Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1120
Jeg hadde nettopp en idé til en måte man kan gjøre datamaskinen mye sikrere på, er det ikke mulig at man ikke laster inn Windows direkte fra harddisken, men at man starter opp en virtuell maskin som så starter opp windows slik at alle endringer blir slettet når man skrur av datamaskinen (som på en live CD) dette må jo være perfekt for bibliotek, skoler osv.

PS. jeg viste ikke helt hva jeg skulle søke på for å finne noe slikt, så jeg fant ikke noe. Er det noen som vet om et slikt program?
Det du snakker om er "roaming mandatory"-profiler.

Edit: ikke akkurat, men oppnår ønsket resultat.
Sist endret av Rejolo; 22. august 2010 kl. 20:49.
Det er jo flere programmer allerede som "skrivebeskytter" harddisken, slik at alle endringer som blir gjort på maskinen blir borte når maskinen restartes.. Dette er ofte brukt på biblioteker jeg har vært på.

Husker ikke navn på programmer her og nå..
Tja... noe alla dette?
http://www.nu2.nu/pebuilder/

Har ikke testet det ut selv dog...
Sitat av LoOzR Vis innlegg
Det er jo flere programmer allerede som "skrivebeskytter" harddisken, slik at alle endringer som blir gjort på maskinen blir borte når maskinen restartes.. Dette er ofte brukt på biblioteker jeg har vært på.

Husker ikke navn på programmer her og nå..
Vis hele sitatet...
Noe ala moonscape?
Trådstarter
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Tja... noe alla dette?
http://www.nu2.nu/pebuilder/

Har ikke testet det ut selv dog...
Vis hele sitatet...
Det ser ut som om det lager en live CD, det jeg tenker på er at det lages en virtuell maskin med windows slik at alle endringer slettes når datamaskinen skrus av

Jeg skjønte at det måtte eksistere et slikt program, men jeg har aldri vert borte i det
Sitat av maxphone Vis innlegg
Noe ala moonscape?
Vis hele sitatet...
Nja, kanskje.. Ikke hørt om det programmet før, men Deep Freeze er et sånt program iallefall.

Under punktet Reboot and Restore i linken beskriver virkemåten: http://en.wikipedia.org/wiki/Disk_cloning#Uses
microsoft har sluppet ut noe lignende, men husker ikke hva det heter. noen som gjør det?

programmet heter steadystate, men det fungerer kun til xp.
Er ikkje det bare å sette inn i gpedit en log off script, som kjører en forhåndsskrevet *.reg fil og sletter alle filer uten om de forhåndsbestemte filene?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av ynkey Vis innlegg
Jeg hadde nettopp en idé til en måte man kan gjøre datamaskinen mye sikrere på, er det ikke mulig at man ikke laster inn Windows direkte fra harddisken, men at man starter opp en virtuell maskin som så starter opp windows slik at alle endringer blir slettet når man skrur av datamaskinen (som på en live CD) dette må jo være perfekt for bibliotek, skoler osv.

PS. jeg viste ikke helt hva jeg skulle søke på for å finne noe slikt, så jeg fant ikke noe. Er det noen som vet om et slikt program?
Vis hele sitatet...
Skanix Illusion ringte..

Dette har kjørt på kommunale PC-er her i området i mange år, så nei, det er neppe noe nytt. Dog tror jeg ikke det er et helt vanntett system, så virtualisering kan muligens være litt sikrere.
Sitat av robhol Vis innlegg
Skanix Illusion ringte..

Dette har kjørt på kommunale PC-er her i området i mange år, så nei, det er neppe noe nytt. Dog tror jeg ikke det er et helt vanntett system, så virtualisering kan muligens være litt sikrere.
Vis hele sitatet...
Jah! Der var navnet jeg var ute etter! Men jeg vil tro at et "nisje"-produkt som Illusion kan være sikrere enn et ganske hett tema som Virtualisering.. Jo mer populært(forhatt) noe er, jo mer sannsynilg er det at det vil forskes på måter å komme seg forbi sperringen.
Sitat av robhol Vis innlegg
Skanix Illusion ringte..

Dette har kjørt på kommunale PC-er her i området i mange år, så nei, det er neppe noe nytt. Dog tror jeg ikke det er et helt vanntett system, så virtualisering kan muligens være litt sikrere.
Vis hele sitatet...
Og ikke fullt så stabilt, da man ikke får installert windows oppdateringer eller oppdateringer til antivirus, da det blir slettet etter omstart :S
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Nja, det ville da i tilfelle gjelde for den virtuelle løsningen også.
Det du ønsker heter HORM og kan leses om her. Er ganske kjekt egentlig
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Og ikke fullt så stabilt, da man ikke får installert windows oppdateringer eller oppdateringer til antivirus, da det blir slettet etter omstart :S
Vis hele sitatet...
Man kan ganske enkelt stille inn Scanix Illusion til å tillate at oppdateringer skal kunne skje.
http://www.windowsfordevices.com/c/a...an-you-use-it/ beklager, glemte linken i innlegget mitt.
Sist endret av SpecialStyrke; 23. august 2010 kl. 01:14.