Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  90 10032
er det noen negative ting om hasj egentlig?

det eneste jeg kan komme på er at man kan få sopp i lungene av røyke den samme folien flere ganger.. men det har jo ikke noe med hasjen å gjøre...

såå... er det noen negative ting ved å røyke selve hasjen?
1: Kriminelle miljøer
2: Vet aldri hva hasjen er buffa ut med
3: sløv over langtidsbruk
4: Dyrt
5: Kriminelt


Mesteparten av dette kan løses med avkriminalisering og regulering.
se: http://freak.no/forum/showthread.php?t=165305 Og hiv deg på bølgen
Noen studier viser at folk som begynner tidlig når hjernen er i utvikling har opptil ti ganger så stor sjangse for å utvikle schizofreni (ofte livslang psykose) og hjernen for så høy konsentrasjon av cannabinoider at den nedregulerer reseptorer og dermed kan utvikle angst, depresjon og evnen til å føle glede.

Det skal sies at cannabis kan være bra for mange og jeg røyker regelmessig. Men å røyke masse mens hjernen er i utvikling kan nok ødelegge mye for noen.
Kan trigge latente psykiske lidelser om man er disponert for det.
Ja, det finnes negative "ting" ved hasj. Dersom du bruker det, vil jeg anbefale deg å bli litt mer opplyst. Kanskje det ikke er så ufarlig som det ofte blir fremstilt enkelte steder.


Sitat av Thomas Lundquist
Påvirkede evner:

Den språklige evnen
Hasjrøykene kan ha et stort ordforråd, men mister evnen til å tenke abstrakt og til å sette ord på sine følelser. Det medfører i neste omgang en opplevelse av å være ensom og misforstått.

Evnen til å trekke riktige konklusjoner.
Hasjrøykeren har mistet evnen til å lære av sine feilsteg, og gjentar dem i stedet gang på gang. Han/hun hser ikke sammenhengen. Det medfører at han/hun føler seg utilstrekkelg og mislykket.

Evnen til fleksibilitet i tankegangen
Hasjrøyking påvirker oppmerksomhet og konsentrasjonsevne. Hasjrøykeren kan ikke føre en dialog, kan ikke gjøre flere ting samtidig og har vansker med å sortere inntrykk. Han snakker til mennesker, men ikke med dem. Det dannes en opplevelse av å være utenfor, og han føler at han ikke forstår andre mennesker.

Evnen til å huske
Hasjen forårsaker at det blir vanskelig å hente fram informasjon fra korttidshukommelsen. Man glemmer hva man snakker om, glemmer avtaler og møter. Til slutt lever brukeren bare i øyeblikket. Hasjrøykeren greier ikke å følge med i diskusjoner og føler seg ikke forstått.

Evnen til å sette sammen en helhet av enkeltdeler
Denne evnen bygger på flere av de andre evnene, og muliggjør for oss å skape oss et bilde av virkeligheten, og på bakgrunn av det skaffe oss synspunkter og vurderinger. Hasjrøykeren ser tilværelsen med skylapper, ser bare det han/hun vil se. Han/hun ser ikke forbindelsen mellom at de selv kommer til kort og sin egen hasjbruk.

Evnen til å kunne orientere seg i rommet
For hasjrøykeren blekner omgivelsene bort. Han/hun lever i en tåkeverden der tiden står stille. Reasjoner mellom mennesker blir uinteressant. Han/hun planlegger ingenting.

Evne til å bruke gestalthukommelsen – til å skape mønster og bilder av det man ser og opplever
Hasjbrukeren kan ikke navngi mennesker, vet ikke hvilke relasjoner menesker har til hverandre, og har sjelden kontinuitet i egne relasjoner.
Vis hele sitatet...
http://fmr.no/cannabis-og-de-syv-hje...13-139446.html

Regner med disse symptomene *kan* forekomme, men det er vel uvisst og individuelt hvor stort bruk som må til for å oppnå noen av de.
Sist endret av reklame; 21. september 2010 kl. 15:04.
Jeg vil anbefale å ikke bruke forbund mot rusgift som eneste kilde for viten om rusmidler.
-Litt for lett å bli for glad i det og misbruke det (røyke daglig)
Sitat av reklame Vis innlegg
Ja, det finnes negative "ting" ved hasj. Dersom du bruker det, vil jeg anbefale deg å bli litt mer opplyst. Kanskje det ikke er så ufarlig som det ofte blir fremstilt enkelte steder.




http://fmr.no/cannabis-og-de-syv-hje...13-139446.html

Regner med disse symptomene *kan* forekomme, men det er vel uvisst og individuelt hvor stort bruk som må til for å oppnå noen av de.
Vis hele sitatet...
Å hvor har de funnet ut dette? Det blir for dumt med en SÅNN ER DET holdning.
Sitat av Reitaner Vis innlegg
Jeg vil anbefale å ikke bruke forbund mot rusgift som eneste kilde for viten om rusmidler.
Vis hele sitatet...
Det at FMR har funnet kilder fra en forsker, har vel ingenting med troverdigheten til forskeren å si? Eller er det bare pølsevev herr. Lundqvist bare er en fiktiv person skapt av tullebukker som ikke har peiling?

Flere kilder etter et raskt googlesøk:

Nettmøte med Ingunn Hove, psykolog spesialist ved Psykiatrisk ungdomsteam (PUT) ved Stavanger Universitetssjukehus
http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.1314918

Forskning.no
http://www.forskning.no/Artikler/2004/mai/1083932850.41

Fn-direktør (litt kontroversiell)
http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...cle1368985.ece

Oppgave skrevet av medisinstudent ved UIO
http://www.duo.uio.no/sok/work.html?WORKID=69079

Jeg kan sikkert finne flere kilder som sier det er farlig, men det er vel stort sett de samme årsakene.

Sitat av Double0Steven Vis innlegg
Å hvor har de funnet ut dette? Det blir for dumt med en SÅNN ER DET holdning.
Vis hele sitatet...
Regner med det er ved konstruktiv og objektiv forskning gjennom flere år, men det MÅ jo bare være pølsevev siden de opplyser om skadevirkninger! Seriøst, det er greit at det kanskje finnes positive sider ved cannabis, men for all del, prøv å vær objektiv i et lite minutt selv om dere ønsker så inderlig at det ikke finnes skadevirkninger.

Jeg personlig har ikke noe "SÅNN ER DET"-holdning, men å si at enhver kilde som kritiserer legalisering og skadevirkninger av hasjis er bullshit, blir for naivt etter mitt syn.
Sist endret av reklame; 21. september 2010 kl. 15:24.
"Regner med det er ved konstruktiv og objektiv forskning gjennom flere år, men det MÅ jo bare være pølsevev siden de opplyser om skadevirkninger! Seriøst, det er greit at det kanskje finnes positive sider ved cannabis, men for all del, prøv å vær objektiv i et lite minutt selv om dere ønsker så inderlig at det ikke finnes skadevirkninger.

