Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  126 29134
Heisann

Jeg har ekstremt problem med at jeg er både mørkredd og husredd. Pleier å sjekke alle kriker og kroker før jeg legger meg, i frykt for at noen er i huset og har gjemt seg et sted.

Jeg sliter ekstremt mye med å sove fordi jeg tror fortsatt at det er noen i huset, og jeg ser ofte skygger rundt omkring. I natt f. eks så våknet jeg flere ganger av at jeg hylskrek, fordi jeg trodde at det var noe/noen i rommet. Jeg ropte til min kjære og fikk han til å skru på lyset. Når jeg sovnet igjen så våknet jeg litt senere og bare skrek. Jeg våknet altså av at jeg skrek.

Også opplevd at jeg har reist meg opp i senga i halvsøvne og snakket med en "person" som satt i stolen på rommet mitt. Så jeg reiste meg opp for å gå bort til personen, men når personen ikke var der så fikk jeg panikk. Siden jeg hadde sett noen. Har også opplevd at jeg trodde noen sto bak jakken min, noe som resulterte i at jeg gikk og heiv den i gulvet midt på natta.

Jeg pleier som regel å ha et lite lys på rommet mitt, noe som hjelper litt. Men det hjelper ikke på tanken at det er noen i huset, eller på tanken at jeg er livredd for at noen skal bryte seg inn etc.

Så, mitt spørsmål her er om noen vet hva jeg kan gjøre med dette?

Begynner å bli et problem når jeg ligger å skjelver av redsel på nettene, og sovner på skolen fordi jeg er så utmattet.

EDIT: Jævlig redd for alt som heter spøkelser og paranormale ting også.
Sist endret av sali; 2. november 2010 kl. 12:10.
Har du vurdert å ta kontakt med en psykolog?
Sitat av Zaek Vis innlegg
Har du vurdert å ta kontakt med en psykolog?
Vis hele sitatet...
Ja, tenkte at det kanskje kunne være en ide. Men lurer fortsatt på om det er noe mer jeg kan gjøre selv her hjemme for å bedre dette.
Har du alarm i huset?
Det å kunne sette den til halv-armert, så den dekker store deler av huset har fungert for noen jeg kjenner.
Hjelper det ikke om han kjøre holder rundt deg, eller ligger rett ved siden av deg?

Går du på noe medikamenter, eller bruker noe form for rusmidler?
Jeg hadde en venn med samme problem, å begynne å drikke hjelper meget.
Han mistet all angst og ble egentlig fryktløs, han kjørte seg ihjel pga drikkinga senere, men antar du ikke har førerkort.
Sitat av Frenor Vis innlegg
Har du alarm i huset?
Det å kunne sette den til halv-armert, så den dekker store deler av huset har fungert for noen jeg kjenner.
Vis hele sitatet...
Ja har alarm, men jeg sover i en liten hybel som er i underetasjen, og alarmen er bare for etasjen her oppe :/

Sitat av ostogskinke Vis innlegg
Hjelper det ikke om han kjøre holder rundt deg, eller ligger rett ved siden av deg?

Går du på noe medikamenter, eller bruker noe form for rusmidler?
Vis hele sitatet...
Hjelper litt at min kjæreste ligger ved siden av meg, men fortsatt livredd.
Ingen medikamenter (bare p-piller) eller rusmidler nei.

Sitat av fatboyjim Vis innlegg
Jeg hadde en venn med samme problem, å begynne å drikke hjelper meget.
Han mistet all angst og ble egentlig fryktløs, han kjørte seg ihjel pga drikkinga senere, men antar du ikke har førerkort.
Vis hele sitatet...
Tror ikke det å drikke bort angsten min er det rette å gjøre...
Blir du redd av bare å være i et mørkt rom?

Hvis så, så kunne du prøvd med gradvis tilvenning. F.eks. oppholde deg i et rom med lyset dimmet såpass at du begynner føle litt frykt, men ikke mer enn at du takler det greit. Så kjeder du deg en stund til du knapt merker noe. Så dimmer du lyset mer - repeat.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Blir du redd av bare å være i et mørkt rom?

