Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3704
Hallo folkens!

Jeg går vg1 og har aldri lest filosofi før, men har i det siste merket at jeg begynner å få litt interesse for det. Har fått spesiell interesse for Friedrich Nietzsche ut i fra litt lesning om han på nettet.

Slik jeg har skjønt det er en del av det han har skrevet rimelig vanskelig. Mitt spørsmål er hvor jeg skal begynne? Har tenkt på "Slik talte Zarahustra" eller "Antikrist".

Hva er en naturlig start og hva eller lettest?

Mvh
Pinneknurk
Sist endret av Pinneknurk; 8. juni 2010 kl. 11:23.
Antikrist i Bjørn Christian Grønners oversettelse. Den har et fint forord som gir deg en oppklarende introduksjon til Nietzsches filosofi. Selve boken er også god, og blant de enklere i Nietzsches forfatterskap. Zarathustra minnes jeg som noe vanskeligere og mer allegorisk, men det er mulig hukommelsen spiller meg et puss her.
Det er to dårlige utgangspunkt. En langdrygelig, men god bok, og en ganske så kjedelig bok. Morgenrøde, Moralens genealogi og Om våre dannelsesinstitusjoners fremtid er gode utgangspunkt. Lykke til! Sjekk også ut Schopenhauer om Nietzches filosofi interesserer deg.
Takk for tips! Spørs om jeg må ta en tur på biblioteket for å låne noen av de nevnte bøkene.
Jeg hadde litt dårlig tid da jeg skrev dette tidligere, måtte skynde meg før lunsjpausen løp ifra meg. Du går VG1 og har hittil bare lest om Nietzsche? Forbered deg på at han kan være noe tunglest. Som han selv tilsynelatende aldri får understreket tydelig nok så er det viktig å ta seg tid når man leser ham. Les de samme aforismene om igjen og om igjen til du forstår sammenhengen de imellom. Pass på at du fordøyer det du leser.

Et enda bedre utgangspunkt kan være Irving Yalom sin Da Nietzsche gråt. Dette er ren fiksjon om Nietzsche, men Yalom gir allikevel et godt innblikk i hans filosofi.

Og igjen, husk: filosofi, og deri særlig nietzsche, leses ikke som skjønnlitteratur. Ikke tenk på at du skal bli ferdig med boken, men gi vært kapittel og vært emne som taes opp den tiden de fortjener.
Jeg er litt uenig i at Antikrist er veldig tunglest. Denne teksten er full av poetiske bilder og en voldsom språkbruk som gjør det hele underholdende og oppklarende. I og med at Nietzche ikke prøver å lage noe system av filosofien sin, er det veldig opp til deg som leser å skape en helhetsforståelse av teksten, og dette går ganske greit ut fra Antikrist. Det kan likevel være greit å få en forståelse for begrepsbruken til N, og da kanskje Tragediens fødsel være grei å starte med. Dette er riktignok en til tider svært tør bok, men like fullt interessant.

Om du vil ha en skjønnlitterær bok som forsøker å sette filosofien inn i en kontekst, kan Stian M. Landgaards Herrer i åndenes rike være et underholdende alternativ:

http://www.landgaard.no/bibliografi/herrer/

Høsten 2003 vender Christian Winther tilbake til Tromsø etter flere år i Bergen, og han har planen klar. Etter masterstudiet skal han skrive Norges første doktoravhandling i filosofi om den tyske tenkeren Friedrich Nietzsche, som med sine omstridte skrifter utfordret århundrelange oppfatninger om moral og sannhet i Vesten.
Samme høst innføres Kvalitetsreformen ved landets universiteter, og når forskningen underkastes både staten og markedets behov, har ikke Nietzsches fundamentalkritikk lenger noen plass i solen. Christian mener at det er filosofien som må bestemme politikken, ikke omvendt. Han prøver derfor å mobilisere studentene, som i hans øyne er Herrer i åndenes rike, til kamp mot det voksende byråkratiet som truer den akademiske friheten.

Men som selverklært nietzscheaner har Christian mange kamper å utkjempe, også utenfor universitetet. Han konfronteres med konsekvensene av sin filosofi når han forfører sin beste venns kjæreste, og han innser at hans nihilisme og svakhetsforakt truer forholdet til alle rundt ham, ikke minst til hans yngre bror, Arne.

Etterhvert som konfliktene tilspisses, bygger det seg opp mot en tragedie, og Christian må uvegerlig spørre seg: Er det mulig å bli et overmenneske og samtidig bevare sin menneskelighet?

I sin debutroman tegner Stian M. Landgaard (f. 1978) et mangslungent bilde av sin samtid og sin generasjon. Det er en tid hvor den oppvoksende slekt føler seg stadig mer distansert fra fordums idealer, hvor resignasjonen hersker, men hvor et oppgjør med det bestående samfunn synes uunngåelig. I pakt med sitt stoff veksler romanen mellom satire, humor og dypt eksistensielt alvor.
Vis hele sitatet...
Vil bare henge meg på gulunderstrek i at dersom man ikke har lest noe av Nietche før (eller annen filosofi) så er Da Nietzsche gråt (When Nietzsche Wept) en meget fin intro. Det gir en veldig myk intro til grunnleggende tanker av blant annet Nietzsche.

Den finnes faktisk også som film, men denne har jeg ikke sett så jeg tør ikke gå god for den...

http://www.imdb.com/title/tt0760188/
Takk for gode råd. Jeg hadde planlagt å lese det sakte og nøye som anbefalt. Fordøye det som blir sagt før jeg beveger meg videre.

Vurderer å lese Da Nietzsche gråt, men tenker at det sikkert ikke blir helt det samme når det kommer fra en annen person?
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
du kan prøve deg på f.eks Jeremy Bentham, han var en utilitarisk filosof, kanskje en av de meste kjente.
Sitat av Pinneknurk Vis innlegg
Takk for gode råd. Jeg hadde planlagt å lese det sakte og nøye som anbefalt. Fordøye det som blir sagt før jeg beveger meg videre.

Vurderer å lese Da Nietzsche gråt, men tenker at det sikkert ikke blir helt det samme når det kommer fra en annen person?
Vis hele sitatet...

Nei, dette er jo ikke en filosofibok som sådann. Det er en historie (ren fiksjon) hvor flere historiske mennesker, og deres faktiske meninger møtes. Således kan det tas som en myk intro til emnet og noen få grunntanker fra Nietzsche, men slett ikke noe dypdykk i hans filosofi.

Men en god bok, som jeg varmt kan anbefale!
Var ekstremt dårlig utvalg av Nietzsche på biblioteket dessverre, men jeg fikk lånt Om våre dannelsesinstitusjoners fremtid . Skal prøve meg på den og se hvordan det går. Den er relativt kort, som forsåvidt er fint. Da har jeg god tid til å lese og fordøye den tida jeg låner den.
▼ ... over et år senere ... ▼
Rekkefølgen jeg anbefaler er:

(Slik talte Zarathustra)
Hinsides godt og ondt
Moralens genealogi
Antikrist
Avgudsdemring
Ecce homo
(Viljen til makt)

Dette er den senere Nietzsche, hvor han fullfører og revurderer mange av spirene han antyder i sitt tidlige forfatterskap.

Irvan Yalom er en heller dårlig introduksjon til Nietzsche. Da anbefaler jeg heller Nietzsche for begynnere av Laurence Gane.