksisterer.
Sitat av Sorgsvart Vis innlegg
Yåw!

Mora mi kjøpte for ca. 3 uker siden en bil. Bilen har hatt èn (1) eier tidligere og alle servicer har blitt fulgt opp etc.
Km. stand på bilen viser 145.000, men i serviceheftet står det at bilen har gått 315.000 (siste service i sommer en gang). Over det dobbelte altså. Selgeren hadde ikke serviceheftet, og det måtte hentes på et verksted, derfor visste vi ikke om dette før i dag.

I kontrakten står det at bilen selges som forevist med synlige og skjulte feil, og at selger ikke kan garantere km.stand.

Det jeg lurer på er: Etter som selgeren (nesten 100% sikkert) har kuka med km.stand på bilen, er det noe vi kan gjøre? Selv om det står i kontrakten at selgeren ikke kan garantere km.stand, tenker jeg på. Det er drøyt å kjøpe en bil for den prisen som ble betalt når bilen har gått over det dobbelte av det som står.

Forresten, jeg er ikke 100% sikker på om det er en forhandler eller en privatperson som har solgt bilen, men det er ikke eier av bilen som har solgt den. Tror han fyren solgte en del biler
Vis hele sitatet...
Det du kan bevise om nummeret på bilen står i serviceehefte er at den har hatt en høyere km stand på en gitt dato, det du ikke kan bevise er om forrige eier har gjort endringen. Men du har jo klare indisier selv om forrige eier og selger ikke er samme person.
Sist endret av fxxked; 8. november 2010 kl. 13:22.
Sitat av Wickeddark Vis innlegg
Hørtes meget rart ut hvertfall. Tror nok du får heva kjøpet om det kan bevises at km standen er blitt tuklet med. Og siden bilen bare har hatt en eier så er det jo bare en person som kan ha gjort udåden.
Vis hele sitatet...
Får håpe vi får heva kjøpet ihvertfall. Det står jo svart på hvitt at km.stand på bilen egentlig var 315.000 siden siste service.

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Vil tro at dere har en grei sak her. Ville selv gått tilbake til selgeren, og bedt han evt ta opp saken med tidligere eier igjen. Serviceheftet er jo et greit bevis på at minst en av de visste om det. Og "selgeren kan ikke garantere for km stand"? høres jo ut som en dårlig unnskyldning. Enten så hadde han en mistanke om det å burde ha sjekka det selv/evt sagt det til dere.
Vis hele sitatet...
Det er ikke første eieren som har tukla med km.stand på bilen. Selgeren har kjøpt bilen med km.stand på 320.000. Har finni den første annonsa på bilen


Sitat av -Robin- Vis innlegg
kjedelig sak. men en grei sak sålenge det er en eier mener nå jeg. hvilken bil / prisklasse er det vi snakker om?

merket du det ikke på bilen at den har gått langt? burde jo se det på lakk, seter, ratt og generelt..

stikk på bt og få utskrift av km på alle eukontrollene den har vært på. få stemplet og signert serviceheftet du fikk utlevert fra verkstedet. meld deg inn i naf og ta kontakt med juridisk hjelp der.
Vis hele sitatet...
Bilen er ganske så fin inni og fin i lakken til å være en 1999 model. Er en toyota avensis.
Betalte 40.000kr for bilen, noe jeg er ganske så sikker på at den ikke er verdt. Bensin er det òg.

Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
http://www.bilforumet.no/opplysninge...-svindler.html
http://www.bilforumet.no/opplysninge...selge-bil.html

2 tråder jeg fant på ETT forum.. i alle tilfellene jeg har lest om har dette vært folk med pakistansk opprinnelse..
var han du kjøpte bilen hos norsk?
Vis hele sitatet...
Det har egentlig ingenting med saken å gjøre, men siden du vil vite det, så nei. Han var ikke norsk.

Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Har svært mye å si.. Det er en grunn til at folk som skal kjøpe bil styrer unna navn i bilannonser som "Ahmed", fordi her er de ute etter å tjene masse penger, på ting som ikke stemmer. Ta et eksempel:

Selger 1 skal selge en bil som har gått 300.000. Denne blir solgt for 10.000 kroner.

Noen dager etterpå, kommer samme bilannonse ut, med et annet navn. Kmstand er justert nedover, og prisen er endret.

