Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2016
Heisann skal ha et kamera som tar veldig gode og skarpe bilder... så jeg så dette!

http://www.netonnet.no/art/foto/spei...y/122684.3298/

så jeg har aldri hadd speilrefleks før, men har ganske god ''peiling'' på det, og jeg skal ha det mest for å ta skarpe bilder av forskjellige dingsebomser og litt portrett.

høres det greit ut eller er det en failur?

( hvis du har et annent forslag så må du bare vite at jeg har ikke råd til noe over 5000 og btw.. skulle gjerne hadd litt god zoom ... med det er vell bare å kjøpe til en ekstra linse/objektiv (eller hva det nå kalles))

Luxis
Sist endret av Luxis4; 16. august 2010 kl. 23:42.
Du kan ta skarpe bilder med kompaktkamera også. Men ja, du kommer til å bli fornøyd med 500D
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Vel, jeg har anbefalt broren min å skaffe seg 550D, som jeg tror vil være et kamera han kommer til å bruke lenge. Dpreview satte følgende som fordeler over 500D:
Sitat av http://www.dpreview.com/reviews/canoneos550d/
* Higher resolution 18MP CMOS with gapless micro lenses
* ISO 6400 no longer in 'expanded' range (12,800 max remains the same)
* Redesigned buttons and new movie/live view button
* Customizable auto ISO ranges
* Improved 63 zone metering (iFCL)
* 3:2 format screen with more pixels
* Improved movie functionality
* Slightly higher burst shooting rate (though buffer holds fewer shots)
* HDMI control (CEC)
* SDHX Compatible
Vis hele sitatet...
der bedre ISO-performance og selvvalg av auto-ISO er det som er mest interessant for meg (Jeg kommer dog til å fortsette å bruke 400D i den planlagte fremtid).

Angående zoom: Folk som bruker zoom sier at en eller annen 70-300 er et bra kjøp. Neimen om jeg vet, da jeg ikke bruker zoom. Google noe som "review 70-300 for canon". Lykke til.
Luxis4's Avatar
Trådstarter
83 6
takk jonta
Sitat av Luxis4 Vis innlegg
Heisann skal ha et kamera som tar veldig gode og skarpe bilder...
Vis hele sitatet...

1) det er objektivet som bestemmer hvor skarpt et bilde blir
2) det er fotografen som tar de gode bildene.

det er et ypperlig nybegynnerkamera som du definitivt kan lære masse med.
siden du vil ha et skarpt objektiv du kan ta portretter med; kjøp en fast 50mm f.1,8!!! koster litt over tusenlappen, men er verdt sin vekt i gull.
Sist endret av ErikH; 17. august 2010 kl. 01:35.
Sitat av Luxis4 Vis innlegg
Heisann skal ha et kamera som tar veldig gode og skarpe bilder... så jeg så dette!

http://www.netonnet.no/art/foto/spei...y/122684.3298/

så jeg har aldri hadd speilrefleks før, men har ganske god ''peiling'' på det, og jeg skal ha det mest for å ta skarpe bilder av forskjellige dingsebomser og litt portrett.

høres det greit ut eller er det en failur?

( hvis du har et annent forslag så må du bare vite at jeg har ikke råd til noe over 5000 og btw.. skulle gjerne hadd litt god zoom ... med det er vell bare å kjøpe til en ekstra linse/objektiv (eller hva det nå kalles))

Luxis
Vis hele sitatet...
Dersom du er nybegynner og ikke har peiling på kamera/objektiv(som det kan se ut som, siden du sier at det sikkert bare er å kjøpe "en ekstra linse/objektiv") så vil jeg anbefale deg å kjøpe 1000D. Supert nybegynnerkamera. Husk: Bildene ligger i fotografen og objektivet. Ikke kameraet. Regn med å bruke utallige ganger mer penger på objektiver enn på kameraet. Huset er billig. Objektiver er dyrt. (Selvfølgelig; alt etter hvor mange forskjellige objektiver du ønsker deg.)
Sist endret av gjett_; 17. august 2010 kl. 02:03.
Bra til og ta bilder med men også ganske bra til og filme med hvis det interiserer deg^^
Luxis4's Avatar
Trådstarter
83 6
Sitat av gjett_ Vis innlegg
Dersom du er nybegynner og ikke har peiling på kamera/objektiv(som det kan se ut som, siden du sier at det sikkert bare er å kjøpe "en ekstra linse/objektiv") så vil jeg anbefale deg å kjøpe 1000D. Supert nybegynnerkamera. Husk: Bildene ligger i fotografen og objektivet. Ikke kameraet. Regn med å bruke utallige ganger mer penger på objektiver enn på kameraet. Huset er billig. Objektiver er dyrt. (Selvfølgelig; alt etter hvor mange forskjellige objektiver du ønsker deg.)
Vis hele sitatet...
Joda joda, skal se litt nermer på 1000D