Jeg personlig har ikke noe "SÅNN ER DET"-holdning, men å si at enhver kilde som kritiserer legalisering og skadevirkninger av hasjis er bullshit, blir for naivt etter mitt syn."

Jeg har absolutt ikke sagt det IKKE er fakta. Spurte hvor FMR hadde fått det fra, ja sannsynligvis forskere og studier. Jeg er nysgjerrig, det er alt. Det var ikke deg jeg rettet SÅNN ER DET holdning mot, det var "faktaene" FMR la frem jeg syntes var SÅNN ER DET HODNING.
Sitat av reklame Vis innlegg
Ja, det finnes negative "ting" ved hasj. Dersom du bruker det, vil jeg anbefale deg å bli litt mer opplyst. Kanskje det ikke er så ufarlig som det ofte blir fremstilt enkelte steder.




http://fmr.no/cannabis-og-de-syv-hje...13-139446.html

Regner med disse symptomene *kan* forekomme, men det er vel uvisst og individuelt hvor stort bruk som må til for å oppnå noen av de.
Vis hele sitatet...
Altså folk skriver jo det der basert på hvordan en person oppfører seg mens han er påvirka av cannabisen.
Hadde de hatt sånn undersøkelse på en person som var påvirka av alkohol så hadde den sett mye værre ut.
Folk som er i mot cannabis finner altfor mange ting å skrive om som ikke er helsefarlige men om oppførsel osv.

Og jeg kan garantere at hvis en person røyker seg latterlig fjern i løpet av en kveld, og får god natts søvn er han helt vanlig stand igjen dagen etter og
fullt klar over:
å kunne orientere seg i rommet
å huske
å trekke riktige konklusjoner i diverse sosiale sammenhenger
og den språklige evnen
Sitat av vedinhio Vis innlegg
Altså folk skriver jo det der basert på hvordan en person oppfører seg mens han er påvirka av cannabisen.
Hadde de hatt sånn undersøkelse på en person som var påvirka av alkohol så hadde den sett mye værre ut.
Folk som er i mot cannabis finner altfor mange ting å skrive om som ikke er helsefarlige men om oppførsel osv.

Og jeg kan garantere at hvis en person røyker seg latterlig fjern i løpet av en kveld, og får god natts søvn er han helt vanlig stand igjen dagen etter og
fullt klar over:
å kunne orientere seg i rommet
å huske
å trekke riktige konklusjoner i diverse sosiale sammenhenger
og den språklige evnen
Vis hele sitatet...
Hva har alkohol med saken å gjøre? Har jeg sagt alkohol er bedre enn cannabis og uten skadevirkninger? Dette er ikke en alkohol vs.cannabis diskusjon. Virker som at enkelte på forumet her låser seg veldig på at cannabis er bedre enn alkohol, og kaster det ut fra intet når diskusjonen om cannabis er på bordet automatisk.
Sitat av reklame Vis innlegg
Det at FMR har funnet kilder fra en forsker, har vel ingenting med troverdigheten til forskeren å si? Eller er det bare pølsevev herr. Lundqvist bare er en fiktiv person skapt av tullebukker som ikke har peiling?
Vis hele sitatet...
Det som er så fint med at folk signerer med fullt navn er at da blir påstandene mulig å sjekke.
Denne infoen FMR kommer med er skrevet av Lundqvist, det er greit.
Lundqvist jobber med avrusing av ungdom og har skrevet en rapport om hva han har sett og opplevd, men den er 15år gammel og de han har hentet erfaring fra er langtidsmissbrukere som fra før var svært vanskeligstilt. Noen av fellestrekkene på testsubjektene han har intervjuet og brukt i forskningen er: veldig ung debutalder, kronisk missbruk over flere år, lære- og adferdsproblemer, mobbing (eller svært negativ miljøpåvirkning om du vil kalle det det) og ADHD.

Konklusjonen var dessuten at ingen av effektene var permanente og allerede etter 3 uker ser man tydelig forbedring og etter 6 uker så er man innenfor normalen. Han tar også med at miljø er veldig viktig faktor for hvor stor sjansen for missbruk er og han presiserer at det er fint lite man faktisk får ut av denne type forskning, siden situasjonen er svært spesiell.

Utrolig rart at FMR ikke legger ved den infoen (hvis målet er å informere, noe det åpenbart ikke er), for en gjennomgang av rapporten ligger ute på nettet, her.
Så ja, du må nok finne deg andre kilder og en annen type forskning, for de symptomene du ramser opp kan på ingen måte sies å være representative for den vanlig mann i gata som velger cannabis.
Sist endret av Mith; 21. september 2010 kl. 16:08.
Kan folk vennligst oppgi kilder når man kommer med bastante påstander?
Sitat av RandomNatural Vis innlegg
4: Dyrt
Vis hele sitatet...
Hasj er faktisk bemerkelsesverdig billig. Det er nok det eneste produktet i Norge som ikke har øket en krone i pris siden 70-tallet. Prisen har holdt seg på ca. 100 kr. per gram siden hasj kom til Norge, noe man ikek kan si for noe annet produkt. Jeg er sikker på at markedet ville tolerert høyere priser.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Jeg er sikker på at markedet ville tolerert høyere priser.
Vis hele sitatet...
Det er helt riktig.
Her i byen kan hasj faktisk komme opp til 150/g.
Selv middelmådig hasj.

Markedet er nesten like bra uansett.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Hasj er faktisk bemerkelsesverdig billig. Det er nok det eneste produktet i Norge som ikke har øket en krone i pris siden 70-tallet. Prisen har holdt seg på ca. 100 kr. per gram siden hasj kom til Norge, noe man ikek kan si for noe annet produkt. Jeg er sikker på at markedet ville tolerert høyere priser.
Vis hele sitatet...
Absolutt. Da jeg gikk på ungdomsskolen (I Kristiansand) snakket læreren om at prisene på hasj var sinnsvakt lave for 10-15 år siden, det som nå er ca. 20år.
Mener å huske 30-50 kr grammet. Hørtes for meg usansynelig ut, men kan det stemme?
Kanskje læreren din kjøpte større mengder om ganga når han først handlet?
1: Kriminelle miljøer - Kommer helt ann på hvem du kjøper av.
2: Vet aldri hva hasjen er buffa ut med - Har du røyka i mer en 2 dager merker du fort om noe er galt med piecen.
3: Sløv over langtidsbruk - Det er sant, men tror PCen er mye verre når det kommer til sløvhet enn Hasjen.
4: Dyrt - Koster meg 150-200 kroner å røyke meg stein, mens det koster 300-400 å drikke meg drita (Sprit).
5: Kriminelt - Sant, men per dags dato er det å laste ned filmer på uTorrent mye værre enn å bli tatt for røyking.