Hvis så, så kunne du prøvd med gradvis tilvenning. F.eks. oppholde deg i et rom med lyset dimmet såpass at du begynner føle litt frykt, men ikke mer enn at du takler det greit. Så kjeder du deg en stund til du knapt merker noe. Så dimmer du lyset mer - repeat.
Vis hele sitatet...
Ja, har prøvd noe lignende. Men ender opp med at jeg våkner og er så redd at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. Får panikk når jeg våkner og ser at det er mørkt, fordi da begynner jeg å se ting rundt meg.
Må vel være noe som får deg til å føle deg ordentlig sikker? Ville tippet å ha en kjæreste der ville hjelpe, men kommer ikke på noe annet sånn ut av det blå..
Har du alltid vært mørkeredd/husredd?
Sitat av Nath Vis innlegg
Må vel være noe som får deg til å føle deg ordentlig sikker? Ville tippet å ha en kjæreste der ville hjelpe, men kommer ikke på noe annet sånn ut av det blå..
Har du alltid vært mørkeredd/husredd?
Vis hele sitatet...
Hmm, hadde hjulpet å ha et par politifolk som vokter rundt huset, og noen utenfor rommet mitt.

Og tror da ikke jeg var det når jeg var mindre, egentlig bare blitt verre med årene.
Først og fremst blir det bare verre av å "lytte til redselen" og sjekke alle kroker og kriker, hoppe livredd opp i senga, løpe gjennom mørke områder osv. Det er fordi hver gang du gjennomfører disse tvangstankene eller frykthandlingene, så vil hjernen frigjøre dopamin i lettelse over at alt er som det skal, eller at du kom deg helskinnet fra denne ikke-eksisterende faren, og dette fungerer som en belønning. Du trener altså deg selv til å bli enda verre gjennom betinging.

Du bør prøve å lytte til fornuften, puste rolig og ikke gjøre ting i panikk eller redsel. Resultatet av det er at du belønner deg selv for å mestre frykten og heller lytte til fornuften. Det høres ut som problemet er så ille at en psykolog kan være smart.
Hadde vært tidig å sett deg spise sopp.

Men mer seriøst..Vær åpen og snakk skikkelig om dette med kjæresten din, prøv å tenk over hva som kan være en bakomliggende årsak til problemet. Ikke se på skrekkfilmer eller spis mat like før du legger deg(da får man lettere mareritt?)
Overskuddsmateriell
Jeg ville spurt fastlege om hjelp/råd

regner med du enten får piller av han eller blir rådet å besøke psykolog
Jeg blir også husredd noen ganger, men jeg gjør en rekke tankeøvelser for å skyve frykten til side.

1 Tenk glade tanker, ikke kjør deg fast i tanker om den siste skrekkfilmen du så.
2 Ikke ligg og lytt etter knirking og se etter monster under senga, du bare skremmer opp deg selv med dette.
3 Spill gjerne musikk, se på morsom tv osv, ikke grøss og gru rett før du skal legge deg!
4 Tenk rasjonelt! Spøkelser finnes ikke, og hvis de fantes, hvordan og hvorfor skulle de skade deg?

Hvis du er mørkredd, sov med lyset på.

Håper dette kan hjelpe!
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Blir du redd av bare å være i et mørkt rom?

Hvis så, så kunne du prøvd med gradvis tilvenning. F.eks. oppholde deg i et rom med lyset dimmet såpass at du begynner føle litt frykt, men ikke mer enn at du takler det greit. Så kjeder du deg en stund til du knapt merker noe. Så dimmer du lyset mer - repeat.
Vis hele sitatet...
Sitat av sali Vis innlegg
Ja, har prøvd noe lignende. Men ender opp med at jeg våkner og er så redd at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. Får panikk når jeg våkner og ser at det er mørkt, fordi da begynner jeg å se ting rundt meg.
Vis hele sitatet...
Her skjønte jeg ikke svaret ditt. Hvis du legger deg til å sove i et mørkt rom så trener du ikke bevistheten din til å takle frykt.

Poenget mitt er at du må systematisk de-sensitivere deg fra frykten. Hvis du klarer gradvis introdusere elementer du føler litt frykt mot - som du så sitter rundt en tid til du nesten uungåelig kjeder deg og slapper av, og så mister frykten - så vil du gradvis nærme deg til at det meste ikke skaper frykt.

