Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 16044
Har fått et langt bedre tilbud hos en ny arbeidsgiver og jeg skal i dag si opp min nåværende jobb.
Iflg siste lønnslipp har jeg nesten 80.000 opptjent i feriepenger til nå i år.

Skal jeg få disse utbetalt på siste lønning fra nåvernde arbeidsgiver, eller skal arbeidsgiver har disse pengene til neste år og jeg får de utbetalt når jeg normalt sett skal ha feriepenger ?

Kan vell også nevne at nåværende arbeidsgiver ikke har en bunnsolid økonomim og mistet stadig flere kontrakter...

What to do ?
Ved sluttoppgjør skal man ha utbetalt feriepengene.
"Øko-Terrorist"
Fra http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78190

Feriepenger ved oppsigelse

Når arbeidsforholdet opphører, skal arbeidstakeren ha utbetalt feriepengene som er opptjent fram til sluttdato. Utbetalingen skal skje siste lønningsdag før fratreden. Dersom deler av feriepengegrunnlaget ikke lar seg beregne innen dette tidspunktet, kan dette beløpet utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjøret.
Avtale /tariffavtale kan åpne for annet utbetalingstidspunkt.

Feriepengene regnes inn som en del av inntekten og beskattes på vanlig måte. Det som vanligvis skjer er at man betaler litt mer skatt av de vanlige lønningene resten av året, for at det rent fysisk ikke skal trekkes skatt av feriepengene når de utbetales. For nærmere regler om skattetrekk, kontakt skatteetaten.
Vis hele sitatet...
Sist endret av tr80r; 20. oktober 2010 kl. 11:42.
80tusen i feriepenger? Du tjener med andre ord over 800tusen i året, men vet fortsatt ikke helt hva som skjer når du bytter jobb? Eller leser du lønnslippen din feil? Jeg tipper feriepenge-grunnlaget ditt er på 80tusen, noe som gir 8000+ utbetalt (10.2 eller 12% av årslønnen er feriepenger.)
Feriepenger kan du få utbetalt når du slutter, mot 50% skatt (som du får tilbake ved neste års oppgjør)
http://www.dagbladet.no/dinside/2002/06/11/337244.html
Sist endret av Mith; 20. oktober 2010 kl. 11:46.
De 80 000 kronene du ser på din lønnsslipp er ditt feriepengegrunnlag, dette er grunnlaget for beregning av hvor mye feriepenger du skal ha utbetalt. Om ikke jeg husker feil så er satsen på 10.2%, så det du ville fått utbetalt i feriepenger er da 8160 kr.
Sist endret av John B; 20. oktober 2010 kl. 11:47.
Du kan velge å få feriepengene utbetalt ved siste lønnsutbetaling.
Eller du kan la de stå til sommerferien neste år, og få de utbetalt da?

Jeg ville latt de stå til neste år
Om du vil ha de utbetalt innen utgangen av opptjeningsåret må du skatte av de. Om ikke så får du de etter nyttår det året du opprinnelig skulle få feriepengene dine.

Edit: Mith var før meg her ja.
Sist endret av AntonSR; 20. oktober 2010 kl. 12:31.
OT: Hva vet vel dere om han tjener rundt 800.000 i året eller ikke?
Tjener man 800k så har man antagligvis vært i yrkeslivet en stund, å bytta en del jobber før. Da vil de fleste kjenne til slike enkle regler som den ang feriepengeutbetalinga.
Sitat av wargriff Vis innlegg
OT: Hva vet vel dere om han tjener rundt 800.000 i året eller ikke?
Vis hele sitatet...
Det "vet" vi på grunn av at han sier han har 80000 i feriepenger.
Feriepengene er 10.2 eller 12% av alt han tjener, altså må han ha inntekt på over 800000.
Høyst sannsynligvis så har han ikke 80000 i feriepenger, men 80000 i feriepenge-grunnlag, noe som er en vesentlig forskjell.
Han: 1) leser med andre lønnslippen sin feil 2) missforstår eller 3) tjener 800000 i året. Hvis sistnevnte er tilfellet så syns jeg det er rart at han lurer på ett så grunnleggende spørsmål ang. lønn, skatt og feriepenger, noe som igjen underbygger scenario 1 og 2.
Sist endret av Mith; 20. oktober 2010 kl. 13:32.
Dersom du velger å ta dem ut i år, vil du bli trekt 50% skatt. Vent derfor hvertfall til januar med å få dem utbetalt.

Ellers vil jeg på generelt grunnlag anbefale deg å vente med å ta dem ut til faktisk ferien din neste sommer. Veldig kjedelig en måned uten lønn.
Av alle de tre jobbene jeg har slutta i, har jeg fått de utbetalt samtidig som de ansatte året etter..av en eller annen merkelig grunn?
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Av alle de tre jobbene jeg har slutta i, har jeg fått de utbetalt samtidig som de ansatte året etter..av en eller annen merkelig grunn?
Vis hele sitatet...
Du har i utgangspunktet rett på opptjente feriepenger ved siste lønning. Det er dine penger. De fleste arbeidsgivere velger likevel å gjøre det som med alle andre. Utbetale ved feriepengeoppgjøret som vanlig i juni/juli året etter. Du har også rett på å få pengene utbetalt pr. januar, og det er da man slipper 50% skattetrekk som nevnt i forrige post.
Sitat av wargriff Vis innlegg
OT: Hva vet vel dere om han tjener rundt 800.000 i året eller ikke?
Vis hele sitatet...
Jeg har 12% feriegrunnlag da jeg jobber turnus/skift.