Det er slik folk tenker, litt irriterende egentlig.

Om du skulle sammelignet alle de værste punktene ved det å røyke over lengre tid med alt annet dritt vi gjør i dagliglivet vil man innse at hasj er laaaangt ifra like ille som folk vil ha det til.

Selv har jeg røyket fast i en del måneder, min bror i flere år, men ingen av oss har hat noe problemer så langt.
Sist endret av Edited; 21. september 2010 kl. 16:38.
Selv har jeg røyket hasj i nesten 3 år. Jeg har så og si nesten røyket hasj hver eneste dag de siste 2årene.
Men kan fortsatt ikke si at hasjen har hatt noen negative virkninger på meg så langt.
Du kan ikke få sopp i lungene av å røyke samme folie flere ganger?!
Men du kan utvikle hjerte og lungeproblemer hvis du røyker for mye folie..
Så unngå folie, skaff deg en Maglite å rist hvis du ikke har noe bedre
Sist endret av Gudm; 21. september 2010 kl. 16:42.
Jeg røyka regelmessig fra en alder av 15. Jeg har brukt litt annet i ny og ne også. Jeg kan ikke helt sikkert si det har med dopen å gjøre, men jeg kan ikke huske sist gang jeg følte glede. :/
Man lever i fornektelse om man sier at det ikke er noe galt med vanerøyking. Det er forskjell på bruk og misbruk av en substans, og heller man over mot misbruk av hasj (som etter min definisjon er hvis man røyker 3-4 ganger i uka og oppover) så har det helt klart en del uheldige "bivirkninger". Kognisjon er jo noe av det det går hardest utover, men man kan jo nevne mangel på matlyst når man er nykter, søvnproblemer når man er nykter, giddaløshet/likegyldighet, osv. Det skal også nevnes, når man slutter, så går det meste over innen rimelig tid.

Når man lar hasjen ta overhånd over livet (noe de aller fleste røykere ikke vil erkjenne at skjer), så går det for langt. Og veien dit er veldig kort, på tross av at det er et mildt rusmiddel. Jeg har selv røyket i en del år, men sluttet for en tid tilbake. Det gikk opp for meg at livet er mye mer enn å sitte bøtte stein å ikke gidde noe som helst.

Gudm; Røyker du mye bøtte og bong så jo, da er risikoen stor for å utvikle sopp.
Sist endret av Atheos; 21. september 2010 kl. 16:50.
noen som har kilder på at man faktisk kan utvikle sopp i lungene?
Har hørt det flere ganger, men er veldig usikker på om det er sant eller ikke.
Sist endret av Awareness; 21. september 2010 kl. 16:55.
Du vil ha noen negative aspekter ved cannabisrøyking? Ja, da spørs det om du vil ha bivirkninger etter mange års, daglig bruk, eller moderat ukentlig/måndtlig bruk.... Inntaks/røykemåte spiller også en sentral rolle, da den "norske" metoden med tobakk er har mer alvorlige virkninger enn den "amerikanske", hvor man røyker ren marijuana. For fordamping gjelder igjen andre skadevirkninger av inntaksmåte. Vil du ha skadevirkninger som kun kommer av inntak av stoffet, eller også andre risikoer/skadevirkninger som følge av at stoffet er kriminalisert?
Røyker både mye og ofte..
- Bruker mye penger på det.
- Føler meg tom,rar og at noe mangler hvis jeg ikke gjør det.
- Klarer ikke ha en normal samtale, blir ståendes å høre personen lage snakkelyder bare.
- Husker ekstremt lite

- slitsomt holde det skjult for familie og diverse venner.. det er det jeg finner negativt med det...
Atheos, må si jeg tviler sterkt på det as. Jeg røyker bong eller bøtte hver dag uten noe sopp problemer.
Husker på noe snakk om at hvis du trekte bong med vann eller bøtte så trekte du inn litt fuktighet, så hvis du røyket det mye så kunne du få sopp.. Men det er bare noe bull

Eller, det er vel ikke helt sant. Må si at hukommelsen er helt borte, må tenke meg lenge om før jeg husker hva jeg gjorde i går.
Syntes egentlig posten til "Reklame" var ganske on point, og mer eller mindre korrekt jeg. Såklart i varierende grad fra person til person.
Sitat av Gudm Vis innlegg
Atheos, må si jeg tviler sterkt på det as. Jeg røyker bong eller bøtte hver dag uten noe sopp problemer.
Husker på noe snakk om at hvis du trekte bong med vann eller bøtte så trekte du inn litt fuktighet, så hvis du røyket det mye så kunne du få sopp.. Men det er bare noe bull

Eller, det er vel ikke helt sant. Må si at hukommelsen er helt borte, må tenke meg lenge om før jeg husker hva jeg gjorde i går.
Vis hele sitatet...

Har du noen kilder på det, så legger jeg meg flat. Men jeg mener at den fuktigheten du får gjennom bong og bøtte over lengre tid blir liggende i et relativt isolert miljø, og det er jo ikke ukjent at det kan fremkalle ymse rariteter. Men jeg er hverken lege eller biolog, så
Har et seriøst spørsmål her.

Si at du røyker ca 5g fordelt utover uka hver uke i 3 år.
Etter de årene slutter man på flekken.

Vil personen fortsatt være slapp i trynet 2 år etter man røyka så mye?
Man blir vel aldri kvitt den slappheten i ansiktet etter å ha røyka så mye right?
Sitat av Edited Vis innlegg
1: Kriminelle miljøer - Kommer helt ann på hvem du kjøper av.
2: Vet aldri hva hasjen er buffa ut med - Har du røyka i mer en 2 dager merker du fort om noe er galt med piecen.
3: Sløv over langtidsbruk - Det er sant, men tror PCen er mye verre når det kommer til sløvhet enn Hasjen.
4: Dyrt - Koster meg 150-200 kroner å røyke meg stein, mens det koster 300-400 å drikke meg drita (Sprit).
5: Kriminelt - Sant, men per dags dato er det å laste ned filmer på uTorrent mye værre enn å bli tatt for røyking.

Det er slik folk tenker, litt irriterende egentlig.

Om du skulle sammelignet alle de værste punktene ved det å røyke over lengre tid med alt annet dritt vi gjør i dagliglivet vil man innse at hasj er laaaangt ifra like ille som folk vil ha det til.

Selv har jeg røyket fast i en del måneder, min bror i flere år, men ingen av oss har hat noe problemer så langt.
Vis hele sitatet...


Naivt.

Tror ikke du skal uttale deg du som har kun røyket i noen måneder, uavhengig av hvor mye du har lest om cannabis.

"Kriminelt - Sant, men per dags dato er det å laste ned filmer på uTorrent mye værre enn å bli tatt for røyking."

Så det å laste ned en film på utorrent skal da beskytte deg for å røyke hasj?
Om det var værre å bli tatt for å laste ned en film eller ei kan gå for det samme, cannabis er cannabis.