Du kunne f.eks en kveld lage deg et mørkt rom; og sette opp enkelte ting som lager skygger. Så justerer du lysstyrke og slikt til du føler litt redsel, men ikke veldig ubehag. Så sitter du der til redselen forsvinner og demper lyset mer igjen.

Poenget er at du gradvis oppsøker frykten.

Å tukle med alamer og poltivakter og slikt er bare en måte å gi næring til frykten, og som setter deg opp til enda verre frykt hvis slik trygghetselementer plutselig skulle være fraværende en kveld.
Sist endret av Kinseek; 2. november 2010 kl. 12:43.
Slutte å se på skrekk film? Eller prøve å tenke på noe annet? ^^
Jeg prøver så godt jeg kan å puste rolig, tenke at det ikke er noe der og tenke på noe som ikke har med dette å gjøre. Men det funker egentlig ganske dårlig. Og hvis jeg _ikke_ sjekker alle steder, da blir jeg jo ihvertfall redd. Tenk hvis det sitter en mann i badstuen min mens jeg sover? :/

Kjæresten min vet om dette problemet.

Sitat av Kinseek Vis innlegg
Her skjønte jeg ikke svaret ditt. Hvis du legger deg til å sove i et mørkt rom så trener du ikke bevistheten din til å takle frykt.

Poenget mitt er at du må systematisk de-sensitivere deg fra frykten. Hvis du klarer gradvis introdusere elementer du føler litt frykt mot - som du så sitter rundt en tid til du nesten uungåelig kjeder deg og slapper av, og så mister frykten - så vil du gradvis nærme deg til at det meste ikke skaper frykt.

Du kunne f.eks en kveld lage deg et mørkt rom; og sette opp enkelte ting som lager skygger. Så justerer du lysstyrke og slikt til du føler litt redsel, men ikke veldig ubehag. Så sitter du der til redselen forsvinner og demper lyset mer igjen.

Poenget er at du gradvis oppsøker frykten. Å tukle med alamer og poltivakter og slikt er bare en måte å gi næring til frykten, og som setter deg opp til enda verre frykt hvis slik trygghetselementer plutselig skulle være fraværende en kveld.
Vis hele sitatet...
Beklager, jeg misforsto deg.
Jeg var mørke redd når jeg var ynger bestemte meg for å herde meg selv med nattlige turer i skogen uten lommelykt.
Nå er jeg redd for helt andre ting enn mørke og hus. Ha ha. Nei særiøst viss du går en tur før du legger deg tror jeg mørket hjemme og huset ditt vil føles mer vennlig. Fight your inner demons! Lykke til!
Sitat av sali Vis innlegg
Jeg prøver så godt jeg kan å puste rolig, tenke at det ikke er noe der og tenke på noe som ikke har med dette å gjøre. Men det funker egentlig ganske dårlig.
Vis hele sitatet...
Nettopp. Fordi følelsene dine her styrer tankene dine. Det er ofte vanskelig å gjøre omvendt. Du bør gjennomgå en form for gradvis de-sensitivering der du får kjenne litt på frykten, men ikke mer enn at du begynner kjede deg etter å ha kjent på den i en time - så forsvinner den.

Sitat av sali Vis innlegg
Og hvis jeg _ikke_ sjekker alle steder, da blir jeg jo ihvertfall redd. Tenk hvis det sitter en mann i badstuen min mens jeg sover? :/ .
Vis hele sitatet...
Det er en irrasjonell tvangstanke, og hver gang du gjør noe slikt forverrer du egentlig problemet. Fordi det er aldri noe som helst i de krinkene og krokene du sjekker. Du livnærer bare frykten din.
Sist endret av Kinseek; 2. november 2010 kl. 12:47.
Sitat av Pkake Vis innlegg
Jeg var mørke redd når jeg var ynger bestemte meg for å herde meg selv med nattlige turer i skogen uten lommelykt.
Nå er jeg redd for helt andre ting enn mørke og hus. Ha ha. Nei særiøst viss du går en tur før du legger deg tror jeg mørket hjemme og huset ditt vil føles mer vennlig. Fight your inner demons! Lykke til!
Vis hele sitatet...
Gikk en tur i mørket med bikkja mi i går kveld, var ikke akkurat en fredlig natt når jeg sov akkurat

Sitat av Kinseek Vis innlegg
Nettopp. Fordi følelsene dine her styrer tankene dine. Det er ofte vanskelig å gjøre omvendt. Du bør gjennomgå en form for gradvis de-sensitivering der du får kjenne litt på frykten, men ikke mer enn at du begynner kjede deg etter å ha kjent på den i en time - så forsvinner den.


