Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 7288
Hei, folkens!
Jeg tenker på å programmere vanlige programmer og etterhvert noen spill, jeg har begynt litt i VB.NET men hører fra mange at det er dårlig, så jeg kan vel spørre dere om hva som er det beste programmeringsspråket å starte med, og jeg er bare 13 år så helst noe som ungom kan takle :P

Takk, VegBerg
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Å nei.. ikke enda en...

Jaja, hvis du allerede er "litt inne i" .NET kan jeg anbefale C#. Det er mer eller mindre som VB.NET bare med bedre, mer logisk syntaks, og noe mer utviklet brukermasse. (Tror jeg. Det er i hvert fall sjeldent jeg ikke finner svar på "mindre spørsmål" og problemer på google.)
Sist endret av robhol; 11. juli 2010 kl. 17:02.
det er ikke et konkret svar på dette. Som en jeg møtte en gang sa "programmeringspråk er som religion, alle sverger til sitt eget språk og ingen er mer riktige enn andre". Dette synes jeg stemmer ganske generelt. Jeg vil anbefale å ta i bruk et språk som i hvertfall har en syntaks som minner om andre språk. Tenker da på f.eks.:

Python, Java, c, c# osv. (listen er lang). Selv vil jeg anbefale deg og sette deg ned å lære Python (med pygame) eller JAVA hvis du vil lære å lage enkle 2D-spill etterhvert. Hvis du vil lage windows programmer kan f.eks. C# være noe du kan prøve å lære deg. Personlig vil jeg fraråde deg å starte ned VB.NET da VB har en ganske annerledes syntaks fra andre programmer.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Og når noen drar ut "du kan bare lage programmer" (eller i det minste får det til å virke sånn) så kan jeg kontre med at man fint også kan lage spill og multimedieapplikasjoner i C# ved hjelp av XNA Framework og DirectX samt sikkert flere biblioteker.

Som alltid. Repetisjonen er betryggende, om enn litt småkjedelig.
Java er kanskje det beste å begynne med(var første språket jeg lærte meg, var 13 da (nå er jeg fjorten), men det var kjempe lett å lære seg ting, og lære seg GUI tok ikke lang tid).



PS: Hvis du trenger hjelp med noe (Java eller C++), så kan jeg sikkert hjelpe deg (send pm med spørsmål).
Python. Enkelt og greit og opensource.
For nybegynnere vil jeg anbefale PHP først. Ikke noe fullverdig programmeringsspråk, men du lærer den vanlige syntaksen som de fleste språk bruker. Når du begynner å forstå deg på programmering (klasser, metoder, variabler osv.), kan du gå over til et ekte programmeringsspråk, i mitt tilfelle C#. Jeg hadde aldri klart å begynne med C# uten å ha programmert før, det er en for stor overgang.

Ellers kan du starte med python, da det støtter prosessorientert programmering (du trenger ikke å starte med en klasse), og har en fin læringskurve. Så kan du heller gå over til andre språk etterhvert.
Sitat av Jannis! Vis innlegg
For nybegynnere vil jeg anbefale PHP først. Ikke noe fullverdig programmeringsspråk, men du lærer den vanlige syntaksen som de fleste språk bruker. Når du begynner å forstå deg på programmering (klasser, metoder, variabler osv.), kan du gå over til et ekte programmeringsspråk, i mitt tilfelle C#. Jeg hadde aldri klart å begynne med C# uten å ha programmert før, det er en for stor overgang.

Ellers kan du starte med python, da det støtter prosessorientert programmering (du trenger ikke å starte med en klasse), og har en fin læringskurve. Så kan du heller gå over til andre språk etterhvert.
Vis hele sitatet...
Bare for å ha sakt det, så ville jeg ha anbefalt PHP, hvis det ikke var sånn at han vil lære seg et språk man kan lage programmer i med en gang.
Du kan bare lage nettbasert i PHP. De beste "programmene" du kan lage, er slike som Joomla!, Drupal ol.
Det går ikke an å lage OpenOffice, Ubuntu eller Warcraft i PHP, da må du bruke et "ekte" programmeringsspråk, som i mitt tilfelle C#.
Sitat av Jannis! Vis innlegg
Du kan bare lage nettbasert i PHP. De beste "programmene" du kan lage, er slike som Joomla!, Drupal ol.
Det går ikke an å lage OpenOffice, Ubuntu eller Warcraft i PHP, da må du bruke et "ekte" programmeringsspråk, som i mitt tilfelle C#.
Vis hele sitatet...
Bare for å ha sagt det, det var det jeg sa.
"Du kan bare lage nettbasert i PHP"
Er du så sikker på det?
Du kan fint lage GUI apps med php-gtk eller php-qt.
Du kan også helt fint lage terminalbaserte programmer. Det er også laget kompilatorer, bare å google.