Har sett dette utallige ganger...
Vis hele sitatet...
Akkurat dette som ha skjedd hehe

Sitat av nomore Vis innlegg
Om bilen kun har hatt en eier tidligere(den du kjøpte den av) så skal det vanskelig gjøres å ikke kunne vite forskjellen på 145.000km og 315.000km. Med andre ord er det enten ikke tidligere eier du har handlet av, eller så har vedkommende lurt deg. Vil eg påstå
Vis hele sitatet...
Første eier solgte ikke bilen. Første eier solgte bilen med km.stand på 320.000 (sto i annonsa) til han som solgte bilen til oss. Har fått tak i den annonsa som det står at bilen har gått 320.000 på.

Sitat av fxxked Vis innlegg
Det du kan bevise om nummeret på bilen står i serviceehefte er at den har hatt en høyere km stand på en gitt dato, det du ikke kan bevise er om forrige eier har gjort endringen. Men du har jo klare indisier selv om forrige eier og selger ikke er samme person.
Vis hele sitatet...
Jeg vil tro at første annonse på bilen er nok bevis. Eller?
Aller første selger har jo skrivd i sin annonse at bilen har fått 320.000, og etter det så har neste selger skrivd at bilen har fått 145.000. Bilen har ikke vært registrert på siste selger forresten.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Ikke ment diskriminerende, men jeg har også opplevd at folk med utenlandsk opprinnelse i Norge justerer KM.Stand, på de gamle bruker de vel drill, på de litt nyere bruker man diagnose utstyr, noe av dette kan man faktisk kjøpe på DX =/

Du kan prøve å ta kontakt med selgeren, han må da vite hvor mye den egentlig er gått, nekter han, så sier du at du går videre med saken.
Sist endret av Fleff; 8. november 2010 kl. 16:38.
Sitat av Sorgsvart Vis innlegg
Får håpe vi får heva kjøpet ihvertfall.
Vis hele sitatet...
Kjenner jeg byråkratiet rett vil jeg tippe at du enten kommer ingen vei, eller at du får hevet kjøpet etter 2+ år med stress og mas.
Sitat av Fleff Vis innlegg
Ikke ment diskriminerende, men jeg har også opplevd at folk med utenlandsk opprinnelse i Norge justerer KM.Stand, på de gamle bruker de vel drill, på de litt nyere bruker man diagnose utstyr, noe av dette kan man faktisk kjøpe på DX =/

Du kan prøve å ta kontakt med selgeren, han må da vite hvor mye den egentlig er gått, nekter han, så sier du at du går videre med saken.
Vis hele sitatet...
Det er et stort problem i bilmarkedet i dag, at folk med utenlandsk opprinnelse gjør dette. Det finnes et gjør det selv verksted her i Bergen som drives av utledninger, og det er stort sett bare utlendinger der. Jeg er innom av og til når jeg trenger å få leie en løftebukk til bilen min, og da ser jeg ofte at de sitter å fikler med speedometere og slikt.

Problemet er så stort at utenlandske selgere ikke tør å skrive sitt opprinnelige navn i annonsen. Det står ofte navn som f.eks "nils" eller "bjørn" o.l i annonsene, men når man leser annonsetekstene er det noe helt annet en Bjørn som skal selge den.

Bare sier en gang for alle, kjøper man bil fra disse folka, sjekk nøye. Du kan stole mer på "den vanlige mann i gata".

Se f.eks på denne..

http://www.finn.no/finn/car/used/obj...nkode=25286367 Denne er liksom gått 26.000 km?

Det var også en sak på tv2 hjelper deg eller noe lignende for noen år tilbake om "Oslo varebilspesialisten" som kjøpte varebiler som var gått mye, og skrudd ned igjen på km.telleren..
Sist endret av TurboOlsen; 8. november 2010 kl. 17:05.
ta kontakt med han, og krev penga tilbake og bilen levert tilbake. om han ikke tar telefonen, ta med deg ett par kompiser og stikk hjem til han. tru med politi osv.. . burde funke greit?? bare å håpe at han ikke har svidd av penga da..



selger ikke min kjære entusiast bmw til en utlending jeg ass. den skal få gå til gode hender :P
Sitat av -Robin- Vis innlegg
ta kontakt med han, og krev penga tilbake og bilen levert tilbake. om han ikke tar telefonen, ta med deg ett par kompiser og stikk hjem til han. tru med politi osv.. . burde funke greit?? bare å håpe at han ikke har svidd av penga da..



selger ikke min kjære entusiast bmw til en utlending jeg ass. den skal få gå til gode hender :P
Vis hele sitatet...
Tja, well. Har ikke nummeret hans heller. Borte