Det er en irrasjonell tvangstanke, og hver gang du gjør noe slikt forverrer du egentlig problemet. Fordi det er aldri noe som helst i de krinkene og krokene du sjekker. Du livnærer bare frykten din.
Vis hele sitatet...
Men hvordan skal jeg klare å la være og sjekke?
Sitat av sali Vis innlegg
Men hvordan skal jeg klare å la være og sjekke?
Vis hele sitatet...
Jeg ville først og fremst fokusert på metoden om gradvis tilnærming som jeg har skissert. Funker den så ville også behovet for å sjekke antageligvis gå ned.

Jeg ville også anbefalt psykolog, hvis du ikke klarer lage et eget lite opplegg med systematisk de-sensitivering som fungerer. Slike fobier er ikke veldig vanskelig å gjøre litt med. Hvis du er genuint redd titt og ofte så er det absolutt verdt det.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Jeg ville først og fremst fokusert på metoden om gradvis tilnærming som jeg har skissert. Funker den så ville også behovet for å sjekke antageligvis gå ned.

Jeg ville også anbefalt psykolog, hvis du ikke klarer lage et eget lite opplegg med systematisk de-sensitivering som fungerer. Slike fobier er ikke veldig vanskelig å gjøre litt med. Hvis du er genuint redd titt og ofte så er det absolutt verdt det.
Vis hele sitatet...
Skjønner. Tusen takk, setter pris på det
hvorfor ikke oppsøke psykolog?
Sitat av 2free Vis innlegg
du er jo helt sinnsyk
Vis hele sitatet...
Hva for et svar er det?

Jeg er og husredd, ikke så mye mørkredd egentlig. Men prøv å se på noe helt latterlig/hysterisk morsomt program på TV rett før du legger deg Det funker.
Og for all del. Skru av FEM/TVNorge/TV3<--Åndenes Makt
Sist endret av Eplegutten; 2. november 2010 kl. 13:05.
Sitat av 2free Vis innlegg
du er jo helt sinnsyk
Vis hele sitatet...
Jaha?

Sitat av Eplegutten Vis innlegg
Hva for et svar er det?

Jeg er og husredd, ikke så mye mørkredd egentlig. Men prøv å se på noe helt latterlig/hysterisk morsomt program på TV rett før du legger deg Det funker.
Og for all del. Skru av FEM/TVNorge/TV3<--Åndenes Makt
Vis hele sitatet...
Ser ikke på Åndenes makt, eller noe sånt program. Blir redd av reklamene bare.
Sist endret av sali; 2. november 2010 kl. 13:11.
Blir selvsagt banalt å legge slikt ut på et åpent forum, men jeg tolker det som du har noen traumer/problemer fra barndomen. Om dette er saken, så er det noe du må jobbe med, helst profesjonelt. Spesielt med tanke på at nFF ikke alltid er kilden for hjelp med individuelle problemer ang. psykisk helse.

Det er uansett viktig å jobbe med de vitale detaljene til problemet istedenfor å hoppe rett inn i å fikse "hovedproblemet". Om du velger det siste blir det ofte jævlig mye ugjort, og plutselig hjalp ikke problemløsningen.
Sitat av Anonym48997 Vis innlegg
Blir selvsagt banalt å legge slikt ut på et åpent forum, men jeg tolker det som du har noen traumer/problemer fra barndomen. Om dette er saken, så er det noe du må jobbe med, helst profesjonelt. Spesielt med tanke på at nFF ikke alltid er kilden for hjelp med individuelle problemer ang. psykisk helse.

