Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 7433
Hei, noen tips og triks for å finne ut om telefonen min er tappet?
Akkurat liggi hos Politiet noen dager. Og etter jeg fikk den tilbake har den skurret fælt, og når jeg holder den opp mot noe høytalere eller lignende, skal jo den duttduttdutt lyden komme, som alle er så glad i, men denne er helt på tryne, bare vrir seg og skurrer. Telefonen virker som står i full vindblås i dårlig dekning når jegprater, men bare sånn innimellom.

Noen måte å sjekke dette? Da dette er sterkt vurdert skummelt!
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Prøv og rop alt du klarer hver dag i to uker så ofte du kan i telefonen:P

Hvis den er avlyttet trur jeg de slutter med det da.
Aaaaaaa.... Legg ut en 'felle' da vel! Avtal med en kompis at du ringer for å kjøpe noe 'godt' av han... Avtal tid & sted på telefonen, og sett deg ned og sjekk om noen møter opp....
Jeg vil skissere to muligheter:
1. Du legger merke til egenskaper ved telefonen som alltid har vært der, men oppleves som "nytt" siden du nå er mer paranoid etter besøk hos politiet.
2. Mobilen fikk en skade, eller endring ellers, i tidsrommet nært knyttet til den var hos politiet. Kanskje mistet de den i bakken, kanskje slo du hardt på den uten å merke deg, kanskje kom den magiske sabotasjefeen og gjorde sitt.

Jeg tror ikke politiet avlytter på en måte som gjør at du kan merke det. For politiet er det vel bare å gå til telefonoperatøren med hva enn autorisasjon de trenger og si "hei kan dere i tillegg til å route all trafikk fra denne telefonen til motaker også route til oss?" og det trenger ikke inby noen rare skurrelyder eller slikt.

Skjønte ikke helt hva du mente med når du holder telefonen opp mot høytalere. Den duttduttdtt-lyden kommer av at mobilen skrur opp sendekraften (ofte fordi den mottar meldinger/samtaler og må skru opp styrken for å klare kommunisere med mobilmasten) og uskjermete høytalere/kabler fanger opp dette. Helt konkret hvordan lyden blir kommer vel ann på en del faktorer.

Spørs hva du driver med, men jeg tror generelt ikke politiet avlytter med mindre det er snakk om grov og/eller organisert kriminalitet.
Sist endret av Kinseek; 23. juni 2010 kl. 20:26.
Trådstarter
Hehe okey. To geniale tips
Jeg har brukt telefoner til 2 venner som jeg vet har vært avlyttet Det har vært unormal dårlig lydkvalitet. Det var dog bare 1 samtale på vær telefon. Men han ene av dem klagde hele tiden på dårlig lydkvalitet.

Den ene av gangene, så kom det en sterk skurrelyd i 1-2 sekunder når jeg sa hvem det var til min mor. Akkurat som de avbrøt avlyttingen i det de fikk med seg at det ikke var noe de hadde noe med.
Men jeg tar sikkert feil, da må de jo høre live på avlyttingene og det er vel heller opptak vil jeg tro?

Jeg har ingen peiling på hvordan politiet avlytter telefoner eller noe som helst om det. Men det første jeg skrev hadde hvertfall begge 2 som vi er 100% sikre på ble avlyttet til felles.
Sist endret av Naturgrønn; 23. juni 2010 kl. 21:17.
Hvorfor er dere 100% sikre på at dere ble avlyttet? Har dere vært i rettsak og blitt presentert avlyttingsbevis eller fått vite av politiet?

Hvis dere baserer denne absolutte sikkerheten deres på at det har vært unormalt dårlig lydkvalitet og skurring så virker det VELDIG svakt begrunnelse for min del - da dette er ting som er absolutt helt normalt forekommer på mobiltelefoner. Jeg kan heller ikke forestille meg at den tekniske løsningen for avlytting medfører slike merkbare ting - tross alt snakk om digitale signaler som lar seg kopiere og sendes 2 plasser (en til mottaker og en til politiet) uten forringelse av noe slag.

