Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 8651
Tenkt scenario:

Jeg er ferdigutdannet og har en stor studiegjeld.
Jeg flytter utenlands, og har overhodet ingen planer om å komme tilbake til Norge.
Slipper jeg unna gjeld, eller vil de få fatt på meg?
Flytter vekk fra Europa!

Vil bare ha skikkelige svar, alle dere som skal påpeke hvor dårlig gjort dette er ovenfor den norske stat, dumt at noen utnytter systemet, tåpelig OSVOSV.
PLS ikke svar!
Jeg er ingen ekspert på dette området, men her ser jeg for meg noen scenarier som kan utspille seg:

1. Du flytter til Kongo/Kambodsja* og i det du forlater landet vil gjelden din bli strøket av Lånekassen. Du kan derimot aldri komme tilbake til dette landet igjen.

2. Du flytter til Kongo/Kambodsja og etter et par purringer fra LK sender de fordringen videre til en innkrever. I dette tilfellet er det Statens Innkrevingssentral. Statens Innkrevingssentral er djevelen selv så her må du virkelig passe deg, og de skyr absolutt ingen midler for å få tak i pengene. De har egne agenter som mer enn gjerne drar til Kongo/Kambodsja for å oppsøke deg.

3. Du flytter til Kongo/Kambodsja. LK sender ut faktura, purringer etc. Sak går til SI og råtner bort der sammen med en god del lignende saker.


Etter nøye vurdering anser jeg det siste scenariet for mest sannsynlig. Lykke til!

PS. Hva er du utdannet som?


*Kongo/Kambodsja skal her representere et land langt vekk.
Hvis du flytter til et land uten utleveringsavtale, så er du helt sikker, skulle jeg tro. Tror både Mexicon, Marokko og Thailand er uten avtale.

Foreldelsesfrist på gjeld:
http://www.inkassoguiden.no/index.ph...smal&Itemid=41


Den alminnelige foreldelsesfristen er 3 år fra det tidspunktet kreditor tidligst kunne kreve kravet dekket. Normalt vil dette være forfallsdato faktura eller når misligholdet oppstod på et lån. Ved gjeldsbrevslån og pengelån er fristen imidlertid 10 år
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
Og hva har du tenkt å gjøre når passet ditt må fornyes?
Å bli tatt uten pass i de landene som tradisjonelt sett ikke har utleveringsavtale med Norge er ingen hyggelig opplevelse.
Gjetter på at dersom du får feks statsborgerskap i Thailand og dermed ikke lenger er norsk statsborger så slipper du unna denne gjelden. Jeg gjetter her bare så det er sagt! Hvor mye gjeld har du til Lånekasse da? Er det verdt å selge ditt norske statsborgerskap for x-antall hundre tusen?
Sist endret av sandkasse; 11. mai 2010 kl. 15:25.
Hvis foreldelsesfristen er på 3 år er det jo ikke noe problem. Ett pass har jo en varighet på 10 år.
Hadde ei venninne som hadde ei mor som var skyldig nærmere en million. Hun tok med seg datra og stakk til mexico for å slippe unna investorene. Venninna mi sa ikke fra at hun dro engang. Plutselig forsvant hun og moren og ingen visste hvor de var dratt.. Var ikke før ei uke etter elns at vi fikk vite via facebook at dem var i mexico. Dette var for ca. 2-3 år siden. De har enda ikke kommet tilbake på besøk til venner..
Trådstarter
Det var som jeg sa bare spekulasjoner
▼ ... over en måned senere ... ▼
Såvidt jeg har forstått det så slipper du å gjøre opp for deg.

En fra hjembygda mi skyldte masse penger, flyttet til statene og var der til gjelda var foreldet.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av toeless Vis innlegg
Såvidt jeg har forstått det så slipper du å gjøre opp for deg.

En fra hjembygda mi skyldte masse penger, flyttet til statene og var der til gjelda var foreldet.
Vis hele sitatet...
Ta ikke det for fast fisk!
Det som skjer er at de får en dom i forliksrådet eller i retten, og da er kravet fortsatt gyldig. Dette kravet formyes så rettslig hvert 10 år, helt til vedkommende kommer tilbake til Norge, eller et land med utleveringsavtale med Norge.
Evt. dersom vedkommende avgår med døden, så blir boet oppgjort og da har fortsatt kreditor et legitimt krav på vedkommende. Så da blir det jo opp til bobestyrer i dødsboet å gjøre opp gjelden med evt. midler som finnes i dødsboet.
Og dette boet blir jo selvfølgelig gjort opp i Norge, med mindre vedkommende har byttet statsborgerskap.

Så nei, man blir ikke kvitt gjelden! I hvertfall ikke så lenge man lever.

Og til deg/dere som tror gjelden blir foreldet etter 3 år, stikk fingeren i jorda og tro om igjen. Den fristen gjelder for krav som ikke er retslige, altså hvor man kreditor ikke forsøker å inndrive pengene i løpet av 3 år.
Foreligger det et gjeldsbrev eller en rettskraftig dom på gjelden, så foreldes den IKKE!

Så lykke til til den som tror man kan "feriere" i utlandet og bli kvitt gjelden sin.

PS! En annen ting jeg ikke har tenkt på før nå, dersom man ikke gjør opp gjelden sin til lånekassen, hva kan evt. skje når en eller annen institusjon eller annet forsøker å få bekreftet et vitnemål fra en høyskole eller universitet? Vil de oppdage at utdannelsen er "ikke fullført" pga manglende dekning av studielån?
Er man utdannet lege, så kan man vel kanskje jobbe svart i den 3' verden el noe der hvor det er mangel på rimelig kvalifisert personell.
Tror heller jeg hadde droppet den "dyre" utdannelsen og jobbet på Rema da altså.......
vi har ikke gjeldsfengsel i norge. betaler du ikke studiegjelden din går gjelden til statens innkrevingssentral og der ligger den til de finner noe å ta. vær klar over at de og er våken på fremtidig arv så den må du ordne før de får fatt i den.

ingen norske statsborgere blir krevd utlevert pga gjeld.
Sitat av mortalf Vis innlegg
ingen norske statsborgere blir krevd utlevert pga gjeld.
Vis hele sitatet...
Riktig, men land med avtaler med Norge kan få oversendt kravet og man blir fulgt opp i det akutelle landet.
Det er ikke bare-bare å reise i fra regninga!