Det er uansett viktig å jobbe med de vitale detaljene til problemet istedenfor å hoppe rett inn i å fikse "hovedproblemet". Om du velger det siste blir det ofte jævlig mye ugjort, og plutselig hjalp ikke problemløsningen.
Vis hele sitatet...
Hvis jeg har noe som ligger igjen fra barndommen så er det isåfall noe underliggende som jeg ikke er klar over/husker nå.
Sist endret av meitemark; 27. september 2023 kl. 11:26.
Sitat av sali Vis innlegg
Hvis jeg har noe som ligger igjen fra barndommen så er det isåfall noe underliggende som jeg ikke er klar over/husker nå.
Vis hele sitatet...
Godt mulig, men hva jeg sier er at jeg heller ville pest et par lapper på profesjonell hjelp enn å ha stor tro på nFF's "helsepersonell"
Sitat av Anonym48997 Vis innlegg
Godt mulig, men hva jeg sier er at jeg heller ville pest et par lapper på profesjonell hjelp enn å ha stor tro på nFF's "helsepersonell"
Vis hele sitatet...
Jaja, skal ta kontakt med psykolog. Ville bare høre om det er noe jeg selv kan gjøre hjemme for å bedre dette
Sist endret av meitemark; 27. september 2023 kl. 11:26.
Har du prøvd å røyka hasj eller marihuana?
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Har du prøvd å røyka hasj eller marihuana?
Vis hele sitatet...
Nei titegn
Sitat av sali Vis innlegg
Nei titegn
Vis hele sitatet...
Det funker for meg, alt som har med bekymringer osv forsvinner. Du kan jo gjøre en god del research og finne ut om dette er noe du kunne tenkt deg. Men, det er jo kriminelt, men bedre enn å stappe i seg tabletter som skader kroppen evt leveren. Min mening.
Sist endret av eskil2k; 2. november 2010 kl. 13:25.
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Det funker for meg, alt som har med bekymringer osv forsvinner. Du kan jo gjøre en god del research og finne ut om dette er noe du kunne tenkt deg.
Vis hele sitatet...
Sliter du med dette? Jeg er rimelig sikker på at dette ikke ville hjulpet, men om du anbefaler cannabis til noen som sliter med psykisk helse, tror jeg du er et fjols for å være ærlig.
Sitat av Anonym48997 Vis innlegg
Blir selvsagt banalt å legge slikt ut på et åpent forum, men jeg tolker det som du har noen traumer/problemer fra barndomen.
Vis hele sitatet...
Det er fint mulig å være mørkredd/husredd uten alvorlige traumer i barndommen. Å være redd for mørket er en veldig naturlig del for mennesket som ikke kan se gjennom det. De fleste vokser det av seg, gjerne fordi man oppsøker det litt (barn er ofte flinke til å oppsøke spenning også) - mens noen livnærer det helt til de blir voksne.

Det finnes rettsaker hvor inkompetente terapauter har insistert på freudiansk-fundamentalisme og at frykten til et voksent menneske *må* ha kilde i alvorlig seksuell mishandling fra far mens man var barn - noe pasienten ikke husker fordi det var fortrengt. Så bruker terapaut og pasient mange mange timer på å "rekonstruere" minnet slik at det kan behandles. (i realiteten skape et falsk minne).

Jeg ville vært veldig varsom med å tenke at alle redsler og psykiske plager har bakgrunn i glemte grusomheter. Elizabeth Loftus er kjent psykolog som har gjort mye bra forskningsarbeide på dette.