Jeg tror slike ting handler om paranoia hvor dere legger merke til normale ting og feilaktig atribuerer det til noe annet enn det det er.
Sist endret av Kinseek; 23. juni 2010 kl. 21:28.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Hvorfor er dere 100% sikre på at dere ble avlyttet? Har dere vært i rettsak og blitt presentert avlyttingsbevis eller fått vite av politiet?
Vis hele sitatet...
Ja, en del av bevisførselen og grunnen til at de ble tatt var telefonavlyttingen.

Men jeg har ikke hatt noe med sakene å gjøre så du trenger ikke spørre om dere har vært i rettsak, men heller om kameratene mine.
Den skurringen har jeg forresten aldri hørt før den ene gangen.

Når jeg skrev 100% så er jeg 100%. Ikke snakk til meg som om jeg er en tilbakestående gangstar som går med skaut og kniv og tror jeg er tøff. hehe
Sist endret av Naturgrønn; 23. juni 2010 kl. 21:41.
OK. Men som den skeptikeren jeg er vil jeg enda tro at selv om dere ble overvåket så er det ikke nødvendigvis samsvar mellom dårlig lydkvalitet/skurring og det å bli overvåket. Noen som vet/tror de blir overvåket vil jo legge merke til eller attribuere ting annerledes enn noen som ikke er det, som f.eks. tro at ting som avviker fra det de forventer nødvendigvis må samsvare med en gitt forventning (indikator på overvåking). Det er altså fint mulig å ha en telefon som avogtil gir dårlig samtalekvalitet uavhengig om man blir overvåket eller ei.

For meg gir det ikke helt mening at overvåkingsmetoden til politiet skulle gå slik over samtalekvaliteten når dette foregår digitalt og enkelt kan sendes to plasser uten forringelse. Jeg ville jo tro at politiets verktøy nettopp var utviklet med tanke på en måte som ikke vekker oppsikt hos de som blir overvåket.

Mistanke om avlytting bør skje utifra hva du driver med og tror politiet mistenker deg tilstrekkelig for å drive med - rare skurrelyder og andre tekniske fenomen som ikke er generelt oppsiktsvekkende på en telefon tror ikke jeg er bra nok indikator på overvåking.
Sist endret av Kinseek; 23. juni 2010 kl. 21:48.
Skulle likt å visst hvordan politiet gjør det, har på følelsen av at politiet må bugge mobilen fysisk, har en kompis som fikk en avlyttet telefon frivillig av politiet fordi han fikk mye trusler en periode. Da fikk han en ny telefon av politiet som han puttet simkortet sitt i, tror ikke han merket noe på lydkvaliteten men det kan jo hende.
Er enig med deg Kinseek. Det hadde jo ikke funket om man selv kunne lett legge merke til om man var avlyttet.
Men jeg var rimelig sikker på at jeg tok feil, som jeg skrev. Men synes det var litt merkelig at begge telefonene hadde det til felles.

Det gangen med skurringen var for 4-5 år siden mens andre gangen var for 2-3 år siden. Brukte de andre metoder for avlytting da?

Noen som vet om avlyttingen skjer ved at de hører på direkte eller blir det opptak som de seinere hører på?
Å høre direkte ville jo selvsagt krevd mye ressurser men jeg har som sagt ikke peiling.
Sitat av Cheese Vis innlegg
Skulle likt å visst hvordan politiet gjør det, har på følelsen av at politiet må bugge mobilen fysisk, har en kompis som fikk en avlyttet telefon frivillig av politiet fordi han fikk mye trusler en periode. Da fikk han en ny telefon av politiet som han puttet simkortet sitt i, tror ikke han merket noe på lydkvaliteten men det kan jo hende.
Vis hele sitatet...
Det blir noe annerledes. Jeg tror i det tilfellet med kompisen din at de gjorde det slik for å slippe litt tungvint papirarbeid, fram-og-tilbake-samtaler med operatørene, jussfinesser og slikt. Hvis de gir en telefon og sier "denne er avlyttet" så har den som da blir avlyttet mer kontroll enn hvis politiet bare erklærer "nå avlytter vi deg slik du ville, ikke tenk mer på det du".