Jeg har god lønn og jobber over 200 timer pr måned, hvor ca 100 av disse timene er akkordarbeid. Sånt blir det penger av.
Jeg er i slutten av 20 årene, ikke 14-15 år

Reklame, jeg har også hørt at jeg blir trukket 50% i skatt, men jeg får vell igjen på dette ved skatteoppgjøret ? Har ikke bruk for 80k i feriepenger da jeg bare tar ut en uke ferie pr år.
Sist endret av UngarEffect; 20. oktober 2010 kl. 18:47. Grunn: legge til
Sitat av reklame Vis innlegg
Du har i utgangspunktet rett på opptjente feriepenger ved siste lønning. Det er dine penger. De fleste arbeidsgivere velger likevel å gjøre det som med alle andre. Utbetale ved feriepengeoppgjøret som vanlig i juni/juli året etter. Du har også rett på å få pengene utbetalt pr. januar, og det er da man slipper 50% skattetrekk som nevnt i forrige post.
Vis hele sitatet...
Dersom du går utifra at han tjener 800000 så skatter han nok 50%. Dersom det ikke er tilfellet, så skatter han vanlig inntektsskatt, slik som det står i sitatet fra Arbeidstilsynet litt lenger oppe:

Feriepengene regnes inn som en del av inntekten og beskattes på vanlig måte.
Vis hele sitatet...
Sitat av reklame Vis innlegg
Dersom du velger å ta dem ut i år, vil du bli trekt 50% skatt. Vent derfor hvertfall til januar med å få dem utbetalt.

Ellers vil jeg på generelt grunnlag anbefale deg å vente med å ta dem ut til faktisk ferien din neste sommer. Veldig kjedelig en måned uten lønn.
Vis hele sitatet...
Hvor har du det fra at du betaler 50% skatt dersom du får utbetalt feriepengene samme år som de er opptjent?

BS Alert!

Du betaler vanlig skatt for feriepenger som er opptjent samme år. Strengt tatt betaler man skatt av feriepengene uansett da de inngår i skattegrunnlaget, men du trekkes ikke direkte av dem dersom du får dem utbetalt året etter på vanlig måte.

Den eneste gangen du betaler 50% skatt er dersom du ikke har levert skattekort / frikort eller eventuelt kommer opp i toppskatt (uten at jeg kjenner satsen direkte tror jeg vel heller ikke at toppskatten er fullt så mye)
Sitat av Cikey Vis innlegg
Hvor har du det fra at du betaler 50% skatt dersom du får utbetalt feriepengene samme år som de er opptjent?

BS Alert!

Du betaler vanlig skatt for feriepenger som er opptjent samme år. Strengt tatt betaler man skatt av feriepengene uansett da de inngår i skattegrunnlaget, men du trekkes ikke direkte av dem dersom du får dem utbetalt året etter på vanlig måte.

Den eneste gangen du betaler 50% skatt er dersom du ikke har levert skattekort / frikort eller eventuelt kommer opp i toppskatt (uten at jeg kjenner satsen direkte tror jeg vel heller ikke at toppskatten er fullt så mye)
Vis hele sitatet...
Vær så snill. Slutt å drit deg ut da. BS Alert og hele pakka, uten en eneste kilde som motbeviser påstanden min?

Jeg har ikke sagt at man må betale 50% skatt. Jeg skrev at man blir trekt 50% skatt av feriepengene dersom man tar dem ut samme år som opptjeningsåret.


Hvis du slutter eller skifter jobb er det vanlig at feriepengene utbetales med siste lønning. Hvis de utbetales i opptjeningsåret skal det ifølge skattereglene trekkes skatt på feriepengene, vanligvis 50 prosent eller som for overtid.
Vis hele sitatet...
[COLOR=#b870b8]http://www.dagbladet.no/dinside/2006/06/02/467903.html[/COLOR]

Skift pære i BS Alerten din.
Sitat av reklame Vis innlegg
Vær så snill. Slutt å drit deg ut da. BS Alert og hele pakka, uten en eneste kilde som motbeviser påstanden min?

Jeg har ikke sagt at man må betale 50% skatt. Jeg skrev at man blir trekt 50% skatt av feriepengene dersom man tar dem ut samme år som opptjeningsåret.
[COLOR=#b870b8]http://www.dagbladet.no/dinside/2006/06/02/467903.html[/COLOR]

Skift pære i BS Alerten din.
Vis hele sitatet...

Da snakker vi toppskatt / overtid. Har han tjent 800K og har jobbet så mye overtid så snakker vi nok rundt det.

