Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2598
Hallo.
Har en Orion hcca 10.2 som jeg tenker å koble på forsterkeren jeg bruker i huset, slik at jeg får brukt den når jeg hører musikk på dataen.
Så, hva er billigest og best løsning for å dette til å fungere?
Leste en plass at det var enklest å kjøpe gelebatteri og batteriladder.
så litt på denne ladderen, vil denne funke greit?
finner ikke noen sider som sender bilbatteri, så får ikke til å linke til eksempel på bilbatteri som muligens hadde funket greit.

Har denne forsterkeren hvis det er viktig å vite, blir byttet ut etterhvert da jeg skal kjøpe ny sub for å ha i bilen, kommer til å bruke en forsterker som ikke yter like mye etterhvert.

så, er det noen spesielle batteri som egner seg bedre enn andre til det jeg skal bruke det til?

Hvordan skal jeg sette opp dette?
Først koble billadder i stikkkontakten, for å så koble det på batteriet, så koble til forsterker og sub til som man gjør i bil? regner med at jeg må bruke phonokabler ifra bilforsterkeren til hus forsterkeren jeg har?
mulig dette er ett dumt spørsmål, men hva med jording? regner med at dette er nødvendig for at bilforsterkeren i det hele tatt skal slå seg på?

beklager hvis ting blir klønete skrevet og forklart, men har ikke sovet i natt, noe som fører til at jeg lett skriver mye feil og ting blir klønetet forklart.
Hvis du har forsterker i huset, hva skal du begynne å knote med bilforsterker for da??
tenkte det samme.. kansje enklere å kjøpe en husforsterker, med sub utgang. hvilken forsterker har du?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du må også huske å ha kasse til sub'n.

Du kan godt kjøre med bilsubb, så bruker du fks en xbox 360 strømforsyner som "batteri" (påse at forsterkeren ikke drar med enn 16ampere)

Edit: Om du bruker bilforsterker, så husk å koble remote på + da står den though på hele tiden.
Sist endret av Fleff; 31. oktober 2010 kl. 11:21.
@fleff: Forsterkeren der er ekstrem, den drar 100-150A.

@svartepetter: Batteriet vil knele fort for forsterkeren drar så mye strøm, så det er ikke noe god løsning. Jeg ville ha solgt alt og kjøpt en aktiv sub istedet.
Sitat av Leiha Vis innlegg
@svartepetter: Batteriet vil knele fort for forsterkeren drar så mye strøm, så det er ikke noe god løsning. Jeg ville ha solgt alt og kjøpt en aktiv sub istedet.
Vis hele sitatet...
Enn hvis jeg kjøper ett ganske kraftig batteri og hiver på en kondensator?
eller vil denne forsterkeren være litt mildere mot batteriet? eller er det fortsatt for mye slik at batteriet fort blir tomt?
Sitat av Svartepetter Vis innlegg
Enn hvis jeg kjøper ett ganske kraftig batteri og hiver på en kondensator?
eller vil denne forsterkeren være litt mildere mot batteriet? eller er det fortsatt for mye slik at batteriet fort blir tomt?
Vis hele sitatet...
Batterilader: 1000 kr. Ny forsterker: 3000 kr. Batteri: minimum 1000 kr. Bra kondensator: 2000 kr Sum=7000 kr for et oppsett som er en meget dårlig løsning.

Se på denne: http://www.hifiklubben.no/produkter/..._subwoofer.htm
Den vil spille bra, og du kan bruke den hele dagen uten strømproblemer. Eller hvilken som helst annen lignende aktiv sub rundt den prisklassen vil duge fint.
Glem det med bilbatterier i hus, disse produserer knallgass under høy last. Dette er eksplosjonsfarlig!!

Kjøp en forsterker beregnet på husbruk, det er enklere, billigere, tryggere og bedre.
har tilfeldigvis batteriladder hjemme og batteri, så tenker bare å prøve det ut, å høre hvordan det spiller.
men, hvordan skal jeg koble opp remote? bare ta den ifra forsterker til pluss på forsterker eller batteri?
å, hva skal jeg gjøre med jording? skal jeg bare koble i fra - på batteri og rett på jording uttaket på forsterkeren?
Pluss fra batteri til pluss og remote på forsterkeren. Minus fra batteri til jord på forsterkeren.
Sist endret av Hybelkanin1; 2. november 2010 kl. 13:29.
Subkasser bygd for kabinettgainen i en bil, har mye lavere Q-verdi enn subkasser beregnet på hus. Du kan allikevel finne elementer som spiller bra i hus, hvis du bygger kasse beregnet på det. Hovedregelen er at bilsubber skal ha en Q-verdi på rundt 0,6, mens "hussubber" bør sikte over 0,8. Det beste ifht. effektivitet og linearitet er å skaffe seg en sub med element og kasse beregnet på større rom. Det neste problemet du støter på er den resistive og induktive motstanden i spola i elementet. De aller fleste bilsubber har 4 ohms motstand, mens de aller fleste husforsterkere er laget for 8 ohm. Du kan selvfølgelig seriekoble to spoler - enten dobbeltspolet element eller to elementer.

Uansett blir konklusjonen at det er dyrt, upraktisk og tidkrevende å bruke en bilsub som sub i hjemmekinoanlegg.

Kilder? www.diysubwoofers.org og erfaring
Right, nå har jeg koblet opp alt.
Jeg hører at subben får strøm når jeg tar den røde signalkabelen halveis inni input på husforsterkeren, men når jeg setter inn begge så får jeg ikke lyd.
Lyden jeg får ifra subben når jeg bare rører noe er ikke lyd ifra musikk jeg har på.
Det er bare slik lyd du får når du har lyd på ett vanlig stereoanlegg å bare rører på mini jacken med fingrene, er fantastisk dårlig på å forklare men håper dere skjønner hva jeg mener.

Spørsmålet er, er det noen som vet hva som kan være årsaken til at subben ikke spiller når jeg kobler til signalkablene på husforsterkeren?

Lyser grønt på forsterkeren så tror ikke det er noe feil der.

Prøvde nå å ta left - right ifra forsterkeren jeg bruker til subben og koblet den på mobilen med mini jack, da fikk jeg lyd ifra subben. Vis det hjelper til å finne ut hvorfor den ikke spiller når jeg prøver å koble den til hjemmeforsterkeren =)