"Selv har jeg røyket fast i en del måneder, min bror i flere år, men ingen av oss har hat noe problemer så langt."

Akkurat dette som er lureriet med hasj. Man vet ikke om problemet før man oppdager det, før den tid tror man alt er O.K.
Med daglig bruk kan jeg garantere deg om at det vil få sine konsekvenser. og, selvsagt så vil en dagligrøyker si imot min påstand, men det er da så simpelt fordi han ikke vet noe annet enn hvordan det er å røyke hasj hver dag. En "slik" person har ville fått masse ekstra ut av livet om han hadde sluttet helt i en lengre periode. Mange av effektene av cannabis går på psyken, og sin egen psyke innerst inn er det ikke en eneste sjel som har kontroll over.

Du vet aldri om du er svak for hasj eller ei før problemet oppstår.
Det er et rusmiddel. Ikke et slags gudommelig plante som ble sendt fra gud som mange skal ha det til. Masse som kommer fra planter som ikke bør inntas i kroppen.


Høres kanksje ut som den verste anticannabisfyren, men røyker selv cannabis i ny og ned og er for legalisering og alt det der så enkelt som at det er flere plussider ved å ha det lovlig enn ikke lovlig!


Mvh

Imba


edit: ser at jeg blander en del med cannabis og hasj, simpelt fordi jeg er så vant til å bruke ordet hasj, men all over så er det cannabis i sin helhet jeg tenker på
Sist endret av imba; 21. september 2010 kl. 20:38.
Sitat av Mith Vis innlegg
Det som er så fint med at folk signerer med fullt navn er at da blir påstandene mulig å sjekke.
Denne infoen FMR kommer med er skrevet av Lundqvist, det er greit.
Lundqvist jobber med avrusing av ungdom og har skrevet en rapport om hva han har sett og opplevd, men den er 15år gammel og de han har hentet erfaring fra er langtidsmissbrukere som fra før var svært vanskeligstilt. Noen av fellestrekkene på testsubjektene han har intervjuet og brukt i forskningen er: veldig ung debutalder, kronisk missbruk over flere år, lære- og adferdsproblemer, mobbing (eller svært negativ miljøpåvirkning om du vil kalle det det) og ADHD.
Vis hele sitatet...
At forskningen til Lundquist er 15 år gammel har vel svært lite med saken å gjøre? Og om det har noe å si, vil jeg tro at hasjisen er sterkere i dag enn den var for 15 år siden og dermed vil hvertfall gi de samme skadevirkningene om ikke værre?

Nå skal jeg være ganske generaliserene og baserer påstandene mine på egne erfaringer fra oppvekst og jobb. Mange av unge hasjbrukere har læreproblemer og er eller har vært under negativ miljøpåvirkning, altså en marginalisert og stigmatisert gruppe. Likevel ser jeg ikke hvorfor dette skal ha noe med negative virkninger ovenfor bruken av cannabis å gjøre, men siden du nevnte det, måtte jeg svare deg.

Sitat av Mith
Konklusjonen var dessuten at ingen av effektene var permanente og allerede etter 3 uker ser man tydelig forbedring og etter 6 uker så er man innenfor normalen. Han tar også med at miljø er veldig viktig faktor for hvor stor sjansen for missbruk er og han presiserer at det er fint lite man faktisk får ut av denne type forskning, siden situasjonen er svært spesiell.
Vis hele sitatet...
Igjen må jeg stille meg spørsmålet om hva dette har med de negative sidene ved bruk av cannabis. Jeg tror heller ikke at noen av skadevirkningene (for uten eventuelle psykiske plager) er permanente. Det er likevel å anses som negative sider? Og at cannabis kan utløse (eventuelt latente) psykiske lidelser er vel allment kjent, uansett hvilke gruppe mennesker vi snakker om?

Sitat av Mith
Utrolig rart at FMR ikke legger ved den infoen (hvis målet er å informere, noe det åpenbart ikke er), for en gjennomgang av rapporten ligger ute på nettet, her.
Så ja, du må nok finne deg andre kilder og en annen type forskning, for de symptomene du ramser opp kan på ingen måte sies å være representative for den vanlig mann i gata som velger cannabis.
Vis hele sitatet...
Her møter du deg selv litt i døren. Først sier du at symptomene og forskningen til Lundquist kan stemme, selv om forskningen var for en bestemt gruppe mennesker med læreproblemer. Jeg ser derfor ikke hvorfor jeg skal finne noen flere representative kilder enn Lindquist's forskning, da jeg mener at *mange* av unge cannabisbrukere fint kan plasseres innenfor samme gruppen som Lindquist arbeidet med.

Jeg skal på ingen måte fronte eller stå inne for noe av informasjonen FMR publiserer. Jeg vet det er en motstandergruppe som kan vinkle og bruke kilder og informasjon på samme måte som cannabislegaliserende grupper kan gjøre. Likevel velger jeg å tro at Lundquist har noe riktig i hvilke skadevirkninger og negative sider han har kommet frem til.

Så til slutt vil jeg stille følgende generelle spørmål som jeg vil at alle cannabisbrukere burde stilt seg selv. Er det riktig eller naivt å bruke et stoff man overhodet ikke klarer å se negative sider ved? Er det riktig å bare lukke øynene fullstendig fordi man brenner for cannabislegalisering?
Sitat av reklame Vis innlegg
snip
Vis hele sitatet...
Poenget med posten min er at de negative konsekvensene du viser til ikke er noe argument for at cannabis skal være ulovlig.
Det er ingen som har sagt at det ikke finnes negative sider med cannabis, det er ingen som har sagt at 13år gamle mobbeoffer med ADHD har godt av å røyke cannabis og det er ingen som har noe ønske om at de skal få lov til det. Hvis noen hevder noe annet så er de useriøse, får ikke taletid og bør vite å holde seg unna debatten.

Det vil si at alle argumentene du poster der er rent piss. De ikke er representative for noen sider i debatten. Det er oppgulp fra fanatikere som vrir og vender forskning til sin egen vinning og har hvertfall ikke noe her på forumet å gjøre. Det er faktisk bedre at man tror hasj er ufarlig enn at man tror man blir en grønnsak av å røyke.
Det skadelig feilinformasjon som rammer spesielt hardt de som kanskje allerede sliter med ett rusproblem. Er det noe samfunnet ikke trenger så er det flere måter å stigmatiserer relativt normale og oppegående mennesker.

