Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 4533
Som overskriften sier. Jeg skulle besøke gutten min som sitter inne, i går. Ble stoppet ute på fengselsplassen og ble fortalt at de skulle kjøre kontroll med hund i dag. Greit nok tenkte jeg.. Så da de spurte om hunden kom til å markere, svarte jeg at ja, den vil nok antageligvis det. Fortalte at jeg røyker cannabis medisinsk og litt om litt av hvert. De var i grunnen ganske hyggelige, helt til de fant ut de skulle ha en full ransakelse. Basert på at hunden markerte føttene mine, og i veska. Jeg innrømmet å ha vært i kontakt med cannabis (bare ikke røyket selv på et par uker) og sa det nok muligens kunne ligge litt rester i vesken, av minimal og ubetydelig mengde. De fant ingenting på meg eller i tingene mine.

Det jeg reagerer på er at jeg faktisk måtte kle av meg, alt, helt naken, bøye meg ned og rundt på huk, og stå kun i trusa foran en mannlig tjenestemann, mens han lirket ut passord og koder på mobilen min som han også skulle sjekke.

Men jeg ventet etter sjekken, og står og ser på at en politimann leser meldinger og sjekker bilder på mobilen og huker bort kollegaene sine for å brife og le over funn. De fant bilder av bittesmå, søte cannabisplanter som sto ute. Jeg sa at ja, jeg går mye tur med hunden min og kom over plantene på tur, syntes det er en nydelig plante og tok bilde av dem. Greit nok. Men mobilen skulle de sende til sjekk eller noe, og de sa ikke noe om når jeg får den tilbake. Noe som er ganske frustrerende for jeg begynner i ny jobb nå, og er rimelig avhengig av telefonen min Kan de virkelig gjøre alt dette, uten at jeg har hatt noe på meg, eller noen gang har gjort noe annet enn å røyke selv, av den grunnen jeg har.. For meg virket det drøyt...

Får jeg bot? Fengsel? Straff? Vil saken kunne bli henlagt? Er jævla usikker og forvirra nå, men det værste er at jeg nå har besøksnekt, og kan ikke få den lusne timen en gang i uken sammen med typen. Jeg får ikke ringe engang, men det fikk jeg ikke i utgangspunktet heller. Poenget er at han kan ikke ringe meg nå, på grunn av at purken har telefonen min
Sist endret av Petite; 22. august 2010 kl. 21:11.
Du innrømmer å ha hatt befating med knark på vei inn i et fengsel og er sur fordi du ble overrasket over at du ble kropsvissitert? Det er jo klart at du ikke vil få lov til å besøke typen din når hunden markerer på deg.
Trådstarter
18 4
Men likevel.. Måten det ble gjort på.
Er det lov at mannlige tjenestemenn skal utføre sjekken på en kvinnelige besøkende? At de må kle av seg foran mannlige ansatte høres ikke riktig ut for meg.
Trådstarter
18 4
Sitat av Sargasm Vis innlegg
Er det lov at mannlige tjenestemenn skal utføre sjekken på en kvinnelige besøkende? At de må kle av seg foran mannlige ansatte høres ikke riktig ut for meg.
Vis hele sitatet...
Det var i utgangpunktet en kvinne, men han kom og banket på, kom inn sto foran meg og snakket litt med politidamen før han presset meg for passord på mobil. Da var jeg kun iført en liten hipster. Prøvde å dekke meg til ellers med hendene, men ikke særlig kult å stå i et gammelt, bikkjekaldt hus, nesten helt naken foran fremmede folk.
Trodde ikke manlige hadde lovt til og kropsvisitere damer . Men ja innrømte at du hadde røyka ikke rart at du ikke fikk komme inn . Men måten det ble gjort på va drøy ass .
Sitat av Petite Vis innlegg
Det var i utgangpunktet en kvinne, men han kom og banket på, kom inn sto foran meg og snakket litt med politidamen før han presset meg for passord på mobil. Da var jeg kun iført en liten hipster. Prøvde å dekke meg til ellers med hendene, men ikke særlig kult å stå i et gammelt, bikkjekaldt hus, nesten helt naken foran fremmede folk.
Vis hele sitatet...
Du står naken (nesten) foran offentlige tjenestemenn og ingen av dere kjenner hverandre...big deal? De gjør en jobb, og du er sikkert ikke den første eller siste som dette skjer med.