Sitat av Anonym48997 Vis innlegg
Det er uansett viktig å jobbe med de vitale detaljene til problemet istedenfor å hoppe rett inn i å fikse "hovedproblemet". Om du velger det siste blir det ofte jævlig mye ugjort, og plutselig hjalp ikke problemløsningen.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke helt hva du mener med "vitale detaljer". Detaljer er detaljer - og problemer er problemer. Om man sliter med minnet av overgrep som barn samtidig som man har frykt for mennesker så er begge disse tingene problemer og ikke detaljer. Om man er redd for mørket så er det et problem - og tanken om at det sitter en mann i badekaret på natten en relativt uinteressant detalj.
Sist endret av meitemark; 27. september 2023 kl. 11:26.
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Det funker for meg, alt som har med bekymringer osv forsvinner. Du kan jo gjøre en god del research og finne ut om dette er noe du kunne tenkt deg. Men, det er jo kriminelt, men bedre enn å stappe i seg tabletter som skader kroppen evt leveren. Min mening.
Vis hele sitatet...
Du anbefaler å takle psykologiske problemer med rusbruk? Er du fullstendig tett?
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Det funker for meg, alt som har med bekymringer osv forsvinner. Du kan jo gjøre en god del research og finne ut om dette er noe du kunne tenkt deg. Men, det er jo kriminelt, men bedre enn å stappe i seg tabletter som skader kroppen evt leveren. Min mening.
Vis hele sitatet...
Kommer ikke til å ty til rusmidler eller drikking.
Sitat av Provo Vis innlegg
Du anbefaler å takle psykologiske problemer med rusbruk? Er du fullstendig tett?
Vis hele sitatet...
Beklager, leste bare topic jeg, visste ikke at det var snakk om psykologisk problem.
Flott at hun allerede har fått diagnose av nff sitt fantastiske helsepersonell da...
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Det er fint mulig å være mørkredd/husredd uten alvorlige traumer i barndommen. Å være redd for mørket er en veldig naturlig del for mennesket som ikke kan se gjennom det. De fleste vokser det av seg, gjerne fordi man oppsøker det litt (barn er ofte flinke til å oppsøke spenning også) - mens noen livnærer det helt til de blir voksne.

Det finnes rettsaker hvor inkompetente terapauter har insistert på freudiansk-fundamentalisme og at frykten til et voksent menneske *må* ha kilde i alvorlig seksuell mishandling fra far mens man var barn - noe pasienten ikke husker fordi det var fortrengt. Så bruker terapaut og pasient mange mange timer på å "rekonstruere" minnet slik at det kan behandles. (i realiteten skape et falsk minne).

Jeg ville vært veldig varsom med å tenke at alle redsler og psykiske plager har bakgrunn i glemte grusomheter. Elizabeth Loftus er kjent psykolog som har gjort mye bra forskningsarbeide på dette.
Vis hele sitatet...
Jeg bare tolket det slik, fordi jeg ikke så en "logisk" grunn til det, bortsett fra det å selvsagt være redd for det ukjente.
Jeg skjønner ikke helt hva du mener med "vitale detaljer". Detaljer er detaljer - og problemer er problemer. Om man sliter med minnet av overgrep som barn samtidig som man har frykt for mennesker så er begge disse tingene problemer og ikke detaljer. Om man er redd for mørket så er det et problem - og tanken om at det sitter en mann i badekaret på natten en relativt uinteressant detalj.
Vis hele sitatet...
Hva jeg mente var ikke noe slikt, og jeg snakket ikke bevisst om overgrep. Det er utrolig mange ting som kan legge arr, og overgrep er en av flere. Jeg mente det at selve problemet er toppen av isberget, og for å bli kvitt isberget, må du jobbe med det som ligger under det.
Du løser (oftest, etter personlig mening og erfaring) problemer ved å kun gjøre noe med selve problemet, du må gjøre noe med hva som forårsaker det, finne ut om det er noe du kan gjøre i små doser først, og så gå mer og mer inn i hva som ligger bak selve problemet. Og noe som kan hjelpe med stegene, er selvsagt hva jeg har sagt tidligere, profesjonell hjelp.
Sist endret av Anonym48997; 2. november 2010 kl. 13:42. Grunn: typo
Sitat av Provo Vis innlegg
Du anbefaler å takle psykologiske problemer med rusbruk? Er du fullstendig tett?
Vis hele sitatet...
Er det ikke det de fleste psykologer gjør?

En pille her og en pille der..

Ved roten er rus bare kjemi..

Men er må jo si meg enig om at å smelle seg på noen som helst form for rus, lovlig eller ulovlig, med psykologiske problemer egentlig er som å pisse på seg selv. Godt i begynnelsen, men ender i skjærende smerte :P
Sist endret av Vandringsmann; 2. november 2010 kl. 13:42.
er det bare når det er mørkt du er redd, eller er det oså når du er alene hjemme?
Sitat av AdolfCartman Vis innlegg
er det bare når det er mørkt du er redd, eller er det oså når du er alene hjemme?
Vis hele sitatet...
Er når jeg er alene hjemme også.
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Er det ikke det de fleste psykologer gjør?