Skal du poste negative sider ved cannabisbruk får du finne noe som faktisk stemmer for mer enn en liten brøkdel av brukerne. Det er ikke sant at mange cannabisbrukere er som de ungene Lundqvist har forsket på, de er faktisk i ett ekstremt mindretall. De er det vi kaller worst case scenario og alle er klar over hvordan det kan gå hvis man leker med narkotika. Skremselspropaganda finnes det nok av, narkomane finnes det nok av og heroinsprøyter har ingen noengang tegnet ett romantisk bilde av.
Sist endret av Mith; 21. september 2010 kl. 22:15.
Sitat av reklame Vis innlegg
At forskningen til Lundquist er 15 år gammel har vel svært lite med saken å gjøre? Og om det har noe å si, vil jeg tro at hasjisen er sterkere i dag enn den var for 15 år siden og dermed vil hvertfall gi de samme skadevirkningene om ikke værre?

Nå skal jeg være ganske generaliserene og baserer påstandene mine på egne erfaringer fra oppvekst og jobb. Mange av unge hasjbrukere har læreproblemer og er eller har vært under negativ miljøpåvirkning, altså en marginalisert og stigmatisert gruppe. Likevel ser jeg ikke hvorfor dette skal ha noe med negative virkninger ovenfor bruken av cannabis å gjøre, men siden du nevnte det, måtte jeg svare deg.


Igjen må jeg stille meg spørsmålet om hva dette har med de negative sidene ved bruk av cannabis. Jeg tror heller ikke at noen av skadevirkningene (for uten eventuelle psykiske plager) er permanente. Det er likevel å anses som negative sider? Og at cannabis kan utløse (eventuelt latente) psykiske lidelser er vel allment kjent, uansett hvilke gruppe mennesker vi snakker om?

Så til slutt vil jeg stille følgende generelle spørmål som jeg vil at alle cannabisbrukere burde stilt seg selv. Er det riktig eller naivt å bruke et stoff man overhodet ikke klarer å se negative sider ved? Er det riktig å bare lukke øynene fullstendig fordi man brenner for cannabislegalisering?
Vis hele sitatet...
Veeeel.... At hasjen er så mye sterkere enn for 15 år siden er vel ikke helt korrekt. Var en offentlig cannabis-greie i Olso i.. 2008 var det vel. De avdekket og avkreftet blant annet denne myten.

Og om den hadde vært "sterkere" (hvordan vil du definere sterk, er det høyt innhold av THC, eller høy THC/CBD-forhold..?), ville dette virkelig ha hatt værre bivirkninger? Forutsatt at "sterkere" betyr høyere % aktive virkestoffer: Folk ville ikke plutselig røyket for å bli mer steine enn før. Mengden cannabis røyket per brukerdose vill sannsynligvis ha minsket, mens mengden THC/CBD ville vært konstant.

Når Lundquist har skrevet artikler om generell cannabisbruk på grunnlag av statistikk fra hans misbrukende og avhengige pasienter, må jo dette bli riv ruskende galt! Tenk deg at jeg skulle skrive en objektiv, nøytral artikkel om hvordan majoriteten av folk vil reagere på moderat alkoholforbruk, dersom jeg brukte tunge, daglige, årelange alkoholikere for å lage statistikken...
Nekter ikke for at cannabis har bivirkninger, men når det blir framstilt at alle som røyker blir slik som han skriver, så mister jo han (og alle andre som bedriver slik propaganda, f.eks politi, staten) all troverdighet blant de som faktisk prøver cannabis og opplever at det de har blitt fortalt er feil. Dette igjen kan faktisk stimulere til cannabismisbruk, siden folk ikke lenger har tiltro til det de blir fortalt, og det er lett at cannabis blir glorifisert. I tillegg til at kriminaliseringen fører til stigmatiserte og utstøtte grupper hvor de enste en har til felles er cannabisbruken, og dermed utvikles fort en ensidig, ekstremistisk subkultur som kun handler om cannabis. Dette kan føre til at mange lukker øynene for negative effekter av cannabisbruken...

Om det om cannabis og psykiske lidelser etc http://www.york.ac.uk/res/herc/documents/wp/07_01.pdf (og gateway-teori)

For majoriteten av befolkningen vil cannabisbruk ikke ha noen positiv korrelasjon til hverken tyngre stoffer eller psykiske lidelser. Men for en liten gruppe med utsatte, traumatiserte individer, er risikoen en del høyere. Sett deg inn i bakenforliggende årsaker til misbruk og psykiske lidelser, de har ofte mer å si en ev. rusmiddelbruk.
Sitat av Vargas Vis innlegg
Når Lundquist har skrevet artikler om generell cannabisbruk på grunnlag av statistikk fra hans misbrukende og avhengige pasienter, må jo dette bli riv ruskende galt! Tenk deg at jeg skulle skrive en objektiv, nøytral artikkel om hvordan majoriteten av folk vil reagere på moderat alkoholforbruk, dersom jeg brukte tunge, daglige, årelange alkoholikere for å lage statistikken...
Vis hele sitatet...
Les nå for guds skyld rapporten jeg linket til før du uttaler deg om den. Lundqvist har aldri påstått at den skal være representativ for gjennomsnitts cannabisbrukeren, det er bare FMR som unnlater å fortelle deg det. Lundqvist har helt sikkert rett i det han skriver, jeg tviler ikke på forskningen hans, men sitatene er tatt ut av sammenheng og brukt på en måte som er direkte feil hvis målet er å informere.
Sitat av Mith Vis innlegg
Poenget med posten min er at de negative konsekvensene du viser til ikke er noe argument for at cannabis skal være ulovlig.
Vis hele sitatet...
For siste gang, denne tråden handler om negative sider ved cannabis. Ikke hvorvidt det skal legaliseres eller ikke.

Sitat av Mith
Det er ingen som har sagt at det ikke finnes negative sider med cannabis, det er ingen som har sagt at 13år gamle mobbeoffer med ADHD har godt av å røyke cannabis og det er ingen som har noe ønske om at de skal få lov til det. Hvis noen hevder noe annet så er de useriøse, får ikke taletid og bør vite å holde seg unna debatten.
Vis hele sitatet...
For meg virker det som at du mente Lundquists' forskning ikke kunne brukes som en representativ kilde av negative skadevirkninger ved bruk av cannabis, fordi forskningsmassen til Lundquist var unge mennesker med lære- og konsentrasjonsvansker. Nå mener du imidlertid at det likevel stemmer. Mener du Lundquist har et poeng, eller er du uenig i hans påstander- det være seg 13 åringer med lærevansker til 50 år gammel mann, som etter en skilsmisse starter å ruse seg på cannabis?