Hadde det ikke vært for at jeg bor 2 timer++ vekk fra oslo skulle jeg og gummikølla tatt en tur opp til han
Men men, vi får se åssen det går!
Er jo bare å søke opp navnet hans på internett vel. Tlfnr eller noe lignende finner du

PM meg navnet hans så skal jeg sniffe for deg jeg.. mulig han har gjort dette før vet du
Sist endret av TurboOlsen; 8. november 2010 kl. 18:20.
Huff, for en kjip situasjon du har kommet opp i
Men håper dere får tatt han, og at han får ta sin straff!
Jeg har erfaring fra å prøve å angre på et bilkjøp gjort privat, da bilen jeg kjøpte hadde en del skader som ikke ble oppdaget før etter kjøpet var fullført. Desverre er dette en utrolig vanskelig prosess og i min sak ble jeg nødt å bite i det sure eplet og godta at kjøpet ikke kunne gjøres om.

En standard -kontrakt sier ofte noe ala "Bilen selges som den er forevist med synlige og skjulte feil og mangler". Dette gjør at selgeren har sitt på det rene i mange tilfeller, selv om man som kjøper forstår at selger kjente godt til feilene og ikke har opplyst om det.

Min anbefaling til deg er å ta en telefon til forbrukerrådet. Forklar saken og få en vurdering på hvorvidt de mener du kan heve dette kjøpet eller ei.
Kjøpsretten på 14dagers angrefrist er ikke-gjeldende dersom salget er veldig misvisende i forhold til foreskrevet. Da kan du faktisk gå tilbake til selger opptil flere uker i ettertid. Snakk med advokat.
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Er jo bare å søke opp navnet hans på internett vel. Tlfnr eller noe lignende finner du

PM meg navnet hans så skal jeg sniffe for deg jeg.. mulig han har gjort dette før vet du
Vis hele sitatet...
Har searcha det opp.. Finner ikke en dritt. Husker ikke navnet hans at the moment heller
Har du i det i det hele tatt noen kontrakt? der skal navnet hans stå... sammen med fødselsnr osv...
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Har du i det i det hele tatt noen kontrakt? der skal navnet hans stå... sammen med fødselsnr osv...
Vis hele sitatet...
Asså.. Hadde det vært jeg som skulle kjøpt bilen så hadde jeg ihvertfall ikke kjøpt den fra en person som har et pakistansk navn med "Jan" forran.
Navnet hans står som en krussedull på kontrakten. Og det står ikke noe fødselsnr der. Han har fiksa med kontrakten og.

Anyways, har fått tak i han nå. Og vi ba han om å få 15.000 tilbake. Han innrømte også at han hadde kødda med km.teller. Han skulle ringte tilbake senere fordi han måtte "summe" seg litt. Har ikke skjedd enda, så tenker nok det blir en anmeldelse til mandagen.

Er forresten ikke eneste bilen han har fikla med km.teller på.
Sitat av OoM Vis innlegg
Gi meg gjerne link til et sted som hjelpe deg litt med troverdigheten på påstanden din.. Tulling.
Vis hele sitatet...
Om man driver med biler, så er det utrolig vanlig at utlendinger skrur på km stand. Har folk i familien som har drevet med bruktbil salg, og han ville aldri selge eller kjøpe bil av en utlending på grunn av at den var som regel tuklet med.

Så kilder har jeg ikke, men er ganske åpenlyst for de som driver med biler at det er oftest utlendinger(spesielt fargende) som gjør sånt. Har selv sett på biler som utlendinger selger og tro meg, flere ganger har km'eteren vært skrudd på og noe annet var galt uten at de sier det. Sier det som mekaniker lærling.
Sist endret av Dr.Feelgood; 12. november 2010 kl. 18:26.
ikke noe å nøle med. anmeld han! gå til naf bør du også.
Hvis du kun har et krusedull som et navn og en fiktiv tlf så skal uansett vognkort del 1 som du skal ha med når du kjøper den inneholde både navn og fødselsnr på eier.
Det vil uansett alltid være noe som er linka tilbake til han. Fordi du har vel ikke tatt det og for god fisk og kjørt bilen uten vognkort?
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Se f.eks på denne..

http://www.finn.no/finn/car/used/obj...nkode=25286367 Denne er liksom gått 26.000 km?
Vis hele sitatet...
Haha, klasse.
Her er vel det mest sannsynlige at fyren er ærlig og redelig, og bare har glemt en null (eller to) på slutten.