Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 6471
Hei! Jeg har laget en plastbrenner (til punkt og prikke etter det som står på amazingstill siden) som viser seg å ikke fungere som den skal. Satte bøtten med sats i brenneren, hadde på lokket å ventet. Etter en dag fikk jeg ut ca 0,5 l, som ikke smakte så veldig mye, det luktet heller ikke noe svæært av resultatet.... Trenger hjelp...

Hva kan dette komme av?

Håper på raskt svar, MVH grønn brenner!
ArbeidsledigProletar
Litt mer info? Hvor lenge hadde satsen stått? Bobla gjærlåsen til satsen noe særlig, er vel det viktigste spørsmålet (hvis du hadde gjærlås that is). Temperatur?
Trådstarter
43 7
Satsen stod varmt mellom 20 - 25 grader, ja bobla som faen og lukta noooe jæævli stod 1 uke, da slutta det, så jeg tok en vanlig tørrgjerpakke oppi, det bobla litt i sann 20 sec, men ikke noe mer etter det... så den er ferdig tenke jeg. Forsåvidt står enda ca 15 l sats enda da...
Brukte du vanlig "bake" gjær?-_-
blir alk. av "bare gjær" også,,,. eneste er jo vel at denne bare ligger på 8-11%, og satsen ikke lønner seg å bruke til noe annet enn brenning.

Høres ut som at det var hull i systemet, prøvesmak satsen; man kjenner om det er alko du har laget eller om det er eddik.

Om du har fått til satsen høres det jævli rart ut om du har holdt alle forhold mtp. temperatur og slikt....
Trådstarter
43 7
ja ble litt styr med satsen tror jeg, kan det ha så mye og si ?
Hvor varmt sto brenneren? Hvis den står over 10-12 grader, vil resultatet bli elendig, og de aller fleste anbefaler minusgrader. Er innerbøtta isolert? i så fall kan bøtta stå litt varmere, men skal du ha topp resultat anbefaler jeg deg å enten plassere den i kjelleren, i fryseren (mange som har eksperimentert med det i vinter, ta deg en tur innpå http://brygging.com/) eller putte kjøleelementer i bøtta/legge dem på lokket

Du kan også eksperimentere med refluxer, en kar inne på brygging.com som hadde laget et apparat med slike. Sjekk også ut "den "ultimate" plastbrenneren"
Sitat av mathias123 Vis innlegg
ja ble litt styr med satsen tror jeg, kan det ha så mye og si ?
Vis hele sitatet...
Ja, det kan ha veldig mye å si, da det er satsen du ekstrater alkoholen ut av; om du ikke fikk noe alk ville jeg prøvesmakt litt av satsen din, du bør kjenne om det smaker alkohol av den, btw forbered deg på at det smaker surt og bittert og stygt, men viktigste er bare at det er en alkoholsmak av det i tillegg.
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Donor
Som sagt før er det sikkert satsen som er problemet, ettersom du hevder selve brenneapparatet er konstruert i henhold til tegningen.
Om du bruker kun vanlig gjær så gir dette vanligvis et dårligere resultat.

Hvilken oppskrift på satsen brukte du?
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Som sagt før er det sikkert satsen som er problemet, ettersom du hevder selve brenneapparatet er konstruert i henhold til tegningen.
Om du bruker kun vanlig gjær så gir dette vanligvis et dårligere resultat.

Hvilken oppskrift på satsen brukte du?
Vis hele sitatet...
Dette er ikke riktig, hvordan kan du si at det er satsen hans som er problemet, uten å vite hvor han har apparatet, temperaturen, isolasjon, vifter, kjøleelement, var satsen klarnet, ja til og med hvor høy temperatur han hadde på satsen. Det blir jo som om en lege skulle gitt diagnosen ADHD basert på at en vanligvis rolig unge plutselig en dag havnet i slåsskamp.

Men joda, du har rett i at vanlig gjær gir et noe dårligere resultat, men klarner du den skikkelig , sitter du igjen med et akkurat like blankt og rent resultat som om du hadde brukt turbo, bakegjær er ikke mer "skittent" enn turbogjær... Joda, du får en lavere alkoholprosent, men det betyr ingenting i denne sammenhengen. Det er ikke grunnen til hans dårlige resultat.
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Donor
Sitat av ROFLCOPTER Vis innlegg
Dette er ikke riktig, hvordan kan du si at det er satsen hans som er problemet, uten å vite hvor han har apparatet, temperaturen, isolasjon, vifter, kjøleelement, var satsen klarnet, ja til og med hvor høy temperatur han hadde på satsen. Det blir jo som om en lege skulle gitt diagnosen ADHD basert på at en vanligvis rolig unge plutselig en dag havnet i slåsskamp.