Sitat av Mith
Det vil si at alle argumentene du poster der er rent piss. De ikke er representative for noen sider i debatten. Det er oppgulp fra fanatikere som vrir og vender forskning til sin egen vinning og har hvertfall ikke noe her på forumet å gjøre. Det er faktisk bedre at man tror hasj er ufarlig enn at man tror man blir en grønnsak av å røyke.
Det skadelig feilinformasjon som rammer spesielt hardt de som kanskje allerede sliter med ett rusproblem. Er det noe samfunnet ikke trenger så er det flere måter å stigmatiserer relativt normale og oppegående mennesker.
Vis hele sitatet...
Hvertfall ikke her på forumet? Nå blir jeg engasjert! Det er såpass mye usensurert feilinformasjon, oppgulp og svada på dette forumet når det kommer til cannabis og legaliseringsargumenter rundt dette at det er på sin plass at det kommer noen tanker fra fanatikere som faktisk hevder at det finnes skadevirkninger av cannabis. Tenk litt på hvilken innflytelse forumet kan ha for unge som er nyskjerrige på cannabis og søker et forum der man overhodet ikke får opplyst skadevirkninger, fordi dem blir fortrengt i lyset av legaliseringsdebatten og hvor forbanna skadelig alkohol er!

Sitat av Mith
Skal du poste negative sider ved cannabisbruk får du finne noe som faktisk stemmer for mer enn en liten brøkdel av brukerne. Det er ikke sant at mange cannabisbrukere er som de ungene Lundqvist har forsket på, de er faktisk i ett ekstremt mindretall. De er det vi kaller worst case scenario og alle er klar over hvordan det kan gå hvis man leker med narkotika. Skremselspropaganda finnes det nok av, narkomane finnes det nok av og heroinsprøyter har ingen noengang tegnet ett romantisk bilde av.
Vis hele sitatet...
Jeg ser poenget ditt her. Jeg identifiserer meg langt fra med de som prøver å skape skremsel rundt rus. Hvor gammel tror du trådstarter er, som faktisk spør spørsmålet om det finnes negative sider ved cannabisbruk. Min antagelse er at han er under 15 år, og kan utrolig lite om rusmidler. Så kommer spørsmålet. Fortjener han virkelig å bare få svar som:"Jeg har røyka i 5-6 år, det er digg og ser faktisk ingen andre skadevirkninger enn litt sopp på lungene"?

Jeg oppfordrer deg til å heller vri deg ut av din fanatiske lille verden, bruke kunnskapen din til å svare trådstarter på hans første post- i stedet for å kritisere det jeg mener og tror eg skadevirkningen av cannabbis.
Sitat av Mith Vis innlegg
Les nå for guds skyld rapporten jeg linket til før du uttaler deg om den. Lundqvist har aldri påstått at den skal være representativ for gjennomsnitts cannabisbrukeren, det er bare FMR som unnlater å fortelle deg det. Lundqvist har helt sikkert rett i det han skriver, jeg tviler ikke på forskningen hans, men sitatene er tatt ut av sammenheng og brukt på en måte som er direkte feil hvis målet er å informere.
Vis hele sitatet...
Hm, ja ser nå at jeg var for kjapp med å kritisere Lundquist enda jeg faktisk hadde lest at det var FMR som hadde vært ute med litt propagandateknikker igjen! Han får få creds for sin forskning på cannabisMISbruk og avhengighet, men essensen av det jeg skrev gjelder fortsatt: Det finnes utrolig mye "faktaer" og "studier" ute med "massive beviser" for at moderat cannabisbruk gjør brukeren ute av stand til å ha en samtale osv. Det foruroligende er at anti-cannabisorganisasjoner (slik som politi, myndigheter, tobakk- og alkoholfirmaer etc..) ofte tukler litt med faktaene (som FMR gjorde her) slik at folk flest får inntrykket av at selv moderat bruk av cannabis er utrolig farlig og ødeleggende for alle som prøver.
Sitat av reklame Vis innlegg
snip
Vis hele sitatet...
Tror du virkelig at noen ikke vet at narkotika er farlig? Da har de mye større problemer enn litt hasj, for da har både skole, familie og samfunnet ellers gitt opp, så det argumentet kjøper jeg ikke. Det brukes millioner av kroner hvert år på holdningskampanjer, opplæring og materiell for å fortelle hvor dumt og farlig narkotika er. Noe av det er ren feilinformasjon og noe av det er ren propaganda, men kampanjene har blitt bedre på fakta.

Når det kommer til hvor mye innflytelse forumet har så finnes det alt masse tråder her som påpeker at det er negative sider ved all rus-bruk og hasj alene. Hver eneste gang jeg ser noen hevde at cannabis er ufarlig så argumenterer jeg faktisk imot, men jeg bruker ikke propaganda. Denne posten feks. viser jo at mange brukere av rusmiddelforumet, deriblant både moderatorer og crew-medlemmer mener det er viktig å opplyse om både positive og negative sider og det går så og si ikke en diskusjon uten at det blir nevnt.

Du sier at du ikke forfekter FMRs syn på cannabis, men du gjentar jo argumentene (som er totalt missvisende for de aller aller fleste, det er du tydeligvis enig i) som om de var dine egne. Du sier ikke noe om at dette er ekstreme tilfeller og at det derfor ikke kan sammenlignes med normal rekerasjonell bruk. Det står jo svart på hvit i raporten som Lundqvist selv har skrevet, men du har tydeligvis ikke lest den, for da hadde du vel ikke postet argumentene dine. Jeg har aldri tvilt på at han har rett i sin forskning, men FMR missbruker forskningen hans til å spre sine egne holdninger og du gjør det samme når du gjentar dem.

Fanatikere og løgnere kan dra seg unna uansett om de er for eller mot legalisering, det er bare argumentere imot hvis du mener noe er feil, men det er da ingen grunn til å komme med løgn og propaganda selv.

EDIT: Hvis du leser fire første svarene i tråden så ser du at han ikke får svar som at cannabis er ufarlig, røyk i vei. Argumentene som kommer har faktisk rot i virkeligheten, selv om jeg gjerne skulle ha sett at de hadde litt mer kjøtt på beina og noen kilder på tallene. Det kan man ikke si om de argumentene du presenterer.
Sist endret av Mith; 21. september 2010 kl. 23:23.
Første post:

Negative ting ved å røyke hasj?
er det noen negative ting om hasj egentlig?

det eneste jeg kan komme på er at man kan få sopp i lungene av røyke den samme folien flere ganger.. men det har jo ikke noe med hasjen å gjøre...

såå... er det noen negative ting ved å røyke selve hasjen?



"Tror du virkelig at noen ikke vet at narkotika er farlig? Da har de mye større problemer enn litt hasj, for da har både skole, familie og samfunnet ellers gitt opp, så det argumentet kjøper jeg ikke. Det brukes millioner av kroner hvert år på holdningskampanjer, opplæring og materiell for å fortelle hvor dumt og farlig narkotika er. Noe av det er ren feilinformasjon og noe av det er ren propaganda, men kampanjene har blitt bedre på fakta." -Mith

Han spør da om det er noe farlig med å røyke hasj? annet enn sop i lungene? da er det jo rimlig å anta at han ikke vet om noe mer?

Synes reklame svarte fint jeg, at jo det kan finnes. og om man leste rapporten fant man ut at det kan finnes for noen grupper slik og slik, også må man lese mer og se hvordan det kan slå ut for andre, så til slutt danne seg sitt eget bilde av saken.

