Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 9608
HøyRisiko Psykopat
Hei hvordan kan eg koble opp en vifte som var til en gammel Air Condition.

Den har 3 ledninger, Rød, Gul og Blå.

Her viser etiketen som er på motoren Link

Bilde.
Bilde.

Hvordan skal eg koble den til eit støpsel ?
Det er med 2 kabler pluss jording.
Er 3 alternativer der normalt:

1. Gul kabel er jord, resten er strøm.
2. X kabel er retningsbestemmer, kobles den inn på ene fasen (L1) så går viften en vei, kobles den ifra så går viften den andre veien.
3. X kabel styrer av/på signal, og må trolig kobles ilag med L1 for å starte.

Har du mulighet for å skru boksen opp, for å sjekke hvordan den er koblet, så kan det være et alternativ.
Dette er en trefasemotor, du trenger enten en frekvensomformer for å kjøre den (mange av disse har enfase inn), eller du kan "simulere" den siste fasen ved hjelp av en kondensator.

Hvis ikke jeg husker grøsselig feil, er en tommelfingerregel 75µFkapasitans / kW motor
Sist endret av VivaLatrina; 21. september 2010 kl. 21:26.
HøyRisiko Psykopat
Trådstarter
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Er 3 alternativer der normalt:

1. Gul kabel er jord, resten er strøm.
2. X kabel er retningsbestemmer, kobles den inn på ene fasen (L1) så går viften en vei, kobles den ifra så går viften den andre veien.
3. X kabel styrer av/på signal, og må trolig kobles ilag med L1 for å starte.

Har du mulighet for å skru boksen opp, for å sjekke hvordan den er koblet, så kan det være et alternativ.
Vis hele sitatet...
kan ikkje skrus opp, den er naglet.
De der ledningene var jo synnsykt små da , men jeg tipper det er nok som han sier

gul jord, altså bare teip over med elteip

og kobl resten vanelig
HøyRisiko Psykopat
Trådstarter
kan se om eg finner ut noe med å se på koblings skjemaet, men det tar litt tid, må skru opp "boksen" igjenn.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Bor opp popnaglene, så kan du skru inn skruer igjen senere.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Er 3 alternativer der normalt:

1. Gul kabel er jord, resten er strøm.
2. X kabel er retningsbestemmer, kobles den inn på ene fasen (L1) så går viften en vei, kobles den ifra så går viften den andre veien.
3. X kabel styrer av/på signal, og må trolig kobles ilag med L1 for å starte.

Har du mulighet for å skru boksen opp, for å sjekke hvordan den er koblet, så kan det være et alternativ.
Vis hele sitatet...
Sitat av Srbija Vis innlegg
De der ledningene var jo synnsykt små da , men jeg tipper det er nok som han sier

gul jord, altså bare teip over med elteip

og kobl resten vanelig
Vis hele sitatet...

Hvis du ser litt etter på merkeskiltet, ser du at den er laget i malaysia.

Sjekk så denne tabellen her: http://en.wikipedia.org/wiki/Three-p...er#Color_codes

Ser dere en likhet i forhold til fargekode på ledningene?

Altså, trefasemotorer brukes ofte i varmepumper, nettopp fordi de er enkle å regulere hastigheten på
Sist endret av VivaLatrina; 21. september 2010 kl. 21:42.
HøyRisiko Psykopat
Trådstarter
Her er i hverftall bilde av koblingsskjemaet.
Bilde 2

Ser det viser 2 viklinger og en bryte i motoren på bildet/skjemaet
Sist endret av OlaWaagen; 21. september 2010 kl. 21:46.
Sitat av OlaWaagen Vis innlegg
Her er i hverftall bilde av koblingsskjemaet.
Bilde 2

Ser det viser 2 viklinger og en bryte i motoren på bildet/skjemaet
Vis hele sitatet...
hmm, rart :/

Skjemaet gav lite mening imo
Sist endret av VivaLatrina; 21. september 2010 kl. 21:53.
HøyRisiko Psykopat
Trådstarter
Kan se ut som att det kan være sånn som dette.

Motor ledning
Blå = FM1 = AC White
Rød = FM2 = AC Black
Gul = FM3 = Data Red

skal prøve å koble til Rød og Blå til 220 Volt og gul til ingenting eller jording.

Skjer ingenting når eg bare bruker Rød og Blå.

Har bort ut naglene nå. Ser ut som at det kan være en 3 fase motor for 220 Volt.
Her er link til bilder fra innsiden av motoren.
Sitat av OlaWaagen Vis innlegg
Kan se ut som att det kan være sånn som dette.

Motor ledning
Blå = FM1 = AC White
Rød = FM2 = AC Black
Gul = FM3 = Data Red

skal prøve å koble til Rød og Blå til 220 Volt og gul til ingenting eller jording.

Skjer ingenting når eg bare bruker Rød og Blå.