men tror du at du kunna fortelle meg litt om objektiver? siden jeg hører så mye forskjellig og blir forvirret. hehe .
Noen sa til meg at hvis jeg villa ha bedre zoom så skulle jeg kjøpe et større objektiv men er vist mye mere til objektiver enn jeg trodde .
Sitat av Luxis4 Vis innlegg
Joda joda, skal se litt nermer på 1000D

men tror du at du kunna fortelle meg litt om objektiver? siden jeg hører så mye forskjellig og blir forvirret. hehe .
Noen sa til meg at hvis jeg villa ha bedre zoom så skulle jeg kjøpe et større objektiv men er vist mye mere til objektiver enn jeg trodde .
Vis hele sitatet...
Når det kommer til objektiver så finnes det så utrolig mange forskjellige. Jeg vil anbefale deg å gå til en fotoforretning å prøve ut forskjellige objektiver på det kameraet du velger å kjøpe. Det du sannsynligvis vil ha (du snakker zoom) er et teleobjektiv. Da snakker vi kanskje om et objektiv med en brennvidde på opp imot 200- 300 mm. Du kan få rimelige objektiver, men de rimelige objektivene har som regel ikke så veldig høy blenderåpning.

Skal du ha et godt teleobjektiv må du beregne å bruke mange ganger hva selve huset koster. Jeg vil som sagt anbefale deg å høre med personalet i din nærmeste fotoforretning. Der kan du forklare ditt behov, og prøve ut forskjellige hus/objektiver.
den europeiske bransjeorganisasjonen EISA (European Imaging and Sound Association)

Årets kamera: Canon EOS 550D

Canon EOS 550D er et utmerket begynnerkamera, med sitt brede utvalg funksjoner og sitt velkonstruerte og brukervennlige ytre. Full HD videoopptak med full manuell kontroll av eksponering og fokusering er på plass, i tillegg til stillbildeopptak for fotografer uansett kunnskapsnivå.
Hvis du ikke har mer enn 5000,- å bruke så ville jeg valgt en annen løsning enn 500Den da du må ha et objektiv i tillegg. Alternativt legge i mer penger.

Når det gjelder objektiv så ville jeg enten gått for et 30 mm. fast eller kitobjektivet til å begynne med. Når du da har tatt endel bilder så vil du se hva du savner i brennvidde og heller kjøpe deretter.

Personlig synes jeg det er bortkasta penger å kjøpe glass bare fordi man tror man trenger det.
Tror wipeout og gjett er inne på noe - 1000D kan være en ide. Det er ganske mye billigere, og er absolutt ikke noe dårlig kamera, jeg hadde det før og hadde masse moro med det (den store forskjellen opp til f.ex. 500D og liknende er vel stort sett hvor mange bilder du kan ta hvor fort og den slags). Start med IS-versjonen av kitobjektivet (som i følge alle skal være hemningsløst mye bedre enn ikke-IS-varianten), også ser du litt etterhvert hva slags bilder du tar mest, eller hva du merker at du savner, og da har du både litt til overs på de 5000,-, og du har tid til å spare opp litt ekstra til nytt/bedre objektiv.

Forøvrig er det første ekstraobjektivet jeg kjøpte - et 30mm F1,4 sigma - et av de jeg bruker mest. Lyssterkt som få, knall til innendørsbruk, og generelt et veldig ålreit objektiv. En anelse treigt på autofokusen er det, men det overlever jeg, så jeg støtter absolutt Wipeouts forslag om et 30mm, og dette er helt klart i såfall en god kandidat

Åja: Det som er litt digg, som du må huske på mht objektiver, er at så lenge du holder deg til samme kameramerke (evt oppgraderer til fullformat, men det høres det ut som ligger langt inn i fremtida for deg samme hva), så kan du fortsette å bruke de samme objektivene, selv om du oppgraderer til et nytt kamerahus
Sist endret av atomet; 17. august 2010 kl. 13:32.
Sitat av ErikH Vis innlegg
siden du vil ha et skarpt objektiv du kan ta portretter med; kjøp en fast 50mm f.1,8!!! koster litt over tusenlappen, men er verdt sin vekt i gull.
Vis hele sitatet...
Hvor kan jeg få byttet den inn i gull og kjøpe et objektiv med mindre fargeblødning?
kjøp en flaske lurium fra din lokale fotoforhandler, det burde fikse fargeblødningen.
Hmmm... Jeg tror ikke de fører lurium, jeg må nok bytte forhandler.
i forhold til prisen er jo det objektivet fordømt bra, men det er klart du får bedre kvalitet hvis du går opp i pris