"Fanatikere og løgnere kan dra seg unna uansett om de er for eller mot legalisering, det er bare argumentere imot hvis du mener noe er feil, men det er da ingen grunn til å komme med løgn og propaganda selv. " Mith

Trådstarter har aldri nevnt legalisering i sin post? det er vel ikke det det handler om?
Det siste først: Nei, det handler ikke om legalisering, men jeg har nevnt det rett og slett fordi det ofte er i disse diskusjonen motpolene møtes. Den spesifikke setningen og resten av argumentene mine står helt fint på egne bein uten det aspektet.

Nei, reklame svarer ikke fint, men han følger brukernavnet sitt. Han bryter faktisk med det som er sett på som god folkeskikk i debatter.
Hvis målet er å informere (og ikke spre villendene, skremmende og feilinformasjon) så informerer man faktisk om hva forskningen går ut på, man klipper ikke i stykker rapporter for så å presentere det helt uten kontekst. Det blir ett hån både mot vitenskapen, andre debattanter og den forskeren som faktisk har skrevet rapporten.
Sist endret av Mith; 21. september 2010 kl. 23:39.
Haha Reklame, det første du siterte fra FMR er det værste tullet jeg har lest. Har røyket hver dag nesten kontinuerlig i to år, har aldri opplevd noen av punktene. Ga meg en god latter til nattingsen i hvertfall.. peace&love
Konteksten er jo gitt? TS vil vite om det negative ved hasj? Da er det jo rett og rimelig å liste opp noen negative effekter som en forsker har funnet?

Vi vet jo selvsagt ikke noe om TS, så vi kan ikke si om dette passer i hans situasjon osv, men dette må han lese seg opp til selv. Derfor fikk han jo også en link til den rapporten av Reklame. Så må han selvsagt finne fler osv.

Jeg ser ikke noe galt i det, men jeg har ikke svart belte i internett debatt.
Sitat av seven_up Vis innlegg
Konteksten er jo gitt? TS vil vite om det negative ved hasj? Da er det jo rett og rimelig å liste opp noen negative effekter som en forsker har funnet?

Vi vet jo selvsagt ikke noe om TS, så vi kan ikke si om dette passer i hans situasjon osv, men dette må han lese seg opp til selv. Derfor fikk han jo også en link til den rapporten av Reklame. Så må han selvsagt finne fler osv.

Jeg ser ikke noe galt i det, men jeg har ikke svart belte i internett debatt.
Vis hele sitatet...
Konteksten til sitatene er jo ikke gitt. Han linker heller ikke til rapporten, det er det jeg som gjør etter å ha googlet meg fram til den. Han lister opp de negative effektene en forsker har funnet, men han sier jo ingenting om hvordan han fant dem og han sier heller ingenting om hvordan man kan finne ut mer om forskningen. Attpåtil så er han frekk nok til å påstå at andres argumenter er ugyldige.
Han argumentere jo ikke for påstandene sine, han bare gjengir propaganda. Man kan ikke forvente at folk skal ta seg tid til finne, oversette og lese den rapporten, det er jo derfor trådstarter spør. Reklame tok seg jo åpenbart ikke tid til å lese den selv heller.

Folk kan jo finne på å tro på det han sier uten å sjekke fakta, han sprer løgner og det må også de uten "svart belte i debatt" forstå at blir ufattelig feil, spesielt hvis man faktisk er ute etter å svare trådstarter på hva de faktiske negative sidene ved cannabis er.
Sist endret av Mith; 21. september 2010 kl. 23:58.
Mith: Da har du selvsagt rett. Jeg trodde han linket til rapporten jeg, i såfall synes jeg det ville vært ett greit utdrag av negative ting, så må man selvsagt lese seg opp selv. Ellers må man jo publisere hele rapporten her om han skal vite konteksten for undersøkelsen. Det gjør få, man lager jo stort sett bare abstract med funn, også kan man lese rapporten om man finner funnene spennende.

Men ja, jeg må ha skumlest, om han ikke oppga kilde er jo påstandene like uviktige som alt annet som blir skrevet. Bra du oppklarte!
Nå har jeg ikke lest de andre komentarene her fordi jeg er ganske bestemt på dette temaet etter egene erfaringer og gidder ikke lese :P Jeg har selv røyket 0.5g - 2g dagerlig i et års tid, men har røyket ganske jevnt i 3 år)

Jeg kan med en gang si at jeg i 3år har prøvd å finne ut om hasj eller marijuhana er spesielt skaderlig. og mine konklusjoner har blitt :

1. Det er ikke så utrolig skaderlig for kroppen i seg selv.
2. Ved dagerlig bruk over lang tid vill du til slutt bli så vandt til å ha munch at du til slutt ikke orker å spise når du ikke har røyket.
3. Du trur kansje ikke at du blir asosialisert av å røyke hasj, men det blir du! Og det vill du selv se når du kommer så langt, om du klarer å tenke litt objektivt og se på det store bildet!
* du sitter med de samme folkene hver dag å røyker fordi at de som ikke røyker selv, har som regel noe i mot det, eller syntes det er kjederlig å være med folk som røyker fordi dem bare vill sitte å røyke og ikke gjøre så mye ut av dagen.

4* Men om du holder røykinga til en gang i blant. eller 1-2 dager i uka for den sags skyld så vill jeg tørre å påstå at du ikke vill merke spesielt mye til forandringer i hverdagen eller bli noe serlig asosialisert.
5* Grunnen til at dette fort blir dagerlig er fordi at når du prøver dette for første gang så blir en ny verden opnet for deg. la meg beskrive dette :

Noen gir deg en joint på en fest en gang. Da finner du ut av noen som røyker dette og nå har du tilgangen på det.
så når du har prøvd så føles det ikke noe farlig i det heletatt . Nå har hasj vekket interessen din.
Du kommer til å lese litt på internett som du gjør nå. Så røyker man kansje med den persjonen man fikk jointen av en annen dag og møter så noen kompiser av han som også røyker. Du møter nye folk og syntes det er hyggerlig med nye venner så du fortsetter å røyke sammen med disse gutta fordi man kan jo ikke røyke dette hvor som helst og ikke med hvem som helst. og du glemmer de andre vennene dine uten å tenke over det, fordi det første du tenker når du våkner er : hva skal man gjøre i dag da tru? også møter du en av kompisene dine og dere lurer på hva dere skal finne på : og noe dere kan gjøre hver dag uten å gå lei er å røyke hasj, for da er alt morro. men når man sitter sånn hver dag så blir det bare kjederlig men en stygg vane! og om du røyker hver dag så vi du se historien gjentar seg med andre folk. kansje andre venner av deg som er opene for å prøve å røyke. Og da sitter han i samme situasjon som degselv for et års tid tilbake


Dette er altså ikke basert på fakta, men mine erfaringer og alle andre jeg kjenner som røyker.