Sikkert ikke mer avansert enn at IMEI-nummeret (unikt nummer for hver telefon) er forhåndsregistert som "skal også videresende kommunikasjon til politiet" hos teleoperatørene. På tilsvarende måter kan vel politiet fortelle operatørene at de også skal videresende kommunikasjoner fra andre telefoners IMEI, eller kanskje bare SIM-kort som er knytet til navn gjennom abbonoment.

Sålenge politiet har operatørenes samarbeid så er det jo ikke noe som skulle tilsi at noe måtte gjøres fysisk med telefonen, da all kommunikasjon jo går gjennom operatøren.

Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Men jeg var rimelig sikker på at jeg tok feil, som jeg skrev. Men synes det var litt merkelig at begge telefonene hadde det til felles.
Vis hele sitatet...
Jeg ville tro nesten alle telefoner har til felles at de skurrer og har dårlig lydkvalitet av og til - for noen kanskje alltid...

Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Noen som vet om avlyttingen skjer ved at de hører på direkte eller blir det opptak som de seinere hører på?
Å høre direkte ville jo selvsagt krevd mye ressurser men jeg har som sagt ikke peiling.
Vis hele sitatet...
De vil uansett ta opp samtaler, og sletter nok de som åpenbart ikke har tilknytning til saken. Om noen faktisk lytter "live" eller hører på etter lunsjen sin er vel vanskelig å si noe om, begge ting ville vel vært mulig i praksis - men det gjør vel ingen forskjell for den som blir avlyttet. Politiet kan vel velge selv utifra etterforskningens natur hvordan de jobber (noen saker krever kanskje ikke at en person aktivt følger med 24/7).
Sist endret av Kinseek; 23. juni 2010 kl. 22:07.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
De vil uansett ta opp samtaler, og sletter nok de som åpenbart ikke har tilknytning til saken. Om noen faktisk lytter "live" eller hører på etter lunsjen sin er vel vanskelig å si noe om, begge ting ville vel vært mulig i praksis - men det gjør vel ingen forskjell for den som blir avlyttet. Politiet kan vel velge selv utifra etterforskningens natur hvordan de jobber (noen saker krever kanskje ikke at en person aktivt følger med 24/7).
Vis hele sitatet...
Jupp.

Men det var bare det at teorien min ang. den skurringen var at de brøt avlyttningen for den samtalen når de hørte det var en samtale mellom meg og min mor og ikke kameraten min som jeg lånte telefonen av.

For det var en skikkelig skurring som varte 1-2 sekunder og ikkje noe småskurring og knitring som ofte kan skje.

Men skjønner at det er lite sannsynlig.
er en glimrende bieffekt av " å kose seg"

mistenker du juks så legg inn ny software på tlf hvis det er en tlf du må beholde. hvis ikke kaster du den bare. Tviler på at de avlytter en tlf på den måten de kobler nok bare en opptaker på linja di hos teleleverandør.
Uansett er tlfbruk for kriminelle ting bare dustete.
Google "<modellanvnet på telefonen> hard reset" - om du er av den paranoide typen. Kan vel også åpne opp og se at det ikke ligger en gadget fra Mission Impossible under der, men uten å ha erfaring med avlytting må jeg si jeg tviler - som nevnt over her, så kan politiet avlytte deg direkte via operatøren. Du skal dog ha mistanke om at du driver med mer enn å stjæle sykler på kveldstid for å få dette godkjent.

Om du ellers er bad ass criminal, gjør som resten av de; billig/gratistelefoner(jalla-typen som man får hos f.eks telekiosken) + kontantkort, så er du ultrasafe.