Har bort ut naglene nå. Ser ut som at det kan være en 3 fase motor for 220 Volt.
Her er link til bilder fra innsiden av motoren.
Vis hele sitatet...
Det er ikke 3-fase, da hadde det stått på merkeskiltet. Hvis du har multimeter kan du "ohme" mellom motoren(på selve metallet) og alle de 3 ledningene for å se om noen av de er jord
Sist endret av Tyrkeren; 21. september 2010 kl. 23:02.
HøyRisiko Psykopat
Trådstarter
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
Dette er en trefasemotor, du trenger enten en frekvensomformer for å kjøre den (mange av disse har enfase inn), eller du kan "simulere" den siste fasen ved hjelp av en kondensator.

Hvis ikke jeg husker grøsselig feil, er en tommelfingerregel 75µFkapasitans / kW motor
Vis hele sitatet...
Det var 3 ganske store kondensatorer på kretskortet som eg selvfølgelig tok vare på

Info.
1. Dc 350 V 65 uf
2. 400 V 750 uf (K)
3. 400 V 750 uf (K)

Hvordan kan eg koble det for å få 3 faser ?

Motoren skal ha 230 - 240 Volt 50 Hz 25W
Bilde

Edit:
Sitat av Tyrkeren Vis innlegg
Det er ikke 3-fase, da hadde det stått på merkeskiltet. Hvis du har multimeter kan du "ohme" mellom motoren(på selve metallet) og alle de 3 ledningene for å se om noen av de er jord
Vis hele sitatet...
Ingen av ledningene har kontakt med godset til motoren.
Sist endret av OlaWaagen; 21. september 2010 kl. 23:05.
Hva får du når du ohmer kablene?

X ohm mellom gul og rød, samt gul og blå, og en annen verdi mellom rød og blå?


Var koblet på en sær måte den der... Så mye mulig at du trenger litt mer elektronikk for å få den til å fungere sikkelig (om man ser på koblingsskjemaet)

Prøv å koble blå og gul på hver sin fase.
Tror nok du trenger en kondensator for å kunne koble til rød, og da akkurat den samme som er orginalt i. Vil gjette på at den skaper en slik forsinkelse at vifta går rundt.
Sist endret av Blackkoz; 21. september 2010 kl. 23:20.
HøyRisiko Psykopat
Trådstarter
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Hva får du når du ohmer kablene?

X ohm mellom gul og rød, samt gul og blå, og en annen verdi mellom rød og blå?


Var koblet på en sær måte den der... Så mye mulig at du trenger litt mer elektronikk for å få den til å fungere sikkelig (om man ser på koblingsskjemaet)
Vis hele sitatet...
Ohm
Blå+Rød 0.2
Blå+Gul 0.1
Gul+Rød 0.1

Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Hva får du når du ohmer kablene?

X ohm mellom gul og rød, samt gul og blå, og en annen verdi mellom rød og blå?


Var koblet på en sær måte den der... Så mye mulig at du trenger litt mer elektronikk for å få den til å fungere sikkelig (om man ser på koblingsskjemaet)

Prøv å koble blå og gul på hver sin fase.
Tror nok du trenger en kondensator for å kunne koble til rød, og da akkurat den samme som er orginalt i. Vil gjette på at den skaper en slik forsinkelse at vifta går rundt.
Vis hele sitatet...
trur eg forstår litt hvordan den skal kobles
http://i.imgur.com/Otitm.jpg det svarte er liksom eit støpsel.

Trenger eg noe flere deler?

ser denne her er noe lignende. http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=748074

http://orakelet.info/8133
Ut ifra det du skriver, forstår Orakelet at dette ikke er tilfelle og du vil koble motoren til en 2-faset kurs. Du nevner også muligheten for tilkobling av kondensator, noe som er fullt mulig.

En kondensator kobles mellom den ene fasen og den kontakten som ikke er tilkoblet strømnettet. Dette kalles for en Steinmetz-kobling.

Prinsippet kan forklares rimelig enkelt. For at motoren skal ha et roterende magnetisk felt til å drive rotoren/akslingen, må spenningene på hver av de tre fasene komme litt etter hverandre.
Siden vi i dette tilfellet ikke har tre faser, kobler vi inn en kondensator som "forsinker" spenningen inn på den ene tilkoblingen. Vi kan da få tre sinusformede spenninger

Ser dette her greit ut ?
http://imgur.com/wfYcq&a5bmm

Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Hva får du når du ohmer kablene?

X ohm mellom gul og rød, samt gul og blå, og en annen verdi mellom rød og blå?


Var koblet på en sær måte den der... Så mye mulig at du trenger litt mer elektronikk for å få den til å fungere sikkelig (om man ser på koblingsskjemaet)

Prøv å koble blå og gul på hver sin fase.
Tror nok du trenger en kondensator for å kunne koble til rød, og da akkurat den samme som er orginalt i. Vil gjette på at den skaper en slik forsinkelse at vifta går rundt.
Vis hele sitatet...
Ser dette greit ut ?
http://imgur.com/wfYcq&a5bmm

Fikk det til nå
Litt treg motor men, legger kanskje opp en film snart.

Fikk det til nå
Litt treg motor men, legger kanskje opp en film snart.
Sett kondensatoren mellom blå og rød kabel, istedet for rød og gul.
HøyRisiko Psykopat
Trådstarter