Min feil at jeg ikke snappet opp at det var snakk om 80K feriepenger, og ikke 80K feriepengegrunnlag som flere nevnte. I så fall ville det ikke vært snakk om så mye skattetrekk.

Har selv skiftet jobb flere ganger og aldri betalt så mye skatt (eller blitt trukket så mye skatt) men de har da vært mindre betalte jobber og mindre utbetalt feriepenger og det har derfor ikke vært snakk om 50%

Tjener OP så mye som 800K i løpet av året må han betale toppskatt av pengene uansett om han tar de ut nå eller til neste år uansett. De regnes inn i skattegrunnlaget, og alt som er over innslaget for toppskatt vil beskattes like hardt, og ergo er OP like langt...
Sitat av Mith Vis innlegg
Det "vet" vi på grunn av at han sier han har 80000 i feriepenger.
Feriepengene er 10.2 eller 12% av alt han tjener, altså må han ha inntekt på over 800000.
Høyst sannsynligvis så har han ikke 80000 i feriepenger, men 80000 i feriepenge-grunnlag, noe som er en vesentlig forskjell.
Han: 1) leser med andre lønnslippen sin feil 2) missforstår eller 3) tjener 800000 i året. Hvis sistnevnte er tilfellet så syns jeg det er rart at han lurer på ett så grunnleggende spørsmål ang. lønn, skatt og feriepenger, noe som igjen underbygger scenario 1 og 2.
Vis hele sitatet...
Hva feiler det deg? Har du aldri sett noen tjene 800?

Back to topic. Jeg fikk feriepengene sammens med den siste lønna.
Kort og greit. Uansett lønn: Man blir trekt 50% av feriepengene dersom man tar disse ut samme år man slutter eller skifter arbeidsgiver. Man betaler vanlig skatt av feriepengene. Resterende beløp vil man derfor få igjen ved neste års skatteoppgjør.
Sist endret av reklame; 20. oktober 2010 kl. 20:33.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av reklame Vis innlegg
Kort og greit. Uansett lønn: Man blir trekt 50% av feriepengene dersom man tar disse ut samme år man slutter eller skifter arbeidsgiver. Man betaler vanlig skatt av feriepengene. Resterende beløp vil man derfor få igjen ved neste års skatteoppgjør.
Vis hele sitatet...
Nei, du blir trekt ut fra totallønna di. Om bedrifta er totalt inkompetente og trekker 50% utover det som står på skattekortet så stemmer det du seier, men det er på ingen måte ein regel.

Regelen er at du skal skatte en tabellsats ut fra inntekta, og gjerne en prosentsats for inntekter utover dette.

F.eks. betaler eg fast beløp i skatt per måned, pluss 36% av inntekter utover det kvar måned. Inkludert feriepenger.
Hvorfor gjøre det kort og greit når kort og greit ikke er riktig?

For mange vil det i praksis si at man må betale toppskatt at feriepengene utbetales med en gang, men dette er ikke regelen. Du kan lese om det hos Arbeidstilsynet:

Sitat av Arbeidstilsynet
Når arbeidsforholdet opphører, skal arbeidstakeren ha utbetalt feriepengene som er opptjent fram til sluttdato. Utbetalingen skal skje siste lønningsdag før fratreden. Dersom deler av feriepengegrunnlaget ikke lar seg beregne innen dette tidspunktet, kan dette beløpet utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjøret.
Avtale /tariffavtale kan åpne for annet utbetalingstidspunkt.

Feriepengene regnes inn som en del av inntekten og beskattes på vanlig måte. Det som vanligvis skjer er at man betaler litt mer skatt av de vanlige lønningene resten av året, for at det rent fysisk ikke skal trekkes skatt av feriepengene når de utbetales. For nærmere regler om skattetrekk, kontakt skatteetaten.
Vis hele sitatet...
(min utheving) Arbeidstilsynet

Greit å si at OP antagelig blir trukket så mye skatt, men ingen grunn til å si at det er dette som er regelen...

EDIT: Typisk nok så er Slashdot både raskere og mer velartikulert...
Sist endret av Cikey; 20. oktober 2010 kl. 20:56.
Sitat av Refshal Vis innlegg
Hva feiler det deg? Har du aldri sett noen tjene 800?
Vis hele sitatet...
Feiler meg? Jeg bare forklarer wargriff hvordan man kjapt kan beregne lønna når man vet feriepengene, siden det skal være 10.2 eller 12% av årslønna. Hva er feil med det?
Om TS tjener 800k eller 80k er for meg rivende likegyldig, men jeg må si at han ikke har fryktelig mye erfaring med skattetrekk, lønn og feriepenger hvis han ikke vet dette.
Sist endret av Mith; 21. oktober 2010 kl. 00:26.
Det heter ikke trekt for faen! Det heter trukket
Ta ut feriepengene det året du regner med å tjene minst. Da blir det minst skatt.
Feriepengene blir lagt til resten av hva du har tjent for skatteåret og summen er hva du betaler skatt utifra.

Kaizen