Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 8651
Tenkt scenario:

Jeg er ferdigutdannet og har en stor studiegjeld.
Jeg flytter utenlands, og har overhodet ingen planer om å komme tilbake til Norge.
Slipper jeg unna gjeld, eller vil de få fatt på meg?
Flytter vekk fra Europa!

Vil bare ha skikkelige svar, alle dere som skal påpeke hvor dårlig gjort dette er ovenfor den norske stat, dumt at noen utnytter systemet, tåpelig OSVOSV.
PLS ikke svar!
Jeg er ingen ekspert på dette området, men her ser jeg for meg noen scenarier som kan utspille seg:

1. Du flytter til Kongo/Kambodsja* og i det du forlater landet vil gjelden din bli strøket av Lånekassen. Du kan derimot aldri komme tilbake til dette landet igjen.

2. Du flytter til Kongo/Kambodsja og etter et par purringer fra LK sender de fordringen videre til en innkrever. I dette tilfellet er det Statens Innkrevingssentral. Statens Innkrevingssentral er djevelen selv så her må du virkelig passe deg, og de skyr absolutt ingen midler for å få tak i pengene. De har egne agenter som mer enn gjerne drar til Kongo/Kambodsja for å oppsøke deg.

3. Du flytter til Kongo/Kambodsja. LK sender ut faktura, purringer etc. Sak går til SI og råtner bort der sammen med en god del lignende saker.


Etter nøye vurdering anser jeg det siste scenariet for mest sannsynlig. Lykke til!

PS. Hva er du utdannet som?


*Kongo/Kambodsja skal her representere et land langt vekk.
Hvis du flytter til et land uten utleveringsavtale, så er du helt sikker, skulle jeg tro. Tror både Mexicon, Marokko og Thailand er uten avtale.

Foreldelsesfrist på gjeld:
http://www.inkassoguiden.no/index.ph...smal&Itemid=41