Samtidig virker det på deg som at du ser på cannabis som "lovlig" mtp oppførsel og hva du forteller de.

I realiteten burde du vel ikke trappe opp i et fengsel når du muligens har noe i veska eller at det lukter av deg?

Føles litt amerikansk ut hele greia.
Trådstarter
18 4
Javel, han sitter ikke ikke for narko, og de burde ikke ha grunn nok til å gå så drøyt til verks. Måten jeg forteller til de på? Ja, jeg var ærlig fordi jeg mener man kommer lengst med å være åpen og ærlig, såfremt på et forment nivå under hvilke omstendigheter man er i. Poenget er at jeg har en jævlig god grunn for å gjøre det jeg gjør, og jeg har alltid sagt at den gangen jeg blir tatt skal jeg stå for det. For det gjør jeg..

Men jeg lurer jo litt på dette med rettigheter. Kan jeg klage? Klage på at jeg ikke får se ham? Klage på måten det ble gjort? Bør jeg skaffe advokat - fri rettshjelp allerede nå? Sitter jeg så dypt i det tror dere?

Får dette konsekvenser for den innsatte? Det bekymrer jeg meg jo veldig for..
Det får ikke konsekvenser for den innsatte nei.
Men du er nok strøket og ført opp på "svartelisten" til Kriminalomsorgen, og det er nok skrevet en rapport.
Tror nok ikke at du får besøkt ham i fengselet noe mer.
Få ham ut noen timer på en velferdspermisjon eller en vanlig permisjon, dersom han har sittet inne lenge nok.
Hvorvidt han sitter for narko eller ikke spiller ingen rolle. Så stort problem som narko er i norske fengsler så er det klart de sjekker alle. Kontroll med hund skjer ikke hver gang, men er forholdsvis vanlig det også. Når hunden markerer er det klart de kan gjennomføre visitasjon, men det er regler for hvordan dette skal foregå.

Du kan selvsagt klage på gjennomføringen av kontrollen. Du henvender deg da til kriminalomsorgen, antageligvis regionskontoret eller noe i den duren.

Er forresten rimelig sløvt å dukke opp i fengselet når du vet det er fare for å bli tatt i kontroll..
Sitat av Cikey Vis innlegg
\
Er forresten rimelig sløvt å dukke opp i fengselet når du vet det er fare for å bli tatt i kontroll..
Vis hele sitatet...
Vet ikke om det er sant, men skrev ikke trådstarter at hun brukte medisinsk marihuana? Isåfall burde ikke dette ha hindret hun i å besøke "gutten sin" siden hun tross alt har lov til å bruke det. Blir noe annet hvis narkotiske midler var brukt ulovlig og hun skulle dra på besøk i fengselet, da hadde det vært sløvt ja.
Sitat av Sargasm Vis innlegg
Vet ikke om det er sant, men skrev ikke trådstarter at hun brukte medisinsk marihuana? Isåfall burde ikke dette ha hindret hun i å besøke "gutten sin" siden hun tross alt har lov til å bruke det. Blir noe annet hvis narkotiske midler var brukt ulovlig og hun skulle dra på besøk i fengselet, da hadde det vært sløvt ja.
Vis hele sitatet...
Så vidt jeg vet er da ikke bruk av marihuana lovlig på noen som helst måte i Norge, medisinsk eller ei.
Sitat av Sargasm Vis innlegg
Vet ikke om det er sant, men skrev ikke trådstarter at hun brukte medisinsk marihuana? Isåfall burde ikke dette ha hindret hun i å besøke "gutten sin" siden hun tross alt har lov til å bruke det. Blir noe annet hvis narkotiske midler var brukt ulovlig og hun skulle dra på besøk i fengselet, da hadde det vært sløvt ja.
Vis hele sitatet...
Det er ingenting som heter "medisinsk marihuana" i Norge. Her er det bare "knark" - "ikkeknark"...

Eller tar jeg feil her?
Sist endret av Halalgeir; 22. august 2010 kl. 22:25.
Dersom det var snakk om medisinsk mariuana ville vedkommende hatt med seg en legeerklæring og i det hun informerte fengselet om dette blitt informert om at hun, dersom hunden markerte ville bli kontrollert. Etter utført kontroll ville hun nok, med papirene i orden, kunne besøkt typen sin.