Jeg kan jo også si at jeg for 3 dager siden sluttet (kan vell ikke si sluttet etter 3 dager men dere skjønner hva jeg mener) og beklager at historien kansje henger litt dorlig sammen, men jeg er trøtt som faen så snakkas, natta
Sitat av Mith Vis innlegg
Konteksten til sitatene er jo ikke gitt. Han linker heller ikke til rapporten, det er det jeg som gjør etter å ha googlet meg fram til den. Han lister opp de negative effektene en forsker har funnet, men han sier jo ingenting om hvordan han fant dem og han sier heller ingenting om hvordan man kan finne ut mer om forskningen. Attpåtil så er han frekk nok til å påstå at andres argumenter er ugyldige.
Han argumentere jo ikke for påstandene sine, han bare gjengir propaganda. Man kan ikke forvente at folk skal ta seg tid til finne, oversette og lese den rapporten, det er jo derfor trådstarter spør. Reklame tok seg jo åpenbart ikke tid til å lese den selv heller.

Folk kan jo finne på å tro på det han sier uten å sjekke fakta, han sprer løgner og det må også de uten "svart belte i debatt" forstå at blir ufattelig feil, spesielt hvis man faktisk er ute etter å svare trådstarter på hva de faktiske negative sidene ved cannabis er.
Vis hele sitatet...
Kjære Mith.

Jeg skal prøve og unngå dine desperate forsøk på å ødelegge debatten med usaklige innlegg. Jeg ber deg å lese det jeg skriver før du fortsetter med den trangsynte og uvillige evnen til å se perspektivet på en bredere måte, enn det du fremstår som. Har jeg sagt at dine argumenter er ugyldige? Virker som at alle dine argumenter er internaliserte argumenter, som enhver på forumet her har lært seg i cannabislegaliserene debatter. Jeg beklager dersom jeg på noen måte har fremstått slik du beskriver, med dårlig folkeskikk. Når det er sagt, mener jeg du tydelig ikke viser noe god folkeskikk når du refererer til det jeg har skrevet som "Snip"! Er det virkelig bare ordet "Snip" du som kommunikasjonsledd mottar av det jeg skriver, er du unnskyldt. Jeg kan også ta selvkritikk på at jeg kanskje burde lest rapporten til Lundquist. Jeg kjente igjen symptomene når det kommer til kognitiv utvikling og konsentrasjon fra egne erfaringer og studier (som jeg også presiserte i en post), og postet dem direkte.

Nå har jeg imidlertid lest hele rapporten og må si jeg stiller meg spørrende til om du faktisk har tatt deg tid til å lese den? Ludquist refererer til Wayne Hall i artikkelen sin, og det er Hall som har kommet frem til symptomene som FMR har pasta på hjemmesiden sin. "The Health and psychological consequenses of cannabis use." Denne publikasjonen har jeg imidlertid ikke lest, men Lundquist presiserer ikke at symptomene Hall har kommet frem til, bare gjelder en spesiell gruppe ungdommer, til tross for at han kanskje forsket med en spesiell gruppe.

Jeg må bare igjen spørre deg spørsmålet, og hver så snill- prøv å glem at jeg hentet kilder fra FMR sine hjemmesider. Dette for diskusjonens fordel, så kan du ta personangrepene dine i PM til meg, så skal jeg endelig sette av tid til å svare deg.

Tror du symptomene i min første post KAN gjelde for enhver cannabisbruker? Og kan det sies at symptomene er negative sider ved cannabis? For det er vel det diskusjonen handler om? Ikke hvorvidt mine kilder er troverdige og propogandavrøl eller ikke? Jeg skrev jo også (med fet skrift faktisk) at symptomene kan forekomme, men i individuell grad. Leste du det, eller var du for opphengt i å skrike ut at jeg driver med propaganda og skremsel fordi jeg hendviste til FMR sine hjemmesider?
Sist endret av reklame; 22. september 2010 kl. 09:07.
Sitat av reklame Vis innlegg
Snip
Vis hele sitatet...
Kort og greit siden dette begynner å ta for mye tid.
Snip bruker jeg kun for å kunne quote deg (slik at du får evt. mail eller pm) uten å fylle opp forumet med gjentagelser. Siden jeg uansett ikke har planer om å gå videre inn på det du sier og heller uttaler meg generelt om posten din. Føler du at det er frekt så beklager jeg det, men det er gjort i beste mening.

Svaret på spørsmålet ditt er nei, jeg tror ikke. Det er heller ikke resultatet av annen forskning. Argumenter som svekkede kognitive evner og problemer med korntidshukommelse er rimelige og veldokumenterte, så hadde du valgt å vinkle det på den måten hadde vi sluppet alt dette. Istedet velger du en rapport som tar for seg de absolutt verste tilfellene av ungdom som alt sliter sosialt, mentalt og faglig og som heller ikke tar stilling til om cannabisbruken er årsaken eller en resultatet av at disse ungdommene havner på skråplanet.
Du kan si at dette er negative følger av cannabis, men det kan like gjerne være mobbing eller andre variabler som er minst like viktige årsaker til disse symptomene.

Grunnen til at jeg reagerer er at du bruker FMR som kilde, det er sant og hele poenget mitt. Bruk noen andre, mer troverdige kilder så kan du få poste alt det negative du vil om cannabis for min del. Jeg har ikke tid til å drive med slik folkeopplysning, men jeg gidder å sifra når noe absolutt ikke henger på greip. Om det er positive eller negative sider ved cannabis er ett fett.

Jeg trodde også det var det å få fram negative sider med cannabis som var målet med tråden, men da må man jo være litt seriøs og se på bla. kilder, objektivitet og troverdighet. FMR styrker på alle de punktene og har derfor ingenting på dette forumet å gjøre.
Sist endret av Mith; 22. september 2010 kl. 11:16.
Hverdags Slask
shallabaiz's Avatar
Trådstarter
takk for alle di gode argumentene
har selv følt at jeg blir litt sløv dagen etterpå også.. er det bare meg?
Er nok ikke bare du, nu er det 3 daga siden jeg Spiste, er enda sløv
De fleste blir nok litt sløv dagen derpå, det er det som kalles "bakfjern".


Hvor bakfjern man blir varierer mye, og det kommer ann på flere ting.
-Hvordan type hasj/pot det er, og kvaliteten.
-Hvor fjern man er når man legger seg, og hvor god søvn man får.

Sikkert flere ting som spiller en rolle også, men jeg tror det er de viktigste faktorene
Sist endret av appel; 22. september 2010 kl. 18:01.
For min del var det litt over 1 gram med god hasj, som jeg styrta ned, hadde laget skakkao var helt totalt fjern i 4 timer, hadde tatt det man kan kalle for en overdose, va jo første gang for meg da så jeg visste jo ikke bedre..