Men joda, du har rett i at vanlig gjær gir et noe dårligere resultat, men klarner du den skikkelig , sitter du igjen med et akkurat like blankt og rent resultat som om du hadde brukt turbo, bakegjær er ikke mer "skittent" enn turbogjær... Joda, du får en lavere alkoholprosent, men det betyr ingenting i denne sammenhengen. Det er ikke grunnen til hans dårlige resultat.
Vis hele sitatet...
Om du kan språket norsk, så ser du at jeg brukte ordet "sikkert", som i denne sammenhengen viser til at jeg TROR det er problemet.
Her kom du med DIN hypotese, og det er sikkert trådstarter glad for
kjedelig streiting
Sitat av ROFLCOPTER Vis innlegg
Joda, du får en lavere alkoholprosent, men det betyr ingenting i denne sammenhengen. Det er ikke grunnen til hans dårlige resultat.
Vis hele sitatet...
Når det gjelder plastbrennern er det viktig å få en så sterk sats som mulig for å få et ok resultat. Netopp pga at den er konstruert annerledes enn en kolonne.
Trådstarter
43 7
Brukte 6 kg sukker, en pakke turbogjær (men den var dårlig, ville ikke bolbe), det stod på ca 20 - 25 grader i litt over 1 uke. Siden turbogjæren ikke boblet, tok jeg 2 pakker med tørrgjer (vanlig) nedi, da skal jeg si det boblet.... hele etasjen luktet.. det har stått slik at gjæren har sunket..
Merkelig dette da. Har selv akkurat fått mitt apparat igang, og fungerer utmerket! Brenner ca. 1L dagen, uren dog. Men etter litt rensing med aktivt kull, utsøkt!

Allikevell merkelig problem, anbefaler deg å rense det som ligger i bunn nå og smaker / tester ut.

Når jeg satt satsen min, blandet jeg 8kg sukker med varmt vann til 8liter merket. Når vannet var mettet, fylte jeg på vann til 25liter merket, å helte turbogjær i og ristet hele plastkannen. Så satt jeg på gjærlås å lot den sto 1.5 uke, å da hadde den sluttet å bruse. Smakte ganske bra, og kjente tydelig alkoholsmak. Så satt jeg 8liter i plastbrennern på 50*C i et døgn, og vips!
Sist endret av Powermean; 31. mai 2010 kl. 13:29.
Trådstarter
43 7
Da er det nokk satsen det er noe gale med! Har du modifisert plastisen din ?
Høyst sansynelig!

Men hva mener du, modifisert?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Noen her som har og har brukt plastbrenner? Lurer på om det er nødvendig med det "lokket" som er på den lille bøtta som innerbøtta skal stå på? Innerbøtta er altså den med sats oppi
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Noen her som har og har brukt plastbrenner? Lurer på om det er nødvendig med det "lokket" som er på den lille bøtta som innerbøtta skal stå på? Innerbøtta er altså den med sats oppi
Vis hele sitatet...
Innerbøtta skal ikke ha et tett lokk på. Du trenger ikke lokk heller, men om du setter på et lokk og lager et lite hull på lokket, vil du få betydeligere bedre resultat.
Ja vet det, du skjønte nok ikke mitt spm nå Du vet at innerbøtta skal stå PÅ et lokk Det lokket ligger vanligvis på en 3 liters bøtte igjen som er plassert på bunnen av 25 liters dunken. Iallfall lurer jeg på om 10 liters bøtta med sats er nødt til å stå på det lokket. Litt vanskelig å forklare.. Skal se om jeg finner bilde.

http://www.angelfire.com/magic2/magicmilk/plastis.html

Liten film der, og der kan du se at det ligger et lokk på den nederste bøtta. ER dette virkelig nødvendig? Og til hvilken grunn?
Sist endret av NokErNok; 20. juni 2010 kl. 21:57. Grunn: Bedre forklaring
▼ ... flere år senere ... ▼
Hvordan er det med å feste pe/pp folien til innerbøtten, kan jeg benytte gaffatape og surre det rundt bøtten over folien? Eventuelt hvorfor ikke?