Men når man stiller opp med rester på seg så hunden markerer hjelper det fint lite å si at "neida, jeg har lov av legen" uten å ha noen papirer med seg. Det er ikke forbudt å bruke hodet i samfunnet vårt, faktisk er det ganske ofte oppfordret til det!


EDIT: Jeg tok utgangspunkt i at det faktisk fantes medisinsk mariuana i Norge. Når dette ikke er tilfellet faller vi tilbake til avslutningen av innlegget mitt.
Sist endret av Cikey; 22. august 2010 kl. 22:23.
Hero of Time
bronze's Avatar
Sitat av Sargasm Vis innlegg
Vet ikke om det er sant, men skrev ikke trådstarter at hun brukte medisinsk marihuana? Isåfall burde ikke dette ha hindret hun i å besøke "gutten sin" siden hun tross alt har lov til å bruke det. Blir noe annet hvis narkotiske midler var brukt ulovlig og hun skulle dra på besøk i fengselet, da hadde det vært sløvt ja.
Vis hele sitatet...
Selvmedisinert marihuana. Det brukes ikke marihuana lovlig innen norsk medisin per i dag.
Sitat av Kugie Vis innlegg
Så vidt jeg vet er da ikke bruk av marihuana lovlig på noen som helst måte i Norge, medisinsk eller ei.
Vis hele sitatet...
Akkurat det har jeg ikke peiling på, men siden hun skrev at hun røykte marihuana medisinsk og etter at jeg la til litt inspirasjon fra en viss south park episode med medisinsk marihuana var ikke veien lang for meg til å anta at det var lovlig..
det er aldri lurt å være ærlig. du skulle ha nektet på alt.
om det lukter av skoa dine, er det for at du har trødd på noe eller vært på fest.

Politiet er ALDRI der for å være grei, de spør så de kan buste deg på noe. Nå får du sikkert forelegg pga din innrømming, isteden for at du kunne nektet for alt og de hadde ikke hatt noen sak.

Better luck next time. Husk hva gatasp sier, du har plikt til å si hva du heter og hvor du bor. Thats it, resten får de finne ut av selv? det er jo tross alt jobben demmes
Det er fire opplysninger du plikter å oppgi.
Navn, adresse, fødselsdato og yrke. Utover det så trenger du ikke si noe som helst.
Greit å få det riktig om man først skal fortelle hvilke plikter man har...
Trådstarter
18 4
Faen, da har jeg gravd min egen grav da Håper bare ikke utfallet blir skikkelig ille, hva tror dere?

Jeg er en veldig åpen og ærlig person i utgangapuktet, så jeg tenkte vel egentlig ikke på å snu meg om til å bli et helt annet menneske for å slippe unna. Jeg har liksom ikke de instinktene, men huff likevel.. Føler meg ikke særlig bra nå altså
ja mith, du har nok rett der. men framdeles, er det jo ikke allverden til hemmelighet med fødselsdato og yrke

fant forresten en gammel tråd her om akkurat det temaet, http://freak.no/forum/archive/index.php/t-125493.html
de har også hele texten til gatasp med
Du får nok et forelegg for å ha innrømmet bruk.
Om jeg husker rett, ligger disse på 3000,-

Siden de har mobilen din kommer de nok til å lete etter meldinger som tyder på kjøp og salg, eventuell nøste opp folk i omgangskretsen din som har stiftet bekjentskap til narkotiske midler gjennom deg\sammen med deg.
Siden du hadde bilder av planter på mobilen din (like smart som å gå inn i fengselet med narkotikarester) vil de nok prøve å komme seg til bunns i det også.

Var du i noe avhør?
Trådstarter
18 4
Vel, jeg var jo der i et par timer. Snakket mest om livshistorie og sånne ting. De spurte og gravde litt, men stoppet rimelig raskt da jeg hadde "svar" på alt de spurte om. Sånn sett var de hyggelige, jeg lurer bare på hva konsekvensene blir. Er jo veldig dumt om jeg i tillegg skal dra andre ned med meg

Kan politi kreve urintest eller lignende sånn uten videre nå? De snakket noe om at hvis de hadde tatt test der og da så ville jeg fått det på rullebladet eller noe, men de gjorde det ikke. De visste jo at urinen ville være positiv. Eller de regna med det hvertfall. Så de tok ikke noen test, og etter hva han ene sa så skriver de ikke noe på rullebladet?
Det er vel to eller tre personer i Norge som får medisin som inneholder cannabis. Det er ikke snakk materiale klippet rett fra planten, men et middel med små mengder. Leste det i Aftenpostens A-magasin for noen uker tilbake. Så jo, det er noen få i Norge som får det. Husker ikke detaljene. Men trådstarter kan vel forklare selv.