En pille her og en pille der..

Ved roten er rus bare kjemi..
Vis hele sitatet...
At rus er kjemi medfører ikke at kjemi nødvendigvis er rus. Hvis du tror vanlige antidepressiva gir noen form for rus, så må du nok tro om igjen. Det er dessuten en veldig stor forskjell på å få en profesjonell diagnose og medisiner som kan forbedre problemet noe mens man fortsetter med samtaleterapi, og å prøve å drukne problemene i rus. Så nei, det er ikke det de fleste psykologer gjør.
Sist endret av Provo; 2. november 2010 kl. 13:49.
Sitat av Anonym48997 Vis innlegg
Hva jeg mente var ikke noe slikt, og jeg snakket ikke bevisst om overgrep. Det er utrolig mange ting som kan legge arr, og overgrep er en av flere. Jeg mente det at selve problemet er toppen av isberget, og for å bli kvitt isberget, må du jobbe med det som ligger under det.
Vis hele sitatet...
Men frykt kan oppstå uten at det er noe dramatisk og spennende årsak bak. Ta f.eks. flyskrekk. Det blir vel heller komisk om man skal tenke seg at mamma mistet man som barn i gulvet, og derfor er det en logisk vei til at man frykter høyder nå.

Frykt er naturlig. Å være redd er ofte både fornuftig og formålstjenlig. Men ingen organismer er perfekte sannsynlighetsberegnere som alltid vet hva det lønner seg å være redd for og hva ikke. Vi er programmert med forskjeller i fryknivået, og for noen er denne programmeringen litt i overkant.

Dette isberget kan være fyllt av helt trivielle årsaker til frykten som også er ganske uinteressante.


Sitat av Anonym48997 Vis innlegg
Du løser (oftest, etter personlig mening og erfaring) problemer ved å kun gjøre noe med selve problemet, du må gjøre noe med hva som forårsaker det, finne ut om det er noe du kan gjøre i små doser først, og så gå mer og mer inn i hva som ligger bak selve problemet. Og noe som kan hjelpe med stegene, er selvsagt hva jeg har sagt tidligere, profesjonell hjelp.
Vis hele sitatet...
Men det ligger ikke alltid noe spennende "bak" dette problemet. Kanskje man ble skremt som barn av en hund som glefset til seg, og ble redd. Og så av tilfeldigheter får man aldri nær kontakt med hund igjen, men blir alltid litt redd slik som første gangen. Så forsterker man det med å være redd hver gang.

Det er ikke noe poeng da å terpe på barndommens årsaker til frykten. Det er bare å gjøre noe med problemet man har der og da - at man er redd for hunder. Det er fullt mulig å gjøre noe med den frykten uten inngående og detaljerte kunnskaper om hva som forårsaket den. Man må ikke gå i dagbøker for å finne navnet på hunden og bearbeide dens identitet mot seg selv. Problemet er frykten - ikke årsakene.

Du kan fint få et nytt problem om du skal gå igang med en storstilt leting etter de "bakomliggende årsakene" som du aldri finner (eller du finner en terapaut som mener din far voldtok deg som barn).

Denne typen frykt som trådstarter har er nok ikke så veldig komplisert. Frykt er ofte ikke det, det er en uønskelig greie, men ikke unaturlig.
Sist endret av meitemark; 27. september 2023 kl. 11:26.
Prøv hypnoterapi. Veldig godt virkemiddel for å fjerne fobier.
Sitat av Provo Vis innlegg
At rus er kjemi medfører ikke at kjemi nødvendigvis er rus. Hvis du tror vanlige antidepressiva gir noen form for rus, så må du nok tro om igjen. Det er dessuten en veldig stor forskjell på å få en profesjonell diagnose og medisiner som kan forbedre problemet noe mens man fortsetter med samtaleterapi, og å prøve å drukne problemene i rus. Så nei, det er ikke det de fleste psykologer gjør.
Vis hele sitatet...
Kommer ann på hva du definerer som "rus".