Men om php er det rette språket til noe annet enn web, er en annen ting
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Og om det er det rette språket til web også, men dette er litt off-topic. Faen vet at vi ikke trenger en ny avsporing i hva som er et "ekte" programmeringsspråk eller ikke.
Sist endret av robhol; 11. juli 2010 kl. 18:23.
VB.Net er helt kurant Har programmert i et titalls-språk, og lærte meg VB (v3.0) allerede i '94. Skal jeg lage noe med GUI for Windows drar jeg det fortsatt fram selv om det ikke er primærspråket mitt.
VegBerg's Avatar
Trådstarter
OK, da har jeg bestemt meg for C#, funker ikke det blir det nok Python eller Java.

Men finnes det compilere til C# som popper ut en "linux executable"? 0.o
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Det du har kompilert under Windows med .NET-kompilatoren kan du kjøre under mono uten å måtte rekompilere.
VegBerg's Avatar
Trådstarter
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Det du har kompilert under Windows med .NET-kompilatoren kan du kjøre under mono uten å måtte rekompilere.
Vis hele sitatet...
OK, takk

Men også... så n00b som jeg er må jeg og spørre:
Kan man få et prosjekt kompilert sånn at man slipper å a .NET framework på PC'n til den som bruker det?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Nei. Men jeg mener på at Vista og opp har .NET 3.5 out of the box. Og jeg tror også at .NET er noe som pushes ut gjennom Windows Update. I det tilfellet at en klient har en lavere versjon av .NET framework vil han få en helt grei beskjed om å oppgradere for å bruke programmet.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av robhol Vis innlegg
Nei. Men jeg mener på at Vista og opp har .NET 3.5 out of the box. Og jeg tror også at .NET er noe som pushes ut gjennom Windows Update. I det tilfellet at en klient har en lavere versjon av .NET framework vil han få en helt grei beskjed om å oppgradere for å bruke programmet.
Vis hele sitatet...
Så er jo litt av problemet at en god del folk aldri gidder å oppdatere, noe conficker og bruker massen til IE6 viser.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Ja, jo, men at det finnes latsabber som ikke gidder oppdatere er vel ikke noe utviklere skal la seg hemmes av - det blir et problem for de som ikke gidder å oppdatere når stadig flere programmer bruker nyere versjoner av rammeverket.
Anbefaller nybegynnere å begynne med javaScript. Trenger ingen instalering for å komme i gang. Ingen kompilering. Ingen memory management. Med HTML5 canvas elementet kan du enkelt lage spill, eller fancy effekter. Er du ute etter å lære OOP har du en go gude her.

http://www.javascriptkit.com/javatutors/oopjs.shtml

Kaizen
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Anbefaller nybegynnere å begynne med javaScript. Trenger ingen instalering for å komme i gang. Ingen kompilering. Ingen memory management. Med HTML5 canvas elementet kan du enkelt lage spill, eller fancy effekter. Er du ute etter å lære OOP har du en go gude her.

http://www.javascriptkit.com/javatutors/oopjs.shtml

Kaizen
Vis hele sitatet...
Nå får du vel faen meg snart gi deg med dette maset om JavaScript som du er så glad i... Eller i hvert fall å prakke det på andre.

Det finnes bedre alternativer, og hvis du har motargumenter til dette kan du stappe dem opp i nesa. Det er en grunn til at den forrige tråden der du maset om JS i flere sider ble stengt.

Edit: OOP-syntaksen til JS er jo stygg som svarte uansett..
Sist endret av robhol; 16. juli 2010 kl. 17:52.
Jeg må vel få lov til å ha egene meninger her på forumet...
det er forskjell på å ha egne meninger og å prøve å drive et enmanns-korstog for å konvertere hele verden
Sist endret av etse; 22. juli 2010 kl. 23:59.
Apropos énmannskorstog for å konvertere verden: Prøv Haskell!