Kan politi kreve urintest eller lignende sånn uten videre nå?

En hund marker på deg, du forteller om rester. Blir du overasket hvis de får lov ?
▼ ... over en uke senere ... ▼
...I allefall, hvis du ikke allerede har fått tilbake telefonen eller noe...ring og sperr kortet og få tilsendt ett nytt SIM-kort...det tar kortere tid enn å vente på at onkel skal sende telefonen tilbake...tok 2mnd før jeg fikk min tilbake...og da har jeg vært og mast etter den flere ganger...den var "bevis" pga bilder på mobilen...fikk samtidig brev om at saken ble henlagt pga bevisets stilling(det hjelper å nekte for alt for i de fleste småsaker har politiet bare ditt underskrevne avhør som bevis...selv om de er 100% sikre på at de har rett).
Sitat av bjakolle Vis innlegg
det er aldri lurt å være ærlig. du skulle ha nektet på alt.
om det lukter av skoa dine, er det for at du har trødd på noe eller vært på fest.

Politiet er ALDRI der for å være grei, de spør så de kan buste deg på noe. Nå får du sikkert forelegg pga din innrømming, isteden for at du kunne nektet for alt og de hadde ikke hatt noen sak.

Better luck next time. Husk hva gatasp sier, du har plikt til å si hva du heter og hvor du bor. Thats it, resten får de finne ut av selv? det er jo tross alt jobben demmes
Vis hele sitatet...
Men hvis hu var nervøs kan de ta urinprøver. Det fikk hvertfall jeg opplyst, noe jeg mener er komplett bullshit
Sitat av Petite Vis innlegg
Ja, jeg var ærlig fordi jeg mener man kommer lengst med å være åpen og ærlig
Vis hele sitatet...
I hate to brake it to you, men når man står ovenfor loven, er det nesten alltid best å ikke si noe. Du skal ikke lyve, men heller ikke fortelle sannheten, selv om du ikke har gjort noe galt, eller ikke føler du har gjort det.
Update: Jeg har ringt flere ganger for å høre om når jeg skulle få telefonen min, og de visste jo ingenting De hadde ingen sak på meg eller noe, så jeg vet ikke. Telefonen kunne de ikke finne Så jeg sperret kortet etter en drøy uke, og kjøpte ny telefon Uansett, de var drøye nok til å si at de hadde sak på hun andre som ble tatt for besittelse, men på meg hadde de ingenting.

Ikke enda hvertfall.. Vet ikke helt hva jeg skal tro eller mene eller håpe på.
usertitle import
bleh's Avatar
"På hun andre som ble tatt for besittelse" ??

Sa de dette om en annen person? Seriøst, hvis de prøver seg på noe mot deg bør du nevne dette for evt. advokat...de har IKKE under noen omstendigheter lov å bryte taushetsplikt slik som dette.
Ja, de var ganske sløve med personvern der ja.. Til og med på stedet overhørte jeg at de hadde funnet noe i vesken hennes i bilen, men ingenting fysisk på henne.

Jeg ble helt sjokkert jeg
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
18 4
Fikk telefonen tilbake i går, ingen brev, ingen lapp, ingen skriv what so ever. Syns det var merkelig jeg. Hadde nå hvertfall forventet meg et lite brev med info om situasjonen, så det at jeg skulle få kun telefonen tilbake uten noe mer finner jeg litt snålt. Kan jeg forvente meg noe ved et senere tidspunkt? Eller en bot som slår meg rett i trynet en vakker, uvitende dag?
Sitat av Petite Vis innlegg
Som overskriften sier. Jeg skulle besøke gutten min som sitter inne, i går. Ble stoppet ute på fengselsplassen og ble fortalt at de skulle kjøre kontroll med hund i dag. Greit nok tenkte jeg.. Så da de spurte om hunden kom til å markere, svarte jeg at ja, den vil nok antageligvis det. Fortalte at jeg røyker cannabis medisinsk og litt om litt av hvert. De var i grunnen ganske hyggelige, helt til de fant ut de skulle ha en full ransakelse. Basert på at hunden markerte føttene mine, og i veska. Jeg innrømmet å ha vært i kontakt med cannabis (bare ikke røyket selv på et par uker) og sa det nok muligens kunne ligge litt rester i vesken, av minimal og ubetydelig mengde. De fant ingenting på meg eller i tingene mine.