Wikipedia om rus

Sitat av Wikipedia
En skiller mellom alkohol og lignende nervesløvende rusmidler og de som påvirker sinnstilstanden på en mere komplisert måte, slik at den rusede er i en annen bevissthetstilstand
Vis hele sitatet...
Dersom noen i nykter tilstand har depressive tanker og tar antidepressiva og får en effekt av at det vonde forsvinner er det en endring i bevissthetstilstanden og kan derfor kategoriseres som rus.

Sitat av Wikipedia
Depresjon henger sammen med biokjemiske forhold i hjernen.
Vis hele sitatet...
Antidepressiva:

-Dempende, søvndyssende, beroligende virkning.
-Psykisk stimulerende virkning som reduserer passivitet.
-Antidepressiv stemningshevende virkning som bedrer humøret
Vis hele sitatet...
For meg høres dette ut som ett rusmiddel.

De fleste som får dette medikamentet ender jo opp med å måtte bruke dette kontinuerlig for å slippe å komme tilbake til sin opprinnelige sinnstilstand.

Jeg prøver på ingen måte å argumentere for at det er bedre å ta cannabis, eller andre rusmidler, men selv om det heter legemiddel, er det ikke automatisk at det ikke gir en form for rus og endret sinnstilstand.
Vel, bensin "påvirker sinnstilstanden på en mere komplisert måte, slik at den rusede er i en annen bevissthetstilstand", men det betyr ikke at det er ett rusmiddel.
Vi ser poenget ditt, men det er ikke relevant om du definerer medisiner som rusmidler selv om wikipedia kan bekrefte kveruleringen din.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det er dessuten en veldig stor forskjell på å få en profesjonell diagnose og medisiner som kan forbedre problemet noe mens man fortsetter med samtaleterapi, og å prøve å drukne problemene i rus.
Vis hele sitatet...
Ja!

Sitat av Wikipedia
Medisin er et begrep med to grunnleggende betydninger. Det refererer til legevitenskap eller legekunst og til legemiddel eller medikament.

I den første betydningen av ordet omfatter det så vel kunnskap om å diagnostisere, behandle, kurere og forhindre sykdom, lindre smerte og forbedre og vedlikeholde helse, som det å praktisere denne kunnskapen.

I den andre betydningen av ordet refererer det til et middel eller substans som kan brukes i tilsvarende øyemed.
Vis hele sitatet...
Altså ingen rammer på hva som kan brukes som medisin..

Sitat av Mith Vis innlegg
Vel, bensin "påvirker sinnstilstanden på en mere komplisert måte, slik at den rusede er i en annen bevissthetstilstand", men det betyr ikke at det er ett rusmiddel.
Vi ser poenget ditt, men det er ikke relevant om du definerer medisiner som rusmidler selv om wikipedia kan bekrefte kveruleringen din.
Vis hele sitatet...
Det var ikke for å kverulere, men påstanden til Provo om at å ta rusmiddel mot psykologiske problemer var helt på jordet.

Cannabis kan forøvrig også "påvirke sinnstilstanden på en mere komplisert måte, slik at den rusede er i en annen bevissthetstilstand", men det kan også brukes som medisin..
Sist endret av Vandringsmann; 2. november 2010 kl. 14:32.
Jeg var redd som faen når jeg var liten. Akuratt samme problem, etter hva jeg skjønner..

Jeg tenkte forsåvidt på den tida, at jeg bare måtte lære meg det, og at jeg var liten, og at det var normalt..

Det jeg gjorde var:

Istarten: Hadde døra oppe.. Men sjekka fortsatt at ingen var der.
Etterhvert: Om sommeren var det lyst, så da trengte jeg ikke lys. Når det ble mørkere ute, fortsatte jeg å bare lavære å ta på lys. (gå gradevis)

Etter en liten stund gikk dette veldig fint, og jeg lukket døra også (tenkte at hvis det i det hele tatt skulle komme noen, ville jeg våkne om noen gikk inn døra). Hvis du ikke tror på spøkelser da, noe jeg ikke gjorde.

Veit egentlig ikke ellers.. Nå er jeg aldri mørkredd lengre... Men som sagt, var pissredd før av en alder av 5-8. Gikk over etter det.

Sorry, dårlig ordbruk..!