Rent funksjonelt med lat evaluering og statisk og sterk typing, og jeg vil våge å påstå det er like lett å begynne med som «vanlige» språk så lenge du ikke har vranglært deg det imperative paradigmet (det motsatte er ikke sant da imperative språk er som å kjøre alt i IO-monaden).

Lenker: Det du trenger for å utvikle på din egen maskin, nybegynnerguide, litt mer avansert bok, rikt pakkebibliotek.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hei igjen :P

Jeg har nå skiftet til Linux (Mint) og prøver å lære litt Java..

Men jeg er fortsatt åpen for forslag =D
Sitat av VegBerg Vis innlegg
Hei igjen :P

Jeg har nå skiftet til Linux (Mint) og prøver å lære litt Java..

Men jeg er fortsatt åpen for forslag =D
Vis hele sitatet...
Det beste tipset jeg kan gi deg er at du setter i gang med kodingen, nå med en gang, istedenfor å bruke tid på å gruble over hvilket programmeringsspråk du skal starte med. Skal du virkelig lære deg å programmere så må du gjøre en helhjertet innsats, og da er det nesten en nødvendighet at du holder deg til ett språk til å begynne med.

Java er et godt språk å starte med, og du vil lære prinsipper som du lett kan overføre til en bråte andre populære programmeringsspråk om du så skulle ønske å skifte senere.
Det fins serier av videoforelesninger fra div universitet. Du vet , Open Coursware.
Holder selv på med CS50 fra Harvard. (Grunnleggende computerscience for majors and non-majors. Med hovedfokus på C. Men også PHP, and JavaScript plus SQL, CSS, and XHTML.)
http://cs50.tv/2009/fall/
Var litt skeptisk i starten , siden jeg ikke har programmert fra før. Men klarer å henge med.

Du har også "6.00 Introduction to Computer Science and Programming" fra MIT , der de bruker Pyton. Her benytter de "How to think like a computer-scientist" som du kan finne gratis på nettet.
Begge er kurs komplett med oppgavesett , notater osv.

Cs50 har også sin egen appliance "Cs50 in a box" (en slags Ubuntu) til Oracle VM Virtual Box du laster ned slik at du har all kildekode osv som om du hadde din egen konto på Harvard sine servere. Slik får man lært litt Linux i samme slengen.
adobe programmet kalt ExtendScript Toolkit CS5 er bra. om du starter på noe, kommer det opp forslag ved siden av + hva de gjør. Er ikke sikker på om du kan gjøre alt der da. (har ikke brukt det så mye), er heller ikke sikker på om det er til linux.Er 13år selv.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av John B Vis innlegg
Det beste tipset jeg kan gi deg er at du setter i gang med kodingen, nå med en gang, istedenfor å bruke tid på å gruble over hvilket programmeringsspråk du skal starte med. Skal du virkelig lære deg å programmere så må du gjøre en helhjertet innsats, og da er det nesten en nødvendighet at du holder deg til ett språk til å begynne med.

Java er et godt språk å starte med, og du vil lære prinsipper som du lett kan overføre til en bråte andre populære programmeringsspråk om du så skulle ønske å skifte senere.
Vis hele sitatet...
Jeg støtter dette. Bare start med noe. Du kan være ganske sikker på at selv om du til slutt oppdager at du heller vil jobbe med et annet språk, har du utvilsomt lært mye.

Både C# og Java er nevnt som gode objektorienterte språk - ingen av dem er bomskudd, og hver har sine styrker og svakheter. Av egen erfaring har jeg opplevd at utviklingsverktøyet Eclipse er mer trøblete å forstå seg på enn Visual Studio - men dette kan være min egen skyld mer enn støtten knyttet til verktøyet. Så ikke ta meg på ordet! Velg det du synes virkes greiest for deg.

Om du tar utgangspunkt i objektorienterte språk er det nå en gang slik at syntaksen i de forskjellige språkene er det letteste å lære - det vanskeligste, og vel viktigste, er kunnskap om hvordan du best strukturerer programmet ditt (sjekk ut vanlige "patterns").. og disse er veldig ofte felles for de ulike språkene.
Sist endret av aspis; 20. august 2010 kl. 23:21.