Det jeg reagerer på er at jeg faktisk måtte kle av meg, alt, helt naken, bøye meg ned og rundt på huk, og stå kun i trusa foran en mannlig tjenestemann, mens han lirket ut passord og koder på mobilen min som han også skulle sjekke.

Men jeg ventet etter sjekken, og står og ser på at en politimann leser meldinger og sjekker bilder på mobilen og huker bort kollegaene sine for å brife og le over funn. De fant bilder av bittesmå, søte cannabisplanter som sto ute. Jeg sa at ja, jeg går mye tur med hunden min og kom over plantene på tur, syntes det er en nydelig plante og tok bilde av dem. Greit nok. Men mobilen skulle de sende til sjekk eller noe, og de sa ikke noe om når jeg får den tilbake. Noe som er ganske frustrerende for jeg begynner i ny jobb nå, og er rimelig avhengig av telefonen min Kan de virkelig gjøre alt dette, uten at jeg har hatt noe på meg, eller noen gang har gjort noe annet enn å røyke selv, av den grunnen jeg har.. For meg virket det drøyt...

Får jeg bot? Fengsel? Straff? Vil saken kunne bli henlagt? Er jævla usikker og forvirra nå, men det værste er at jeg nå har besøksnekt, og kan ikke få den lusne timen en gang i uken sammen med typen. Jeg får ikke ringe engang, men det fikk jeg ikke i utgangspunktet heller. Poenget er at han kan ikke ringe meg nå, på grunn av at purken har telefonen min
Vis hele sitatet...
Høres ut som om du ikke protesterte nevneverdig. Mener det er slik at hvis du hadde reagert og krevd at det er kun en kvinne som kroppsvisiterer deg og er uten mannlig tilstedeværelse når du er uten klær, så har du rett til det.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Dun know what to do
appleaya's Avatar
kan du utdype dette med medisinsk marihuana? Hvis du har lov (er det lov i Norge) så kan de da ikke ta deg?
Medisinsk marihuana er ikke lov i Norge. Der det er lovlig så er det klassifisert som medisin og man kan få det på resept. Da kan man selvfølgelig heller ikke straffes for det.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Dun know what to do
appleaya's Avatar
Sitat av Mith Vis innlegg
Medisinsk marihuana er ikke lov i Norge. Der det er lovlig så er det klassifisert som medisin og man kan få det på resept. Da kan man selvfølgelig heller ikke straffes for det.
Vis hele sitatet...
Så det at hun presiserer at dette er medisinsk marihuana er bare tull?
Sitat av Ninus Vis innlegg
Så det at hun presiserer at dette er medisinsk marihuana er bare tull?
Vis hele sitatet...
Såvidt jeg ser så har hun ikke presisert dette. Det hun skrev var følgende:

Sitat av Petite Vis innlegg
Fortalte at jeg røyker cannabis medisinsk og litt om litt av hvert.
Vis hele sitatet...
Jeg tolker det til "Jeg røyker cannabis av medisinske årsaker." Som kan bety at hun bruker cannabis mot f.eks. migrene, cluster headaches, angst, depresjon, andre smerter og sykdommer som gir smerter. Og ikke rekreasjonelt.
Noe som ikke er det samme som "Jeg røyker medisinsk cannabis."
Iallefall ikke i mitt hode ^^
Sist endret av Brimstone; 4. november 2010 kl. 06:55.
Har ikke noe å si om du bruker det medisinsk. Du får bot uansett. Jeg forklarte til onkel blå at det var til medisinsk bruk, pga den lave vekta mi, men det ga de blanke i. Yey, tar vi sånna farlige dophuer som deg så får vi lønn!